Jump to content
Festivalanlæg dk

Toppe udover behringer?

CasperHansen
 Share

Recommended Posts

Hej, vi har fået et lækker tilbud om 2 af disse for 1 pris: http://www.discoworld.dk/da_p/højttalere/diskoteks_højttalere/citronic/citronic_cb_215_mega_diskohøjttaler_2x15_kraftig_bas_1100w.html

Tænkte på, kan jeg kører med dette:
2 x cubo 15
2 x behringer live 212
2 x citronic cb 215?

Eller vil det være alt for mærkeligt "setup"
Vi vil gerne have nogen andre toppe som kan give fuld skrald til en fest på 50-80 mennesker.

2 hours ago, Casperhs said:

Hej, vi har fået et lækker tilbud om 2 af disse for 1 pris: http://www.discoworld.dk/da_p/højttalere/diskoteks_højttalere/citronic/citronic_cb_215_mega_diskohøjttaler_2x15_kraftig_bas_1100w.html

Tænkte på, kan jeg kører med dette:
2 x cubo 15
2 x behringer live 212
2 x citronic cb 215?

Eller vil det være alt for mærkeligt "setup"
Vi vil gerne have nogen andre toppe som kan give fuld skrald til en fest på 50-80 mennesker.

De højttalere plejer ikke at være noget specielt godt.. 

Hvis du endeligt skal have noget, så gå efter de samme toppe, ellers kan lyden blive forværret. Der findes mange muligheder. Byg selv er som altid det bedste. Her kan især omnitops eller pro halfinator som satellitter anbefales. 

Vi brugte sidste år Behringer 212XL som toppe, og der er altså sygt meget smæk på dem. Få dem op i hovedhøjde, og så kan de sagtens spille 50 stykker op. Omnitops er endnu vildere og en pro halfinator som satellit skulle der også være ok meget smæk på. Vi har i hvert fald tænkt os at bruge pro halfinators som toppe i år :)

2 hours ago, Casperhs said:

Vi er ikke så erfaren i byg-selv.
Skulle vi måske investere i nogle mid højttalere, så vi har behringer i toppen og så noget i midten?

Start med de behringer, det skulle være ganske fint. Hvis I føler, at der mangler mere i midbas området, så ville jeg vente til næste år og spare op til cubokick og minidsp. 

Vi kørte med samme setup som jer sidste år, og der var altså rigeligt med smæk på. Vi havde endda kun 1 cubo15 med :)

Edit: I øvrigt er pro halfinator rigtig god til midbas, og ikke særlig svær at lave. Vil næsten påstå, at den er lettere end cubo, da der ingen vinklede skæringer er ;)

Noget kick vil være rigtigt godt i jeres setup, så byg en kick kasse ala. Cubo Kick, HD15 eller sådan noget :)
Vil droppe de Citronic, det er en skod højtaler, de kan spille højt sikkert, men vil ikke lyde godt. Men igen, så er det stive/døve folk på roskilde som kan holde en fest til en papkasse man trommer på.

Vi har også holdt fest for en 100-150 på vores anlæg, og vi kørte først Electro voice sx200 som top, samt to Cubo 15, Dog var den ene cubo død, så faktisk kun en cubo 15.
Året efter udvide vi med Cubo kick, og nye enheder i cubo, men igen røg der en enhed i Cubo 15, så en cubo 15 og en cubo kick, med EV sx200 top.
Det sparker rigeligt til.

2 minutes ago, Ganon said:

Noget kick vil være rigtigt godt i jeres setup, så byg en kick kasse ala. Cubo Kick, HD15 eller sådan noget :)
Vil droppe de Citronic, det er en skod højtaler, de kan spille højt sikkert, men vil ikke lyde godt. Men igen, så er det stive/døve folk på roskilde som kan holde en fest til en papkasse man trommer på.

Vi har også holdt fest for en 100-150 på vores anlæg, og vi kørte først Electro voice sx200 som top, samt to Cubo 15, Dog var den ene cubo død, så faktisk kun en cubo 15.
Året efter udvide vi med Cubo kick, og nye enheder i cubo, men igen røg der en enhed i Cubo 15, så en cubo 15 og en cubo kick, med EV sx200 top.
Det sparker rigeligt til.

