Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator version 2.

Phaedras
 Share

Recommended Posts

Reply To: Boominator version 2. Den er satme flot.!! sygt lækkert finish der er på den..

Hvilke solpaneler har du brugt og er der noget du kan anbefale? Vi havde selv tænkt på dem her fra matronics, men vil du sige at det er helt tosset eller? http://www.matronics.dk/Kategori/Baad-og-camping/Solceller-og-tilbehoer/Produkt/2-x-40W-Solcellepanel-samt-5A-laderegulering-12V

Reply To: Boominator version 2. Der mangler en quote funktion her på forummet :)

Mange tak Oliver og Tobi.. Erm, specs? Jamen den har: 4 x HP10w woofers 4 x NTX3711 Bubble Tweeters fra Ebay 1 x PA2V2. Håndbygget preamp fra Electric-avenues.com 1 x Amp6Basic 2x25w Class-d forstærker fra 41hz.com 1 x Pocketdock fra Sendstation til at hive line-out ud af iPod 1 x Digital voltmeter fra dealextreme.com 2 x 8Ah SLA batterier fra batterishoppen.dk + Diverse :)

Reply To: Boominator version 2. Mht solpaneler så er det ikke noget jeg ved specielt meget om udover jeg selvfølgelig kender forskellen på fx monokrystalinske og amorfe paneler.. Panelerne jeg har brugt er 2 8v monokrystalinske fra electrozone.dk på 5.2w som er seriel forbundet..

Når solen skinner fra en skyfri himmel kan panelerne lige netop lade batterierne med den mængde strøm forstærkeren forbruger samtidig med at jeg lader en mobiltelefon fra cigartænderen :)

Reply To: Boominator version 2. Med hensyn til specifikationer tror jeg han mener sådan i tekniske data som de står opført normalt uden højtalere. Og der kan vi tage to ruter den uærlige bilstereo opgørelse eller den ærlige reele opgørelse. Bilstereo "data" for Boominatoren: Frekvensgang: 50-20KHz Impedans: Aktiv, men 4 ohm Effekttålighed: 1600Wpeak Følsomhed: 106dB/w/m Reele data for Boominatoren: Frekvensgang: 85-13KHz -+3dB (ja, det er rigeligt med bas) Impedans: Aktiv, men 4 ohm Effekttålighed: 2x200Wrms (dog anbefales max. 2x100Wrms) Følsomhed: 102dB/w/m

• 3 weeks later...

Reply To: Boominator version 2. Jo da. Det smarte ved HP-10W er at den ruller blødt af i den høje ende uden unoder så den behøver ikke noget filter. Piezo'er er ikke traditionelle enheder, da de i princippet er kondesator der giver lyd, i modsætning til en modstand der giver lyd som normale højtalere, det betyder at lavere frekvenser helt automatisk er filteret fra. Man kan så sætte en modstand i serie og derved flytte frekvensen hvor de starter med at spille med.

Reply To: Boominator version 2. Hvilken og hvordan sætter man en modstand i serie? Det har jeg absolut ingen viden om .. Og hvis du har tid, høje mester, vil du så ikke tjekke tråden jeg har i "Show-Off" og de sidste indlæg jeg har skrevet? :)

Reply To: Boominator version 2.

Emil
said
:

Hvilken og hvordan sætter man en modstand i serie? Det har jeg absolut ingen viden om .. Og hvis du har tid, høje mester, vil du så ikke tjekke tråden jeg har i "Show-Off" og de sidste indlæg jeg har skrevet?
:)

Helt enkelt og meget hurtigt tegnet:

Emil
said
:
Hvor stor en modstand sætter i så i serie før en piezo?
Og sætter du også en i parallel?

Nej, den i parallel var bare for forståelsen :) Det er en meget simpel tegning..

