Jump to content
Festivalanlæg dk

Jackstik udgang

Bola
 Share

Recommended Posts

Hej er der nogle kloge hoveder der ved hvad udgangs effekten er på en iphone 6 og om der er mere power på en ipad. Eller man skal have en lille forstærker imellem iphone 6 og den store forstærker(GM-D8604) for at den spiller højt nok. Har prøvet med iphone og den kan ikke rigtig levere nok.

Håber i kan hjælpe.

Ipad levere mere end Iphone.
Men du kan justere Gain på din forstærker, så hvis du ved at det kun er Iphone der skal spilles fra så juster den ind til det.
Hvis du skal både bruge Iphone og Ipad skiftevis, så vil jeg justere efter Ipad og så den spiller laver med Iphone, så kan man ikke smadre anlægget ved at have justeret den ind til en Iphone, så kobler en ipad til, smider den på fulde smadder og brænder alle højtalere af. :)
Ellers kan man sætte et potentiometer på, så du kan skrue op og ned.

50 minutes ago, Ganon said:

Men du kan justere Gain på din forstærker, så hvis du ved at det kun er Iphone der skal spilles fra så juster den ind til det.
Hvis du skal både bruge Iphone og Ipad skiftevis, så vil jeg justere efter Ipad og så den spiller laver med Iphone, så kan man ikke smadre anlægget ved at have justeret den ind til en Iphone, så kobler en ipad til, smider den på fulde smadder og brænder alle højtalere af. :)

Skal lige høre om jeg forstår det rigtigt, når du siger indstille gain på forstærker, er det så ud fra hvad der lyder godt eller, er det noget specefikt den skal stå på hvis man fx bruger en iphone 6?

2 hours ago, ChristopherB said:

Skal lige høre om jeg forstår det rigtigt, når du siger indstille gain på forstærker, er det så ud fra hvad der lyder godt eller, er det noget specefikt den skal stå på hvis man fx bruger en iphone 6?

Når den skal indstilles, så start med at skrue helt ned for gain og skrue helt op for din telefon/tablet, her efter skruer du langsomt op for gain indtil du synes det er højt nok og stadig lyder godt. :)

3 hours ago, Ganon said:

Mange tak Ganon. Min Iphone kan ikke levere nok, har Gain skruet helt op og kan godt bruge lidt mere power :D Men hvad er alternativ vis jeg kun har en iphone med til anlæget.

Just now, Bola said:

Mange tak Canon. Min Iphone kan ikke levere nok, har Gain skruet helt op og kan godt bruge lidt mere power :D Men hvad er alternativ vis jeg kun har en iphone med til anlæget.

Bola - hvilke højtalere har du? Det lyder meget mærkeligt at du med en iPhone 6 og en d8604 på fuld gain ikke har nok lyd ...

*Ganon

I teori vil det altid være godt at være 2-3 klik fra max på telefonen, da de sidste klik er en overstyring af den rene lyd.
Men det gør så også at når Fede Dorit sætter musik på og hun skruer helt op, så går alt i stykker.

Du skal bruge en for-forstærker til at løfte input gain før forstærkeren. Fiio laver nogle som bliver anbefalet herinde.
Hvad anlæg er det koblet op til?

19 hours ago, Bola said:

Det er en 12" bas og 2 6,5" fuldtone og et par piezo horn fra Bekent.

Kan du ikke prøve at tegne et ledningsdiagram af hvordan du har sat det op? Dine enheder vil ikke engang kunne tåle fuld smadder

On 1/4/2017 at 10:38, brorsono said:

Kan du ikke prøve at tegne et ledningsdiagram af hvordan du har sat det op? Dine enheder vil ikke engang kunne tåle fuld smadder

Har ikke lige noget og tegne med eller ved ikke lige hvordan. Men har koblet 12" bas det kanal B og de 2 6 1/2" til kanal A og der er hornene os koblet til.

25 minutes ago, Bola said:

Har ikke lige noget og tegne med eller ved ikke lige hvordan. Men har koblet 12" bas det kanal B og de 2 6 1/2" til kanal A og der er hornene os koblet til.

Har I ikke noget filter på?

xover er der hvor du deler dine frekvenser imellem højtalerene.
Du heldig en Piezo kan tage nogle tæsk, men den vil blive delt helt forkert af forstærkeren, da den kun kan dele op til en 300 hz.
Diskanten skal nok deles oppe ved 1500-3000 hz.

8 hours ago, Ganon said:

xover er der hvor du deler dine frekvenser imellem højtalerene.
Du heldig en Piezo kan tage nogle tæsk, men den vil blive delt helt forkert af forstærkeren, da den kun kan dele op til en 300 hz.
Diskanten skal nok deles oppe ved 1500-3000 hz.