Havde I et HPF filter på jeres Cubo? Tænker om det måske er derfor, at jeres enheder hele tiden døde? :)

Vi havde filtret dem rigtigt, vi blev måske bare for ivrige. Første år var fordi der var nogle no name enheder i som var lort og sprang begge. Skaffede en eminence kappa 15 under festivallen, så vi kunne få liv i en.
Anden gang var vi gået over til fane enhederne, og under indspilning fik jeg skruet lidt for meget på gain under et meget bastungt nummer, som straffede den ene sub.

Altså vi har nogenlunde 7000 i budgettet. Så vil da mene vi sagtens kunne udvide mere i år?

Så i anbefaler at vi beholder toppene, og så 2 cubo 15 og cubo kick eller?

Den der pro halfinator lyder spændende nu når den lyder nem at bygge. Hvad skal vi have af plans og enheder for at bygge den?

3 hours ago, Alex said:

Edit: I øvrigt er pro halfinator rigtig god til midbas, og ikke særlig svær at lave. Vil næsten påstå, at den er lettere end cubo, da der ingen vinklede skæringer er ;)

Pro Halfinator? Den har jeg aldrig hørt om før, kan du ikke lige smide nogle links om den?

1 hour ago, Ganon said:

Signature hedder den faktisk, bruger eminence 3010 mener jeg det er .
Neo enheder.

Nej. Det er ikke den. Jeg kan ikke helt navngivningen, men den du tænker på, er sikkert pro udgaven. Den er med basslite enheder og pht407n enheder. 

1 hour ago, KHesse said:

Pro Halfinator? Den har jeg aldrig hørt om før, kan du ikke lige smide nogle links om den?

Den jeg tænker på er med hp10w og pht407n enheder. Så er der et passivt delefilter. Deler du den ved omkring 100 Hz (hvis du har en bund), så kan den klare 200 watt mener jeg saturnus skrev, så det skulle være en super top. Det eneste "problem" er, at den spiller til begge sider ;) Til gengæld er dens følsomhed virkelig høj! Hvis man har prøvet boominator, så ved man også, at den har et rigtig godt kick ?

@Casperhs min starter guide er måske et godt sted at starte ;) Det burde give dig et indblik i delefilter og nogle gode setups til at lægge ud med :) Du finder den øverst på forsiden! 

Derudover kan du som hovedregel godt konkludere at det meste på discoworld er skrald. Det er lavet til folk der vil have høj lyd med et minimalt budget, til gengæld går man på kompromis med kvaliteten. Og der er sgu ikke noget værre end at gå forbi et anlæg med nogle fede cuboer eller lignende, men hvor der så er smidt skrald toppe på. Jeg ville foretrække et anlæg med Otops eller behringer toppe + 1 cubo15 fremfor et anlæg med 8 cubo15 og 2 citronic toppe :P

22 hours ago, vesthardt said:

@Casperhs min starter guide er måske et godt sted at starte ;) Det burde give dig et indblik i delefilter og nogle gode setups til at lægge ud med :) Du finder den øverst på forsiden! 

Derudover kan du som hovedregel godt konkludere at det meste på discoworld er skrald. Det er lavet til folk der vil have høj lyd med et minimalt budget, til gengæld går man på kompromis med kvaliteten. Og der er sgu ikke noget værre end at gå forbi et anlæg med nogle fede cuboer eller lignende, men hvor der så er smidt skrald toppe på. Jeg ville foretrække et anlæg med Otops eller behringer toppe + 1 cubo15 fremfor et anlæg med 8 cubo15 og 2 citronic toppe :P

fuck
Vi har ellers lige fået citronics, til en formidabel pris. Helt nye 3000 for 2, stod stadig i emballage.

hmm...altså vi har 2xbehringer + 2xcitronic + 2xcubo15...

Vi har ca. 8000 tilbage, samt vi skal have købt en bassface.. så skal vi have flere cuboer på det her setup synes du?

