Jump to content
Festivalanlæg dk

Passer den her højttaler med disse forstærkere?

BrændtForstærker
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg er igang med at finde ud af det hele inden ROS-byggeret for alvor går i gang.
Jeg har to forskellige forstærkere, og jeg er ved at beslutte mig, hvilken jeg skal gøre brug af.
Inden beslutningen vil jeg dog gerne lige høre, om Behringer Eurolive B1520 kan passe til disse to forstærkere?

JBL GTO752

Maxamp 20

Hvis nej, hvorfor? Hvis ja, okay fedt. Er der noget, jeg skal kigge efter eller gøre specielt, hvis jeg gør det? Her tænker jeg ift. modstanden osv.

20 minutes ago, missekat2000 said:

Hej alle,

Jeg er igang med at finde ud af det hele inden ROS-byggeret for alvor går i gang.
Jeg har to forskellige forstærkere, og jeg er ved at beslutte mig, hvilken jeg skal gøre brug af.
Inden beslutningen vil jeg dog gerne lige høre, om Behringer Eurolive B1520 kan passe til disse to forstærkere?

JBL GTO752

Maxamp 20

Hvis nej, hvorfor? Hvis ja, okay fedt. Er der noget, jeg skal kigge efter eller gøre specielt, hvis jeg gør det? Her tænker jeg ift. modstanden osv.

Din JBL forstærker skal du tage op og kaste af helveds til, gerne ned i en sø ;)

Jokes aside, det er en klasse AB forstærker og hører ikke hjemme på en festival. Den bruger alt for meget strøm! 

Maxamp20 er et langt bedre bud, den kan med et ordenligt batteri på omkring 45 Ah nok holde en hel festival, selvom I spiller på fuld smadder så meget som I nu engang gør på en festival :)

Højttalerne har jeg ikke hørt før, men men men.. Jeg ville råde jer til at købe disse højttalere i stedet. De er billige, spiller super godt og giver jer et godt grundlag for at udvide senere. Vi har selv startet ud med dem, og de kan sagtens spille en camp op og lidt til. I skal dog ikke forvente kraniesmadrende bas, der er lidt bas, men ikke noget i stil med hvad en dedikeret subwoofer vil levere. Dog fint nok som en start! :)

Vi har selv brugt en maxamp20 sammen med de højttalere jeg har linket til, og vi følte at der manglede noget. Vi valgte derfor at opgradere til en TK2050 sammen med en step-up converter fra 12 - 24 volt, og det hjalp virkelig meget! Pludselig var der langt bedre styr på bassen og det spillede en del højere. 

Ellers er en bassface db4.2 også en super forstærker, som let kan bruges til et større anlæg i fremtiden :)

Hvis I har mod på at bygge selv, så ville en boominator klart være det bedste bud + maxamp20 er perfekt så. Den spillere sindssygt højt og bassen er også virkelig lækker i forhold til dens størrelse! :)

7 minutes ago, missekat2000 said:

Tak for svar, @Alex.

Haha, ved godt, forstærkeren skal erstattes. Ville bare høre ift. hvis Maxampen ikke var stærk nok. ;)

Men kan du med det blotte øje konstatere, om de angivede højttaler kan matches med Maxampen eller JBL-forstærkeren?

Jeg har to 12v 72ah batterier. Mon ikke det er nok?

De kan begge bruges (igen vil jeg ikke engang overveje at bruge JBL på Roskilde) 

2x 72 Ah er mere end nok til maxamp. En klasse AB i stil med din JBL måske omkring 1 døgn på fuld smadder. Hvis det er bilbatterier, så kan du halvere deres effektive kapacitet (sådan cirka + det afhænger af, om I vil have batterier med tilbage, som faktisk virker). :)

12 hours ago, Alex said:

De kan begge bruges (igen vil jeg ikke engang overveje at bruge JBL på Roskilde) 

2x 72 Ah er mere end nok til maxamp. En klasse AB i stil med din JBL måske omkring 1 døgn på fuld smadder. Hvis det er bilbatterier, så kan du halvere deres effektive kapacitet (sådan cirka + det afhænger af, om I vil have batterier med tilbage, som faktisk virker). :)

JBL-forstærkeren er ryddet af vejen, så vi kører med Maxamp. :) Fedt, så kan det være, jeg skal ud at investere i højttalerne. Er der noget, jeg skal holde øje med, når jeg plugger dem til forstærkeren?

Til det sidste: Hvorfor skulle dette ske, og hvordan gør man det?

Tak fordi du gider hjælpe mig.

13 minutes ago, missekat2000 said:

JBL-forstærkeren er ryddet af vejen, så vi kører med Maxamp. :) Fedt, så kan det være, jeg skal ud at investere i højttalerne. Er der noget, jeg skal holde øje med, når jeg plugger dem til forstærkeren?

Til det sidste: Hvorfor skulle dette ske, og hvordan gør man det?

Tak fordi du gider hjælpe mig.

