Jump to content
Festivalanlæg dk

Sammenkobling af forstærkere

Anton Lynggaard
 Share

Recommended Posts

Hejsa.
Jeg skal til at gå igang med at udbygge sidste års Roskilde anlæg, og det betyder mere lyd. 
Vores setup består af:

2 x Cerwin Vega bunde (billede vedlagt, kender ikke præcis model)
2 x Cubo 18
2 x toppe (har ikke model lige nu)

Planen er at bruge en Pioneer gm-d8604 til toppene.
Til bundene havde jeg i første omgang planlagt, at bruge to Bassface 1.2, men jeg er blevet lidt i tvivl. Er det nok med en enkelt Bassface 1.2 til de 4 bunde? Eller er to helt passende?

Udover det skal jeg lige vær helt sikker på hvordan jeg skal have forbundet mine forstærkere. Nu går jeg bare ud fra at jeg bruger to Bassface forstærkere til bundene. Kan jeg forbinde mine to bassface og min pioneer så de allesammen kører på samme batteri(hvis ja, kan i vise mig det?)? Eller er jeg helt i hegnet?

Håber i forstår mine spørgsmål og kan hjælpe. Tak på forhånd!

cw bunde 1.jpg

Find ud af hvad for en cw kasse det er du har med at gøre, og se om det kan give mening at dele dine cw og cubo forskelligt, da lyden kan være forskellig på de to kasser.
Ellers kan du muligvis godt parallel forbinde alle kasserne, og koble dem på en db 1.2, da den kan tage ned til 2 ohm.
Men ellers har du så du kan køre to toppe og to bunde på pioneer og to bunde på db 1.2.

7 minutes ago, Ganon said:

Find ud af hvad for en cw kasse det er du har med at gøre, og se om det kan give mening at dele dine cw og cubo forskelligt, da lyden kan være forskellig på de to kasser.
Ellers kan du muligvis godt parallel forbinde alle kasserne, og koble dem på en db 1.2, da den kan tage ned til 2 ohm.
Men ellers har du så du kan køre to toppe og to bunde på pioneer og to bunde på db 1.2.

Okay, det gør jeg lige!
Hvad er den nemmeste måde at forbinde to forstærkere på? Går ud fra jeg bare kan benytte en y-splitter, men kan jeg også forbinde strømkablerne så de kører på samme batteri?

på mange auto forstærkere er der en udgang på, så du kan koble dem sammen sådan.
Det har Pioneeren hvertfald.
Ellers så en minidsp, så kan i lave en bedre deling på jeres højtalere samt eq, så det lyder lækkert.
Strøm, få fat på en strømfordeler som man bruger i auto verden, så kan i bruge et godt stort kabel fra batteriet op til fordeleren og så smide nogle derfra til hver forstærker.

18 minutes ago, Ganon said:

på mange auto forstærkere er der en udgang på, så du kan koble dem sammen sådan.
Det har Pioneeren hvertfald.
Ellers så en minidsp, så kan i lave en bedre deling på jeres højtalere samt eq, så det lyder lækkert.
Strøm, få fat på en strømfordeler som man bruger i auto verden, så kan i bruge et godt stort kabel fra batteriet op til fordeleren og så smide nogle derfra til hver forstærker.

Ville kunne jeg bruge sådan en her som strømfordeler? http://www.avantix.dk/catalog/product_info.php?manufacturers_id=26&products_id=6030&osCsid=elm9sotmi7dtcv78kmevsbc097

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.