Jump to content
Festivalanlæg dk

"Halfinator" i soundboks inspireret kabinet

eis.eis.baby
 Share

Recommended Posts

Hej FA

Jeg kunne godt tænke mig at bygge mig en halfinator, men i noget der ligner soundboks kabinet, da jeg synes halfinatoren er lidt lille og kedelig, plus jeg vil gerne lave lidt andet gejl osv. også er det også lidt sværere at løbe afsted med når nu den bliver større hvis nogen skulle finde på det.......

Jeg vil bruge de dele der normalt bruges i en halfinator, dog lige med undtagelse af forstærkeren, der har jeg valgt denne istedet http://www.ebay.com/itm/TDA7492P-AUX-Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-Digital-Amp-Board-Amplifier-Module-50W-/311750557291?hash=item4895c7fe6b:g:Z2YAAOSwa~BYPUdW

Mit spørgsmål til jer kloge hoveder her inde er så; vil lyden blive meget dårligere nu når jeg laver lidt om på kabinettet  

Ja.

Hvis du vælger bare at tage din halfinator og gøre den fx 20cm højere, så kommer det til mærkbart at ændre på lyden! Halfinatoren/Boominatoren har lige præcis de mål som den har, fordi det giver den bedste oplevelse. Hvis du gerne vil have en større halfinator, så skal du separere selve højttaleren og resten af elektronikrummet. Du kan jo fx lave en normal halfinator, og så smide 15cm elektronikrum ovenpå med en solcelleoplader/ 2 batterier el. lign, for at fylde det ud ;)

15 minutes ago, KHesse said:

Ja.

Hvis du vælger bare at tage din halfinator og gøre den fx 20cm højere, så kommer det til mærkbart at ændre på lyden! Halfinatoren/Boominatoren har lige præcis de mål som den har, fordi det giver den bedste oplevelse. Hvis du gerne vil have en større halfinator, så skal du separere selve højttaleren og resten af elektronikrummet. Du kan jo fx lave en normal halfinator, og så smide 15cm elektronikrum ovenpå med en solcelleoplader/ 2 batterier el. lign, for at fylde det ud ;)

Kan se hvad du mener men.. jeg vil gerne have at begge højtalere sad på samme side. så ville lave to kabinetter og så stable dem oven på hinanden og på den måde få "soundboks looked"

Hvis du bare tager højttalerne og stacker dem oven på hinanden vil det stadig påvirke lyden, da Boominatoren/Halfinatorens kabinet er udformet til at have enheder i en magnet-magnet konfiguration. Jeg er ret sikker på at du, hvis du vælger at flytte begge enheder om på samme side, også skal ændre kabinettets dybde, men jeg kan ikke huske hvor meget ...

On 28/4/2017 at 13:37, eis.eis.baby said:

Kan se hvad du mener men.. jeg vil gerne have at begge højtalere sad på samme side. så ville lave to kabinetter og så stable dem oven på hinanden og på den måde få "soundboks looked"

Du kan sagtens lave et stort kabinet til de to woofers også lade dem dele det. Du skal bare udregne nye litermål og port størrelse/længde. 

Lavede en hurtig udregning for dig. Hvis du lader dem dele kabinet får du en samlet indre kabinet volumen på 107L, med to runde porte af 10.2 cm Ø og 11.3 cm dybde

Det kan jeg allerede sige er noget større end en SB. Halfinatoren er smart, fordi den er isobarisk (woofers vender magnet mod magnet). Det betyder at man kan have et meget, meget mindre kabinet. 

Prøv at leg rundt i WinISD, der kan du lave forskellige antal porte, få den til at regne en kabinet størrelse ud osv.

On 30/4/2017 at 16:14, Alfred said:

Du kan sagtens lave et stort kabinet til de to woofers også lade dem dele det. Du skal bare udregne nye litermål og port størrelse/længde. 

Lavede en hurtig udregning for dig. Hvis du lader dem dele kabinet får du en samlet indre kabinet volumen på 107L, med to runde porte af 10.2 cm Ø og 11.3 cm dybde

Det kan jeg allerede sige er noget større end en SB. Halfinatoren er smart, fordi den er isobarisk (woofers vender magnet mod magnet). Det betyder at man kan have et meget, meget mindre kabinet. 

Prøv at leg rundt i WinISD, der kan du lave forskellige antal porte, få den til at regne en kabinet størrelse ud osv.

Var SB MK1 ikke bygget op af lige akkurat delene som er brugt i Boominator?

Jeg vil nok bruge nogle andre enheder hvis man skulle bygge en soundboks ligende kasse.

PS. Det hedder ikke en boominator/halfinator mere når den ikke er isobarisk. Boominatoren/halfinator er et design på den specifike højtaler, ændre du den, så det ikke en boominator/halfinator mere.

1 hour ago, Ganon said:

Var SB MK1 ikke bygget op af lige akkurat delene som er brugt i Boominator?

Jeg vil nok bruge nogle andre enheder hvis man skulle bygge en soundboks ligende kasse.

PS. Det hedder ikke en boominator/halfinator mere når den ikke er isobarisk. Boominatoren/halfinator er et design på den specifike højtaler, ændre du den, så det ikke en boominator/halfinator mere.

Den var bygget på nogle Faital 10" enheder, men elleres jo :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.