Jump to content
Festivalanlæg dk

Parallelkobling af to Cubo 15 til brokoblet forstærker.

Hauge
 Share

Recommended Posts

Hej FA :)

Jeg er så småt ved at være færdig med vores anden cubo, og jeg kan ikke vente med at få dem sat til vores Gmd 8604-forstærker sammen med vores toppe.
Jeg er godt klar over at de to cuboer skal parallelforbindes til hinanden, og efter jeg har læst lidt rundt på forummet, kan jeg forstå der er mange forskellige måder at gøre det på. 
Det virker til at den mest praktiske metode er at bruge Speakon-kabler mellem de to cuboer og til forstærkeren. Vi bruger i forvejen speakon mellem toppene og forstærkeren. 

Hvordan vil parallelkoblingen da se ud? 

Jeg har også hørt, at man bare kan lave parallelforbindelsen i forstærkeren, i stedet for mellem cuboerne. Altså de to positive ledninger fra hver sin cubo i én terminal på forstærkeren og de to negative ledninger fra hver sin cubo i den anden terminal? Kan jeg prøve det imens, jeg venter på at få speakon-delene hjem?

MVH og god påske
auge

Du skal bruge 2 speakon pr. kasse og så skal de loddes som på nedenstående billede.
Du kan sagtens teste af ved at smide + fra hver kasse i samme terminal og ligeledes med -.
Har også vedlagt billede har hvordan du skal smide kablerne i din Pioneer GM-D8604 - udgang A er til toppe og B til dine Bunde.
:)

Skærmbillede 2017-04-17 kl. 15.17.23.png

Skærmbillede 2017-04-17 kl. 15.21.04.png

14 minutes ago, kreativ said:

Du skal bruge 2 speakon pr. kasse og så skal de loddes som på nedenstående billede.
Du kan sagtens teste af ved at smide + fra hver kasse i samme terminal og ligeledes med -.
Har også vedlagt billede har hvordan du skal smide kablerne i din Pioneer GM-D8604 - udgang A er til toppe og B til dine Bunde.

Skærmbillede 2017-04-17 kl. 15.17.23.png

Skærmbillede 2017-04-17 kl. 15.21.04.png

Hvor man så vælger at se bort fra plus og minus 2 ?

1 hour ago, kreativ said:

Så smider du altså dit speakon fra forstærkeren i den første cubo, og derefter videre fra den første cubo til den anden cubo med Speakon også. Nu er det nok bare til et Roskilde anlæg, men i typisk PA verden ville man med fordel lade parrallelkoblingen af en højre/ventre ske oppe ved forstærkeren, så man ikke trækker kabler på tværs. I et setup med to toppe og to bunde (to højre, to venstre), ville man typisk bruge et firpolet speakon, og lave en opsætning i ens Speakon terminaler, så +2 og -2 var pass through, dvs. den gik til toppen. Derved førte man kun et enkelt kabel fra sin forstærkerkasse til ens højre tårn (til bunden) også førte et kort kabel videre fra bunden til toppen ovenpå. 

Anyways så er Kreativs løsning også meget fin i det her tilfælde. Det andet er nok lidt for besværligt at huske hver gang

Hej Gutter 
Tak for jeres fine svar. 
Jeg fik hele sættet til at spille igår, og jeg må indrømme at jeg stadig har ondt i ørerne idag, for det spiller så skide højt :wacko::D
Jeg parallelkoblede dem bare oppe i forstærkeren, og det kan godt være det også skal være den langtidssikrede løsning, idet, der ikke kommer til at være særligt fra cuboer til forstærkerkasse :) 

Det eneste negative jeg kan sige, er at cuboerne ryster så meget at hele vognen brummer og toppene, som i øjeblikket står på cuboerne, ryster ned. Hvordan kan jeg løse dette? Toppene regner jeg med skal være kædeophængt fra taget og ned :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.