Jump to content
Festivalanlæg dk

Vil dette set up være optimalt?

ChristopherB
 Share

Recommended Posts

Hej jeg sidder så småt og tænker på at udvide vores nuværende anlæg med en lidt bedre top samt forstærker til sub.

Lidt pt har vi:

2 stk Behringer B212XL  Top

1 stk Behringer VP1800S Sup

1 stk pioneer gm-d8604 forstærker

Vi har tænkt at udvide med en Bassface 1.2 forstærker kun til at køre subben på samt en OmniTop 12 som vi vil brokoble på vores GM-8604.

Vil det komme til at lyde godt og være optimalt, eller er der nogle andre muligheder som vil være bedre for vores set up?

Er åben for alle ideer indenfor rimeligheds grænse ;) 

mvh Christopher

Nej. Giver ingen mening at udvide med en OT12. 

Én ting er at blande flere toppe på den måde, men du kommer også til at have alt for meget top i forhold til bund. For at få et ordenligt lydbillede bliver i simpelthen nød til at begrænse jeres toppe og så er det spild at udvide. 

Evt. brug pengene på en bund mere, behold samme forstærker og kør begge bunde parallelt på den brokoblede kanal. Så har i altså et rigtig fornuftigt setup der kommer til at spille langt bedre end det du skriver der. Det overskydende, som i sparer ved ikke at købe ny forstærker og OT12, bruger i på lys og andet sjov.

Så er pengene meget bedre givet ud. 

Jeg er enig i overstående. 

Hvis I skal udvide, så skal I nok ud i noget Cubo15, evt. noget cubo kick. Så kan I bagefter bruge nogle penge på omnitop eller lignende. 

Omnitops er ok dyre og lidt vanskelig at bygge, så resten af ens anlæg skal kunne følge med. Jeres forstærker er dog fin ?

Okay, det gir nu meget god mening. Men det bliver ikke for meget bas til de to toppe?

Skal lige høre i forhold til cubo15 og cubo15 kick hvad forskellen er, sådan som jeg har forstået det, så er cubo-15 bund og cubo15-kick mid?

Men vil forstærkeren kunne levere nok power til min VP1800 og en Cubo15kick, for jeg plejede jo at brokoble for at få ekstra power?

Og tilsidst ;) hvad ligger en cubo15kick cirkus på i prisleje? 

46 minutes ago, ChristopherB said:

Okay, det gir nu meget god mening. Men det bliver ikke for meget bas til de to toppe?

Skal lige høre i forhold til cubo15 og cubo15 kick hvad forskellen er, sådan som jeg har forstået det, så er cubo-15 bund og cubo15-kick mid?

Men vil forstærkeren kunne levere nok power til min VP1800 og en Cubo15kick, for jeg plejede jo at brokoble for at få ekstra power?

Og tilsidst ;) hvad ligger en cubo15kick cirkus på i prisleje? 

Cubo15 er bund, så fra cirka 40-100 Hz, mens kick er fra cirka 100-220 hvis det er kick15 :)

2 omnitops vil være for meget til 2 Cubo15, så de kan sagtens følge med ;)

Altså.. Nu kræver Cubo kick et filter, da frekvensområdet ikke er noget, som man har mulighed for at indstille på en normal forstærker. Derfor skal du ud i noget aktivt filter som miniDSP. Derfor skal du bruge penge på en forstærker mere, da du ellers ikke vil have nok kanaler til rådighed i forhold til tilslutning af miniDSP. 

En Cubo kick15 ligger nok i omkring 2500 kr. sådan cirka :)  

Jeg ville smide en vp bund mere på, så parallel forbinde de to kabinetter så de bliver 4 ohm, det vil betyde at du vil få samme antal watt til hver højtaler som før, så det er nogen meget nemme og billige db.
Strøm forbruget vil stige, men slet ikke ligeså meget som hvis du havde en hel amp mere. :)

Okay, så tror jeg at vi går efter en VP mere, kan vi så ikke med fordel parallel forbinde, både vores toppe sammen, og vores bunde sammen? 

Det eneste som jeg er bekrymeret for er at de to VP´er vil være for meget bund iforhold til de 2 toppe, da de jo ikke spiller sådan helt voldsomt.

2 hours ago, ChristopherB said:

Okay, så tror jeg at vi går efter en VP mere, kan vi så ikke med fordel parallel forbinde, både vores toppe sammen, og vores bunde sammen? 

Det eneste som jeg er bekrymeret for er at de to VP´er vil være for meget bund iforhold til de 2 toppe, da de jo ikke spiller sådan helt voldsomt.

Det vil ikke være for meget bund, det er jeg ret sikker på. 

Som svar på dit spørgsmål, så skal du ikke parallel koble dine toppe, dem skal du derimod koble på hver sin kanal. Det er kun dine to subwoofere, som du skal brokoble. :)

11 hours ago, Ganon said:

Jeg ville smide en vp bund mere på, så parallel forbinde de to kabinetter så de bliver 4 ohm, det vil betyde at du vil få samme antal watt til hver højtaler som før, så det er nogen meget nemme og billige db.
Strøm forbruget vil stige, men slet ikke ligeså meget som hvis du havde en hel amp mere. :)

Ved du helt konkret hvor meget der er tale om at det stiger? 