Just now, Casperhs said:

fuck
Vi har ellers lige fået citronics, til en formidabel pris. Helt nye 3000 for 2, stod stadig i emballage.

hmm...altså vi har 2xbehringer + 2xcitronic + 2xcubo15...

Vi har ca. 8000 tilbage, samt vi skal have købt en bassface.. så skal vi have flere cuboer på det her setup synes du?

@Casperhs Når da da, hmmm du kunne eventuelt skrue vildt meget ned eller slukke for diskanten på de toppe der, og så bruge dem som mid og supplerende bas :) Eller bruge dem som de er. Har aldrig hørt specifikt citronic, men brands som dem plejer at være ret skingre. Tag en lytter! Hvis du kan leve med dem som de er, så brug dem som de er. 

Det giver jer så 7000kr efter bass face. MiniDSP ville slagte 1400kr fra budgettet med told osv, hvilket giver os 5600 at leje med. Byg en cubo mere! 3 cuboer kan også lige stå side om side på en 1x2m vogn :) Så har du 2600 til leg. Regn med 1000kr til random shit du køber i panik i byggemarkedet når du liiiige mangler den sidste polsko eller samlemuffe (samt andre ting selvfølgelig). Du behøver ikke at købe større vogn med 3 cuboer ville jeg sige.

Men husk nu for søren at overholde vognens max vægt! Det er det værste at stå med en ødelagt vogn midt under festivalen. Byg en kasse! Jeg ved det lyder random, men byg en stor kasse i krydsfiner (behøver ikke at være birk) og  sæt seriøst mange hængsler med øje på så du kan sætte hængelås på. Smid så de batterier i ikke er midt i ned i kassen - der er ingen der vil kunne løbe med hele kassen hvis du sørger for at der ingen håndtag er og at du har minimum 6 batterier stående i ad gangen!

Så får du slugt dit budget og får et dejligt musikanlæg :)

18 minutes ago, vesthardt said:

@Casperhs Når da da, hmmm du kunne eventuelt skrue vildt meget ned eller slukke for diskanten på de toppe der, og så bruge dem som mid og supplerende bas :) Eller bruge dem som de er. Har aldrig hørt specifikt citronic, men brands som dem plejer at være ret skingre. Tag en lytter! Hvis du kan leve med dem som de er, så brug dem som de er. 

Det giver jer så 7000kr efter bass face. MiniDSP ville slagte 1400kr fra budgettet med told osv, hvilket giver os 5600 at leje med. Byg en cubo mere! 3 cuboer kan også lige stå side om side på en 1x2m vogn :) Så har du 2600 til leg. Regn med 1000kr til random shit du køber i panik i byggemarkedet når du liiiige mangler den sidste polsko eller samlemuffe (samt andre ting selvfølgelig). Du behøver ikke at købe større vogn med 3 cuboer ville jeg sige.

Men husk nu for søren at overholde vognens max vægt! Det er det værste at stå med en ødelagt vogn midt under festivalen. Byg en kasse! Jeg ved det lyder random, men byg en stor kasse i krydsfiner (behøver ikke at være birk) og  sæt seriøst mange hængsler med øje på så du kan sætte hængelås på. Smid så de batterier i ikke er midt i ned i kassen - der er ingen der vil kunne løbe med hele kassen hvis du sørger for at der ingen håndtag er og at du har minimum 6 batterier stående i ad gangen!

Så får du slugt dit budget og får et dejligt musikanlæg :)

Jeg testede dem, de lød fint nok - men gav dem så heller ikke fuld skrald.

Ja tænkte at bruge dem som en form for mid højttalere.

Jeg havde en tanke om at bygge vognen nogenlunde sådan her. 
Skal bassface bare købes fra amazon eller hvorledes, kan ikke lige se frem til nogen danske leverandører af dem.

