Jump to content
Festivalanlæg dk

MiniDSP + 4 forstærkere

quno
 Share

Recommended Posts

Jeg har behov for at få vendt nogle tanker med ligesindede. 

I 2016 oplevede vi at vores toppe kunne finde på at clippe eller helt forsvinde i nogle få sekunder ( @Ganon kan du huske det?). Det fik mig straks til at mistænke vores forstærker, og den var væsentligt varmere end hvad den måske havde godt af - det kan være at vi har kørt den for hårdt.

Forstærkeren er en Pioneer 8604, og den trak 2x OmniTop 12 med melded tweeter array og 2x OmniTop12 med CD-horn. Jeg kan ærlig talt ikke huske hvordan jeg kablede det, så det kan godt være at jeg har kablet det på en anelse usund måde.

I år vil vi købe endnu en 8604 til at drive toppe. Så vores set up til 2017 vil se ud som følgende:

Pioneer 1: 2xOT m. CD-horn
Pioneer 2: 2xOT m. tweeters
Bassface 1: 2x Titan48
Bassface 2: 2x Titan48

Signalet vil jeg dele op med vores miniDSP 2x4 (manual her: https://www.minidsp.com/images/documents/miniDSP 2x4 and Kit - User Manual.pdf)

Jeg er kommet frem til to forslag som jeg vil høre jeres mening om:

Forslag 1:

MiniDSP output 3+4 til Pioneer 1 (Til Horn toppe), som så videregiver output til Pioneer 2 (Tweeter toppe).

MiniDSP output 1 til Bassface 1, output 2 til Bassface 2. (Delt med 2x RCA female to 1x RCA male splitter, https://www.thomann.de/dk/pro_snake_tpy_2003_rcc.htm).

Forslag 2:

Kan man køre pioneers på output 3 og 4, og så køre dem sammen via deres OUTPUT-funktion.

Så kører man bassface på hhv. output 1 og 2 i monomode, hvor de burde få præcis det samme signal ud.

Hvad er jeres tanker?

Jeg vil gerne undgå at skulle købe en 2x8 miniDSP.

Er det ikke muligt at køre mono på alle udgange i din minidsp, og så smide et phono splitter kabel fra minidsp til hver forstærker? 

Skal først selv til at lege med minidsp om et par uger, så kender det ikke 100 endnu

Hmm, jeg er ikke helt med på jeg forstår forskellen på de to. Jeg tror jeg ville gøre følgende:

Først og fremmest køre alt mono. Kan dette ikke gøres i 2way advanced?

Dernæst ville jeg lade miniDSP 1 & 3 (de sidder sammen 1 & 3 og 2 & 4 så vidt jeg husker) feede den ene Pioneer, tage OUTPUT fra den og føre til den næste. Dette giver bedst mening hvis du ikke kan få dem på mono. Hvis du kan mono, kan du gøre ligesom bassface. Hvis den ikke laver det 1 & 3 mono, vil du med en splitter på hver, kun sende højre til den ene forstærker og kun venstre til den anden. Lidt usmart, da de helst skal have ens højtaler på hver kanal.

Bassface tror jeg reelt det er ligegyldigt om du bruger en splitter fra 2 og 4 eller bruger OUTPUT/LINK, da det hele alligevel er mono. 

• 3 weeks later...
45 minutes ago, Fredz said:

Kan man ikke gøre det sådan her?

Håber i fatter billede :D

Untitled.png

Det giver ikke mening, kører du videre fra Pioneer forstærkeren til bassface, så får den jo samme signal som pioneer forstærkeren. 

Hvis Pioneer forstærkeren kører 2 channel mode, så har du kun behov for et sæt RCA kabler, kører den derimod i 4 channel mode, så kan du bruge et splitter kabel, så du fra for henholdsvis højre får 2 højre RCA og fra venstre også får 2 venstre RCA kabler, på den måde får begge kanaler signalet. 

Bassface smider du så på mono (eller lader være, da jeg ikke tror, at det betyder noget i praksis), og så skulle den være der.

På den måde kan du både udføre delefiltre + EQ af begge kanaler, således at disse toppe og subs ikke spiller det samme ;)

Jeg har helt glemt at svare på denne!
@kreativ Havde i ikke også problemer med en meget presset Pioneer?
Jeg har også haft presset en Pioneer, men aldrig så den brokkede sig.

Jeg vil køre alt fra DSP mono, hvis ikke det er et problem at det er mono der bliver spillet.

Jeg har et billed på min PC med hvordan jeg havde sat det sammen, jeg havde sat alt mono i DSP program, og så har jeg sat splitter på ind i forstærkeren, så den få signal i begge inputs :)

12 minutes ago, Ganon said:

Jeg har helt glemt at svare på denne!
@kreativ Havde i ikke også problemer med en meget presset Pioneer?
Jeg har også haft presset en Pioneer, men aldrig så den brokkede sig.

Jeg vil køre alt fra DSP mono, hvis ikke det er et problem at det er mono der bliver spillet.

Jeg har et billed på min PC med hvordan jeg havde sat det sammen, jeg havde sat alt mono i DSP program, og så har jeg sat splitter på ind i forstærkeren, så den få signal i begge inputs :)

Vi er generelt ikke fan af pioneer forstærkeren hos Kuwomba...
Hænger nok også sammen med vores set-up af højtalerer, @frederikvoss1 er så vidt jeg huske enig i dette  ;) 
Men de har generelt klippet hos os, dog har den aldrig rigtig forvrænget lyden. Det er mere bassface vi har prøvet det med :) 
Tilgengæld kan det også være batteriet hvis det ikke har høj nok spænding begynder lyden også at være distortet a h t. prøvede vi i 2015 hvor vi troede en PD.154 var død ?

Men vi kørte 1 og 3 til de 3 pioneer og 2 og 4 til bassface og så var det @Alfred der var så flink i sin tid og smide nogle billeder af hvor han ville cutte med cubo og omnitops :P 

1 hour ago, kreativ said:

Hænger nok også sammen med vores set-up af højtalerer, @frederikvoss1 er så vidt jeg huske enig i dette  ;) 
Men de har generelt klippet hos os, dog har den aldrig rigtig forvrænget lyden. Det er mere bassface vi har prøvet det med :) 
Tilgengæld kan det også være batteriet hvis det ikke har høj nok spænding begynder lyden også at være distortet a h t. prøvede vi i 2015 hvor vi troede en PD.154 var død ?

Men vi kørte 1 og 3 til de 3 pioneer og 2 og 4 til bassface og så var det @Alfred der var så flink i sin tid og smide nogle billeder af hvor han ville cutte med cubo og omnitops :P 

Omkring 115-120 Hz med LR48, så vidt jeg husker :) 

2 hours ago, kreativ said:

Korrekt. Jeg har efterhånden haft en del forskellige forstærkere og pioneeren er den eneste det opfører sig på den måde. Den spiller super fint, ingen støj, forvrængning eller lign og så lige pludselig slår den bare fra i nogle sekunder. Der er ikke rigtig noget system i hvornår den slår fra, den slår bare fra. Mange har sagt det er fordi man skruer for højt op, men alle andre forstærkere jeg har haft forvrænger længe inden den begynder at klippe, så jeg tror simpelthen det er fordi den bliver varm. 

Sidste år pillede vi endda bagepladen af og skruede den på en træplade med en stor blæser, men det var sgu ikke meget det hjalp :P 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.