Jump to content
Festivalanlæg dk

Hjælp til hvilken forstærker jeg skal anskaffe

Nikolaj Dahl
 Share

Recommended Posts

Jeg har kigget lidt på de her enheder
http://www.danguitar.dk/product/thornton-lw-1201-4-hoejttalerenhed-12-250w-4-ohm-4135/

Tænker jeg skal have et par stykker af dem i min musikvogn, men jeg er bare lidt usikker på hvilken forstærker jeg skal anskaffe mig.

Jeg har hørt noget om at man kan få nogle der hedder maxamp 20 er bare usikker på at den kan trække en af dem.

Så jeg leder lidt efter en billig løsning der kan give en nogenlunde lyd

Der skal også gerne være nogle diskanter på musikvognen også

Tror du lige skal læse lidt videre på hvordan man sætter et anlæg sammen, du mangler noget diskant, hvis du vil bruge de enheder der.
Maxamp kan godt trække dem, men det mere hvor meget lyd man vil have, maxamp kan godt spille højt, men det mere om højtaleren har en høj følsomhed.

Her er lidt at læse op på.

1 hour ago, Ganon said:

Tror du lige skal læse lidt videre på hvordan man sætter et anlæg sammen, du mangler noget diskant, hvis du vil bruge de enheder der.
Maxamp kan godt trække dem, men det mere hvor meget lyd man vil have, maxamp kan godt spille højt, men det mere om højtaleren har en høj følsomhed.

Her er lidt at læse op på.

Jeg har læst den der og jeg ved også godt at jeg også skal bruge diskanter, men jeg har bare lidt svært ved at finde ud af hvilken forstærker jeg får brug for at det kan spille okay højt og samtidig lyder godt

Jeg har overvejet at købe de her enheder

2x http://www.danguitar.dk/product/thornton-lw-1201-4-hoejttalerenhed-12-250w-4-ohm-4135/

2x http://www.danguitar.dk/product/thornton-lw-1001-4-hoejttalerenhed-10-150w-4-ohm-4134/

2x http://www.danguitar.dk/product/thornton-sh002-horn-med-piezo-diskant-1842/

og så vil jeg trække dem med 2 af de her forstærkere

http://www.ebay.com/itm/2x-250W-Class-D-Audio-Amplifier-Board-amplifier-IC-IRS2092-Sure-AA-AB32291-/110932803697

Men da jeg jo ikke har så meget forstand på det er jeg ikke sikker på at det er en god løsning.

Jeg vil nemlig helst heller ikke bruge for mange penge

Du skal have noget delfilter til de højtalere for at det skal lyde godt, vil det ikke være en ide at finde noget kommicielt bygget?

Forstærkeren er fin, men skal bruge 70v, så der skal en stepup konverter til.

Hvad med en bilforstærker som Pioneer gm-D8604?
Der kan du lave en smule deling.

En diskant kan kun spille høje frekvenser, en bas de lave, en mellemtone - ja, den spiller de mellemste toner ;)

Du kan ikke bare uden videre smide alle frekvenser ind i fx din diskant. Den kan ikke spille de lave frekvenser, så uanset hvad lyder det bare grimt. Men i nogle tilfælde kan det faktisk ødelægge dine enheder at sende de forkerte frekvenser til dem - derfor delefilteret, der fordeler frekvenserne så hver enhed kun får de rigtige frekvenser!

1 hour ago, Nikolaj Dahl said:

Jeg kan bedre lide ideen om selv at bygge det, selvom det måske ikke er det smarteste :D

Jeg havde også kigget lidt på den forstærker, men den koster jo bare det dobbelte af de andre

og hvad er det delfiltrene gør

Det virker ikke til, at du har den nødvendige viden til at bygge dit eget anlæg endnu. Det er helt klart fedt at sige, at man har bygget det hele fra bunden, men det bliver sjældent særlig godt. Derfor ville jeg kraftigt råde dig til at droppe din idé og i stedet vælge gennemtestet designs. 

Du skriver, at du godt kan lide at bygge selv, så hvis dine hænder ikke er skruet helt forkert på, så ville jeg sige, at du skulle kaste dig over en halfinator. Her får du lov til selv at bygge, det er godt dokumenteret, hvordan det skal bygges og vigtigst af alt, så virker designet og er optimeret til at blive brugt indenfor. Det koster heller ikke alverden! 

