Jump to content
Festivalanlæg dk
Nicolai Grymer

Sofistikeret lys

Recommended Posts

7 hours ago, Alfred said:

Ikke nødvendigvis. Hvorvidt signalet blivet svagere ved at splitte det, er ikke bare en simpel division af antal gange det bliver splittet. Det afhænger af indgangsspændingen på amp(s) og udgangspænding på din device. Lidt mere kompliceret end som så, og jeg tror ikke at det i ovenstående tilfælde vil være et problem

Det var bare min egen oplevelse sidste år, også med en pioneer forstærker hvor der faktisk var hørbar forskel når jeg brugte er splitter kabel. 

Kan selvfølgelig ikke udelukke at det har været mit kabel den var gal med :) 

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

10 hours ago, Alfred said:

Ikke nødvendigvis. Hvorvidt signalet blivet svagere ved at splitte det, er ikke bare en simpel division af antal gange det bliver splittet. Det afhænger af indgangsspændingen på amp(s) og udgangspænding på din device. Lidt mere kompliceret end som så, og jeg tror ikke at det i ovenstående tilfælde vil være et problem

Jeg har fire forstærkere i alt. Burde jeg få fat i en headphone amplifier som kan forstærke signalet?

38 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Jeg har fire forstærkere i alt. Burde jeg få fat i en headphone amplifier som kan forstærke signalet?

Er der ikke variabelt gain på dine forstærkere?

5 minutes ago, Alex said:

Er der ikke variabelt gain på dine forstærkere?

Nårh ja... Jeg havde bare en ide om svagt og upræcist signal, men kan godt se nu at det er lidt forkert. Det er 1 pioneer, 1 bassface og 2 boards: http://www.ebay.co.uk/itm/112313837422?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Den sidste har også en gain

Jeg vil gerne starte tråden op igen, nu hvor vi bevæger os ind i perioden hvor folk begynder at tænke over deres næste anlæg.

Mit næste anlæg skal være noget mindre bestående af en Roar18 og en DR250. To styks 230ah batterier og en 250w solcelle.

Lyset vil derfor også være noget anderledes. Jeg leger med forskellige ideer, og synes på en eller anden måde at det giver god mening at fyre nogle parlamper på. De fokusere lyset et sted, og så er der controller noget bedre end dem jeg umiddelbart selv kan finde.

Jeg har i anledning af både lidt udleje og eget forbrug købt mig nogle billige parlamper fra Thomann, som der bare er knald på! Det er Starville QuadPar Profile 5x8w. Efter at der skete en skade på en af dem, tjekkede jeg også lige volten forsjov, og den bruger 24v. Nu ved jeg fra tidligere forsøg at der findes omformere for kun 20kr, der kan understøtte dens strømforbrug på ca. 0,5a ved 24v. Altså vil man få en SKARP lampe, der både kan fås i 25 og 40 grader, for ingen penge. Og lampen kan jo mega let bruges året rundt med dens normale strømforsyning.

Hvad tænker i?

image.jpg

Det var ellers noget af en nedskæring! Går ud fra det kun er til lejr-behov så? :)
Vi vælger også at investere i en 4x8m pavillon og rykke festen tilbage under taget igen til næste år. Det giver bare en lidt federe og kompakt/intens stemning at være presset sammen under en pavillon :) 
Fed lampe og lækkert strømforbrug btw! :D 

On 12/4/2017 at 06:29, tc87 said:

En stairville par56 lampe bruger 15w ved fuld styrke (når rød, blå og grøn er skruet op på 255) og vores inverter har en effektivitet på 85-90%. Derfor må det maksimale ekstra forbrug jo blive 15x0.15 = 2,25w :) 

Faktisk så vil det ikke engang være en halvering i lydstyrke. Jeg havde 4 SRM450 PA højtalere, som vil erstattes af en DR250, og det nye bashorn kan klare over 1k watt, mens Titans kun kan klare 400w.

Dertil vil det nye horn gå hele 20hz dybere. Det er nærmest en joke. Mine titans kom effektivt ned til 58hz (På den måde de stod),  mens det nye vil være effektiv ned til 38hz. Det er fuldkommen vandvittigt. Og samtidigt, så kan jeg snildt fyre over 1k watt i det nye horn, da kassen er mega blød ved driveren, og samtidigt så vil enheden have en stor xmax og "varmekapacitet".

