Jump to content
Festivalanlæg dk

Opladning fra stikkontakt

R4LLE
 Share

Recommended Posts

Hej festivalanlæg.dk

Hvis vi bruger en laderegulator som denne: https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/Almindelige_(PWM)/Batterilader_12V-10A
Vil vi så skulle lade med en 12 eller 15VDC kilde?

Tænker at købe noget lignende https://elektronik-lavpris.dk/p136224/w53782-sps-desktop-60w-12v-5a-dc-25-55-stik/
Og så montere sådan en bøsning: https://elektronik-lavpris.dk/p104394/w11136-dc-power-socket-25-55mm/ 

47 minutes ago, R4LLE said:

Eller hvilken laderegulator er at fortrække, hvis vi ønsker at lade med en fast DC spænding? :D

Hvis I køber en laderegulator af nogenlunde kvalitet, så skulle mere eller mindre alle bærbare strømforsyninger virker ?

Jeg har i hvert fald ikke hørt om folk, som har problemer. Vi købte vidst en til cirka 300 kroner til min ven, og den virker fik med strømforsyning til ?

6 hours ago, R4LLE said:

Okay, har købt denne laderegulator nu https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/Almindelige_(PWM)/Batterilader_12-24V-10A_m-display.
Fik at vide at nyere "smarte" laptop opladere ikke vil fungere, men ældre modeller ikke vil være noget problem:D

Tak for hjælpen! :D 

Det forstår jeg ikke. Så længe den ikke leverer mere end 19 volt, så burde alle virke med den :)

Har testet lidt nu, ser ud til at virker mere eller mindre.

Når laderen ikke sidder i laderegulatoren, siger den at spændingen på batteriet er 11,9V.
Når laderen sættes til, begynder at spændingen at svinge +-1V, i følge laderegulatoren i hvert fald, 

Efter 1 minuts tid stabilisere spændingen igen, og den siger at der er 13,5V på batteriet?

Når laderen fjernes falder spændingen igen til de der 12V. 

4 minutes ago, R4LLE said:

4 minutes ago, R4LLE said:

Har testet lidt nu, ser ud til at virker mere eller mindre.

Når laderen ikke sidder i laderegulatoren, siger den at spændingen på batteriet er 11,9V.
Når laderen sættes til, begynder at spændingen at svinge +-1V, i følge laderegulatoren i hvert fald, 

Efter 1 minuts tid stabilisere spændingen igen, og den siger at der er 13,5V på batteriet?

Når laderen fjernes falder spændingen igen til de der 12V. 

De 13,5 volt er hvad laderen smider i batteriet. Når du slukker skal man helst vente omkring 2 timer, før man får den endelig måling af batteriet. Nu ved jeg ikke, hvilken type batteri du har, men 11.9 volt er alt for lavt i hvile. Man siger normalt, at batteriet skal lades omgående når det når cirka 11.8 volt, ellers tager det skade. Spændingen på et fuldt opladt batteri er 12.7 volt :) 

9 minutes ago, Alex said:

De 13,5 volt er hvad laderen smider i batteriet. Når du slukker skal man helst vente omkring 2 timer, før man får den endelig måling af batteriet. Nu ved jeg ikke, hvilken type batteri du har, men 11.9 volt er alt for lavt i hvile. Man siger normalt, at batteriet skal lades omgående når det når cirka 11.8 volt, ellers tager det skade. Spændingen på et fuldt opladt batteri er 12.7 volt :) 

Okay, vil jeg prøve så.
Men det er et gammelt batteri, det var helt nede på 4V da fandt det frem. Var også kun lige for at teste om det kunne lade sig gøre, det har nok også lidt at sige så? 

Laderegulatoren afbryder først til forbrug når spændingen er faldet til 10,7V. Så det kan man ikke brug til så meget sådan set?  

3 hours ago, R4LLE said:

Okay, vil jeg prøve så.
Men det er et gammelt batteri, det var helt nede på 4V da fandt det frem. Var også kun lige for at teste om det kunne lade sig gøre, det har nok også lidt at sige så? 