I forhold til halvering af kapacitet, så skyldes det ganske enkelt at bil batterier ikke kan tåle særlig høj afladning. 
Når/hvis du skal have nye batterier på et tidspunkt, så kig efter forbrugs/deep cycle batterier istedet, de kan holde til op mod 80% afladning og har langt længere levetid i anlægs sammenhæng.

Just now, tc87 said:

I forhold til halvering af kapacitet, så skyldes det ganske enkelt at bil batterier ikke kan tåle særlig høj afladning. 
Når/hvis du skal have nye batterier på et tidspunkt, så kig efter forbrugs/deep cycle batterier istedet, de kan holde til op mod 80% afladning og har langt længere levetid i anlægs sammenhæng.

Yes, det vidste jeg faktisk godt. Bilbatterier kører vel ned til ca. 40%? :)
Men forstår stadig ikke det med at skulle halvere den effektive kapacitet. Kan du muligvis forklare hvad og hvorfor?

1 hour ago, missekat2000 said:

Yes, det vidste jeg faktisk godt. Bilbatterier kører vel ned til ca. 40%? :)
Men forstår stadig ikke det med at skulle halvere den effektive kapacitet. Kan du muligvis forklare hvad og hvorfor?

Et almindeligt bilbatteri begynder vidst allerede at tage skade ved 50% afladning. 
Lad os sige at et bil batteri har en kapacitet på 100ah, du ved at du kan aflade det 50%, så har du altså kun 50ah at gøre godt med. 

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Hvordan er det så, jeg netop undgår dette?

Det kan du ikke, det er betinget batteriets opbygning. 

Du kan undgå det ved at bruge forbrugsbatterier eller lithium batterier. 

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Hvordan er det så, jeg netop undgår dette?

Du kan beskytte dit batteri ved at køre dit forbrug gennem endten en laderegulator eller et andet form for relæ som selv slår fra ved lav spænding. Husk dog at undersøg hvor mange ampere dit forbrug ligger på (det er meget lavt med en maxamp)  og find så en regulator der passer. Alternativt kan du tilslutte et voltmeter, og holde øje med at spændingen ikke bliver for lav :)

6 minutes ago, tc87 said:

Du kan beskytte dit batteri ved at køre dit forbrug gennem endten en laderegulator eller et andet form for relæ som selv slår fra ved lav spænding. Husk dog at undersøg hvor mange ampere dit forbrug ligger på (det er meget lavt med en maxamp)  og find så en regulator der passer. Alternativt kan du tilslutte et voltmeter, og holde øje med at spændingen ikke bliver for lav :)

Tror du, denne er okay? 

http://www.dx.com/p/12v-24v-10a-solar-charge-controller-black-186004#.WO5Q3tKGMuU

Hov, den er ikke på lager.

Problemet er bare, at hele builded ikke skal være for komplekst, da budgettet ikke rækker til alt for meget.

Edited by BrændtForstærker

36 minutes ago, BrændtForstærker said:

Tror du, denne er okay? 

http://www.dx.com/p/12v-24v-10a-solar-charge-controller-black-186004#.WO5Q3tKGMuU

Hov, den er ikke på lager.

Problemet er bare, at hele builded ikke skal være for komplekst, da budgettet ikke rækker til alt for meget.

Hvad er dit budget, så er det lidt lettere at anbefale noget ?

4 hours ago, Alex said:

Hvad er dit budget, så er det lidt lettere at anbefale noget ?

VI har brugt 1k på et build, hvor der var højttalere, forstærker, batterier osv. 

Vi har nogle højttalere i tankerne også på 1k, så vi nu ligger på 2k. Derudover skal vi have en Maxamp, nogle led-strips og et par nye hjul. Dette skal ligge mellem 500-1k :)

Hjulene er nok ca. 150, så 250 for Maxamp og så måske 150-200 for Led-strips.

Rettelse: ca. 100 ekstra for Maxampen med potmeter, sikring osv.

Edited by BrændtForstærker

59 minutes ago, BrændtForstærker said:

@Alex, du reklamerede tidligere for TK2050, hvor I havde brugt en step up converter fra 12 til 24v. Kan man ikke bare i stedet seriekoble to 12v batterier og så burde det virke. Har nemlig 2 stk. 12v 70Ah batterier. Hvor meget ekstra lyd fik I ud af at bruge denne forstærker i stedet for Maxampen?

Batterierne skal være identisk og i samme stand, ellers kan det i værste fald resultere i at batterier går i stykker eller sprænger i luften. Det er ikke sjovt, for så er der syre over det hele + der er virkelig meget energi i sådan et batteri.

Husk også ALTID sikring så tæt på batteriets +pol som muligt, det er et must ?

Det giver noget mere, men det vigtigste er, at der er langt bedre kontrol over bassen, så den blev meget bedre ? Vel og mærke den bas, som man nu engang kan forvente i sådan en højttaler.. 

1 hour ago, Alex said:

Batterierne skal være identisk og i samme stand, ellers kan det i værste fald resultere i at batterier går i stykker eller sprænger i luften. Det er ikke sjovt, for så er der syre over det hele + der er virkelig meget energi i sådan et batteri.

Husk også ALTID sikring så tæt på batteriets +pol som muligt, det er et must ?