De dybere frekvenser vil også være meget godt, nu hvor trap og den slags musik er populært. Sørgeligt at det trækker så meget strøm haha, men vi har tilgengæld ret meget solkraft stadig, så det burde være fint.

Når jeg laver et mindre anlæg har jeg også MEGET mere tid til finesserne, og jeg vil selv svejse en vogn, så jeg vil få højtaleren ned på omkring 18-20cm fra jorden.

ROAR18-beyma18pw1400fe-spl-differenthz.p

Jeg er så enig i det med at det skal være mere intimt. Det er så rigtigt. Hele ideen bag anlægget og at skabe en fest tager overhånd når man bare vil lave det største. Det bliver en klub på hjul. Jeg synes meget mere om privatfester, hvor man har en mulighed for faktisk at snakke med alle. Og man kan lave meget mere fedt lysmæssigt indenfor. Man kan jo købe alle mulige billige flower-effekter fra thomann og rette dem op mod pavillionens tag. Det tror jeg personligt ville være en mega fedt effekt! :)

Hvor køber i så stor en pavilion? :D

5 minutes ago, tc87 said:

Det her er vidst den billigste på markedet:

https://www.harald-nyborg.dk/p8330/partytelt-lux-4x8m-hvid 

tænker også at lade siderne sidde på og så tage en lille røgmaskine med for at lave effekt med lyset :) 

Hvis det er en kriger pavilion, så er det en god ide. Men har i nok strøm til at have sådan en fætter kørende? Ellers kunne i have en-to sæbeboble maskiner, og lade lyset reflektere fra sæbeboblerne. Sådan en skulle bruge nærmest ingen strøm :P

Jeg vil også gerne lige tilføje denne her ide til dem, som ønsker billig lys der kan løftes op. Man kan eventuelt skaffe to PAR lamper, som dem jeg nævnte tidligere, eller også kan man bare bruge en masse LED strips, og sætte det på denne her billige T-bar

https://www.thomann.de/dk/prod_AR_280922.html

I stedet for at bruge de tre fødder der sidder på, kan man tage dem af, og så sætte den nederste stang fast på siden af anlægget. Så kan man hejse T-bommen over 3-meter over luften, og så koster det ingen ting at lave. Man kan let spænde det fast ved at bore huller i stangen og skrue eller bolte den fast :D

Det er jo så det gode spørgsmål.

Har 360ah gel bank med 200w solcelle som kun er til lys og diverse. Har i forvejen en lille røgmaskine med angivet effekt på 400w (skal lige have målt den og set hvor meget den faktisk bruger over foreksempel en time).

man kan sige at røg skal jo kune bruges mens det er helt mørkt såå 23-3.30 ca? 

Må prøve at lege lidt med og regne på om det kan lade sig gøre :) 

EDIT;
Ud fra den her tråd ser det egentlig meget lovende ud, men skal lige have en måler på min egen også
http://www.halloweenforum.com/halloween-props/120810-fog-machine-power-question.html

8 hours ago, Nicolai Grymer said:

Faktisk så vil det ikke engang være en halvering i lydstyrke. Jeg havde 4 SRM450 PA højtalere, som vil erstattes af en DR250, og det nye bashorn kan klare over 1k watt, mens Titans kun kan klare 400w.

Dertil vil det nye horn gå hele 20hz dybere. Det er nærmest en joke. Mine titans kom effektivt ned til 58hz (På den måde de stod),  mens det nye vil være effektiv ned til 38hz. Det er fuldkommen vandvittigt. Og samtidigt, så kan jeg snildt fyre over 1k watt i det nye horn, da kassen er mega blød ved driveren, og samtidigt så vil enheden have en stor xmax og "varmekapacitet".

De dybere frekvenser vil også være meget godt, nu hvor trap og den slags musik er populært. Sørgeligt at det trækker så meget strøm haha, men vi har tilgengæld ret meget solkraft stadig, så det burde være fint.

