Jump to content
Festivalanlæg dk
eis.eis.baby

"Halfinator" i soundboks inspireret kabinet

Recommended Posts

Hej FA

Jeg kunne godt tænke mig at bygge mig en halfinator, men i noget der ligner soundboks kabinet, da jeg synes halfinatoren er lidt lille og kedelig, plus jeg vil gerne lave lidt andet gejl osv. også er det også lidt sværere at løbe afsted med når nu den bliver større hvis nogen skulle finde på det.......

Jeg vil bruge de dele der normalt bruges i en halfinator, dog lige med undtagelse af forstærkeren, der har jeg valgt denne istedet http://www.ebay.com/itm/TDA7492P-AUX-Bluetooth-4-0-Audio-Receiver-Digital-Amp-Board-Amplifier-Module-50W-/311750557291?hash=item4895c7fe6b:g:Z2YAAOSwa~BYPUdW

Mit spørgsmål til jer kloge hoveder her inde er så; vil lyden blive meget dårligere nu når jeg laver lidt om på kabinettet  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!


Ja.

Hvis du vælger bare at tage din halfinator og gøre den fx 20cm højere, så kommer det til mærkbart at ændre på lyden! Halfinatoren/Boominatoren har lige præcis de mål som den har, fordi det giver den bedste oplevelse. Hvis du gerne vil have en større halfinator, så skal du separere selve højttaleren og resten af elektronikrummet. Du kan jo fx lave en normal halfinator, og så smide 15cm elektronikrum ovenpå med en solcelleoplader/ 2 batterier el. lign, for at fylde det ud ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, KHesse said:

Ja.

Hvis du vælger bare at tage din halfinator og gøre den fx 20cm højere, så kommer det til mærkbart at ændre på lyden! Halfinatoren/Boominatoren har lige præcis de mål som den har, fordi det giver den bedste oplevelse. Hvis du gerne vil have en større halfinator, så skal du separere selve højttaleren og resten af elektronikrummet. Du kan jo fx lave en normal halfinator, og så smide 15cm elektronikrum ovenpå med en solcelleoplader/ 2 batterier el. lign, for at fylde det ud ;)

Kan se hvad du mener men.. jeg vil gerne have at begge højtalere sad på samme side. så ville lave to kabinetter og så stable dem oven på hinanden og på den måde få "soundboks looked"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du bare tager højttalerne og stacker dem oven på hinanden vil det stadig påvirke lyden, da Boominatoren/Halfinatorens kabinet er udformet til at have enheder i en magnet-magnet konfiguration. Jeg er ret sikker på at du, hvis du vælger at flytte begge enheder om på samme side, også skal ændre kabinettets dybde, men jeg kan ikke huske hvor meget ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 28/4/2017 at 13:37, eis.eis.baby said:

Kan se hvad du mener men.. jeg vil gerne have at begge højtalere sad på samme side. så ville lave to kabinetter og så stable dem oven på hinanden og på den måde få "soundboks looked"

Du kan sagtens lave et stort kabinet til de to woofers også lade dem dele det. Du skal bare udregne nye litermål og port størrelse/længde. 

Lavede en hurtig udregning for dig. Hvis du lader dem dele kabinet får du en samlet indre kabinet volumen på 107L, med to runde porte af 10.2 cm Ø og 11.3 cm dybde

Det kan jeg allerede sige er noget større end en SB. Halfinatoren er smart, fordi den er isobarisk (woofers vender magnet mod magnet). Det betyder at man kan have et meget, meget mindre kabinet. 

Prøv at leg rundt i WinISD, der kan du lave forskellige antal porte, få den til at regne en kabinet størrelse ud osv.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 30/4/2017 at 16:14, Alfred said:

Du kan sagtens lave et stort kabinet til de to woofers også lade dem dele det. Du skal bare udregne nye litermål og port størrelse/længde. 

