Jump to content
Festivalanlæg dk

Bedste udnyttelse af 4 kanaler!

Madsens
 Share

Recommended Posts

Hey Folkens! Nu er div. indkøb, kabinetbygning etc. efterhånden overstået i Camp-lejr - Vi gør nu klar til tilslutning af al undeholdningen! Først lidt om systemet: Mine lejr-buddies stillede fra start følgende kriterier: 1. Det skal spille rigtig højt - Ikke van-damme/orange camp/promilleservice format, men konkurrencedygtigt med systemer i vægklasserne under. 2. Det skal være så småt som muligt og kunne køres på hjul! Trods disse lidt selvmodsigende kriterier synes jeg selv at have findet på et smart koncept. Vores lydsystem har udviklet sig og skiftet form løbende, i takt med at jeg har læst mig klogere bl.a herinde og andre steder. 3D tegning af anlæg: http://postimage.org/image/hi9d08ytx/ Idéen er, at anlæggets "hjerte" er den half-boominator agtige boks som sidder i midten - Hér sidder alt teknikken (solcelle, mobillader, led lys) og kan fungere selvstændigt som boombox med 2*10" basser + tweeters. Denne boks kan vha. 4 butterfly -låse fastsættes i "dock'en" som består af 4*12" enheder, i dock'en sidder en der højtalerterminal, som passer med et lille hul i bunden af boomboxen. I denne "dock" skal der sidde 1*HP-12w med 1*tilknyttet tweeter på hver side. i Bunden sidder 2*HP-12w'er som skal være sub, Jeg har købt et sub delefilter til formålet.. Subben er dog stadig lidt på forsøgsbasis og vi kommer måske bare til at køre dem uden delefilter afhængigt af hvad vi synes lyder bedst. De får præcis 100 liter hver + 2*75mm reflexrør som anbefalet.. Mht. Tweeters har vi nogle forskellige varianter liggende (alle fra monacor), 2 med 4000-20000 hz og 4 med 1800-20000 hz. Vi kommer til at benytte den kombination som vi vurderer lyder bedst. Vores forstærker er 4*100 TK2050 - med 12-24V konverter. Og nu til mit spørgsmål: Hvordan ville i tilslutte enhederne til de 4 kanaler? Ift. hensigtmæssig impedans og generelt bare bedste udnyttelse af systemet. Her er min egen idé: http://imageshack.us/photo/my-images/20 ... setup.png/ Endvidere er jeg meget åben for yderligere inputs el. spørgsmål. Vil gerne uploade billeder af byggeprocessen snarligt. MVH. Camp-Lejr ps. Viktor vandt en Karloff-vodka ved at give mig et godt svar i min forrige tråd - den har han dog takket nej til, derfor er den igen på højkant i denne tråd.

Re: Bedste udnyttelse af 4 kanaler! Hvilken forstærker bruger i? Desuden mangler i vist også (en del) højpasfiltrer. Jeres tweeters får jo ellers det fulde signal = 20-20KHz og de er mest sårbare overfor lavfrekvens. Det der sub-delefilter - hvad er det for noget helt præcis og hvad er delefrekvensen? Hvad var planen med de diskanter der går fra 4K-20K ? Der kommer til at blive et dødt spot på FR'en der, hvor de skal mødes med bassen. I står lidt i et problem da i sandsynligvis bliver nødt til, at designe hver kanal som var det en enkel højtaler. Dette betyder naturligvis, at i skal lave komplet delefilter til alle kanaler = ekstra $$$. Hvor langt er i med konstruktionen ellers - Roskilde starter jo om en uge :S

Re: Bedste udnyttelse af 4 kanaler! Er det piezoer I har? Ellers skal delefiltre på diskanterne som skrevet ovenfor. Skaf et subfilter mere. Drop mono. Kør 10"+piezo'eren på kanal 2 og 3. 12"+diskant på kanal 1 og 4. Smid subberne på kanal 2 og 3. Spil så.

Re: Bedste udnyttelse af 4 kanaler! Tak for begge de gode svar drenge! Vores forstærker er en Sure ampTk2050. Vores Diskanter er 4*MPT 165 + 2*diskant drivers man skuer i horn - kender ikke de 2 sidstnævntes specs, jeg fik dem bare af en god ven hvis bror arbejder hos Monacor. Rationalet bag at bruge 4 MPT-165'ere er udelukkende bygget på, at de går dybere end andre tweeters - hvilket jeg tænkte måske var bedst når vi primært arbejde med 12" og ikke 10". Det vil måske vise sig at kunne være løst bedre, men heldigvis er diskanter jo ikke så dyre, så det må optimeres på et senere tidspunkt. Dette forklarer også hvorfor jeg ikke har gjort mig de store overvejelser omkring delefilter på alle højtalere som du foreslår "campsuitup". Forresten mht. mit subfilter, det er et fra discosupport.dk til 155 kr. tror det går til 120 hz, hvilket jeg forstår er lavt udendørs- hvorfor jeg ikke ved om vi ender med at bruge det. Saturnus, Tusind tak for inputs vedr. udnyttelsen af kanalerne! Lige en sidste ting, tager jeg fejl når jeg regner mig fremtil følgende?: 1:HP-12w med piezo i parallel = 8 ohm 2:HP-12w sub i parallelt med 10"+piezo (i parallel med 10'eren) = 4 ohm 3: Som 2. (4 ohm) 4: Som 1. (8 ohm) Hvis hvis du eller andre kender en fysisk butik i KBH hvor man kan købe prisvenlige delefiltre må i meget gerne skrive.:-) Tænker umiddelbart Brinck el. lign. Fortsat god weekend! :-)

