Jump to content
Festivalanlæg dk
Nicolai Grymer

Sofistikeret lys

Recommended Posts

Hey forum

Jeg går lidt og leder efter muligheder for at optimere et lysshow. Jeg mener at det sjældent opstår, at folks lysshow er sofistikeret/elegant. Nærmest kun Zootårnet og Camp Luksus finder jeg tilfredsstillende. Det er oftest bare en LED strip, der skifter farve alt for hurtigt. Et lysshow der har sin egen fest.

Jeg tænkte så på at isolere kicked fra lydbilledet, for at det udelukkede skifter indstilling i controlleren ved kick, men har endnu ikke fundet et tilfredsstillende delefilter, som jeg kan bruge til det (Tænkte på at bruge subwoofer-kanalen fra miniDSP'en, og så smide et high-pass filter på fra 90 hz op. Så det er sådan 90-120 hz plus det, som stadig kan registreres på den anden side af frekvenserne.

MEN jeg har faktisk gået og spekuleret over generelle måder hvor vi kunne optimere det hidtil rimelig forfærdelige lysshow. Jeg går og drømmer om at kunne programmere lyset ordentligt, hvor at man kunne have små spots, strips og andre slags lys, der kommunikere sammen. Ligesom man ser ved almindelige produktioner, så skulle de skiftevis bruges til at lyse op, og derved både give variation i lysshowet, men samtidigt noget flow og ikke bare konstant OP rave lys.

En anden tanke jeg har haft er: At male fronten på anlægget hvid, og så smide noget lys til at lyse fronten op, så man ikke bare kan ser streger lyse op, men hele anlægget. Det er ubehageligt og kedeligt at kigge på streger af lys. At dedikere lidt lys til at lyse hele anlæggets front, tror jeg ville gøre underværker for oplevelsen af lysshowet.

Hvad er jeres tanker, og hvilke midler har i selv brugt til at optimere lysshowet? Lyset er i min mening halvdelen af nattefesterne og den primære tiltrækning af nye gæster :)

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

25 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Hey forum

Jeg går lidt og leder efter muligheder for at optimere et lysshow. Jeg mener at det sjældent opstår, at folks lysshow er sofistikeret/elegant. Nærmest kun Zootårnet og Camp Luksus finder jeg tilfredsstillende. Det er oftest bare en LED strip, der skifter farve alt for hurtigt. Et lysshow der har sin egen fest.

Jeg tænkte så på at isolere kicked fra lydbilledet, for at det udelukkede skifter indstilling i controlleren ved kick, men har endnu ikke fundet et tilfredsstillende delefilter, som jeg kan bruge til det (Tænkte på at bruge subwoofer-kanalen fra miniDSP'en, og så smide et high-pass filter på fra 90 hz op. Så det er sådan 90-120 hz plus det, som stadig kan registreres på den anden side af frekvenserne.

MEN jeg har faktisk gået og spekuleret over generelle måder hvor vi kunne optimere det hidtil rimelig forfærdelige lysshow. Jeg går og drømmer om at kunne programmere lyset ordentligt, hvor at man kunne have små spots, strips og andre slags lys, der kommunikere sammen. Ligesom man ser ved almindelige produktioner, så skulle de skiftevis bruges til at lyse op, og derved både give variation i lysshowet, men samtidigt noget flow og ikke bare konstant OP rave lys.

En anden tanke jeg har haft er: At male fronten på anlægget hvid, og så smide noget lys til at lyse fronten op, så man ikke bare kan ser streger lyse op, men hele anlægget. Det er ubehageligt og kedeligt at kigge på streger af lys. At dedikere lidt lys til at lyse hele anlæggets front, tror jeg ville gøre underværker for oplevelsen af lysshowet.

Hvad er jeres tanker, og hvilke midler har i selv brugt til at optimere lysshowet? Lyset er i min mening halvdelen af nattefesterne og den primære tiltrækning af nye gæster :)

Som Trolle siger, så kan man komme rigtig langt med adressable RGB LED. Hvis du er fix til at kode selv, så kan du skrive din egen kode, ellers finder der et kæmpe bibliotek af kode til arduino, således at du kan kode lyset til lige præcis det, som du finder fedt. Man kan også smide mikrofon på, så det bliver lydfølsomt. 

Hvis man ikke er stærk i kodning eller gider kaste sig ud i det, så er Trolles forslag en god idé, som jeg også har kigget en del på! :)

Er selv gået lidt væk fra idéen om kun af skifte på de lave frekvenser, da meget musik for eksempel har områder hvor takten bliver holdt med et "klap" istedet. 

Leger med tanken om at bruge mine led-bars fra sidste som wash lys og så måske nogle moving heads i master/slave mode med fjernbetjening som kan bruges til hurtig/langsom/strobe/amok stemning.

