Jump to content
Festivalanlæg dk

Ingen lyd ud af forstærker

SørenJH
 Share

Recommended Posts

Godaften

Jeg har i dag modtaget den følgende forstærker og strømforsyning. 

http://www.ebay.co.uk/itm/251464814688?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://www.ebay.co.uk/itm/201368341040?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=500560614534&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jeg satte det sammen, og satte musik på, og det lød godt, men så snart jeg skruede op forsvandt lyden og jeg skulle slukke strømmen, vente lidt og kunne så gøre det hele igen. Nu kan jeg slet ikke få lyd ud, men forstærkeren tænder og lampen på boardet lyser.

Der er ikke noget, der er brændt og boardet ser fint ud. 

Har testet kabler, højttalere og alt andet tænkeligt. Det eneste jeg kan komme frem til er, at den er i protection mode af en art. Kan læse mig frem til, at den har "over current protection". Kan det være den, der er slået til?

Kan jeg ikke køre forstærkeren som jeg gør?

Får en laderegulator bestilt hjem, som jeg regner med at køre forstærkeren igennem. Fungerer det?

Vh

1 hour ago, SørenJH said:

Godaften

Jeg har i dag modtaget den følgende forstærker og strømforsyning. 

http://www.ebay.co.uk/itm/251464814688?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

http://www.ebay.co.uk/itm/201368341040?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=500560614534&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jeg satte det sammen, og satte musik på, og det lød godt, men så snart jeg skruede op forsvandt lyden og jeg skulle slukke strømmen, vente lidt og kunne så gøre det hele igen. Nu kan jeg slet ikke få lyd ud, men forstærkeren tænder og lampen på boardet lyser.

Der er ikke noget, der er brændt og boardet ser fint ud. 

Har testet kabler, højttalere og alt andet tænkeligt. Det eneste jeg kan komme frem til er, at den er i protection mode af en art. Kan læse mig frem til, at den har "over current protection". Kan det være den, der er slået til?

Kan jeg ikke køre forstærkeren som jeg gør?

Får en laderegulator bestilt hjem, som jeg regner med at køre forstærkeren igennem. Fungerer det?

Vh

Kunne godt tyde på noget protective mode. Strømforsyningen ser fin ud, selvom man aldrig ved, om det er noget kinesisk bras, det samme gælder forstærkeren. Jeg kan ikke lige se, at der skulle være nogen åbenlys fejl. 

Jeg ville dog forslå at købe en maxamp, såfremt forstærkeren er død, da den er af rigtig god kvalitet, yder lige så meget som din forstærker men er mere effektiv. Den kan vidst fås for 250 ?

Edit: Hvad er modstanden på dine højttalere? 

Modstanden på diskantarray er sammenlagt 2 ohm, og basenhederne er sammenlagt 4 ohm.

Min første tanke var også, at den ikke kan køre 2 ohms drift, men har også forsøgt at slutte den til 8 ohms højttalere, og problemet er det samme.

Må se om jeg kan få pengene retur og så få fat i en maxamp.

Hvad med camp amp 1 fra bekent. Hvor mange kan man hive ud af den ved 12 volts drift? er der nogen, der ved det?

Hvor meget strøm bruger en maxamp cirka ved fuld knald?

1 hour ago, SørenJH said:

Modstanden på diskantarray er sammenlagt 2 ohm, og basenhederne er sammenlagt 4 ohm.

Min første tanke var også, at den ikke kan køre 2 ohms drift, men har også forsøgt at slutte den til 8 ohms højttalere, og problemet er det samme.

Må se om jeg kan få pengene retur og så få fat i en maxamp.

Hvad med camp amp 1 fra bekent. Hvor mange kan man hive ud af den ved 12 volts drift? er der nogen, der ved det?

Hvor meget strøm bruger en maxamp cirka ved fuld knald?

2 ohm har selv en god del dyre forstærkere svært ved at holde til, og din TA2020 kan uden tvivl ikke! Det kan godt være, at den har taget skade af dette, den har måske ikke nogen thermal shutdown, jeg ved det ikke. Dog er dog et godt bud på, hvorfor forstærkeren ikke virker længere. 

Grundet fysiske love, så vil man aldrig kunne få mere end 22.5 watt RMS ud af 12 volt, så der har du dit svar. Altså ville maxamp være et bedre valg :) 

Maxamp bruger vidst noget der ligner 500 mA ved fuld smæk, hvis jeg husker rigtigt :)

10 hours ago, Alex said:

2 ohm har selv en god del dyre forstærkere svært ved at holde til, og din TA2020 kan uden tvivl ikke! Det kan godt være, at den har taget skade af dette, den har måske ikke nogen thermal shutdown, jeg ved det ikke. Dog er dog et godt bud på, hvorfor forstærkeren ikke virker længere. 

Grundet fysiske love, så vil man aldrig kunne få mere end 22.5 watt RMS ud af 12 volt, så der har du dit svar. Altså ville maxamp være et bedre valg :) 

Maxamp bruger vidst noget der ligner 500 mA ved fuld smæk, hvis jeg husker rigtigt :)

Den skulle have thermal shutdown, og har fungeret på 8 ohms højttaleren efter den var sat til 2 ohms diskantarrayet. 

Hvordan kan Pioneer GM-D8604 så gøre det? Trækker den ikke også kun 12 volt?

Jeg kigger på maxamp. Den kan heller ikke holde til 2 ohms drift eller hvad?

2 hours ago, SørenJH said:

Den skulle have thermal shutdown, og har fungeret på 8 ohms højttaleren efter den var sat til 2 ohms diskantarrayet. 

Hvordan kan Pioneer GM-D8604 så gøre det? Trækker den ikke også kun 12 volt?

Jeg kigger på maxamp. Den kan heller ikke holde til 2 ohms drift eller hvad?

En GM-D8604 må have en step up converter indbygget i forstærkeren ;)

13 hours ago, Alex said:

Kan du uddybe? Det synes jeg lyder meget interessant!

3 hours ago, KHesse said:

Kan du uddybe? Det synes jeg lyder meget interessant!

Jeg ved ikke lige præcis, hvordan man præcist når de 22,5, men jeg kan komme med en udregning. Jeg er ikke 100 % på at det er rigtigt, men jeg er forholdsvis sikker på, at forklaringen er dette. 

En sinusbølge har ikke en konstant spændingsforskel,  og derfor kan man beregne den gennemsnitlige spændingsforskel ved brug af RMS. Her tager man kvadratroden af 2, og ud fra det finder man så, hvor mange URMS, at forstærkeren kan yde. 

Lad os antage af batteriet er 12,7 volt. Så får vi altså at URMS = 12.7 / kvadratrod(2) = cirka 9 volt. 

Vi bruger så, at P = U^2 / R, hvor vi antager at højttaleren har en nominel modstand på 4 ohm. 

P = 9^2 / 4 = cirka 20 watt. 

Hvor de sidste 2,5 watt kommer fra, det har jeg stadigt ikke fundet ud af, men folk på nettet skriver 22,5 watt, så deeeeet ;)

Det gælder selvfølgelig kun for forstærkere, som ikke har en indbygget step-up converter :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.