Jump to content
Festivalanlæg dk

Byggelse af cubo15

CasperHansen
 Share

Recommended Posts

28 minutes ago, CampMemeClub said:

Vi er endelig klar til begynde vores 2x cubo15 projekt.
Ville høre om der nogen der ligger inde med en "ikea-tegning" af hvordan den skal bygges, for hold da magle man bliver hurtigt forvirret når man står med alle de udskåret brædder og en sketchup fil af den. :wacko:

Ved ikke om der findes en "guide" som sådan til at bygge den. Jeg kan prøve at lave en step by step fil af cuboen i sketchup så du kan se hvordan den skal samles! :) Men kan ikke love noget

4 minutes ago, vesthardt said:

Ved ikke om der findes en "guide" som sådan til at bygge den. Jeg kan prøve at lave en step by step fil af cuboen i sketchup så du kan se hvordan den skal samles! :) Men kan ikke love noget

Shit.. får mavesår af det her projekt, men også spændende. Er glad for jeg er startet halvt år før.

-Hvis du kunne det, ville jeg gå på knæ for dig :D

Har en række billeder af dem jeg byggede sidste år.
Det er ihvertfald én rækkefølge at gøre det i :)
https://drive.google.com/drive/folders/0Bx03tHp_Kc0gMUdmb01NeURSZkE?usp=sharing

Den eneste ting jeg måske ville gøre anderledes næste gang, er at bruge vinkeltvinger på alle 90 graders samlinger. Der var lige et par plader der skulle "trækkes på plads" af skruetvinger til sidst, da de ikke var 100% i 90 grader :P 

5 hours ago, tc87 said:

Den eneste ting jeg måske ville gøre anderledes næste gang, er at bruge vinkeltvinger på alle 90 graders samlinger. Der var lige et par plader der skulle "trækkes på plads" af skruetvinger til sidst, da de ikke var 100% i 90 grader :P 

Er det sådan du kan lave det til en samlet zip fil?
Kan ikke downloade dem af en eller anden grund

On 4/2/2017 at 13:43, CampMemeClub said:

Vi prøver os frem, kan være jeg laver en tråd i byggetråde, så I kan se hvordan mit projekt går haha.

Bare husk at tænk det igennem. Mål først og skær bagefter. Det er let at skære lidt ekstra af, men det er ok svært at sætte ekstra på ?

Og vær opmærksom på, at til en Cubo15 extended, er der ikke plads til fejl, hvis 1 plade skal slå til. Så I skal også skære effektivt. 

1 hour ago, Alex said:

Så I skal også skære effektivt. 

Her kan det anbefales at I, hvis I ikke allerede har købt træ, gør det i et byggemarked som Silvan eller Johannes Fog. De har store maskiner som er lige på millimeteren, og selvom det koster 20kr pr. skær så er det nemt pengene værd, når du så ved at alle plader passer præcist i størrelsen!

2 minutes ago, KHesse said:

Her kan det anbefales at I, hvis I ikke allerede har købt træ, gør det i et byggemarked som Silvan eller Johannes Fog. De har store maskiner som er lige på millimeteren, og selvom det koster 20kr pr. skær så er det nemt pengene værd, når du så ved at alle plader passer præcist i størrelsen!

Vi fik skåret dem hos Silvan ja, det kostede 20 kr pr snit. Men han noterede kun som 10 snit. - Rigtig flink!

Så vi skal bare have lavet resten selv.

16507389_668664676652121_1109186867_n.jpg

• 2 weeks later...
On 3/2/2017 at 13:36, tc87 said:

Hvad har du brugt til at tætne rundt om stik, håndtag osv? 

20 minutes ago, ESO said:

@tc87 kan du forklare mig hvorfor du har brugt 4 polet speakon og ikke bare 2 polet? Det vil da ikke gøre nogen forskel så vidt jeg kan se

Fordi så kan jeg køre et 4 polet kabel fra forstærker kasse til sub, og så køre et 2 polet kabel videre fra sub til topkasse = mindre kabel der ligger og flyder :) 

2 hours ago, tc87 said:

Fordi så kan jeg køre et 4 polet kabel fra forstærker kasse til sub, og så køre et 2 polet kabel videre fra sub til topkasse = mindre kabel der ligger og flyder :) 

Men så kan man jo ikke lave LPF og HPF hvis  det går fra forstærker -> Cubo -> Top højtaler.

5 hours ago, tc87 said:

Det giver god mening!

havde slet ikke tænkt på den mulighed

• 2 months later...

Hej med jer. Meget hjælpsom tråd, især med link til dine billeder @tc87.

Tænker at lave mine Cubo 15 med almindelige løsstiks højtalerterminaler(eller hvad de hedder :Phttp://www.disconetto.dk/images/g/g121460a-p.jpg).

Det er hvad jeg er vant til at arbejde med, og vil være nemmest for mig, trods endnu flere kabler. 

Vil i kalde denne løsning en mulighed, eller en dårlig ide?

Tak på forhånd! :D

34 minutes ago, Gustav said:

Hej med jer. Meget hjælpsom tråd, især med link til dine billeder @tc87.

Tænker at lave mine Cubo 15 med almindelige løsstiks højtalerterminaler(eller hvad de hedder :Phttp://www.disconetto.dk/images/g/g121460a-p.jpg).

Det er hvad jeg er vant til at arbejde med, og vil være nemmest for mig, trods endnu flere kabler. 

Vil i kalde denne løsning en mulighed, eller en dårlig ide?

Tak på forhånd! :D

Ja altså så længe speakon stik kommer fra kappaen og så til din terminal.

Jeg synes du skal bruge speakon-bøsninger. Jeg ser især to fordele

1. Du skal kun tilslutte én ting, i stedet for at tilslutte ledningerne enkeltvis.

2. Speakonstik er sikre. Hvis Fede Dorit kommer forbi og snubler over dit speakonstik, så skal den sgu nok holde til det, da plastikbøsningen tager det meste af trækket. Med kabler som ikke er sikrede kan du nemt risikere at ledningerne ryger ud. Desuden er det umuligt at forbinde ledningerne forkert vha. speakonstik, mens du kan komme til at forbinde omvendt hvis du bruger normale teminaler.

Det var måske lidt mere end 2 fordele, men altså, speakon er vejen frem ;)

Jeg vil også anbefale speakon.
Worst case er at Fede Dorit fra før nævnte kommentar falder over dit kabel, det falder ud og kortslutter de to kanaler, så er det en forstærker som er død midt på festivallen :(
og de bare lækre :)

2 hours ago, Gustav said:

I fik mig hurtigt overbevist. Jeg dropper det andet, og kører med speakon! 

Mange tak for hjælpen! :D

Det er meget nemmere end man tror, det kan godt  virke forvirrende i starten.
Jeg byggede mit første anlæg sidste år, og jeg lærte så meget af de drenge herinde at jeg har nu i år 2 forstærkere og setup med 6 højttalere og masser lys.

Så tvivl ikke og lyt til drengene herinde :)

Lille staldtip:

Køb altid KUN 4-polet speakon. Både stik og bøsninger. :)

Et 2-polet kan altid gå ind i 4-polet men ikke omvendt, hvilket er surt når man begynder at have flere ting der skal smides sammen på kryds og tværs. F.eks. næste år. 

Skal du kun bare to poler, loder du bare kun to af dem. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.