Jump to content
Festivalanlæg dk

2x forstærkere med 12v og 24v

BrændtForstærker
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, kreativ said:

Gætter på den ene skal drive bunde og den anden toppe? Så skal du have en minidsp foran dem hvis det ikke skal lyde skraldet.

Nu har jeg set så mange poste omkring den forbandede miniDSP :D Hvad er det? Fordeler den frekvenserne eller hvad? 
Det er ikke med bunde og top, nej. Vi har 2x Behringer B1520 og 2x andre stuehøjttalere, der spiller udmærket. Vi har to forstærkere og nok med batterier, så vi tænker, vi lige så godt kan forbinde dem sammen.

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Nu har jeg set så mange poste omkring den forbandede miniDSP :D Hvad er det? Fordeler den frekvenserne eller hvad? 
Det er ikke med bunde og top, nej. Vi har 2x Behringer B1520 og 2x andre stuehøjttalere, der spiller udmærket. Vi har to forstærkere og nok med batterier, så vi tænker, vi lige så godt kan forbinde dem sammen.

I normal PA forstand ville man, som udgangspunkt, aldrig have to forskellige slags højtalere til at spille de samme frekvenser. I Roskilde forstand vil jeg sige herregud, da flere højtalere og lidt forstærkerkraft er meget billigere i strøm end færre højtalere og meget forstærkerkraft. 

MiniDSP kan meget mere end bare at dele frekvenser (kaldet et delefilter, eller cross-over (x-over) på engelsk), men det er det de fleste herinde bruger den til. Den folk bruger hedder 2x4, dvs. en højre og en venstre ind, og to højre og to venstre ud. Man sætter altså enten to forstærkere til udgangene eller en forstærker der kan tage fire inputs. Det miniDSP også kan, dog i et begrænset omfang sammenlignet med andre DSP'er, er at justere lyden ved hjælp af en equalizer. Hvis du for eksempel synes dit system spiller alt for højt ved hi-hat slag, så kan du dæmpe 6 kHz med 3 dB. Udover equalizing kan du sætte delay, hvis højtalerne er placeret langt fra hinanden, eller din bund har et meget langt horn der skal kompenseres for.

Nu kan jeg se, at de Behringer i har er ret fede. Jeg tror ærlig talt ikke i vil føle, at der bliver tilføjet det store ved at have stuehøjtalerne med også. Jeg ville måske bare fokusere 100% på Behringerne, også sørge for at det bare spillede max. Hvis i har overskud til det, kunne i fx. lave det, så man kunne skifte mellem to forstærkere (en til dagstimerne og en til om aftenen), vha. speakon stik. Ellers kunne i smide en lille amp på stuehøjtalerne til om dagen og en stor til Behringerne om aftenen.

Rent praktisk ville jeg bare bruge en DC-DC boost converter (step-up) fra 12V -> 24V. Sørg for at den har nok power til at matche jeres forstærker. For at "dele" strømmen, vil jeg anbefale at bruge en sikringsbox til bil ala den her

1010709_xl.jpg

Så smider i + fra jeres batteri(er) på bolten neders til venstre også kan i trække ud til hvad i nu skal bruge fra de omkringliggende skruer. I sætter selvfølgelig også en matchende sikring på

Held og lykke!

Mange tak for det gode svar, @Alfred. Som du også siger i Roskilde forstand, så kan man lige så godt bare proppe begge på, haha. Men ja, jeg ved godt, at de 2x Behringer er noget bedre end stuehøjttalerne, men synes stuehøjttalerne leverer gode dybe toner, så at supplere dem til de 2x Behringer håber jeg kommer til at være udmærket. Ellers fjerner jeg bare stuehøjttalerne.
Tak for svaret med den miniDSP. Det kan være, jeg investerer i én næste år!

Længere oppe nævnte jeg noget med input fra mobilen til forstærkerne, men tror det blev overset :) Men, hvordan er det, man sender lyden fra mobilen til begge forstærkere? Er det bare 1 jack til 2, eller er det alt for nemt til at være sandt? Er lidt på bar bund med netop dette, for jeg har ikke prøvet det før.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.