Lavede en hurtig udregning for dig. Hvis du lader dem dele kabinet får du en samlet indre kabinet volumen på 107L, med to runde porte af 10.2 cm Ø og 11.3 cm dybde

Det kan jeg allerede sige er noget større end en SB. Halfinatoren er smart, fordi den er isobarisk (woofers vender magnet mod magnet). Det betyder at man kan have et meget, meget mindre kabinet. 

Prøv at leg rundt i WinISD, der kan du lave forskellige antal porte, få den til at regne en kabinet størrelse ud osv.

 

Var SB MK1 ikke bygget op af lige akkurat delene som er brugt i Boominator?

Jeg vil nok bruge nogle andre enheder hvis man skulle bygge en soundboks ligende kasse.

PS. Det hedder ikke en boominator/halfinator mere når den ikke er isobarisk. Boominatoren/halfinator er et design på den specifike højtaler, ændre du den, så det ikke en boominator/halfinator mere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Ganon said:

Var SB MK1 ikke bygget op af lige akkurat delene som er brugt i Boominator?

Jeg vil nok bruge nogle andre enheder hvis man skulle bygge en soundboks ligende kasse.

PS. Det hedder ikke en boominator/halfinator mere når den ikke er isobarisk. Boominatoren/halfinator er et design på den specifike højtaler, ændre du den, så det ikke en boominator/halfinator mere.

Den var bygget på nogle Faital 10" enheder, men elleres jo :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Hvem er online?   0 Members, 0 Anonymous, 7 Guests (See full list)

    There are no registered users currently online

  • Similar Content

    • By martingroenbaek
      Hej Folkens, 
      Første indlæg, så slagt mig ej!
      Jeg har fulgt med herinde længe. Der er super meget god viden! 
      Dette er en forventnings-spørgsmål:
      Sidste år byggede jeg en Halfinator med succes. Alt er godt. 
      Jeg læser at flere sætter deres Boominator sammen med en Cubo 15 og cykler rundt med dette. Jeg overvejer at gøre det samme men med min Halfinator+cubo.
      Begge dele tænker jeg skal dries af Pioneer 8604. 
      Spørgsmålet lyder:
      Hvad kan jeg forvente af lyd på sådanne kombination? Ikke den tekniske lyd, men mere hvad kan jeg forvente at kunne spille op til fest: Taler vi 20, 40, 80, 100 mand? 
      Eller er det helt tosset at kombinere den lille halfinator med en cubo? 
       
      Jeg stiller spørgsmålet, da lejeprisen for et stort anlæg en weekend circa matcher prisen på en cubo, hvorfor jeg overvejer muligheden for at benytte halfinatoren + cubo i stedet. 
      God dag til alle!
    • By Anders S
      Hey håber virkelig i kan hjælpe! 😀
      Vi er 16 gutter i en camp, der har valgt at placere os i det mere stille område "Get a Camp" og dertil har vi valgt at genbruge vores Halfinator fra Roskilde 2016, da vi blot skal have en glad fest med okay høj lyd. På Roskilde 2016 brugte vi en Maxamp 20 (se billede) som forstærker og den kunne godt spille en fest op, men da vi er i 2018 er vi blevet i tvivl om der findes en bedre løsning mht. forstærker og gerne lige så enkelt som Maxamp'en. Jeg har selv kigget på denne forstærker (https://bekent.dk/ipa-25d.html)
      Så vores spørgsmål lyder egentlig på: Hvad søren skal vi egentlig gøre med forstærker, når alt vi ønsker er at vores Halfinator kan spille lidt højere, men stadig bruge samme mængde batteri som Maxamp'en og gerne i samme prisklasse?  
      (Håber ikke spørgsmålet er alt for dumt, god tirsdag) 


