Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilke dele skal vi købe til cubo15/18?

CasperHansen
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Casperhs said:

Kan vi få noget bedre end det? Vi behøver ikke spare på prisen.
Vi vil gerne have noget af det bedste af det bedste :)

Cubo15 er designet omkring Kappa 15LFA (og 2 andre, det er i hvert fald de enheder, som MrCubo anbefaler) og derfor vil driveren være ganske fin. Man kan sikkert få lidt bedre drivere som vejer mindre grundet neodymium magneter, men jeg vil ikke mene, at det er værd at smide 1000 kroner mere pr. enhed efter det. 

Havde det været mig, så ville jeg invistere i en miniDSP og en mikrofon til den. På den måde kan I EQ jeres Cuboer, og på den måde for noget seriøs god lyd! Så har I også senere mulighed for at udvide med noget Cubokick15, så der virkelig kommer smæk på jeres anlæg! :)

17 hours ago, Alex said:

Cubo15 er designet omkring Kappa 15LFA (og 2 andre, det er i hvert fald de enheder, som MrCubo anbefaler) og derfor vil driveren være ganske fin. Man kan sikkert få lidt bedre drivere som vejer mindre grundet neodymium magneter, men jeg vil ikke mene, at det er værd at smide 1000 kroner mere pr. enhed efter det. 

Havde det været mig, så ville jeg invistere i en miniDSP og en mikrofon til den. På den måde kan I EQ jeres Cuboer, og på den måde for noget seriøs god lyd! Så har I også senere mulighed for at udvide med noget Cubokick15, så der virkelig kommer smæk på jeres anlæg! :)

Tusind tak, du er en flittig og dygtigt medlem herinde.
Det er første gang vi bygger fra bunden, kan man sagtens bruge freespeakersplan til det?

Samt samt... hvad med cubo18? er det ikke noget folk tager med på ros?

2 hours ago, Casperhs said:

Tusind tak, du er en flittig og dygtigt medlem herinde.
Det er første gang vi bygger fra bunden, kan man sagtens bruge freespeakersplan til det?

Samt samt... hvad med cubo18? er det ikke noget folk tager med på ros?

Tak ;)

I kan sagtens bygge ud fra freespeakersplan. Yderligere kan i supplere med en sketchup fil af Cubo, så I har mulighed for at se det i 3D. Det gør det meget lettere, da man får en bedre rumlig forståelse af dens opbygning. I skal huske, at I skal bygge en Cubo15 extended, hvis I vælger at bruge Kappa 15LFA enheden. Der skal blot et lille stykke ekstra træ til, i forhold til den "normale" cubo. 

Cubo18 kan gå dybere end cubo15, og så har den en lille smule mere output. Dog er det ikke det værd i forhold til festivaller. Fordi vi på en festival er ude i det åbne, så skal alle toner under cirka 40 Hz skæres fra, da de alligevel går tabt og dermed ikke er hørbare. Det lidt højere output som Cubo18 har er ikke specielt stort. Vi snakker højest 1-2 dB, og det er endda med en enhed til 2400 kr. i Cubo18, så det kan ikke betale sig :)

13 hours ago, Alex said:

Tak ;)

I kan sagtens bygge ud fra freespeakersplan. Yderligere kan i supplere med en sketchup fil af Cubo, så I har mulighed for at se det i 3D. Det gør det meget lettere, da man får en bedre rumlig forståelse af dens opbygning. I skal huske, at I skal bygge en Cubo15 extended, hvis I vælger at bruge Kappa 15LFA enheden. Der skal blot et lille stykke ekstra træ til, i forhold til den "normale" cubo. 

Det må vel være det vi gør. Min konto kniber bare lidt på freespeakerplans, kan ikke få oprettet mig <_<..

52 minutes ago, Casperhs said:

Det må vel være det vi gør. Min konto kniber bare lidt på freespeakerplans, kan ikke få oprettet mig <_<..

Alle billeder er her https://www.freespeakerplans.com/plans/14-plans/basscab/44-cubo15 :) 

Sketchup filen kan findes under downloades her på siden. Vær dog lige opmærksom på, om det er extended versionen. 

21 hours ago, Alex said:

Alle billeder er her https://www.freespeakerplans.com/plans/14-plans/basscab/44-cubo15 :) 

Sketchup filen kan findes under downloades her på siden. Vær dog lige opmærksom på, om det er extended versionen. 

Tusind tak, det bliver så det vi smider os ud I.
Vi har 2 behringer og 2 cuboer, men stadig omtrent 7000 i budget.
Skulle vi udevide til flere toppe eller bunde?

27 minutes ago, Casperhs said:

Tusind tak, det bliver så det vi smider os ud I.
Vi har 2 behringer og 2 cuboer, men stadig omtrent 7000 i budget.
Skulle vi udevide til flere toppe eller bunde?

Hvad har i af batterier, lys og solceller? Dette kunne også være et område at opgradere på.