Jeg ville nok gå pro vejen, hvis det skulle være mere dedikeret. Altså køre det hele med DMX også få en simpel kontroller. Jeg tror aldrig man får et rigtig lækkert resultat ved bare at smide en filter løsning på musikken og håber at den passer til. Med en rigtig controller kan du få det til at følge en række cyklusser, tilpasse til BPM osv.

Jeg kører med fire 12v RGB Par lamper fra ebay og 10 mtr LED RGB bånd, som jeg vil koble på en dmx-controller. Lige pt. overstyrer mine parlamper, hvis jeg sætter dem til deres integrerede sound-funktion. Men jeg tror, jeg køber en dmx-controller, hvor du kan styre mikrofonens følsomhed. 

Jeg gik i et par måneder og legede med tanken om at lave et Camp Baguette skilt inspireret af dette: 

Efter at have regnet både på hvor meget det ville koste, men også omfanget af projektet, har jeg desværre måtte erkende at det ikke bliver i 2017 at dette projekt bliver en realitet.

Økonomisk ville projektet løbe op i små 15.000-20.000 kr, men der skulle samtidig også investeres en enorm mængde tid ved siden af til at lave små 9.000 lodninger så nogle meget små PCB'er.

Hjemmesiden https://www.adafruit.com/ har en masse sjove og spændende idéer, og fedt udvalg af forskellige former for LEDs.

Hvad vi ender ud med af lys til i år er stadig ikke afgjort, men som i selv siger, så er lyset en vigtig del af festen, så det er ikke et område vi kommer til at spare på i år.

Jeg går med tanken om at købe et board, som er beregnet til at LEDs og derfor kan drive flere pixels end arduino og raspberry pi. Derudover Evt. udstyre den med en billig 12v router, så man kan sende signaler via evt. telefon eller computer (som en slags fjernbetjening).

Inspirationen kom fra denne video, som er lavet efter lignende setup:

8 minutes ago, Frederik-Hagelund said:

Jeg går med tanken om at købe et board, som er beregnet til at LEDs og derfor kan drive flere pixels end arduino og raspberry pi. Derudover Evt. udstyre den med en billig 12v router, så man kan sende signaler via evt. telefon eller computer (som en slags fjernbetjening).

Har du kigget på en Teensy 3.2? Den skal kunne køre adskillige tusinde LEDs.

https://www.pjrc.com/store/teensy32.html og en adapter til LEDs: https://www.adafruit.com/product/1779 

27 minutes ago, quno said:

Har du kigget på en Teensy 3.2? Den skal kunne køre adskillige tusinde LEDs.

https://www.pjrc.com/store/teensy32.html og en adapter til LEDs: https://www.adafruit.com/product/1779 

har kigget lidt, men må indrømme tiden er knap for tiden, så ville foretrække noget der færdigt. Har overvejet at købe http://www.heroicrobotics.com/products/pixelpusher, selvom den er lidt dyr.

4 hours ago, Hauge said:

Jeg kører med fire 12v RGB Par lamper fra ebay og 10 mtr LED RGB bånd, som jeg vil koble på en dmx-controller. Lige pt. overstyrer mine parlamper, hvis jeg sætter dem til deres integrerede sound-funktion. Men jeg tror, jeg køber en dmx-controller, hvor du kan styre mikrofonens følsomhed. 

Kan du smide et link på de PAR lamper? 

Lille off-topic: er du fra Mordor eller har du bare Saurons øje for sjov?

5 minutes ago, Alfred said:

Kan du smide et link på de PAR lamper? 

Lille off-topic: er du fra Mordor eller har du bare Saurons øje for sjov?

Jeg købte fire af dem her, og måtte ud med 2 x 190kr i tolden, da lamperne blev sendt i to pakker. Jeg synes, der er okay meget smæk på dem. De fire lamper kan godt lyse et dansegulv op på 10m*20m. Måske får du mere for pengene med thomans stairville, men tilgengæld er du fri for at bypasse dem til 24v
http://www.ebay.com/itm/161847365448?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jeg er godt nok ikke fra camp Mordor, men bare en LOTR-fanatiker, men måske brude jeg skifte billede, så jeg ikke bliver forvekslet :D 

1 hour ago, Hauge said:

Jeg købte fire af dem her, og måtte ud med 2 x 190kr i tolden, da lamperne blev sendt i to pakker. Jeg synes, der er okay meget smæk på dem. De fire lamper kan godt lyse et dansegulv op på 10m*20m. Måske får du mere for pengene med thomans stairville, men tilgengæld er du fri for at bypasse dem til 24v
http://www.ebay.com/itm/161847365448?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jeg er godt nok ikke fra camp Mordor, men bare en LOTR-fanatiker, men måske brude jeg skifte billede, så jeg ikke bliver forvekslet :D 

De ser sgu lige ud til at passe mine forventninger! Tak for det, dem skal jeg ha hjem :) 

3 hours ago, Frederik-Hagelund said:

Inspirationen kom fra denne video, som er lavet efter lignende setup:

Jeg synes at alle har givet super god indput. Specielt det her link. Det lyder endda ikke helt umuligt at installere, og så tror jeg ikke batterierne ville have noget i mod det.

