Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken solcelle til dette setup?

Balstrup
 Share

Recommended Posts

Hey FA

Vi har i år planer om at bygge en anlæg til Roskilde Festival. Det kommer til at bestå af to cubo12'ere samt to halfinatorer, og skal trækkes af en gm-d8604. Umiddelbart havde vi tænkt bare at tage en helvedes masse batterier med, men det virker som om det med solceller ikke er en helt så tosset ting at overveje. Ved dog ikke så meget om solceller og regulatorer og ville derfor høre jer kloge mennesker her på forummet hvad i vil foreslå. Jeg har indtilvidere kigget på to solceller med nedenstående specs. 

På forhånd tak!

Skærmbillede 2017-02-28 kl. 11.08.59.png

Skærmbillede 2017-02-28 kl. 11.09.15.png

har i en batteribank på 3-400ah til overskyede dage, så burde begge solceller sagtens kunne holde jer kørende, når i kun har en enkelt gm-d8604. :) 
Tænk blot over at få en regulator der matcher den spænding som solcellen leverer. 

18 minutes ago, Balstrup said:

Det at den skal matche spændingen som solcellen leverer, hvad betyder det helt præcist? Og ville vi kunne nøjes med en enkel af de to solceller? 

Ja en enkelt burde være rigeligt hvis du vælger en af de nævnte. 
Det jeg mener er, at når der for eksempel står at solcellen leverer op til 38V, så skal du have en regulator der kan håndtere det.

3 minutes ago, Balstrup said:

Aaah okay, kan det passe jeg har fundet en der passer? (https://www.dkvolt.dk/produkt/laderegulator-cmtd-med-display-og-usb/) Og kan du ud fra de billeder jeg lagde op se, om en af de to solceller er bedre end den anden? 

jep den kan godt bruges, bare du vælger 20A modellen. 

well den øverste af de to solceller leverer 10w mere end den nederste, men den nederste har et højere spændings output hvilket giver et mindre tab af strøm.. 

Ved du hvilken type solceller de er?

7 minutes ago, Balstrup said:

Aaah okay, kan det passe jeg har fundet en der passer? (https://www.dkvolt.dk/produkt/laderegulator-cmtd-med-display-og-usb/) Og kan du ud fra de billeder jeg lagde op se, om en af de to solceller er bedre end den anden? 

Den laderegulator passer fint. 

Ud fra hvad jeg kunne google mig til, så er der ikke den store forskel på dem, så jeg ville gå efter den solcelle, hvor du får flest watt pr. krone. 

Du skal dog lige være opmærksom på, at de her paneler er fucker store og tunge, så de er ikke lige til at flytte. De er desuden belagt med et beskyttende glaslag, så hvis man stiller dem for hårdt ned, især på kanten, så kan man risikere at hele lortet splintrer (Det er ikke sjovt) ;)

Edit: Jeg var ikke helt hurtig nok, men begge paneler er monocrystalin, så der er ingen forskel. 

Vi køber i år semiflexibel solceller, således at vægten kommer ned på cirka 2 kg. og de er belagt med plastik, så der er ingen glas, som kan gå i stykker her :D

25 minutes ago, Alex said:

Den laderegulator passer fint. 

Ud fra hvad jeg kunne google mig til, så er der ikke den store forskel på dem, så jeg ville gå efter den solcelle, hvor du får flest watt pr. krone. 

Du skal dog lige være opmærksom på, at de her paneler er fucker store og tunge, så de er ikke lige til at flytte. De er desuden belagt med et beskyttende glaslag, så hvis man stiller dem for hårdt ned, især på kanten, så kan man risikere at hele lortet splintrer (Det er ikke sjovt) ;)

Edit: Jeg var ikke helt hurtig nok, men begge paneler er monocrystalin, så der er ingen forskel. 

Vi køber i år semiflexibel solceller, således at vægten kommer ned på cirka 2 kg. og de er belagt med plastik, så der er ingen glas, som kan gå i stykker her :D

Fucking god idé med semi flexible solceller! De er jo så lette at de bare kan smides op på pavilionen! :D 

9 minutes ago, Kostecki said:

@Alex er det noget i har undersøgt og har info om? For et hurtigt kig på Aliexpress er da lige til at blive helt trist af.. Det er lidt dyrt :P

Synes egentlig priserne på ebay er helt ok
http://www.ebay.co.uk/itm/10W-200W-12V-18V-Mono-Semi-Flexible-Solar-Panel-Camper-Caravan-Motorhome-Boat-/252613404639?var=&hash=item3ad0eea7df:m:mHN71VVOTCgLIrxzEL-3BVQ

5 hours ago, tc87 said:

Yeah, det er også dem, som vi har kigget på. Priserne er okay, ligger i cirka det dobbelte i forhold til de CIGS paneler på DBA for den samme effekt, men altså.. Hold kæft hvor har vi også bandet over hvor store og tunge de CIGS er, haha ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.