Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken top skal jeg vælge?

Aaboe
 Share

Recommended Posts

Hej FA!
Jeg sidder og kigger lidt på nye toppe til næste års anlæg ;) 

Har kigget en del på Behringer 212xl som top
(Har hørt at Jack 12 eller omnitops skulle være at foretrække, men har ingen ide hvordan de laves og har hørt de skulle være svære at bygge?)

Anyway, Vil sådanne 2 stks Behringer 212xl kunne følge med 2 stk Cubo 15 EXT? alt sammen drevet af en GM-D8604?
Eller bør jeg springe ud i at bygge 2 toppe selv? 

Tak på forhånd :) 

Behringerne kan godt klare det.

Husk at få hævet dine toppe mest muligt, det giver den bedste effekt og du får spredt lyden bedre.

Hvis du føler at du har hænderne skruet nogenlunde på, så kan du eventuelt købe Omnitop12 planerne på billfitzmaurice.net  og se dem an.
De koster ca. 2500 at lave stykket, så det er også en anelse dyrere end Behringerne.

19 hours ago, quno said:

Behringerne kan godt klare det.

Husk at få hævet dine toppe mest muligt, det giver den bedste effekt og du får spredt lyden bedre.

Hvis du føler at du har hænderne skruet nogenlunde på, så kan du eventuelt købe Omnitop12 planerne på billfitzmaurice.net  og se dem an.
De koster ca. 2500 at lave stykket, så det er også en anelse dyrere end Behringerne.

Kan det passe at jeg har hørt at de har det bedst i 2-2,5m højde vinklet få grader (ca. 10 ) nedad :)

Og ja, 1500kr mere per top er nemlig et stort hug i budgettet. 
Ville det give mening at smide 300kr mere efter de der berhinger og så anskaffe sig 215xl istedet 212xl? Vægten er lidt ligegyldigt selvom de bliver noget tungere

Jeg har aldrig selv brugt de Behringer, men flere herinde anbefaler 212xl fremfor 215xl da du ikke får noget nævneværdigt for den ekstra pris/vægt.

En af grundene til at det er godt at hæve toppe er, at det er utroligt nemt at blokere for lyden. Dette bliver sværere jo højere op de kommer, og vinklingen hjælper dig med at styre hvorhen lyden bliver fokuseret.

Hvis du kan, så få det op i 2.5 meters højde, og derfra kan du så regne ud hvor langt du vil sende lyden afsted (til din vinkling) via geometri for en retvinklet trekant. 

Eksempelvis: 2.5 meters højde, med en vinkel på 10 grader rammer omkring 14 meter ude.

1 hour ago, quno said:

Eksempelvis: 2.5 meters højde, med en vinkel på 10 grader rammer omkring 14 meter ude.

Ja, hvis der ingen spredning er, men det er der trods alt ;)

Men jo, det vigtigste er at få dem over hovedhøjde, og så vinkle dem en lille smule, således at de spiller ned på folk og ikke henover hovedet på dem, taget hornets spredning i betragtning :)

8 hours ago, Alex said:

Ja, hvis der ingen spredning er, men det er der trods alt ;)

Men jo, det vigtigste er at få dem over hovedhøjde, og så vinkle dem en lille smule, således at de spiller ned på folk og ikke henover hovedet på dem, taget hornets spredning i betragtning :)

Har læst mig frem til at 212xl har en spredning vertikalt på 90 grader  hvilket vel må betyde at hver gang jeg hæver den 1 meter så "rammer" lyden jorden 1m ude. 

Så hvis de kommer op i 2-2,5meters højde så rammer de jorden 2-25 meter ude? Am i right?

Mht valget mellem 212xl og 215xl hvad er pros og cons ved dem? Synes jeg har svært ved at finde en god sammenligning af de to. Måske nogen kan uddybe det lidt? For de 300kr i forskel betyder ikke det store for mit budget

Tak for de gode svar indtil videre! Glæder mig meget til at starte en byggetråd og vise hvad fand' det ender med?

5 hours ago, Aaboe said:

Har læst mig frem til at 212xl har en spredning vertikalt på 90 grader  hvilket vel må betyde at hver gang jeg hæver den 1 meter så "rammer" lyden jorden 1m ude. 

Så hvis de kommer op i 2-2,5meters højde så rammer de jorden 2-25 meter ude? Am i right?

Mht valget mellem 212xl og 215xl hvad er pros og cons ved dem? Synes jeg har svært ved at finde en god sammenligning af de to. Måske nogen kan uddybe det lidt? For de 300kr i forskel betyder ikke det store for mit budget

Tak for de gode svar indtil videre! Glæder mig meget til at starte en byggetråd og vise hvad fand' det ender med?