37 minutes ago, tc87 said:

Hvad har i af batterier, lys og solceller? Dette kunne også være et område at opgradere på.

Batterier er ikke et problem, dem har vi nok af på 135+ ah ca 12 stk.
Solceller har vi også på omkring 100 watt, så vi er nogenlune godt kørende.

Lys der har vi 2 showtech bumper strobes, masser led lys med music controller...

21 minutes ago, Casperhs said:

Batterier er ikke et problem, dem har vi nok af på 135+ ah ca 12 stk.
Solceller har vi også på omkring 100 watt, så vi er nogenlune godt kørende.

Lys der har vi 2 showtech bumper strobes, masser led lys med music controller...

Så ville jeg som Alex også foreslår, få fat i minidsp og målemikrofon samt måske nogle bedre toppe end de behringer der. 
Mange her inde er fan af bfm toppe pga deres høje output, men de kræver dog en del eq for at lyde rigtig godt.

7 minutes ago, Casperhs said:

Til cuboer er træet både for tyndt og blødt.

I skal have fat I noget 18mm i en hård træsort som birk eller lignende.
Blødt træ vil absorbere en masse vibrationer som kunne være blevet til lyd, og derfor give et lavere output

3 minutes ago, tc87 said:

Til cuboer er træet både for tyndt og blødt.

I skal have fat I noget 18mm i en hård træsort som birk eller lignende.
Blødt træ vil absorbere en masse vibrationer som kunne være blevet til lyd, og derfor give et lavere output

Kan ikke rigtig finde noget til en ok pris. Synes det meget at skulle give 5-600 kr pr plade. 
Samt ferrywood ligger langt væk fra os.

15 minutes ago, Casperhs said:

Kan ikke rigtig finde noget til en ok pris. Synes det meget at skulle give 5-600 kr pr plade. 
Samt ferrywood ligger langt væk fra os.

True, det kan godt virke som meget. 
Men bortset fra at du får en meget bedre højttaler ved at bruge bedre træ, så vil den også have en meget højere re-sell value. 
Så I sidste ende er der egentlig ikke noget at tabe, ved at bruge det rigtige træ :)

7 minutes ago, tc87 said:

True, det kan godt virke som meget. 
Men bortset fra at du får en meget bedre højttaler ved at bruge bedre træ, så vil den også have en meget højere re-sell value. 
Så I sidste ende er der egentlig ikke noget at tabe, ved at bruge det rigtige træ :)

Hmm, tja.. vi ikke så meget ud efter resell. 
Men kan jeg godt bruge sammeslags som linket før, bare i 18 mm?

25 minutes ago, Casperhs said:

Hmm, tja.. vi ikke så meget ud efter resell. 
Men kan jeg godt bruge sammeslags som linket før, bare i 18 mm?

Det skulle man jo sagtens kunne, resultatet bliver jo bare der efter..

forstår bare ikke at når du skriver: 

On 1/21/2017 at 23:38, Casperhs said:

Kan vi få noget bedre end det? Vi behøver ikke spare på prisen.
Vi vil gerne have noget af det bedste af det bedste :)

at du så vil spare et par hundrede på selve konstruktionen.. :wacko:

4 hours ago, tc87 said:

Det skulle man jo sagtens kunne, resultatet bliver jo bare der efter..

forstår bare ikke at når du skriver: 

at du så vil spare et par hundrede på selve konstruktionen.. :wacko:

Det mere fordi at priserne svinger så meget, nogle steder finder jeg en plade til 150 kr 18mm 244x610 cm og så andre steder 500-600 kr.

5 hours ago, Casperhs said:

Det mere fordi at priserne svinger så meget, nogle steder finder jeg en plade til 150 kr 18mm 244x610 cm og så andre steder 500-600 kr.

Hold dig væk fra alt andet end birk eller karosseriplader (som også er birk, blot med udvendig overfaldebehandling af noget ekstremt holdbart materiale) 

Du siger selv, at I ikke vil spare, så er der sku heller ingen grund til at spare 300 kroner pr Cubo.. I har mulighed for at sælge dem igen, lyden bliver bedre? Det er mere end 300 kroner værd. Der plejer i hvert fald ikke at være nogen her fra siden, som rører Cubo'er som ikke er bygget i birk.

Giv dem en god overfladebehandling både udvendigt så vel som indvendigt, og så kan de holde i mange år. Så har I mulighed for at leje dem ud eller hvad ved jeg. I kommer i hvert fald til at fortryde at springe over, hvor gærdet er lavest.. 

600 er i øvrigt en ganske fin pris. Det bliver ikke billigere end det. 

53 minutes ago, Casperhs said:

Ja jeg tog mig sammen og bestilt birke krydsfiner 18mm :) Så nu skulle det meget gerne være fint .

Det kommer du ikke til at fortryde. :)
Når du skal igang med at bygge, så læs planerne igennem til du har et nogenlunde overblik og tag det stille og roligt. Measure twice cut once som man siger ;) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.