Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvad synes I om denne kombi + hvilke ekstra højttalere?

BrændtForstærker
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har en JBL GTO752 forstærker koblet op med to RadioNette Cinema53ch højttalere. Jeg er lidt i tvivl om denne kombi, men jeg overvejer faktisk at koble et par mellem størrelse højttalere ovenpå, da jeg synes Cinema53ch har en tendens til at fremhæve de dybe toner, og så samtidigt for at få noget mere lyd igennem ;) Hvad har I af tanker? Er der noget, jeg skal være særlig opmærksom på og desuden, hvad tænker I med muligvis at erstatte forstærkeren med en MaxAmp20?

tak på forhånd

Forstærkeren er en klasse a/b forstærker, det betyder blandt andet at den ikke udnytter strømmen fra dit batteri lige så effektivt som en klasse d forstærker der ofte anbefales her på siden. (Maxamp er en klasse d forstærker)

Hvor mange batterier/solceller regner du med at medbringe? 
Det gør det lidt nemmere at vejlede dig i forhold til en ny forstærker. 

Højttalerne kan til nød bruges, men du skal nok ikke forvente den hele vilde lyd af dem udendørs, da det er stuehøjttalere som er designet til at spille indendørs - disse har ofter en noget lavere følsomhed end pa-højttalere som de fleste her inde bruger.
(høj følsomhed = mere lyd for færre watt = strømbesparende) ;) 

Yes, det ved jeg nemlig godt med forstærkerne. Derfor jeg overvejer at skfite :)
Jeg har to helt perfekte og et halvokay 12v 70Ah batterier uden solpaneler endnu. Overvejer måske at købe et par stykker.
Har du en idé om, hvad jeg kunne vælge af højttalere. Jeg kigger normalt lidt rundt på DBA efter højttalere, da det ikke generer mig, at de er lidt brugte. Så længe de virker.

Jeg vidste faktisk ikke det med følsomhed. Tak for det.

13 minutes ago, missekat2000 said:

Yes, det ved jeg nemlig godt med forstærkerne. Derfor jeg overvejer at skfite :)
Jeg har to helt perfekte og et halvokay 12v 70Ah batterier uden solpaneler endnu. Overvejer måske at købe et par stykker.
Har du en idé om, hvad jeg kunne vælge af højttalere. Jeg kigger normalt lidt rundt på DBA efter højttalere, da det ikke generer mig, at de er lidt brugte. Så længe de virker.

Jeg vidste faktisk ikke det med følsomhed. Tak for det.

Brugte højttalere er fremragende til det her formål. Synes ikke det ville give mening at kaste penge efter noget, med mindre det skulle bruges til andet en bare festivals anlæg.

Jeg vil mene at det meste fra pa-verdenen er en opgradering i forhold til de højttalere du allerede har. Men søg lidt rundt og når du finder noget kan bare poste et link her på tråden, så er jeg sikker på at du nok skal få feedback :) 

Okay, fedt at høre. Tak! Men jeg tænker på, at hvis jeg finder noget højttalere, om jeg så skal koble dem på, så de kører sammen med dem, der allerede er på? :)

Desuden, hvis jeg nu opgraderer builded, vil det så betale sig at "opgradere" til maxamp 20? Samtidig, tror du lyden vil forringes eller blive lavere af at skifte til Maxamp 20?

Maxamp vil levere en smule færre watt, men du vil ikke mærke den store forskel. 

Hvis vi sætter lidt tal på ser det sådan her ud:

Hver gang man fordobler mængden af watt, forøges volumen med 3db - og der skal 6db forskel til, før man har en fordobling af lydniveauet.

Maxamp leverer 2x22,5w ved 4 ohm, den der jbl forstærker leverer 2x75w ved 4 ohm. 

Hvis min matematik ikke er helt ved siden af, vil du altså få ca 4,98db mere lyd ved at bruge  jbl forstærkeren. 
Til gengæld vil den bruge MEGET mere strøm en en maxamp.

I forhold til højttalere -  hvis du går ud og køber et sæt brugte pa-højjtalere af nogenlunde kvalitet, ville jeg bare lade stuehøjttalerne blive hjemme i stuen, da de ikke vil bidrage med noget nævnværdigt :) 

Hm... Jeg troede ikke, at watt og decibel har noget med hinanden at gøre. Altså, jeg tænker, at flere watt er jo i realiteten bare, hvor stor effekten af lyden er. Man kan vel sagtens have en højttaler, der spiler højere end en anden med højere watt? Eller er jeg helt ved siden af? Jeg har nemlig ikke hørt det før, som du siger.

