Jump to content
Festivalanlæg dk

Tilslutning af mikrofon til anlæg.

HammerLyd
 Share

Recommended Posts

Hej!

Vi kunne super godt tænke os at tilslutte en mikrofon til vores anlæg i år, men er blanke på hvordan og hvorledes, trods søgning.

På nuværende tidspunkt kører vi med to forstærkere til bas og diskant, hvor lyden bliver styret med en bil radio, via aux til mobil. Er det muligt at tilslutte en mikrofon til dette setup?

Vi har haft tankerne på at bruge en pult i år, i så fald, er det en fornuftig pult med lavt strøm forbrug der har mikrofon indgang i kender til? :)

Og lige til sidst, hvad er umiddelbart bedst, trådløs eller med ledning?

Håber nogle har stået i samme situation  :)

1 hour ago, HammerLyd said:

Hej!

Vi kunne super godt tænke os at tilslutte en mikrofon til vores anlæg i år, men er blanke på hvordan og hvorledes, trods søgning.

På nuværende tidspunkt kører vi med to forstærkere til bas og diskant, hvor lyden bliver styret med en bil radio, via aux til mobil. Er det muligt at tilslutte en mikrofon til dette setup?

Vi har haft tankerne på at bruge en pult i år, i så fald, er det en fornuftig pult med lavt strøm forbrug der har mikrofon indgang i kender til? :)

Og lige til sidst, hvad er umiddelbart bedst, trådløs eller med ledning?

Håber nogle har stået i samme situation  :)

En lille mixer som denne kunne være en løsning http://www.tomtop.com/parts-accessories-529/p-i1907us.html?currency=DKK&aid=gpladk
Så smider i musik på en indgang og mikrofon på en anden indgang, og så kan i styre lyd niveauet på begge dele med mixeren. 

I forhold til dj controller, så kører rigtig mange allerede 12v og har et relativt lavt strømforbrug, så der ville jeg nok hellere finde en der er lækker at bruge, frem for at spare 5-10w

En mixer som den tc87 linker kan fungere helt fint.

13 hours ago, HammerLyd said:

Og der er ingen grund til at I bruger en bilradio, det er spild af strøm - hvordan har I det helt præcist sat op (har du et billede/diagram?). I kan sagtens forbinde jeres telefon direkte til forstærkeren.

4 hours ago, KHesse said:

Og der er ingen grund til at I bruger en bilradio, det er spild af strøm - hvordan har I det helt præcist sat op (har du et billede/diagram?). I kan sagtens forbinde jeres telefon direkte til forstærkeren.

Vi bruger også bilradio (headunit) til at sende input til de forskellige forstærkere, det er super nemt og gør det enkelt for alle i campen at bruge det. Bruger det virkelig så meget strøm, nu hvor man ikke bruger forstærker delen?

Just now, brorsono said:

Vi bruger også bilradio (headunit) til at sende input til de forskellige forstærkere, det er super nemt og gør det enkelt for alle i campen at bruge det. Bruger det virkelig så meget strøm, nu hvor man ikke bruger forstærker delen?

Det bruger ikke "meget" strøm, men synes personligt at det er spild. Hvilke forstærkere bruger I? Hvis I bruger bare nogenlunde det samme setup som andre folk her på siden, bruger I Pioneer eller Bassface forstærkere, som alle har RCA-udgange så man kan daisy-chaine forstærkere. Så det burde være muligt at lave en "passiv" signalfordeling på den måde.

4 hours ago, KHesse said:

Det bruger ikke "meget" strøm, men synes personligt at det er spild. Hvilke forstærkere bruger I? Hvis I bruger bare nogenlunde det samme setup som andre folk her på siden, bruger I Pioneer eller Bassface forstærkere, som alle har RCA-udgange så man kan daisy-chaine forstærkere. Så det burde være muligt at lave en "passiv" signalfordeling på den måde.

Ja okay. Vi bruger 1 bassface 1.2 og 1 pioneer dm8604. dog har vi omkring 1100 A i nødstrømsbatterier plus 2 x 110 w solceller. Så tror umiddelbart det går. Men man godt være jeg fjerne den, da jeg sidste år løb totalt tør for batteri, grundet så lidt sol  :D

On 7/3/2017 at 20:14, tc87 said:

En lille mixer som denne kunne være en løsning http://www.tomtop.com/parts-accessories-529/p-i1907us.html?currency=DKK&aid=gpladk
Så smider i musik på en indgang og mikrofon på en anden indgang, og så kan i styre lyd niveauet på begge dele med mixeren. 

I forhold til dj controller, så kører rigtig mange allerede 12v og har et relativt lavt strømforbrug, så der ville jeg nok hellere finde en der er lækker at bruge, frem for at spare 5-10w

Det lyder super fedt med den mixer.

Hvordan får jeg samlet lyden fra forstærkeren og ind i mixeren?
Formoder at outputet så skal smækkes i bilradioen eller dj controlleren. :)

Der er nemlig rigtigt mange dj controllere som kan fungerer, har du en du kan anbefale?

On 8/3/2017 at 08:17, KHesse said:

Ja, det har vi godt hørt.
Det er bare så super nemt at anvende, og vi syntes der er meget forskel fra at bruge bilradio og uden, der kommer meget mere lyd på med.