Laderegulatoren afbryder først til forbrug når spændingen er faldet til 10,7V. Så det kan man ikke brug til så meget sådan set?  

Hvis det har været nede på 4 volt, så er det stendødt ;)

Nogle ladere nægter at lade et batteri op, hvis det er kommet for langt ned i spænding, da det kan være farligt. 

Nej, hvis cutoff er 10.7, så er det allerede alt for sent! :)

1 minute ago, Alex said:

Hvis det har været nede på 4 volt, så er det stendødt ;)

Nogle ladere nægter at lade et batteri op, hvis det er kommet for langt ned i spænding, da det kan være farligt. 

Nej, hvis cutoff er 10.7, så er det allerede alt for sent! :)

Men det er da kommet op på 12,2V nu, men det siger måske ikke så meget? :D

Fandt ud af at man kunne regulere cutoff, så den er sat op til 11,7 nu ;) 

Kan du anbefale en spænding batteriet skal over, før man begynder at aflade det igen, eller er det fint lige så snart det er over 11,7?

Jeg køre mine batterier ned til 11.2-11.5 V.
Når vi alt for fulde, så meget lavere :P
Det er ikke stendødt, men det er heller ikke friskt mere, man kan godt "redde" et batteri, men man skal hellere ikke forvente 100% effekt efter det :)

Okay, tænker vi kan teste det når anlægget er samlet. Så hvis spilletiden er for kort på en fuld opladning, så kan vi skrue cutoff lidt ned.
Men tror nu ikke det bliver noget problem, vi er fået fat i et 75ah batteri, som bare skal trække en Boominator :P 

1 hour ago, R4LLE said:

Okay, tænker vi kan teste det når anlægget er samlet. Så hvis spilletiden er for kort på en fuld opladning, så kan vi skrue cutoff lidt ned.
Men tror nu ikke det bliver noget problem, vi er fået fat i et 75ah batteri, som bare skal trække en Boominator :P 

Hvis jeres boominator er med en maxamp20, så tror jeg ikke, at I skal bekymre jer, haha :D

51 minutes ago, Alex said:

Hvis jeres boominator er med en maxamp20, så tror jeg ikke, at I skal bekymre jer, haha :D

Det er det :P

Men tænker at sætte nogle USB bøsninger i, nu hvor laderegulatoren har 2 USB udgange ;) 

18 minutes ago, R4LLE said:

Det er det :P

Men tænker at sætte nogle USB bøsninger i, nu hvor laderegulatoren har 2 USB udgange ;) 

Du skal bare være opmærksom på, at de laderegulatorer har verdens mindste output til USB udgange, i hvert fald dem jeg har prøvet. Første gang vi prøvede at oplade vores telefoner igennem laderegulatorens USB udgang mindes jeg, at den ikke kunne lade batteriet, men kun lige forsyne telefonen med nok strøm, så batteriet ikke blev yderligere tømt. Det hjælper dog en del at slukke for mobildata! 

Vi har investeret i en 26000 mAh powerbank i år i stedet og håber på, at den holder cirka hele ugen (jeg deler den med 1 anden) ;)

5 hours ago, Alex said:

Du skal bare være opmærksom på, at de laderegulatorer har verdens mindste output til USB udgange, i hvert fald dem jeg har prøvet. Første gang vi prøvede at oplade vores telefoner igennem laderegulatorens USB udgang mindes jeg, at den ikke kunne lade batteriet, men kun lige forsyne telefonen med nok strøm, så batteriet ikke blev yderligere tømt. Det hjælper dog en del at slukke for mobildata! 

Vi har investeret i en 26000 mAh powerbank i år i stedet og håber på, at den holder cirka hele ugen (jeg deler den med 1 anden) ;)

Ah okay. Vi har også masser af powerbanks. Det var bare når vi alligevel havde så stort et batteri, så kunne det være lækkert nok :D

Noget helt andet.. Har bemærket strømforsyningen siger nogle små klik lyde når den lader batteriet. Er det noget man skal være bekymret for? :o 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.