    • By Phaedras
      Indhold:
      Nyttigt værktøj Materialer Samling af kabinet Klargøring til finish luft og vandsikring af kabinettet Den pæne finish Afslutning Nyttigt værktøj:
      Overfræser En overfræser er et fantastisk stykke værktøj og kan købes billigt på tilbud ofte i fx Jem og Fix, Harald Nyborg eller på nettet. Som førstegangskøb er en router til 300kr ganske ganske glimrende og der følger ofte et basis fræsesæt med. Det smarte ved en overfræser er alsidigheden, den kan næsten klare alle opgaver hvis man har lidt opfindsomhed og i modsætning til fx en kaninpik (stiksav) så kan man med et cirkelanslag lave 100% perfekte cirkler med en overfræser samt lave pæne profiler på kanter og lign. ABSOLUT DET MEST ANBEFALELSESVÆRDIGE STYKKE VÆRKTØJ!
      Boremaskine Siger vist sig selv, det er et helvede at skrue en masse skruer i uden en boremaskine
      Rundsav Man behøver ikke nødvendigvis en stor bordsav eller lign, en lille rundsav kan sagtens klare de fleste opgaver og er man lidt smart kan man snildt lave helt lige afskæringer
      Loddekolbe Uundværlig til et ethvert byggeri af anlæg. Medmindre man har købt bilenheder, bilforstærker og kabler der er plug’n’play, kommer man til at skulle lodde på et tidspunkt.. Loddekolben nok det stykke værktøj efter overfræseren der kan give den største glæde 
      Multimeter Ikke alfa omega at eje et multimeter, men det er bare så dejligt at kunne måle spænding på sit batteri eller andre steder, eller fx hvor mange ampere et solpanel laver ved en given vinkel på solen og meget andet.. Ikke et uundværligt stykke værktøj, men helt sikkert god at have.
      Kopbor/store bor Ofte skal man lave et hul med fx Ø75mm til en tweeter eller lign og så er det bare så dejligt nem med et kopbor montoret på en boremaskine. I samme ombæring kan nævnes brede bor til at lave huller på fx 19 eller 22mm..
      Materialer:
      Der er flere materialer som er glimrende at bygge kabinetter af, dog skal man tænke sig om når man bygger et anlæg som skal bruges udenfor hvor der er chance for en regnbyge eller to.. Derfor er fx MDF og spånplade VIRKELIGT dårlige valg til et festivalanlæg.. Derfor er min prioriterede liste af træ til festival anlæg som følger:
      12mm Vandfast østenkrydsfiner 12mm Filmet krydsfiner 12mm Birke/fyr krydsfiner (Birk er en smule tungere end fyr, dog er det nemmere at finde en plade uden knaster) Jeg har selt bygget min Boombox i fyr krydsfiner og det var dejligt nemt at arbejde med. Det er minimale forskelle der er på de forskellige typer krydsfiner nævnt her, nogen vil foretrække den ene slags og andre end anden – hovedpointen er blot: HOLD JER FRA MDF OG SPÅNPLADE  
      Samling af kabinet:
      Eftersom en boombox eller større festival anlæg skal slæbes rundt, bugseres, siddes på, tabes osv er det vigtigt at det er samlet ordentligt så det ikke går i stykker.. Det er iøvrigt altid vigtigt – bare endnu vigtigere når det skal med på en festival. Følgende er den bedste fremgangsmåde til at samle en 90 graders vinkel imellem 2 plader. Billedet underfremgangsmåden viser hvordan de 2 plader samles.
      Bor et hul i den øverste plade på samme tykkelse som skruen Bor et 1-3mm tyndt hul i enden på den nederste plade for at styre skruen og fjerne det værste stress fra krydsfineren når skruen skrues i, så pladen ikke flækker. Undersænk i den øverste plade tilstrækkeligt til at skruen kan skrues i og kommer ”under overfladen” Sørg for at bruge godt med trålim imellem de 2 plader Skru skruen godt i bund Du har nu en samling som er uhyre stærk og holdbar
      Klargøring til finish:
      Du har nu samlet et fint kabinet og nu begynder det rigtigt stykke arbejde med at lave det flot. Den følgende proces tager tid og tålmodighed og er et must for at få et pænt resultat.