Spredningen er så 45 grader nedenfor og ovenfor højttaleren :)

Lyden spreder sig over i forholdsvist stort område med en spredning på 45 grader når de er i en højde på 2 meter, så du vinkler dem lidt, for at kunne dække et endnu større område. Præcist hvor meget de dækker, kan du beregne ved at bruge cos(V) eller sin(V) eller tan(V) i forhold til i en trekant. Jeg kan ikke huske hvordan man gør længere, men gymnasiet har ikke været helt spild af tid ;)

Det vigtigste er egentligt bare, at du får dem over hovedhøjde, så kan du lytte dig frem til, hvor meget de skal vinkles for at dække et stort område samtidigt med at lydkvaliteten er god. 

I forhold til 212 og 215 så skulle 212 lyde bedre, har jeg læst herinde for langt tid siden. Du får ikke rigtigt noget ud af, at bruge de ekstra penge på den større model, så hellere smide dem i noget lys, solcelle eller helt tredje :) (øl evt.!?!) 

1 hour ago, Alex said:

Det vigtigste er egentligt bare, at du får dem over hovedhøjde, så kan du lytte dig frem til, hvor meget de skal vinkles for at dække et stort område samtidigt med at lydkvaliteten er god. 

Okay, men er det ikke lige før det ik kan betale sig at vinkle dem? ;) 
For lad os sige hvis satte højtalerens centrum i 2m højde. så for alle personerne foran anlægget, jo lyden lige i smasken da deres ører jo sidder i 160-180cm højde.
(Gir det mening? :P )

31 minutes ago, Aaboe said:

Okay, men er det ikke lige før det ik kan betale sig at vinkle dem? ;) 
For lad os sige hvis satte højtalerens centrum i 2m højde. så for alle personerne foran anlægget, jo lyden lige i smasken da deres ører jo sidder i 160-180cm højde.
(Gir det mening? :P )

Problemet er så at hvis du har en gut på 2 meter som stiller sig foran toppen, så blokerer han for lyden.

Ved at hæve dem en anelse får du en "bedre" spredning, så folk ikke blokerer den på samme måde (giver det mening?)

Og ja, mit tidligere eksempel med 2.5 m højde, 10 graders vinkel var en forsimple da den ikke tager højde for hornets spredning, men det kan du som sagt regne ud efterfølgende (eller tegne for en visualisering).

1 minute ago, quno said:

Ved at hæve dem en anelse får du en "bedre" spredning, så folk ikke blokerer den på samme måde (giver det mening?)

Og ja, mit tidligere eksempel med 2.5 m højde, 10 graders vinkel var en forsimple da den ikke tager højde for hornets spredning, men det kan du som sagt regne ud efterfølgende (eller tegne for en visualisering).

Ja det giver rigtig god mening :) Så må de vel op i 2,5 meters højde +/- ;) 
Kan man uden det store besvær bar montere dem på en stang, og så stangen montere ned i en træplade? :)

Jeg har bygget mit anlæg - Bæstet 2.0 - således at toppen af mine toppe er i en højde af ca. 2,1m. :) På den måde får jeg også skudt lyd ud over de store gutter. :P 

Herunder et eksempel, hvor jeg selv står ved siden af, jeg er 1,73 :P 

USS post.jpg

2 minutes ago, Victor said:

Jeg har bygget mit anlæg - Bæstet 2.0 - således at toppen af mine toppe er i en højde af ca. 2,1m. :) På den måde får jeg også skudt lyd ud over de store gutter. :P 

Herunder et eksempel, hvor jeg selv står ved siden af, jeg er 1,73 :P 

Ser skarpt ud! Meget i den stil jeg har i tankerne ;) 
Må jeg spørge hvor du har fået de der støtteben i metal :) 

Just now, Aaboe said:

Ser skarpt ud! Meget i den stil jeg har i tankerne ;) 
Må jeg spørge hvor du har fået de der støtteben i metal :) 

Self, ansøg mig evt. på facebook (Victor Skov) eller skriv til mig på Bæstets fanside (Bæstet 2.0), så vi ikke overspammer tråden herinde.. xD :P

• 3 months later...
On 12/15/2016 at 22:35, Victor said:

Self, ansøg mig evt. på facebook (Victor Skov) eller skriv til mig på Bæstets fanside (Bæstet 2.0), så vi ikke overspammer tråden herinde.. xD :P

Hey hvordan har du lavet hjørnerne på LED-lyset ? :D

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.