Vi har et sæt af Nexo 1000 si højtalere.
De har brug for at blive værdsat ordentligt, så vi forsøger at kæle for detaljerne til lyden i år :)

Har ikke lige noget billede, men kan lige prøve at forklarer.
Der er to 2 speakon kabler med sub og to med diskant, som er splittet i den ene ende for at blive sat til forstærker.
Vi har to forstærkere, en til subwoofer og til diskant.
Derfra er de sat til bilradio. :)

Hvis du kigger på billedet jeg har vedhæftet nedenunder (samme som er i det link tc87 har linket, bare fordi det er nemmere at se på her), kan du se at der er 4 inputs, og et output.

På "Input 1" kunne i fx sætte jeres telefon/computer/musikafspiller), og på "input 2" jeres mikrofon. Fra "Output" kører i så et 6,3mm->RCA kabel over i jeres ene forstærker.

7 hours ago, HammerLyd said:

Det er bare så super nemt at anvende, og vi syntes der er meget forskel fra at bruge bilradio og uden, der kommer meget mere lyd på med.

Vi har to forstærkere, en til subwoofer og til diskant.
Derfra er de sat til bilradio. :)

Grunden til at der kommer mere lyd er formentlig fordi der er en smule pre-amp i jeres bilradio.

Mht. til 2 forstærkere, så se det indlæg jeg lavede i går, her. Det kan være at det også er relevant for jer, da I meget nemt burde være i stand til at køre signalet igennem jeres forstærkere på den måde, og så slippe for en bilradio ;)

Jeg undskylder hvis det lyder som om jeg kører en hetz mod bilradioer, men jeg vil bare mene at der findes nemmere og mere energieffektive måder at fordele lydsignaler på end dem :P

behringer-micromix-mx400-38696.jpg

Hold da op... Ja det lyder godt nok nemt!

Er det bare at købe den billigste?
https://www.aliexpress.com/item/HA400-Ultra-compact-4-Channels-Mini-Audio-Stereo-Headphone-Amplifier-with-Power-Adapter/32789412527.html?spm=2114.10010108.1000013.3.lQbbK8&scm=1007.13339.33317.0&pvid=eed10b42-18e4-4ddf-bbf9-eca9a1a0888e&tpp=1
Eller kan det betale sig at købe af "bedre" kvalitet? 

For at få begge forstærkere sat på, er det så bare at sammensætte dem med RCA-RCA fra output til input?
Skal den Mirco Mixeren sættes på basforstærker eller diskant først, hvis det har noget at sige. :)

Det er super med nogle nye ideer, det skal helt sikkert prøves at sætte mobil direkte til.
Det er den jo sådan set allerrede hvis vi bare kører mobil direkte i Micro Mixeren. :D

Havde du nogle gode ideer til de mange pulte der findes?
Vi har også hørt nogle af dem skulle være med til at booste lyd signalet :) 

Altså, nu er det jo sådan at når man køber fra Kinas land er man aldrig sikker på kvalitet ;) Jeg vil foreslå at I køber den her https://www.thomann.de/dk/behringer_micromix_mx400.htm?ref=search_rslt_mx400_184361_0 fra Thomann, da den heller ikke er så dyr (den findes sikkert også i danske webshops). Hvis I gerne vil købe en kopi fra Kina, så husk at det er en MX400, og ikke en MH400 I skal bruge!

Mht. til sammensætning af forstærkere, så se gerne mit opslag her: I det her tilfælde kører du lydkilder ind i mixeren, og så fra mixeren videre til den første forstærker, og så fortsætter du ellers derfra.

Mht. til pulte er det ikke min spidskompetence :P

22 hours ago, KHesse said:

Altså, nu er det jo sådan at når man køber fra Kinas land er man aldrig sikker på kvalitet ;) Jeg vil foreslå at I køber den her https://www.thomann.de/dk/behringer_micromix_mx400.htm?ref=search_rslt_mx400_184361_0 fra Thomann, da den heller ikke er så dyr (den findes sikkert også i danske webshops). Hvis I gerne vil købe en kopi fra Kina, så husk at det er en MX400, og ikke en MH400 I skal bruge!

Mht. til sammensætning af forstærkere, så se gerne mit opslag her: I det her tilfælde kører du lydkilder ind i mixeren, og så fra mixeren videre til den første forstærker, og så fortsætter du ellers derfra.

Mht. til pulte er det ikke min spidskompetence :P

Lækkert lækkert!

Tak for hjælpen, så skal der skråles i mikrofoner!

- Camp Rævling ^^.

• 1 month later...

Har I tjekket at alting sidder rigtigt godt sammen? Det kunne lyde som en løs forbindelse.

Alternativt har I måske noget ground-loop, der tilføjer støj til jeres lydsignaler. Kører I forstærker og mixer via samme strømkilde, eller hvert sit batteri?

• 1 year later...
On 8/5/2017 at 15:49, HammerLyd said:

Det fungere nu.
Vi havde tilsluttet den igennem en bilradio, da det var hvad vi brugte sidste år, så den må have lavet noget støj.
Nu er den sat direkte til forstærkerne og det fungere.
Takker :)

Undskyld jeg lige vækker denne tråd til live igen. HammerLyd - Virkede det fint? Støjede mikrofonen eller var det ok? Jeg har nemlig læst et andet sted at den er passiv og derfor ikke forstærker signalet. Et lille problem da mange mikrofoner er ret svage i signalet.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.