Når jeg laver et mindre anlæg har jeg også MEGET mere tid til finesserne, og jeg vil selv svejse en vogn, så jeg vil få højtaleren ned på omkring 18-20cm fra jorden.

ROAR18-beyma18pw1400fe-spl-differenthz.p

Jeg er så enig i det med at det skal være mere intimt. Det er så rigtigt. Hele ideen bag anlægget og at skabe en fest tager overhånd når man bare vil lave det største. Det bliver en klub på hjul. Jeg synes meget mere om privatfester, hvor man har en mulighed for faktisk at snakke med alle. Og man kan lave meget mere fedt lysmæssigt indenfor. Man kan jo købe alle mulige billige flower-effekter fra thomann og rette dem op mod pavillionens tag. Det tror jeg personligt ville være en mega fedt effekt! :)

Hvor køber i så stor en pavilion? :D

Du kommer slet ikke til at se så lave toner, det vil stort set alt sammen gå tabt udenfor især fordi du kun kører 1 sub. Alt under 40 Hz er væk, med mindre man har et seriøst anlæg. En stack havde været noget andet. Og det kan godt være, at du kan smider lidt mere end dobbelt så mange watt i højttaleren, men hvad nytte er det, når man skal have en forstærker som kan levere det, og så endda fra et batteri ;)Hvis følsomheden er den samme, så er det trods alt højest 3 dB du vinder, og det er hvis vi ikke tager højde for power compression og forstærker distortion, for slet ikke at snakke om flere højttalere.. 

Og hold kæft den ROAR18 er kæmpe! Jesus, 90x90x60 cm, det er fandme noget af et monster! 

Når det så er sagt, så glæder jeg mig til at høre den ;)

1 hour ago, Alex said:

Du kommer slet ikke til at se så lave toner, det vil stort set alt sammen gå tabt udenfor især fordi du kun kører 1 sub. Alt under 40 Hz er væk, med mindre man har et seriøst anlæg. En stack havde været noget andet. Og det kan godt være, at du kan smider lidt mere end dobbelt så mange watt i højttaleren, men hvad nytte er det, når man skal have en forstærker som kan levere det, og så endda fra et batteri ;)Hvis følsomheden er den samme, så er det trods alt højest 3 dB du vinder, og det er hvis vi ikke tager højde for power compression og forstærker distortion, for slet ikke at snakke om flere højttalere.. 

Og hold kæft den ROAR18 er kæmpe! Jesus, 90x90x60 cm, det er fandme noget af et monster! 

Når det så er sagt, så glæder jeg mig til at høre den ;)

Det er ikke fordi jeg regner med at det blæser 36hz udover publikum, men jeg er sikker på at trap og andet vil være meget meget bedre at høre end på et par cuboer. Og så skulle kabinettet virkelig være aggressivt. Selv 12” skulle være for ubehagelig kraftig indenfor ved 10w, så mon ikke 18” med 500w udenfor vil gøre et rimelig solidt job.

Men omvendt, så tror jeg umiddelbart stadig at kabinetter vil kunne trykke 40hz rimelig flot. Normalt ville andre kabinetter jo være nødsaget til at være mange før effektiviten i dybden er høj nok. Og hvis man bruger refleks, så er effektiviteten jo langt lavere ved de frekvenser.

Men ja. Er lidt nervøs for at bygge højtaleren. Hvis den ikke leverer noget specielt, så vil der i stedet opstå en Cubo18, så kan jeg også udvide til 2 en dag :)

8 hours ago, tc87 said:

Det er jo så det gode spørgsmål.

Har 360ah gel bank med 200w solcelle som kun er til lys og diverse. Har i forvejen en lille røgmaskine med angivet effekt på 400w (skal lige have målt den og set hvor meget den faktisk bruger over foreksempel en time).

man kan sige at røg skal jo kune bruges mens det er helt mørkt såå 23-3.30 ca? 