      Sørg for at spartle alle dine undersænkede skruer godt ud med polyfilla eller træflex. Træflex er det nemmeste at arbejde med da det er enormt blødt og nemt at spartle ud. Skulle man lave en fejl så kan det hurtigt rettes. Når spartlen er tørret er det igang med sandpapiret. Sørg for at pudse al overskydende spartel væk så blot den undersænkede skrue er dækket og du har en pæn overflade. Du kan TYDELIGT mærke med fingrene hvis bare der en 1/3mm spartel for meget . I denne fase kan du sagtens bruge korn 40/60/80 på en rystepudser Når alle huller er spartlet og pudset kan du begynde at lede efter andre fejl på kabinettet som kan rettes med spartel, små stød træet har fået, mærker, flækkede kanter, risser osv osv.. Sørg for at spartle dem ud og puds så efter når det er tørt. Gentag step 2 og 3 indtil du synes du har fået rettet alle de fejl du evt. Måtte ha’ fundet i kabinettet. Luft og vandsikring af kabinettet:
      Undersøg dit kabinet indvendigt og check om der skulle være steder hvor der ikke er ordentlige samlinger så luft kan trænge ud. De samlinger der ikke er helt tætte kan så fuges med fx en akrylfuge UDEN opløsningsmidler. Disse kan sagtens findes i byggemarkeder, men det er vigtigt de er opløsningsfri da dampene ellers langsomt vil fortærre højtaler-membranerne over tid. Det er også vigtigt at dit kabinet er lufttæt, for at få dit anlæg til at lyde rigtigt. Når du så er nået dertil hvor du har spartlet alt, pudset og fuget kabinettet er du klar til at grunde. Hvis du er i sparehumør så køb en billig olie baseret og tyk grunder fra Jem og Fix fx, den koster omkring 80kr for 250ml og holder til 8-10m2. Ulempen ved den oliebaserede er dog at det er et VÆRRE svineri at gøre pensler osv rene efter og det er kun terpentin der virker. Det kan derfor anbefales at smide lidt ekstra kroner efter en god vandbaseret grunder med god dækkeevne – spørg i en farvehandel hvis du er helt på røven og ikke ved hvad du skal købe.
      Den pæne finish:
      Sørg for at grunde den med 2 tynde lag første gang med enten en rulle eller en pensel. En god grunder flyder pænt sammen, så striber er ikke noget problem – det fixes også i næste step. Når grunderen er tørret godt, skal der pudses endnu engang. Sørg her for at bruge en lidt finere sandpapir, fx korn 120 eller 150. Puds indtil du synes du har fjernet det værste ’appelsinhud’ og grund så igen. Når anden omgang grunder så er tørret kan du pudse igen med en korn 120-150 (måske finere hvis du har tålmodighed) og check så dit resultat. Kan du stadig tydeligt se årer og lign i træet, så gentager du grundingen og pudsningen igen og igen indtil du har den pæne overflade. Du kan også gå højere op i korn for et mere smooth resultat ved hver pudsning. Når du synes du har en lækker overflade at røre ved og synlige årer og fejl i træet er forsvundet er det tid til at male. Her kan du så selv vælge om du vil rulle malingen på, male den på eller spraye den på.. Jeg har selv sprayet min Boombox og synes det gav et rigtigt pænt resultat hvis man giver sig tid og sørger for at gøre det ordentligt. Man skal selvfølgelig også huske at det er et anlæg der skal bruges udenfor, så det får tæv og skrammer, så man må afgøre med sig selv hvor fint det skal være.. Jeg vil ikke gå ind i hvordan du laver pianolak selv, men sørg for at give den en 2-5 tynde lag maling med god tørretid imellem og slut så af med en klar lak fra fx spray, den koster typisk omkring 40-50kr og giver en god beskyttelse til malingen.
      Afslutning:
      Som en afsluttende bemærkning kan nævnes at det jo selvfølgelig er helt op til en selv hvor flot man vil lave sit kabinet. Som nævnt ovenover kan flere steps gentages flere gange for et flottere resultat. Skulle der væres tvivl om nogen ting, så skal i være velkommen til at spørge  God fornøjelse med byggeriet!
    • By .Simon
      Hej FA
       