Re: Bedste udnyttelse af 4 kanaler! Fedt, De er lynhurtige fra den hjemmeside. det ekstra delefilter (måske skulle man købe 2 og gemme det oprindelige.?.) når nok hjem inden roskilde - bestiller imorgen! "Det er forresten kun 4 ohm i det område hvor sub'en og toppen spiller sammen. Altså under delefrekvensen på subfilteret." ---> Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår den sætning?:-) Mvh.

Re: Bedste udnyttelse af 4 kanaler! Tusind tak Soderberg! Jeg vil gerne lave en tråd i Showw-off mappen når vi er helt færdige, men kan godt løfte lidt af sløret.. Forresten vi slår lejr (efter planen) i K tæt ved bade- og fiskesøerne - du er mere end velkommen.. Status: Vi er 99%færdige med systemet pt. vi mangler at samle div. teknik (solcelle og mobillader) samt en ekstra sjat maling et par steder.. Foreløbig evaluering: Allerførst, alle jer dejlige mennesker herinde har virkelig været hovedårsagen til at vores anlæg er blevet som det er! Ift. min "beskrivelse af anlæg" ude til venstre har vi været nødsaget til at udskyde nogle af tingene til efter Roskilde! Grundet vores tunge bilbatterier mm. har vi valgt at bygge hele systemet som en unit til Roskilde 12" Overkassen bliver for tung med teknik + bilbatteri til at man bekvemt vil kunne click'e den af og bruge som boombox! Udover det har vi kun kunne skaffe HP-12w, derfor har vi fundet nogle andre 10" enheder til roskilde, fra discosupport.dk. De er dog ikke så tossede! Vi agter selvfølgelig at optimere systemet fremover så vi kan få det, som vi ville have det fra starten! Anyway, i lyset af at dette anlæg er lavet med 0% teknisk erfaring og 100% learning by doing, er vi forbløffede over resultatet! Som de fleste herinde nok ved, er det altid meget svært at teste ting til Roskilde - udenfor Roskilde, specielt når det handler om at spille højt, hehe. Men vil dog mene at det spiller rigtig rigtig godt! Højt, dybt og rent! TK2050'eren er virkelig en bidsk lille satan! En lille ting vi er, at vores nederste HP-12W'ere syntes at være en smule lav ift. resten af enhederne. Jeg vil tro det kan have noget at gøre med at de er i parallel med 10'erne og får dermed 4 ohm, hvorimod dem på siden får 8 ohm.. Disse to nederste HP-12W'ere er tænkt som værende subs, vi har ikke sat delefiltrene på endnu da vi ikke ved om dette vil gøre dem endnu mere passive ift. resten (dermed måske spilde 2 højtalere), men vi forsøger nok en af dagene alligevel! Har nogle en erfaring/forklaring på hvorfor de måske spiller lidt lavere? Det er ikke sikkert de gør, måske er det også svært at vurdere for os, da det hele spiller så tonserhøjt at man måske ikke kan fornemme det.. Her et par billeder af processen, fra de første sketch-up design til i Søndags: http://postimage.org/gallery/97xdoqk/5233cdf7/ Endvidere er der denne video af første test! - Beklager dårlig kameraførsel, hoppende topplade og generel lydkvalitet på video! http://www.youtube.com/watch?v=-1neWm7O ... ture=share Fortsat held og lykke til alle med byggeriet her i de sidste dage BTW. Tillykke Saturnus - du har vundet en slavevodka!!! Tak fordi du hjalp med kanalerne

Re: Bedste udnyttelse af 4 kanaler! Lyder som om der er nogle problemer med raslen? Får I løst det? Ved af erfaring at der er grænseløst irriterende at leve med :P Hvad er det for en sang i tester med? :) ps. Det ser sgu godt ud! :)

Re: Bedste udnyttelse af 4 kanaler! Tak tak, vi er også ret tilfredse med projektet! Mener du raslen som i trædelene rasler eller selve lyden fra højtalerne? den eneste raslen jeg oplevede var ved første drop hvor vi ikke havde skruet toppladen ordentligt i, den hoppede helt vildt, men bliver skruet i i løbet af videoen! Sangen er denne: http://www.youtube.com/watch?v=7WsmCuOl9K0 Galaxy Traveller (Neelix remix) - Felguk. :-) Vi er glade for Neelix og Felguk i Camp Lejr, hehe!!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.