Jump to content
Festivalanlæg dk
EmilBster

Valg af højtalerenheder til et lille anlæg i en Ammunitions-kasse

Recommended Posts

Hej, Jeg ønsker, at starte et ny anlægsprojekt i en gammel ammunitions-kasse, som jeg har. Kassen måler H=47,5cm x B=36,5cm x D=21cm

http://www.417.dk/shop/stor-ammunitionskasse-16962p.html

Kassen er tung og det er jeg klar over, men det betyder ikke noget for mig. (ca. 9 kg) 

Jeg har tænkt mig at gøre følgende:

I forbindelse med, at jeg laver huller i hvert af de 4 hjørner i kassens bund for at fastmontere gummifødder vil jeg samtidig fastmontere en finerplade indvendigt i bunden af kassen. Herfra vil jeg sandsynligvis stive de to største flader af kassen af, ved indvendigt at fastmontere finerplader langs disse. 

Jeg blev for nyligt gjort opmærksom i en anden tråd under forstærker, at mit daværende valg af højtalerenheder ikke var helt optimalt ift. volumen af mit kabinet. Derfor søger jeg nu hjælp til valg af en god sammensætning af højtalerenheder til et lidt anderledes kabinet.

Mit tidligere valgt af højtalere bestod af følgende:

2x https://elektronik-lavpris.dk/p31836/bn201846-pa-bas-mellemtone-65/

2x https://elektronik-lavpris.dk/p125562/ht-88-horn-tweeter-8-ohm-50w/

Mit budget til højtalerenheder strækker sig til ca. 1500kr (En lille boombox med fed lyd) 

Jeg vil sætte meget pris på den hjælp jeg kan få, om det evt. er forslag til valg af enheder, sammensætning af enheder eller belæring i, hvad jeg bør kigge efter.

Hvor mange liter er der i kassen? hvis du smider en plade i bunden og langs de store flader, jeg ville lave noget afstivning i mellem dem.
prøv at kig på faital pro de har nogle fede små enheder. :)

Jeg har regnet på volumen, hvis jeg smider en plade i bunden samt to langs de to store flader og afstivning mellem disse. Det giver mig et litermål i kassen på 23,6L, hvis pladerne er 12mm tykke. 

Nårh ja, jeg har tænkt mig at placere et 12V, 12 Ah blybatteri i kabinettet. Det vil selvfølgelig resultere i, at der bliver 22L i kabinettet. Vil det være fordelagtigt af mig, at opdele kassen i rum med finerplade for at separere højtalerene i kassen.

Okay mange tak, Jeg har nu været inde og kigge lidt på Faital Pro. Ift. valget af enheder vil det så være smartest, hvis jeg vælger to basenheder i størrelsen 6" og hertil to diskanter eller vil det være bedre at sammensætte en bas 8" med to diskanter. Jeg tænker i betragtning af størrelsen på mit kabinet. Hvad bør jeg kigge efter når jeg skal til at vælge nye højtalerenheder for at sikre, at jeg udnytter litermålet i min kasse bedst muligt. 

Jeg har fundet to FP enheder som du måske kan bruge:

FP 6FE100 (8 ohm)

FP 8FE200 (8 ohm)

Jeg har leget lidt med nogle tal, og her er de foreløbige resultater fra 0-1000Hz. Jeg har arbejdet ud fra 1x 8" enhed, eller to 6" enheder i separate kamre på 11 liter hver.

Memory SPL.gif

Mange tak for hjælpen. Det her har klart hjulpet mig på vej med mit lille projekt. Jeg vil kigge nærmere på min planlægning af indkøb til materialer snart samt opbygning. Det kan godt være at i kommer til at høre fra mig igen på et tidspunkt, men angående valg af enheder er jeg klart blevet gjort klogere :)

Jeg ved det er en gammel tråd, men går og leger med ideen om noget lignende i en .50 cal ammokasse.

Jeg har tidligere lavet en halfinator men vil nu prøve at lave noget mere portabelt.
Jeg vil lave en lille portabel og holdbar (arbejds-højtaler) og ligger allerede inde med en MaxAmp20, Bluetooth enhed fra accusafe og dertilhørende 12v batteri.

Mit spørgsmål er som følger; Vil det være det doable at smide en 8" FP enhed i i serie med et piezo-horn i kassen?`
Jeg ser at den originale poster snakker om to horn, ville jeg i så fald kunne lade 8" enheden gå i serie med to piezo horn med filmmodstande? (se vedhæftning) og i så fald er det så 2x filmmodstande på 47 ohm?

Jeg er stadigvæk ret "grøn" og håber nogle kan hjælpe mig :)
God dag

wire diagram 50cal.jpg

Når nu du har en stereo-forstærker, hvorfor så ikke bruge begge kanaler. Lad den ene kanal køre bassen og den anden piezoetne. Sæt evt en kondensator på piezo-indgangen. Så har du et 1.orden aktivt HP-filter som piezoerne sikkert sætter pris på. Hæv evt. De 2 x 47 ohm til 2 x100 ohm