Må prøve at lege lidt med og regne på om det kan lade sig gøre :) 

EDIT;
Ud fra den her tråd ser det egentlig meget lovende ud, men skal lige have en måler på min egen også
http://www.halloweenforum.com/halloween-props/120810-fog-machine-power-question.html

Selv ved en smule aftenlys (kl 22-22:30 agtig) og specielt indenfor, tror jeg at i ville kunne få glæde af dis/røg. Måske undersøg hvad mulighederne er indenfor røgmaskiner, for jeg mindes at der indendørs til koncerter bruges en hazer, som bruger mindre strøm, men konstant giver røg. Dens teknologi skulle samtidig producere røgen med mindre strøm. Stig Rossens produktion brugte en 200w til at fylde en håndbold hal i Frederiksborg Centret, Hillerød. Det var jeg meget overrasket over. Jeg er dog mega glad for den røg min 1,2kW kan sprøjte ud haha. Vores 2-bilers garage er pludselig en labyrant uden ende efter blot 10sek røg haha

I kunne ellers holde THE BIG NIGHT, hvor i flittigt bruger jeres 400w røgmaskine som i allerede har, og så kører den mere casual de andre dage.

Jeg har fundet endnu en hyggelig løsning til vores dejlige anlæg.

Man kan købe sådan en fætter her

https://www.thomann.de/dk/varytec_bat_derby.htm

Og så sætte kabler fra batteri-indgangen og over til denne her Step-Down converter (eftersom den bruger 11v)

https://m.ebay.co.uk/itm/DC-4V-38V-to-1-25V-36V-3A-Step-Down-Power-Supply-Regulator-24V-12V-9V-5V-UK/122572089413?hash=item1c89dda845:g:f54AAOSwo6lWI2Do

Dette setup bruger kun sølle 1.5A over 5-6 timer, og koster 470 kr. Det synes jeg sku er en god ide. Det kan være jeg finder en mindre aggressiv Par lampe og bruger med to af disse. Så har vi også mere fest lys :D

14 hours ago, Nicolai Grymer said:

Det er ikke fordi jeg regner med at det blæser 36hz udover publikum, men jeg er sikker på at trap og andet vil være meget meget bedre at høre end på et par cuboer. Og så skulle kabinettet virkelig være aggressivt. Selv 12” skulle være for ubehagelig kraftig indenfor ved 10w, så mon ikke 18” med 500w udenfor vil gøre et rimelig solidt job.

Men omvendt, så tror jeg umiddelbart stadig at kabinetter vil kunne trykke 40hz rimelig flot. Normalt ville andre kabinetter jo være nødsaget til at være mange før effektiviten i dybden er høj nok. Og hvis man bruger refleks, så er effektiviteten jo langt lavere ved de frekvenser.

Men ja. Er lidt nervøs for at bygge højtaleren. Hvis den ikke leverer noget specielt, så vil der i stedet opstå en Cubo18, så kan jeg også udvide til 2 en dag :)

Selv ved en smule aftenlys (kl 22-22:30 agtig) og specielt indenfor, tror jeg at i ville kunne få glæde af dis/røg. Måske undersøg hvad mulighederne er indenfor røgmaskiner, for jeg mindes at der indendørs til koncerter bruges en hazer, som bruger mindre strøm, men konstant giver røg. Dens teknologi skulle samtidig producere røgen med mindre strøm. Stig Rossens produktion brugte en 200w til at fylde en håndbold hal i Frederiksborg Centret, Hillerød. Det var jeg meget overrasket over. Jeg er dog mega glad for den røg min 1,2kW kan sprøjte ud haha. Vores 2-bilers garage er pludselig en labyrant uden ende efter blot 10sek røg haha

I kunne ellers holde THE BIG NIGHT, hvor i flittigt bruger jeres 400w røgmaskine som i allerede har, og så kører den mere casual de andre dage.

Ja præcis, skal også lige undersøge hvilken væske der er den mest hensigtsmæssige at bruge. Umiddelbart tænker jeg bare den der er tungest og hænger i længst tid 😂

56 minutes ago, tc87 said:

Ja præcis, skal også lige undersøge hvilken væske der er den mest hensigtsmæssige at bruge. Umiddelbart tænker jeg bare den der er tungest og hænger i længst tid 😂

Jeg tror ikke det behøver at være den dyreste. Problemet bliver jo nok at det flyver væk, og ikke at det forsvinder :) Tunghed har måske indflydelse, men tror faktisk bare du skal finde den billigste :)