Jeg gik selv med tanken om at lave et stort matrix-display som i denne video. Jeg er bare bange for at det vil koste en helvedes masse strøm, og valgte derfor at lade være, selvom man ville kunne komme så langt

Jeg føler lidt at vi mangler nogle flere banebrydende ideer inden for lys. Jeg satser stadig stærkt på at male mit anlæg hvidt og bruge hele dets front til at få lysshowet til at virke mægtigt

Her er billeder fra lyset sidste år. Det var rimelig tilfredsstillende - Dog vil jeg gerne finde på noget nyt i år :)

video-1490312408.mp4

IMG_1966.thumb.PNG.f5aa3e8fedf1d699bdf5ae78792ec638.PNGIMG_1965.thumb.JPG.c8c7dc07e4abe5e5df13521ecf2fdbdd.JPG

6 hours ago, Anton Lynggaard said:

Skriv endelig når du har fået den hjem! Den ser super fed ud, og jeg planlægger selv at bestille den! :)
Hvilket "kit" valgte du? 

Det vil jeg gøre :)

Jeg valgte denne:

"$249 EARLY BIRD: ViVi Portable Kit

A kit with everything you need to take ViVi on the go. Two 2m high-resolution LED strips allow for a detailed lightshow in less space. Connect the strips to separate outputs or to the same one with the included splitter.

ADD $29 each for additional LED Strips

Includes: 
+ ViVi 
+ External Microphone 
+ 3.5mm Audio Splitter Cable 
+ USB-to-5V DC Power Cable 
+ 3 x LED Strip Adapter Cables 
+ 1 x LED Strip Splitter Cable 
+ 10,000 mAh USB Battery 
+ 2 x 2m (6.5ft) 60 LED/m LED Strips

Retail Value: $379"

Har netop bestil en eurolite dmxfree controller. Det er en controller der også fungere som et wifi point, hvor du kan bruge din telefon/tablet til at styre lyset via wifi. ?

Giver en tilbagemelding når jeg har testet det af - formentligt efter næste weekend.

Så fik vi lavet lidt testing med eurolite dmxfree controller, 6 stk stairville par56 lamper og en iphone til at styre det hele. 
Efter at addresser osv først var gemt i appen og indstillet på lamperne var det super nemt at bruge, og man kan lave masser af fede effekter som er nemme at styre direkte fra iphone/ipad. :D 
selve dmxfree controlleren kører desuden på 12v, og bruger kun 6w :) 

On 10/4/2017 at 11:19, tc87 said:

Så fik vi lavet lidt testing med eurolite dmxfree controller, 6 stk stairville par56 lamper og en iphone til at styre det hele. 
Efter at addresser osv først var gemt i appen og indstillet på lamperne var det super nemt at bruge, og man kan lave masser af fede effekter som er nemme at styre direkte fra iphone/ipad. :D 
selve dmxfree controlleren kører desuden på 12v, og bruger kun 6w :) 

Det lyder jo lovende :) Har du mulighed for at lave en lille video? Hvordan har du fået Stairvilles på 12V?

16 hours ago, Alfred said:

Det lyder jo lovende :) Har du mulighed for at lave en lille video? Hvordan har du fået Stairvilles på 12V?

Har valgt at køre dem på 230v, af flere årsager. 
1 - så jeg også kan bruge dem uden for festival regi, uden at skulle slæbe tunge batterier med (primær årsag). 
2 - Hvis man kører 12v og trækker længere kabler (tænker at lave 10m kabel til hver lysstativ) skal man jo op i en seriøs kabel-tykkelse for ikke at tabe for meget effekt, her har jeg bare valgt at leve med et ekstra forbrug på ca 2.25w pr lampe ved at bruge inverteren istedet :) 

Kan godt lave en video næste gang vi skal rode med dmx programmering :) 

8 hours ago, tc87 said:

2 - Hvis man kører 12v og trækker længere kabler (tænker at lave 10m kabel til hver lysstativ) skal man jo op en seriøs kabel-tykkelse for ikke at tabe for meget effekt, her har jeg bare valgt at leve med eksta forbrugt på ca 2.25w pr lampe ved at bruge inverteren istedet :) 

Taber man kun så lidt? Hvilken inverter benytter du så? For så er det lige før jeg vil gøre det samme i år!

10 hours ago, Eis said:

Taber man kun så lidt? Hvilken inverter benytter du så? For så er det lige før jeg vil gøre det samme i år!

En stairville par56 lampe bruger 15w ved fuld styrke (når rød, blå og grøn er skruet op på 255) og vores inverter har en effektivitet på 85-90%. Derfor må det maksimale ekstra forbrug jo blive 15x0.15 = 2,25w :)