Hvis man snakker ca. 4 A "normalt", er det så 5-6 A hvis bunden er parallel og brokoblet? :-)

54 minutes ago, Victor said:

Det vil ikke være for meget bund, det er jeg ret sikker på. 

Som svar på dit spørgsmål, så skal du ikke parallel koble dine toppe, dem skal du derimod koble på hver sin kanal. Det er kun dine to subwoofere, som du skal brokoble. :)

Så de 2 toppe køre bare på hver deres kanal.  Også går jeg bare ind og parallel kobler mine to subs som brokobling hvis jeg forstår rigtigt?'

51 minutes ago, quno said:

Man kan aldrig få nok bund! :D

Nej det er vel rigtigt nok :D men det skal jo stadig lyde sådan nogle lunde når man høre noget andet end boten anna ;) men mere om bassen ikke vil gå ind og "overdøve" toppen, så det engeligt ikke bliver højere? eller er jeg helt gal på den der?

Det skal selvfølgelig eq'es til du synes det lyder godt, men ved at tilføje flere bundkasser vil det give dig mere headroom så du kan spille højere uden at presse dit system helt så meget. Dine toppe skulle også sagtens kunne parallelforbindes og brokobles til din forstærker, så får de da lige en lille smule mere saft hvis det skulle være nødvendigt ;) bemærk dog at de så vil spille i mono istedet for stereo

Du indstiller bare på gain på dine 2 kanaler, indtil du finder et niveau, hvor bund og top passer sammen. 

Da vi havde vores Behringer toppe og 1 cubo15 med, så synes jeg ellers der var ok meget smadder på de toppe. Nok til det gjorde ondt at stå foran ;)

Jeg ville parallel forbinde dine toppe, og brokoble dem på forstærkeren også.
Der ingen der vil ligge mærke til forskellen på stereo og mono på festivallen, plus dine højtalere står sikker så tæt at man ikke ville kunne høre forskel.
Så vil jeg gå efter hvad Behringer anbefaler med et lowpass på subben ved 150hz, prøv at leg med det og skru lidt op og ned og lyt dig frem.
Så vil jeg smide et highpass på toppene tilsvarende hvor dit lowpass er, lad os sige 150hz, så vil de kunne give meget mere lyd, da de ikke skal spille bas.

• 3 months later...

Hej, hvilken af disse ville i se som med fordel agtigt at vælge

VP1800

Cubo15

Cubo15-kick

Tænker lidt at det self vil være lettere med en vp1800 i form af indstilling når man har 2 ens, men hvis man fx vælger en cubo15-kick, vil der vel komme lidt mere smadder på, i form af top og bund?

17 minutes ago, ChristopherB said:

Hej, hvilken af disse ville i se som med fordel agtigt at vælge

VP1800

Cubo15

Cubo15-kick

Tænker lidt at det self vil være lettere med en vp1800 i form af indstilling når man har 2 ens, men hvis man fx vælger en cubo15-kick, vil der vel komme lidt mere smadder på, i form af top og bund?

Cubo15-kick kræver miniDSP. 

Cubo15 er jeg overbevist om banker VP1800, men det kræver selvfølgelig også, at man har mulighed for at bygge cuboen samt smider en ordentlig enhed i ?

Just now, Alex said:

Cubo15-kick kræver miniDSP. 

Cubo15 er jeg overbevist om banker VP1800, men det kræver selvfølgelig også, at man har mulighed for at bygge cuboen samt smider en ordentlig enhed i ?

Ja okay, så en cubo15 har set der er nogle som sælger dem brugt her, men det eneste jeg er bekymret for er om, det vil skabe forviring i forhold til når det skal sættes op til forstærker, eller er det bare mig som gør  det sværere end det er? 

54 minutes ago, ChristopherB said:

Ja okay, så en cubo15 har set der er nogle som sælger dem brugt her, men det eneste jeg er bekymret for er om, det vil skabe forviring i forhold til når det skal sættes op til forstærker, eller er det bare mig som gør  det sværere end det er? 

PM :) 

Kuvomba er igang med at sælge deres JBL bunde ud, dem er der også godt smæk i, det kunne være en mulighed at købe et sæt af dem, så er du godt kørene :)
De blev brugt sidste år af daily dak folkene, Camp Helge udtalte at det eneste anlæg som bragede fra deres, var det.
Så der godt smæk i de bunde :)

1 minute ago, Ganon said:

Kuvomba er igang med at sælge deres JBL bunde ud, dem er der også godt smæk i, det kunne være en mulighed at købe et sæt af dem, så er du godt kørene :)
De blev brugt sidste år af daily dak folkene, Camp Helge udtalte at det eneste anlæg som bragede fra deres, var det.
Så der godt smæk i de bunde :)

Ja er også igang med at snakke med ham omkring at købe 2 stk af dem, skal bare lige have styr på det tekniske :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.