Jump to content
Festivalanlæg dk

Tilslutning af forstærker til batteri

madsf
 Share

Recommended Posts

Hej Roskilde Open! (lækkert forum btw) Jeg har lige et par korte spørgsmål: Jeg skal tilslutte en class T amp til et forbrugsbatteri, og det er jo som sådan også forholdsvis ligetil. Både forstærker og batteri er 12V - men på selve kablet (som jeg snuppede fra et andet elektrisk apparat) kan man ikke se hvilket kabel, der er plus/minus. Jeg har klippet omformeren fra, så kablet er lige til at klikke på batteriet. Men jeg vil jo gerne undgå at brænde forstærkeren af. Så hvordan kan jeg se på selve kablet (som er henholdsvis sort og gråt) hvilket er plus og hvilket er minus? Hvor vigtigt er det i sidste ende? Tak på forhånd!! Mads

Re: Tilslutning af forstærker til batteri Forstår ikke spørgsmålet :P ? Altså det er da ligemeget hvilket kabel du bruger til + og - ? Bare du sørger for at sætte + på ampen til + på batterien og - på ampen til - på batteriet? Bare hus en sikring mellem + batteriet og ampen

Re: Tilslutning af forstærker til batteri 12V indgangen til forstærkeren er et rundt hunstik - selv kablet er et rundt stik hvor plus og minus bliver samlet til et cirkelformet hanstik. Håber det giver mening. Det ville også være meget nemmere hvis plus og minus var seperate, men de bliver jo samlet til hanstikket, som går ind i forstærkeren - derfor er jeg lidt forvirret, da man ikke kan se på selve kablet, hvad der er plus og minus :P hvad foreslår i?

Re: Tilslutning af forstærker til batteri Det kan du ikke se. Du bliver nødt til at måle. Og det gør en forskel. Tilsluttet korrekt spiller forstærkeren. Tilsluttet forkert og forstærkeren er brændt af og kan ikke repareres. Mht det sidste er det ikke noget der sker over tid at forstærkeren bliver dårligere så så stopper med at virke hvis den tilsluttes forkert. Det sker på et millisekund. Nogle gange er du heldig at der også står flammer ud af den.

Re: Tilslutning af forstærker til batteri Godt jeg ikke fik kablet det hele sammen....Jeg har nu ledt stort set hele nettet igennem efter et 12V kabel som ikke indbefatter cigaret-tænder-stikket. Ved i evt. hvor man kan få et 12V hanstik med kabel hvor +/- er nemme at kende fra hinanden? Eller kan cigaret tænder stikket bruges alligevel? Ofte følger der også en omformer med, som jeg ikke har brug for. Eller er der en nem måde at måle plus/minus i kablerne? Tak for tålmodigheden - jeg skal bare være helt sikker så jeg ikke futter hele hytten af..

Re: Tilslutning af forstærker til batteri en nem måde at måle +/- er med et voltmeter.. -nu du siger de 2 kabler er grå og sorte.. er der ikke noget tekst eller nogen strejer på dem, der muligvis burde kunne fortælle noget om hvad der er hvad? alternativt kan du splitte hele lortet ad i stikket og finde ud af hvad der er +/minus, og så prøve at lime stikket sammen igen.. tror det er en rigtig dårlig løsning. men det må da fungere.. indtil lortet kortslutter.. Du kunne også splitte din Amp ad, simpelthent bare fjerne det der stik og så lode ledninger direkte fast på.. --- Muligheder er der massere af, man skal bare finde en god løsning (er ikke ekspert i noget af det her, jeg gætter bare)

Re: Tilslutning af forstærker til batteri Hey Mads.. Er ikke helt sikker på din forklaring, men det stik du taler om der det noget ligende det her? http://elektronik-lavpris.dk/product_in ... _id=109572 Hvis det er tilfældet så tager du bare et multimeter smider den ene "pind" på den sorte ledning og med den anden "pind" kan du så teste om det er metallet yderst på stikket der er forbundet til den sorte ledning eller om det er metallet inde i stikket der forbundet til den sorte ledning. På din forstærker vil du finde følgende tegning der angiver hvordan +/- skal være i dit kabel.. http://en.wikipedia.org/wiki/Polarity_symbols Giver det mening?

Re: Tilslutning af forstærker til batteri Hej drenge - tak for svarene!! Jeg har testet strømforsyningen med min batteritester fra goe' gamle Thansen: Hvis jeg sætter sort på sort, så melder den 12V og 2 ud af 3 pærer lyser op. Hvis jeg bytter om og sætter sort på grå ledning, så lyser ingen af pærene op. Er vi ikke enige om, at den sorte ledning er minus/negativ så? Jeg går ud fra at en batteri tester slet ikke virker, hvis man forveksler polerne? Det gælder om at være 100% sikker :-) Men som sagt, tak for svarene, det hjalp faktisk!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.