      Det er efterhånden lang tid siden, at jeg har lavet et opslag her på siden - og for den sags skyld også lang tid siden jeg har bygget noget. Da jeg nu er faldet lidt på plads efter flytning osv. har jeg fået tid til at sætte fokus på mit 'halfinator-projekt' jeg startede for snart et år siden. Derfor laver jeg dette opslag, da I før har været yderst hjælpsomme. 
      Her ses min tidligere tråd: 
       
       
      Halfinatoren er i grunden færdig, spiller fint og alt er godt, men der er flere ting, jeg godt kunne tænke mig at forbedre:
      Først og fremmest har jeg ingen måde at lade højtaleren op på nuværende tidspunkt. Dernæst har jeg heller ingen måde at se spændingniveauet på batterierne - eller mulighed for at lade telefonen op gennem højtaleren. Til sidst kunne jeg godt tænke mig at tilføje bluetooth til højtaleren, af praktiske årsager.   
      Til at løse disse problemer har jeg nogle forskellige ting:
      Bluetooth Receiver Board  USB-Lader + Voltmeter Cigar-stik Jack-stik (hun)  
      Hvordan jeg skal implementere disse ting, har jeg nogen idé om, men jeg er bestemt ikke sikker i min sag.
       
      Opladningsproblemet
      Jeg ville lodde cigarstikket direkte til batteriet og købe en lader som denne, men jeg er meget i tvivl om det er den rigtige måde at gøre det på. Har ingen intentioner om at få en solcelle koblet på så jeg forestiller mig at en laderegulator er irrelevant?
       
      Spændingsniveauproblemet
      Her ville jeg bare lodde den kombinerede USB-lader og voltmeter til hhv. plus og minus, og det er jeg rimelig fortrøstningsfuld ved. Ret mig hvis jeg tager fejl.
       
      Bluetoothproblemet
      Dette problem er hvor skoen virkelig trykker tror jeg. Jeg forestiller mig at jeg skal skifte mit nuværende jackstik ud med de købte, også herefter forbinde bluetoothboardet til den og til batteriet også burde det virker? - Altså ideen er at når der sidder et Jack-stik i, skal højtaleren spillen via det input. Sidder der derimod ikke noget i, skal den automatisk spille fra inputtet fra bluetooth. Her føler jeg virkelig at jeg kunne bruge en god gennemgang. Hvis nogen har erfaringer med det Jack-stik jeg har købt, om det virker og i så fald hvordan det skal forbindes.
       
      Jeg håber i vil være behjælpelige som altid.
      De bedste hilsner
      Simon
       
       
       
    • Guest Mathias vind
      By Guest Mathias vind
      Hej FA. Jeg tænkte på ligesom i Halfinator og Boominator, hvor basserne vender magnet mod magnet. Har vist læst et sted at det skulle give 3+db ekstra men ikke noget jeg ved, Og har nu tænkt mig at købe to EQ-10-C4 fra mærket earthquake, og ser at effektiviteten på den er 95db. Men hvis jeg nu sætter dem her magnet mod magnet, ville det så give noget ekstra? Og hvis ja, hvor meget så?
      Tak på forhånd.  
×

Important Information

Festivalanlaeg.dk bruger egne cookies samt cookies fra tredjepart til statistik, indholdsoptimering, præferencer og målrettet indhold fra Festivalanlaeg.dk. Tredjepart kan anvende cookies til målrettet markedsføring. Ved at klikke "I Accept" giver du dit samtykke. Læs mere om Festivalanlaeg.dk's We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..