Hvorfor tror du, det er bedre bare komplet at erstatte højttalerne? Altså, de er jo nok ikke lavet til at spille udenfor, men systemet spiller vel højere med ekstra højttalere, end hvis de ekstra højttalere spiller alene? :)

1 hour ago, missekat2000 said:

Hm... Jeg troede ikke, at watt og decibel har noget med hinanden at gøre. Altså, jeg tænker, at flere watt er jo i realiteten bare, hvor stor effekten af lyden er. Man kan vel sagtens have en højttaler, der spiler højere end en anden med højere watt? Eller er jeg helt ved siden af? Jeg har nemlig ikke hørt det før, som du siger.

Hvorfor tror du, det er bedre bare komplet at erstatte højttalerne? Altså, de er jo nok ikke lavet til at spille udenfor, men systemet spiller vel højere med ekstra højttalere, end hvis de ekstra højttalere spiller alene? :)

Du er slet ikke ved siden af. Mængden af watt forstærkeren smider ind i højttaleren er ikke den eneste faktor der spiller ind. 

En højttalers følsomhed måles som regel ved hvor mange db den spiller ved 1watt på 1 meters afstand. 
Det vil altså sige at en højttaler med en spl(følsomhed) på 99db 1w/1m vil spille ved 99db når den bliver fodret med 1w. 
fodre du den samme højttaler med 2w vil den spille 102db - 4w = 105db, 8w = 108db osv. Hver fordobling af w giver altså 3db mere. 

Din stue højttaler har sikkert en følsomhed et sted mellem 85-92db, så kan du jo selv lave regnestykket og se hvor meget mere lyd du får for dine watt på en højttaler med høj følsomhed ;)

I forhold til at lade dine stuehøjttalere blive hjemme, er fordi man typisk ikke ønsker at have flere højttalere der dækker samme frekvensområde. Det kan i værste fald føre til du får huller i frekvens spektret, hvor højttalernes lyd udligner hindanden.  

aaarh okay. På den måde fungerer det :)

har du mulighed for at finde en udmærket højttaler som eksempel? Gerne ca. 500-1000,- brugt, selvfølgelig. Jeg er lidt i tvivl angående det med at fjerne højttalerne og totalt erstatte dem med nogle andre, for hvis nu man fandt et par andre højttalere, der måske prioriterer andre frekvenser, så kan jeg bare ikke se, hvorfor det ikke skulle give bedre resultat. :/ 

2 hours ago, missekat2000 said:

Ellers fandt jeg disse to

http://www.dba.dk/hoejttaler-behringer-b215xl/id-1026562958/

http://www.dba.dk/pa-hoejtalerpassiv-subzero/id-1032214443/
Hvad tænker du om disse? Vil det være forsvarligt at evt. koble dem sammen og sætte på builded?

De Behringer skal du ikke smide penge efter. Højttaleren er sådan set fin, vi har selv brugt 12" modellen, og de spiller rigtig godt! Nu skriver sælger dog, at bagpanel + delfilter mangler, så du får ikke noget ud af at købe dem, når du alligevel selv skal erstatte det. Vi ved heller ikke, hvorfor højttaleren mangler disse dele, så der kunne sagtens være en lang række ting galt med dem :)

Link nummer 2 aner jeg intet om. 

Faldt lige over dette link: http://www.dba.dk/hoejttaler-cerwin-vega-vs/id-1032897236/

De har en super god følsomhed og Cerwin Vega plejer at have en god bund også. Prisen er bestemt ikke dårlig for et sæt af dem! :)

13 hours ago, Alex said:

De Behringer skal du ikke smide penge efter. Højttaleren er sådan set fin, vi har selv brugt 12" modellen, og de spiller rigtig godt! Nu skriver sælger dog, at bagpanel + delfilter mangler, så du får ikke noget ud af at købe dem, når du alligevel selv skal erstatte det. Vi ved heller ikke, hvorfor højttaleren mangler disse dele, så der kunne sagtens være en lang række ting galt med dem :)

Link nummer 2 aner jeg intet om. 

Faldt lige over dette link: http://www.dba.dk/hoejttaler-cerwin-vega-vs/id-1032897236/

De har en super god følsomhed og Cerwin Vega plejer at have en god bund også. Prisen er bestemt ikke dårlig for et sæt af dem! :)

Mange tak for responsen. Hvor tænker du ca., at responsen burde ligge for højttalerne til mit build? Derudover, hvis jeg nu kastede penge efter dem, vil du så mene, det ville være bedst at koble dem sammen med dem, jeg allerede har, eller bare komplet erstatte de gamle? Jeg kan virkelig bare ikke se, hvorfor de gamle ikke kan bruges sammen med nogle nye, nemlig :)

1 hour ago, missekat2000 said:

Disse har en følsomhed på 94db. Det er vel okay, er det ikke? :)

http://www.dba.dk/eltax-hoejtalere-millenium/id-1032830974/

Jeg kan se, at de to CW har en følsomhed på 97db, der jo ikke er langt fra.

Der er 3 dB i forskel og det er altså en del. Cerwin Vega'erne spiller faktisk dobbelt så højt ved 1 W som Eltax højtalerne. Så jo, jeg vil da mene at det er rimelig langt fra :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.