Jump to content
Festivalanlæg dk

krav til valg af forstærker i et anlæg med 2xbasenheder og 2xdiskanter

EmilBster
 Share

Recommended Posts

Jeg ønsker at bygge et anlæg med to basenheder med RMS på 60W og 120Wmax, to diskanter med RMS på 50W og 100Wmax. Alle højtalere er 8 ohm

Jeg har ikke megen erfaring med at bygge anlæg, og ved derfor ikke, hvilke krav jeg bør stille til valg af forstærker til at drive mit anlæg og, hvorom én forstærker er nok til at drive højtalerne.

Jeg vil sætte stor pris på den hjælp jeg kan få.  

For at kunne hjælpe dig skal vi gerne vide lidt mere om hvilke enheder du har tænkt dig at bygge med? Gerne nogle links.

Hvad har du gjort dig af tanker om kassernes design? Har du tænkt dig at sige "yolo" og bare bygge noget, eller følger du et design / har du selv lavet nogle udregninger?

Hvis det er dit første byggeprojekt vil jeg foreslå at du følger et design som allerede er godkendt som begyndervenligt, for at få en fornemmelse for hvordan man bygger højtalere.

Jeg har oplysningerne på de valgte enheder fra forhandleren, da jeg ikke har kunne finde et datablad. 

2x Basenhed: https://elektronik-lavpris.dk/p31836/bn201846-pa-bas-mellemtone-65/

2x diskant: https://elektronik-lavpris.dk/p125562/ht-88-horn-tweeter-8-ohm-50w/ 

Jeg har ikke decideret tænkt mig, at sige "yolo", men jeg har dog tænkt mig, at projektet skal bygges i en ammunitions-kasse med følgende indvendige mål 47x36x20,5cm. Jeg har ikke lavet nogle udregninger endnu, men jeg har for første gang i 2016 bygget et lignende projekt med lidt vejledning i en 20L jerrycan som kabinet. Jeg ved at jeg kommer til at anvende bitumen til noget af isoleringen i et kabinet af metal.

Ammunitions-kasse: http://www.417.dk/shop/stor-ammunitionskasse-16962p.html

Jeg ved godt, at det ikke er vildt meget information jeg kan give på nuværende tidspunkt, men jeg håber at det besvarede dit spørgsmål tilstrækkeligt, ellers må du meget gerne skrive igen.

Så, jeg har siddet og plottet lidt data rundt i nogle programmer, og her er mine foreløbige ideer:

Du vil gerne have en mindre kasse: Umiddelbart ligner det at den er ca 8-10 liter for stor. Hvis du kan få noget der er mindre, kommer det til at lyde bedre.

Og: Den ammunitionskasse ser godt nok tung ud, 11,5 kg?! Du kan altså snildt snedkerere noget i krydsfiner eller mdf som vejer meget mindre, og som passer præcist til dine ønskede mål.

Mht til forstærker: Jeg vil foreslå du køber en MaxAmp20 eller en TA2020-forstærker, og bruger et 12V batteri til at drive det hele.

Okay en mindre kasse got it! Jeg takker.

Ja kassen vejer lidt, dog nærmere 9kg. Ift hvad de oplyser på hjemmesiden.

Jeg skal lige overveje hvad jeg så gør ift mit projekt. Fordi det lyder klart nemmest at bygge mit eget kabinet, men jeg havde bare i tankerne at bygge noget lidt anderledes med min ammunitions-kasse som kabinet, hvilket jeg kan forstå vil kræve en lidt anderledes sammensætning af højtalerenheder i hvert fald som udgangspunkt.

Jeg siger mange tak for hjælpen

Delefilteret har jeg ikke kigget efter endnu, da jeg ikke er helt sikker på, hvad jeg skal kigge efter?, 

Jeg regnede bare ikke med at bringe det op i denne tråd, da der på forsiden af hjemmesiden står "at jeg skal holde mig til emnet".

Jeg vil meget gerne bygge et anlæg i min ammunitions-kasse, men jeg kan forstå, at de højtalerenheder jeg har valgt ikke er helt ideelle til volumen på min kasse. Så nu skal jeg overveje om jeg skal kigge efter nogle andre højtalerenheder istedet til en start, også selvom at det klart vil være nemmest at bygge et kabinet i krydsfiner. 

Altså, jeg tænker at det du gerne vil have en en lille boombox/transportabel højttaler du kan tage med rundt. I såtilfælde kan jeg anbefale en Boominator Mini med Monacor SP60/8 enheder. Jeg har smidt et billede ind her, og har uploadet sketchupfilen på siden. Jeg har dog ikke noget info om delefilteret liggende, er der nogle her som har det?

Alternativt kan du lave Paul Carmodys smukke Sprite, der bruger 2 fullrange drivere.

https://sites.google.com/site/undefinition/sprite

Boominator MINI V2 Dimensions sm.jpg

2 hours ago, KHesse said:

Altså, jeg tænker at det du gerne vil have en en lille boombox/transportabel højttaler du kan tage med rundt. I såtilfælde kan jeg anbefale en Boominator Mini med Monacor SP60/8 enheder. Jeg har smidt et billede ind her, og har uploadet sketchupfilen på siden. Jeg har dog ikke noget info om delefilteret liggende, er der nogle her som har det?

Alternativt kan du lave Paul Carmodys smukke Sprite, der bruger 2 fullrange drivere.

https://sites.google.com/site/undefinition/sprite

Boominator MINI V2 Dimensions sm.jpg

Folk er ikke tilfredse med lydkvaliteten grundet ændring af Monacor højttalerne i forhold til da den blev designet. Så jeg ville holde mig fra dette boominator mini design med disse højttalere. 

6 hours ago, EmilBster said:

Okay, jeg er ikke helt afklaret med, hvad jeg gør ift kabinet endnu..., men hvis jeg ender med at holde mig til mit udgangspunkt ammunitions-kasse 47x36x20,5cm ... Skal jeg så starte en ny tråd for at diskutere valg af højtalerenheder?

Jeg undskylder hvis jeg har skabt mere forvirring end jeg har hjulpet! :P Hvis du føler jeg har svaret på dit forstærkerspørgsmål lidt længere oppe, så ja, opret du hellere ny tråd fokuseret på højttalerenheder :)

Jeg har fået svar på noget af det jeg søgte svar på, men selvfølgelig har det fået mig til at genoverveje mit projekt og mit valg af højtalere, men det er også godt. Jeg vil hellere gøre det rigtigt fra starten og ligge pengene de rigtige steder, så jeg ikke ender med at skulle modificere alt for meget senere.

Tak for hjælpen 

1 hour ago, Ganon said:

I forhold til kabinet, så hvis du skal bruge den ammunitions-kasse, så vil jeg smide finerplade indvendigt, det vil styrke den, så den lyder godt og det vil få dit kabinet ned i mod de liter mål du vil have.

Tak

Jeg regner med at placere en krydsfinerplade i bunden af kassen i forbindelse med at jeg borer huller til et sæt gummiføder.

http://www.elfadistrelec.dk/da/gummifodder-sort-19-mm-speed-golden-industries-19/p/14886107 

Herfra kan jeg til en start montere plader langs med siderne af kassen.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.