Jump to content
Festivalanlæg dk

TA2020 eller Pioneer GM-D8604?

Balstrup
 Share

Recommended Posts

Heysa

Før jeg begynder skal det lige siges at jeg er nybegynder på området. Jeg planlægger at bygge er anlæg til Roskilde. Jeg tænker at køre et setup med en enkel cubo 15 samt noget ala to P-Audio HP 10W enheder. Overvejede to halfinatorer da jeg læste at det skulle funke super godt med dem + en cubo 15, men det skal kun spille i en retning, så tænkte at jeg bare kunne nøjes med to enheder P-Audio HP 10W enheder i samme retning. Min spørgsmål lyder så, om det ville give bedst mening at køre det over en Pioneer GM-D8604 eller en eller flere TA2020'ere. Er nemlig ikke helt sikker på, hvad sådan nogle TA2020'ere kan trække.

På forhånd tak! 

Læste godt et sted her på forummet at det ikke ville blive helt det samme, men jeg tænkte at man vha. en speaker cabinet calculator kunne bygge et simpelt kabinet. Anlægget skal blot bruges til vores camp, hvor vi bor ca. 20-25 personer, så det ville ikke gøre så meget hvis lidt af effektiviteten røg ved at pege dem i samme retning. 

Det kan du godt ja, men du kommer ikke til at få samme lækre lyd. Hvad er dit budget?

Og for at svare på dit spørgsmål mht. forstærker: TA2020-baserede forstærkere og Pioneer gmd8604 er meget forskellige i hvad de kan. En TA2020 giver dig 2x20W og ikke så meget andet (og koster kun 40 kr fra kina), hvorimod d8604 har 1200W at arbejde med som kan fordeles på mange måder, afhængig af om du brokobler eller ej (men koster i omegnen af 1000-1500 kr). Jeg tror som sådan godt du kan køre en Cubo15 med en TA2020, men det bliver sgu nok ikke nogen overvældende lydkvalitet. d8604 kan give dig højere musik og mere indflydelse på ting som HPF og LPF. Igen, det er også et budgetspørgsmål ;)

All right. Budgettet er ikke helt fastlagt, men en Pioneer gm d8604 ville ikke overskride det, så tror vi ender med den så. Tror gerne vi vil gå på kompromis mht. lyden for at få dem peget i samme retning. Min homie taler om om vi skulle bygge to cubo'er. Jeg er lidt bange for at de bare vil løbe fra vores to P-Audio HP 10W enheder, og er heller ikke sikker på om en enkel Pioneer kan køre alt det? Tak for svarene forresten! 

To cubo15 kommer helt klart til at løbe fra 2x kabinetter med HP-10W'ere i sig, især hvis I "går på kompromis mht. til lyden". Det er muligt at køre på en d8604 hvis i sætter bundene i parallel på en brokoblet kanal.

Er der en rigtig god grund til at det kun skal spille en retning, og at I ikke bare kan bygge 2x Halfinators? Udover at spille i begge retninger giver magnet-magnet opstillingen et boost på 3dB, helt gratis!. Hvis I er lidt snedige kan hele molevitten konstrueres for lige omkring 3000 kr. Smid en d8604 oveni, nogle speakonkabler og nogle stativer, og så burde du kunne få det hele for 5k når I allerede har en Cubo15 (har I batterier?).

Aer okay. Jeg tænkte bare, at hvis vi alligevel har hele anlægget stående i den ene ende af campen, cubo'erne spiller jo også kun i én retning, så ville det være spild af to HP-10W'er at have dem pege i den modsatte retning, på trods af at opsætning i det tilfælde ville booste lyden med 3 dB. Batterier har vi styr, vi skal egentlig bare beslutte os for, om vi vil køre med én cubo15 samt tHP-10W'ere (eller en halfinator) eller to cubo15'er samt fire HP-10W'ere (eller to halfinatore), nu hvor det er klart at vi uanset hvad kører hele setuppet med en d8604. 

27 minutes ago, Balstrup said:

Aer okay. Jeg tænkte bare, at hvis vi alligevel har hele anlægget stående i den ene ende af campen, cubo'erne spiller jo også kun i én retning, så ville det være spild af to HP-10W'er at have dem pege i den modsatte retning, på trods af at opsætning i det tilfælde ville booste lyden med 3 dB. Batterier har vi styr, vi skal egentlig bare beslutte os for, om vi vil køre med én cubo15 samt tHP-10W'ere (eller en halfinator) eller to cubo15'er samt fire HP-10W'ere (eller to halfinatore), nu hvor det er klart at vi uanset hvad kører hele setuppet med en d8604. 

Nu spiller Cubo15 jo ikke kun i en retning, da alle lave frekvenser propagerer omnidirektionalt (det kan jeg personligt skrive under på (og målinger kan også), da jeg for 3 år siden sov i telt bag vores Cubo, og hvis en fra campen valgte at blive oppe hele natten, så skal jeg også lige love for, at jeg kunne mærke det ;)

Vores anlæg kommer i år til at bestå af 2 halfinators (med PHT407n) og 2 Cubo15. Jeg synes det er mega smart, at både campen og dem ud til vejen kan høre musik på samme tid, da der altid har været problemer med, at når campen ville høre musik, så kunne dem som f.eks. spillede ølbowling ikke høre musik. Det er måske ikke super fedt om natten, hvis nogle gerne vil sove, men ørepropper gør trods alt underværker ;)

Jeg ville fraråde at ændre på designet, da der er mulighed for at i bliver skuffede over ydelsen og lydkvaliteten. Så ville jeg hellere kø efter et andet design som kun spiller den ene vej eller købe noget færdiglavet. 

Det kan jeg godt se. Hmm, jeg må lige tage det op med campen hvordan og hvorledes, havde ikke rigtigt tænkt over det med lyd til ølbowlerne osv. Ved godt vi efterhånden er kørt lidt af sporet mht. spørgsmålet om forstærker, men kender i til slut så, hvis det er det vi ender med, et godt design til et kabinet, som kun spiller i en retning? 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.