Det giver noget mere, men det vigtigste er, at der er langt bedre kontrol over bassen, så den blev meget bedre ? Vel og mærke den bas, som man nu engang kan forvente i sådan en højttaler.. 

Hvorfor kan dette ske, hvis man serieforbinder dem? :o

Det er vel bare sådan her med sikringen, ikke?
batteriets +pol --> ledning ---> sikring --> ledning --> ...

Hvilken step up converter bruger du eller hvilken kan du anbefale?

Til sidst, hvordan var din overordnede oplevelse med Behringer Eurolive B212XL? Jeg har nemlig 2 stk. lidt ældre version af Behringer B1520 Pro Eurolive, der umuligt kan ligge langt fra B212XL.

11 hours ago, BrændtForstærker said:

Hvorfor kan dette ske, hvis man serieforbinder dem? :o

Det er vel bare sådan her med sikringen, ikke?
batteriets +pol --> ledning ---> sikring --> ledning --> ...

Hvilken step up converter bruger du eller hvilken kan du anbefale?

Til sidst, hvordan var din overordnede oplevelse med Behringer Eurolive B212XL? Jeg har nemlig 2 stk. lidt ældre version af Behringer B1520 Pro Eurolive, der umuligt kan ligge langt fra B212XL.

Vidst noget med, at hvis en celle i det andet batteri ikke har samme spænding eller ikke er ladet lige så meget op, så vil det batteri man serieforbinder med, prøve at få det andet batteri i samme stand, og da det kan levere en helveds masse strømstyrke på et splitsekund, så kan det være farligt, men jeg ved det ikke 100p.. ? 

Ja, det er helt fint med sikring sådan. 

Der findes en del. Hvis det er til TK2050, så bare led efter en, som kan levere 10 ampere. Noget i denne stil: Step up converter

De spiller ganske udemærket, men der er ikke noget bas, som er værd at snakke om. Nu kan jeg se, at din model er med 15" woofer, så det kan godt være, at du får noget bas ud af dem, som man faktisk kan høre. 

Prøv dem af og se, hvad du synes. Du kan altid udbygge med nogle subwoofers (eller bare en enkelt) til næste år ellers ??

7 hours ago, Alex said:

Vidst noget med, at hvis en celle i det andet batteri ikke har samme spænding eller ikke er ladet lige så meget op, så vil det batteri man serieforbinder med, prøve at få det andet batteri i samme stand, og da det kan levere en helveds masse strømstyrke på et splitsekund, så kan det være farligt, men jeg ved det ikke 100p.. ? 

Ja, det er helt fint med sikring sådan. 

Der findes en del. Hvis det er til TK2050, så bare led efter en, som kan levere 10 ampere. Noget i denne stil: Step up converter

De spiller ganske udemærket, men der er ikke noget bas, som er værd at snakke om. Nu kan jeg se, at din model er med 15" woofer, så det kan godt være, at du får noget bas ud af dem, som man faktisk kan høre. 

Prøv dem af og se, hvad du synes. Du kan altid udbygge med nogle subwoofers (eller bare en enkelt) til næste år ellers ??

Okay, tak for det :)

Har lige hørt de to højttalere med en almen husholdningsforstærker, og de spiller fandme godt. Ingen grund til subwoofer, haha.

Nu venter jeg bare på, Maxampen kommer hjem fra Disconetto, så jeg kan få koblet højttalerne dertil. 

Just now, BrændtForstærker said:

Okay, tak for det :)

Har lige hørt de to højttalere med en almen husholdningsforstærker, og de spiller fandme godt. Ingen grund til subwoofer, haha.

Nu venter jeg bare på, Maxampen kommer hjem fra Disconetto, så jeg kan få koblet højttalerne dertil. 

Hvis du har testet dem indenfor, så er det et fuldstændigt andet miljø, end når det er udenfor. Indenfor har du vægge og loft til at reflektere de dybe frekvenser, hvorimod du udenfor mister det hele ?

Ellers var der sku ingen, som gad bygge subs på 200 liter og tage med på Roskilde. Nogle camps har endda mange af disse med ?

2 minutes ago, Alex said:

Hvis du har testet dem indenfor, så er det et fuldstændigt andet miljø, end når det er udenfor. Indenfor har du vægge og loft til at reflektere de dybe frekvenser, hvorimod du udenfor mister det hele ?

Ellers var der sku ingen, som gad bygge subs på 200 liter og tage med på Roskilde. Nogle camps har endda mange af disse med ?

Nej, nej. Du har selvfølgelig helt ret, men man kan typisk mærke, hvor meget energi, de subs laver.

Men glæder mig til at opleve dem udenfor med Maxampen.

Hey igen, @Alex

Jeg er interesseret i at høre, hvordan du gjort med dine Behringer B212XL angående kabel? Der skal vel også bruge et speaker cable til dem, vel? Hvordan har du gjort det, for dem man køber har jo samme stik for begge ender, hvis du forstår. Har du så bare købt er speaker cable og så skåret det midt over, så du kan forbinde dem til din forstærker? :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.