Vores vogn var åbenbart 2x2, så tror der er ret meget plads. - Jeg har ikke byget mine cubo'er endnu. Så ved ikke hvor meget de fylder. Men ellers skal jeg gå efter en cubo mere og så en minidsp.
Er bare ret uviden omkring brug af minidsp. Samt er jeg helt uerfaren på byg-selv kabinetter... så det bliver spændende hvordan det ender... shit

vogn.png

1 minute ago, Casperhs said:

Jeg testede dem, de lød fint nok - men gav dem så heller ikke fuld skrald.

Ja tænkte at bruge dem som en form for mid højttalere.

Jeg havde en tanke om at bygge vognen nogenlunde sådan her. 
Skal bassface bare købes fra amazon eller hvorledes, kan ikke lige se frem til nogen danske leverandører af dem.

Vores vogn var åbenbart 2x2, så tror der er ret meget plads. - Jeg har ikke byget mine cubo'er endnu. Så ved ikke hvor meget de fylder. Men ellers skal jeg gå efter en cubo mere og så en minidsp.
Er bare ret uviden omkring brug af minidsp.

vogn.png

Cuboen fylder 62x62x62 cm :) Jeg ville måske gå efter at sørge for at diskanterne er over hovedhøjde på de citronic der. Og så 3 cuboer - ellers ser det super fint ud! 

Minidsp'en er super lækker at have med i sit setup. Til at starte med kan du lave en simpel opsætning hvor du giver 1 kanal til bass facen som driver cuboen, 1 kanal til citronic og køre dem mono som bass/mid et eller andet og så 2 kanaler til behringer toppene. Så kan du "dele" lyden på de individuelle kanaler og vælge hvilke frekvenser de skal spille på. Eksempelvis kunne du køre cubo15 fra 40-110 (ikke over 110), citronic 70-200 og behringer derover. Hvis du ikke er tilfreds med lyden kan du så vælge at lave EQ på de forskellige kanaler og dæmpe eller booste specifikke frekvenser for at skabe en mere flad respons (lyd-output). 

2 minutes ago, vesthardt said:

Cuboen fylder 62x62x62 cm :) Jeg ville måske gå efter at sørge for at diskanterne er over hovedhøjde på de citronic der. Og så 3 cuboer - ellers ser det super fint ud! 

Minidsp'en er super lækker at have med i sit setup. Til at starte med kan du lave en simpel opsætning hvor du giver 1 kanal til bass facen som driver cuboen, 1 kanal til citronic og køre dem mono som bass/mid et eller andet og så 2 kanaler til behringer toppene. Så kan du "dele" lyden på de individuelle kanaler og vælge hvilke frekvenser de skal spille på. Eksempelvis kunne du køre cubo15 fra 40-110 (ikke over 110), citronic 70-200 og behringer derover. Hvis du ikke er tilfreds med lyden kan du så vælge at lave EQ på de forskellige kanaler og dæmpe eller booste specifikke frekvenser for at skabe en mere flad respons (lyd-output). 

Ahh, så jeg skal også have en form for software på computeren og drivers.. 

Gætter vel softwaren også koster knaster?

- Samt, citronics fylder 120x47x44cm

Så det bliver 47x47x62x62x62 med denne idé hvilket giver 2.8 meter.... HMMM, så hvor dælen skal jeg stille den sidste cubo hvis de skal stå på langs haha :/

Just now, Casperhs said:

Ahh, så jeg skal også have en form for software på computeren og drivers.. 

Gætter vel softwaren også koster knaster?

- Samt, citronics fylder 120x47x44cm

Så det bliver 47x47x62x62x62 med denne idé hvilket giver 2.8 meter.... HMMM, så hvor dælen skal jeg stille den sidste cubo hvis de skal stå på langs haha :/

Softwaren koster 5 dollars :P Det er ren plug and play! 

Og nej nej. Cuboer nederst, CItronic og behringer øverst

1 minute ago, Casperhs said:

Altså behringer er 70 cm tror jeg, og citronic er 1.20 vil det ikke give et mærkeligt look.*
På højere eller venstre side vil du have behringer?

Sådan her:

Behringer - Citronic - DJ i midten - Citronic - Behringer

Cubo15 - CUbo15 - Cubo15

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.