Jeg har 27ohm i serie på de tweeters jeg bruger nu, efter jeg havde prøvet mig frem med forskellige størrelser syntes jeg det lød bedst :)

Emil
said
:
Selvfølgelig.
Men jeg er lost igen.
Hvad/hvor/hvilken/hvorfor? http://elektronik-lavpris.dk/index.php?cPath=5466

Køb 3w 5% metalfilm.. Du kan enten købe en masse forskellige størrelser eller købe en flok 100ohm modstande og så kombinere dem.. Med 4 x 100ohm kan du lave følgende modstande:

4s: 400ohm 3s: 300ohm 2p+2s: 250ohm 2s: 200ohm 2p+1s: 150ohm 3p+1s: 133ohm 1: 100ohm 2p: 50ohm 3p: 33ohm 4p: 25ohm Så er det bare at prøve dig frem :) Edit: S betyder serie, P betyder parallel.

Emil
said
:
Hvor føler jeg mig dum.. Men det er 100R, ikke? 100K står for 100.000R?

Yes :)

Men du skal ikke føle dig dum, du spørger løs - det er vejen til viden.. Du skal bare tage forvirringen og usikkerheden som et tegn på at din hjerne er ved at finde ud af hvordan i alverden det hænger sammen.. Lige pludselig giver det hele mere og mere mening! For et år siden var jeg også helt rundt på gulvet omkring mange af de her ting, men har efterhånden fået ret godt styr på meget.. Men jeg føler mig stadig som den vildeste novice i forhold til Saturnus eller andre på fx diyaudio.com :)

Reply To: Boominator version 2. Har "magnet til magnet" placering af enhederne noget specielt formål andet end at sprede lyden i begge retninger? spiller enhederne sammen i en slags isobarisk bass-reflex? undrer mig over om magnetfelterne ikke bare modvirker hinanden?

hifibanditten
:
Har "magnet til magnet" placering af enhederne noget specielt formål andet end at sprede lyden i begge retninger? spiller enhederne sammen i en slags isobarisk bass-reflex? undrer mig over om magnetfelterne ikke bare modvirker hinanden?

Der rigtigt mange grunde til at de sidder som de gør.

