Jump to content
Festivalanlæg dk

Strøm til LED Bar og laser

Anton Lynggaard
 Share

Recommended Posts

Hej FA. 
Jeg vil gerne benytte mig af en LED bar til vores festival i år, men er i tvivl om det er en mulighed. Jeg har linket til LED baren nedenunder, og kan læse mig frem til at den kører på 240V. Kan jeg bare købe en omformer og så er den hjemme, eller vil dens strømforbrug være alt for stort?

https://www.thomann.de/dk/stairville_led_bar_2408_rgb_dmx_30.htm 

Jeg har samme spørgsmål til denne laser: http://www.lightinthebox.com/da/lt-vaegt-roed-groen-fjernbetjening-mini-blinkende-laser-fase-belysning-stemmestyring-selvkoerende-fjernbetjening_p4472122.html
En omformer og så er jeg kørende eller skal der mere til end bare det?

Tak på forhånd.

Selve baren har et max strømforbrug på 36w(Man må gå ud fra at det er når alle leds er tændt på én gang), så det er jo ikke frygtelig meget.
Spørgsmålet er hvor effektiv en converter du kan finde :) 

Laseren bruger 10w, så igen heller ikke frygtelig meget. 
Synes dog der er flere her inde som har snakket om at man skal søge tilladelse for at bruge laser lys udendørs?

9 minutes ago, tc87 said:

Selve baren har et max strømforbrug på 36w(Man må gå ud fra at det er når alle leds er tændt på én gang), så det er jo ikke frygtelig meget.
Spørgsmålet er hvor effektiv en converter du kan finde :) 

Laseren bruger 10w, så igen heller ikke frygtelig meget. 
Synes dog der er flere her inde som har snakket om at man skal søge tilladelse for at bruge laser lys udendørs?

Ved du hvor effektiv converteren skal være? Jeg er ikke rigtig inde i convertere generelt. 

Det vidste jeg slet ikke, jeg må lige undersøge om det er tilladt med laser eller ej.
Tak for svar!

Altså det må du jo gøre op med dig selv, hvor meget "ekstra" strøm du er villig til at bruge på lyset. ;) 
Jeg ville nok som minimum finde en med 80-85% effektivitet. 
Der ud over skal du også være opmærksom på at sådan en omformer kan skabe lidt støj. Dette kan du dog minimere ved at lade den køre på sit eget batteri og placere den så langt væk fra forstærker og lydkabler som muligt :)

1 hour ago, Anton Lynggaard said:

Det vidste jeg slet ikke, jeg må lige undersøge om det er tilladt med laser eller ej.
Tak for svar!

Kunne godt tænke mig at få en update på tilladelsen, hvis du finder ud af noget med laser, da jeg også have tanke om at smide laser på anlægget :)

En standard omformer fra Haraldskrald burde snildt kunne trække baren. Efter min smag bruger den for meget strøm, men jeg er også meget hys med det :P
Mener faktisk den laser bruger 12v, så det bare en ledning op til den.
Ja, normalt skal man bruge tilladelse til laser udendørs da det kan lyse op på fly, men det er ikke rigtigt nogen der kontrollere på festivallen.
Dog synes jeg ikke laser er en god ide på festivallen, da den kun laver prikker, hvilket jeg ikke synes er så fed en effekt, grunden til lasere er fede til fest er når der er røg, så kan man se strålerne.

Jeg kan ikke finde den præcise source, men lasere er, så vidt jeg ved, ikke tilladte på RF, fordi festivalpladsen ligger tæt på Roskilde Lufthavn. Laserne kan potentielt skyde op i luften og ramme en pilot i øjet og blænde dem, hvilket *kan* have katastrofale konsekvenser.

Er sandsynligheden høj? Nej. Men er det stadigvæk en god idé at lade være? Ja!

Og desuden, som Ganon siger, vil du slet ikke få den ønskede effekt ud af en laser på festivalen, da det er noget nær umuligt at få et ordentligt røg-dække som gør at man kan se laserne.

19 hours ago, Ganon said:

En standard omformer fra Haraldskrald burde snildt kunne trække baren. Efter min smag bruger den for meget strøm, men jeg er også meget hys med det :P
Mener faktisk den laser bruger 12v, så det bare en ledning op til den.
Ja, normalt skal man bruge tilladelse til laser udendørs da det kan lyse op på fly, men det er ikke rigtigt nogen der kontrollere på festivallen.
Dog synes jeg ikke laser er en god ide på festivallen, da den kun laver prikker, hvilket jeg ikke synes er så fed en effekt, grunden til lasere er fede til fest er når der er røg, så kan man se strålerne.

Har du et alternativ til baren, som bruger mindre strøm? Ikke nødvendighvis en bar, men bare noget lys? :)

6 hours ago, KHesse said:

Jeg kan ikke finde den præcise source, men lasere er, så vidt jeg ved, ikke tilladte på RF, fordi festivalpladsen ligger tæt på Roskilde Lufthavn. Laserne kan potentielt skyde op i luften og ramme en pilot i øjet og blænde dem, hvilket *kan* have katastrofale konsekvenser.

Er sandsynligheden høj? Nej. Men er det stadigvæk en god idé at lade være? Ja!

Og desuden, som Ganon siger, vil du slet ikke få den ønskede effekt ud af en laser på festivalen, da det er noget nær umuligt at få et ordentligt røg-dække som gør at man kan se laserne.

Okay, det lyder som om at laseren skal droppes og jeg skal finde et alternativ. Tak for svar!

16 hours ago, Anton Lynggaard said:

Har du et alternativ til baren, som bruger mindre strøm? Ikke nødvendighvis en bar, men bare noget lys? :)

22 hours ago, KHesse said:

Til dette års anlæg har jeg tænkt mig at lave et par ''hjemmelavede'' LED bar. Den LED bar du linkede til er 1 m. Hvis du laver en 1 meter lang plade eller noget lignene, og så bare køber 5-10m led bånd og sætter helt op at hinanden, er du fint kørende. Det ville give rigtig meget lys, og være forholdvis strømbesparende. 

Hvis du kigger inde i ''lys-tråden'' er der en som har brugt en gammel lysttof ammertur med LED i. Det ser også super effektivt og fedt ud.

2 hours ago, brorsono said:

Til dette års anlæg har jeg tænkt mig at lave et par ''hjemmelavede'' LED bar. Den LED bar du linkede til er 1 m. Hvis du laver en 1 meter lang plade eller noget lignene, og så bare køber 5-10m led bånd og sætter helt op at hinanden, er du fint kørende. Det ville give rigtig meget lys, og være forholdvis strømbesparende. 

Hvis du kigger inde i ''lys-tråden'' er der en som har brugt en gammel lysttof ammertur med LED i. Det ser også super effektivt og fedt ud.

Den ene er mig! MUHAHAHAHAHA!!!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.