Er det her så ikke en go måde det er sat sammen på.58e65189cdd19_Forstrker.png.1e1c2c54b47599df0681673277b315ec.png

Du skal kigge på dataerne af enhederne og se i hvilke hz. de spiller i, så skal du sørger for at du dækker hele lydbilledet fra 50hz til op omkring 20.000 hz.
Så skal du så dele der hvor de forskellige enheder mødes, fx. 200 hz. 3500 hz.
Så du for bas til bassen, mellemtone til mellem tonen og diskant til diskant.
Du kan muligvis være heldig at bruge samme opbygning som boominatoren, hvor du har en bas/mellemtone og diskant som deler meget fint med hinanden narturligt og kun bruger en lille modstand på diskanten som filter.
Du bruger også en piezo, hvilket måske kan spare dig noget besvær, da den er ikke tager skade af fuldtone, men hvis det havde været en anden form for diskant, så ville den nok bare brænde af.

On 7/4/2017 at 07:01, Ganon said:

Du skal kigge på dataerne af enhederne og se i hvilke hz. de spiller i, så skal du sørger for at du dækker hele lydbilledet fra 50hz til op omkring 20.000 hz.
Så skal du så dele der hvor de forskellige enheder mødes, fx. 200 hz. 3500 hz.
Så du for bas til bassen, mellemtone til mellem tonen og diskant til diskant.
Du kan muligvis være heldig at bruge samme opbygning som boominatoren, hvor du har en bas/mellemtone og diskant som deler meget fint med hinanden narturligt og kun bruger en lille modstand på diskanten som filter.
Du bruger også en piezo, hvilket måske kan spare dig noget besvær, da den er ikke tager skade af fuldtone, men hvis det havde været en anden form for diskant, så ville den nok bare brænde af.

Okay mange tak, det må jeg lige have styr på. Men som jeg skrev i starten, så skal jeg have fremskaffet en forforstærker så jeg får fuld udnyttelse af min forstærker, da mobilen ikke kan levere nok.

6 hours ago, Bola said:

Okay mange tak, det må jeg lige have styr på. Men som jeg skrev i starten, så skal jeg have fremskaffet en forforstærker så jeg får fuld udnyttelse af min forstærker, da mobilen ikke kan levere nok.

Du har slet ikke brug for en forforstærker. En pioneer dm8604 kan trække 2 cubo og 2 tophøjtalere uden at der er brug for forforstærker. Er ret sikker på at du gør noget forkert

Hvis I ikke får nok lyd ud, så er det sandsynligvis pga. delingen af jeres højttaler er forkert, hvormed at spiller en del af frekvensområdet, som de slet ikke er lavet til. Ellers kan det være fordi, at de kabinetter til højttalerne, som I har lavet, ikke er bygget korrekt, så det hæmmer højttalerens evne til at spille højt. Det er svært at sige, hvad jeres problem præcist er, når vi ikke står ved siden af jer, når I piller ved jeres anlæg :)

On 8/4/2017 at 16:48, Alex said:

Hvis I ikke får nok lyd ud, så er det sandsynligvis pga. delingen af jeres højttaler er forkert, hvormed at spiller en del af frekvensområdet, som de slet ikke er lavet til. Ellers kan det være fordi, at de kabinetter til højttalerne, som I har lavet, ikke er bygget korrekt, så det hæmmer højttalerens evne til at spille højt. Det er svært at sige, hvad jeres problem præcist er, når vi ikke står ved siden af jer, når I piller ved jeres anlæg :)

Det jeg mener er at vis jeg kobler mine højtaler til en bærbar i stedet for en iphone, så sparker den sku røv og skal skrues meget ned i gain. Så derfor mit spørgsmål fra starten.

36 minutes ago, Bola said:

Det jeg mener er at vis jeg kobler mine højtaler til en bærbar i stedet for en iphone, så sparker den sku røv og skal skrues meget ned i gain. Så derfor mit spørgsmål fra starten.

Selvom gain er skruet op på maks på begge kanaler på gmd8604? 

Det lyder lidt sært, vi har ALDRIG haft den meget over normal på gain, når vi har brugt mobil på den forstærker ?

16 hours ago, Alex said:

Selvom gain er skruet op på maks på begge kanaler på gmd8604? 

Det lyder lidt sært, vi har ALDRIG haft den meget over normal på gain, når vi har brugt mobil på den forstærker ?

Same, i vores system deler vi endda indgangsignalet til to forstærkere, og der er stadig intet problem. Ingen af dem har skruet gain helt op

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.