1) The Boominator er ikke i princippet en kasse med højtalere i. Det er højtalere med en kasse rundt om. I princippet er det ligesom en formel 1 racer hvor man monterer chassiset og alle væsentlige dele direkte på motorblokken, istedetfor omvendt som i en almindelig bil. Sammen med centerstiveren gør dette at man for en ufattelig solid konstruktion selv om ydervæggene kun er 12mm fordi selve basenhederne er en del af hele kabinetkonstruktionen og tjener som afstivning af siderne de er monteret på. I en normal konstruktion skal man lave baflen tykkere eller afstive den for at den ikke kan vibrere. Her er det altså ikke nødvendigt overhovedet, specielt da alle vibrationener fra selve enhederne selv vil være modsatrettede i forhold til hinanden og derfor ophæves automatisk. 2) Der er i Boominatoren ingen dæmpemateriale først og fremmest fordi det ikke er ønskeligt i et kabinet der skal bruges under store fugtvariationen, og dernæst fordi det kan have en uheldig indvirkning på basafstemningen. Her er det lettere at bare hanvise til Professor Theile's eskperiementer med dæmpemateriale i lukkede og reflekskabinetter istedet for at prøve at forklare det selv. Nu skulle man så tro at det kan have en uheldig virkning i mellemtonen når der nu ikke er dæmpemateriale i og man så skulle tro at mellemtonen, specielt øvre mellemtone, fra den ene enhed ville udstråles gennem den anden enheds membran med tidsforsinkelse men det er ikke tilfældet for når man har to enheder overfor hinanden der spiller i modfase vil alle frekvens stråle mod hinanden med samme styrke og derfor afbøjes udaf. Jo højere frekvens, jo mere afbøjning af lydbølgerne invendigt. Disse vil så reflekteres men vil dæmpes automatisk ved at bevæge sige gennem hullerne i centerstiveren ligesom i et B&W matrix kabinet. Generelt kan man selv bestemme hvordan centerstiveren skal være men jo flere, og jo mindre huller jo bedre er det for lyden. 3) Det er rigtigt at magnetfelterne frastøder hinanden. Dette er ønskeligt da det betyder at a) man for langt mindre magnetfeltsudstråling, i princippet fungerer dette præcist som magnetafskærmning bare uden en sådans magnetfeltstab, og B) når magnetfelter frastødes og der er mindre total udstråling betyder dette jo at magnetstyrken der hvor den er vigtig, i selve svingspolegappet nødvendigvis må være øget, og dette kan man aflæse i en smule forøget følsomhed. 4) Når man "overtuner" et basreflekskabinet som i Boominatoren er der en meget uheldig bagdel, og det er at man øger "frisvingsområdet", altså det område hvor enheden opfører sig som om den ikke sad i et kabinet. Igen kan jeg henvise til Thiele/Small's eksperiementer, men i korte træk er vil en enhed i et basreflekskabinet opføre sig som i et lukket kabinet ned til afstemningsfrekvensen og altså blive begrænset af den indespærrede luft i kabinettet, ved afstemningsfrekvensen bevæger enheder sig teoretisk ikke overhovedet da det kun er den indespærrede luft i porten der bevæger sig, og under afstemningsfrekvensen bevæger enheden sig som den ville gøre hvis ikke sad i et kabinet fordi luften er ventileret igennem porten. Hvis porten er korrekt udformet vil denne ikke skabe nogen modstand, og derfor så er forskellen mellem afstemningfrekvensen og enhedens resonansfrekvens kaldet "frisvingsområdet". Når man som i Boominatoren monterer magneterne mod hinanden blokerer man også centerudluftninghullet og dette medfører (en minimal mængde) kompression. Denne kompression sammen med at porten i Boominatoren med vilje er ukorrekt udformet til for høj lufthastighed i porten gør at frisvingninger dæmpes betydeligt. En ukorrekt udformet port vil normalt have uheldige mislyde men disse kan dæmpes og næsten elimineres ved at lave porten aflang istedet for rund da "pusteeffekten" så vil blive spredt over et bredt frekvensområde istedetfor koncentreret om een frekvens, og når den afrundes vil det dæmpes yderligere. 5) Normalt i et rum vil lyden spredes og afbøjes rundt om højtaleren, jo højere frekvens jo mindre spredning. Det kan enhver teste selv ved gå om bag ved en højtaler. I et rum vil disse spredte frekvenser reflekteres af vægge så du ved lyttepositionen oplever (en tilnærmelsesvis) ret frekvensgang. Udenfor er der ingen vægge til at reflektere lyden og derfor vil man opleve et markant "bastab" da det er jo er bassen der altid spredes mest. Når man så laver en bipolar højtaler der spiller alle frekvenser i denne modsatte retning i samme fase for man to modsatrettede effekter der ophæver hinanden, man opsætter i princippet en "virtuel væg", så en bipolar højtaler opleves udenfor som om den spiller med (igen tilnærmelsesvis) ret frekvensgang. Dette er blot nogle af designtankerne bag Boominatoren. Spørg endelig hvis der er andet der ikke giver helt mening. Det er en mening med alle detaljer på Boominatoren. Intet er tilfældigt.

Phaedras
:
Køb 3w 5% metalfilm.. Du kan enten købe en masse forskellige størrelser eller købe en flok 100ohm modstande og så kombinere dem.. Med 4 x 100ohm kan du lave følgende modstande:
4s: 400ohm 3s: 300ohm 2p+2s: 250ohm 2s: 200ohm 2p+1s: 150ohm 3p+1s: 133ohm 1: 100ohm 2p: 50ohm 3p: 33ohm 4p: 25ohm Så er det bare at prøve dig frem
Edit: S betyder serie, P betyder parallel.

Der er flere kombinationsmuligheder med 4 modstande en dem du har listet her, for eksempel.

...--R---R-- ---|.......|--- ...----R---- Altså, 2s1p, 2 i serie over 1 en parallel, giver 66.67ohm.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.