Du skal købe:

• 2x HP10W
  • 2x piezo diskant (mpt 001 mindes jeg) 
  • Maxamp 20
  • 2x 47 ohm modstand
  • 7.2 Ah 12 volt SLA batteri
  • Træ
  • Lim
  • Kemisk metal
  • Gitter
  • Ledning, sikringer og andre småting

Der findes sketchup filer omkring, hvordan det skal bygges og ellers finder der alverdens information på nettet :)

47 minutes ago, KHesse said:

En diskant kan kun spille høje frekvenser, en bas de lave, en mellemtone - ja, den spiller de mellemste toner ;)

Du kan ikke bare uden videre smide alle frekvenser ind i fx din diskant. Den kan ikke spille de lave frekvenser, så uanset hvad lyder det bare grimt. Men i nogle tilfælde kan det faktisk ødelægge dine enheder at sende de forkerte frekvenser til dem - derfor delefilteret, der fordeler frekvenserne så hver enhed kun får de rigtige frekvenser!

Nå okay på den måde. Mange tak for det! :)

19 minutes ago, Alex said:

Det virker ikke til, at du har den nødvendige viden til at bygge dit eget anlæg endnu. Det er helt klart fedt at sige, at man har bygget det hele fra bunden, men det bliver sjældent særlig godt. Derfor ville jeg kraftigt råde dig til at droppe din idé og i stedet vælge gennemtestet designs. 

Du skriver, at du godt kan lide at bygge selv, så hvis dine hænder ikke er skruet helt forkert på, så ville jeg sige, at du skulle kaste dig over en halfinator. Her får du lov til selv at bygge, det er godt dokumenteret, hvordan det skal bygges og vigtigst af alt, så virker designet og er optimeret til at blive brugt indenfor. Det koster heller ikke alverden! 

Du skal købe:

• 2x HP10W
  • 2x piezo diskant (mpt 001 mindes jeg) 
  • Maxamp 20
  • 2x 47 ohm modstand
  • 7.2 Ah 12 volt SLA batteri
  • Træ
  • Lim
  • Kemisk metal
  • Gitter
  • Ledning, sikringer og andre småting

Der findes sketchup filer omkring, hvordan det skal bygges og ellers finder der alverdens information på nettet :)

Der kunne godt være at det måske var en god ide. :rolleyes:

men kender du målene på den, for jeg synes ikke den ser voldsomt stor ud og ide'en var jo at lave en musikvogn

Vi bliver nødt til at få afklaret:

Hvilke dimensioner forventer du at en musikvogn har?

Hvad er dit budget?

Hvor store fester forventer du at holde?

Hvor meget energi vil du bruge på projektet?

Hvad har du til rådighed nu af udstyr (batterier, forstærker, kabler, sikringer, træ, skruer, lim)?

15 minutes ago, Nikolaj Dahl said:

men kender du målene på den, for jeg synes ikke den ser voldsomt stor ud og ide'en var jo at lave en musikvogn

Den er noget i stil med 30 x 30 x 45 cm eller sådan noget. 

Du kan jo lave en vogn af en eller anden kreativ art, og så smide den her ovenpå eller bygge den ind i designet. Hvad ved jeg, du kan sikkert også bygge den ind i hovedet som en hest (lavet af træ godt nok ;) ) eller noget. Det er næsten kun din fantasi, som sætter grænserne. 

41 minutes ago, Nikolaj Dahl said:

I 2015 var jeg også helt hooked på idéen om at lave en "musikvogn". 

Resultatet blev også helt fint, men må sige at jeg endte med at fortryde at jeg ikke bare byggede en boominator som kunne placeres på en vogn. På festivalen var det fedt nok at have det hele samlet, men der hjemme var den bare stor og besværlig at opbevare, og man tager ikke bare lige sin musikvogn under armen og hopper på bussen, som man ville kunne med en boominator. 
Hvis du holder fast på at bygge en musik vogn, så byg den i moduler, så du let kan udskifte/opgradere de forskellige dele samt bruge mindre dele af den når du ikke lige er på festival :)

image.jpg

46 minutes ago, Nikolaj Dahl said:

Efter at have tænkt over det et stykke tid så har jeg besluttet mig for at kaste mig over en boominator, men jeg synes det er lidt svært at finde en komplet guide til hvordan man bygger den.

Kender i et sted man kan finde det?

Here you go ;) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.