Jump to content
Festivalanlæg dk

Soundboks VS Boominator

eis.eis.baby
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, eis.eis.baby said:

Hvad ville i vælge hvis i skulle vælge mellem Boominator eller soundboks? 
kom gerne med pros and cons :)

Soundboks for lyd, levetid og kundeservice på ros

Boominator for nørderiet. Det er fedt at bygge og style. Det bliver mere personligt.

11 minutes ago, eis.eis.baby said:

men hvordan er lyd forskellen på de to? :)

Du er velkommen til at lytte på min SOUNDBOKS ;)

Jeg kan sige så meget, at SOUNDBOKS er designet efter mere eller mindre de helt samme principper som boominator (pånær lige det bipolære), da det er samme mand som er bag. I lyd er de derfor tunet efter samme lydbillede, men SOUNDBOKS er det bare en del mere raffineret, da der er en DSP til rådighed, samt custom drivers. 

@adrianhinge og jeg lavede en test mellem boominator og SOUNDBOKS, hvor jeg må sige at piezoerne i boominatoren har en noget kradset lyd når der bliver skruet helt op. Ellers minder de ret meget om hinanden, hvor SOUNDBOKS dog spiller en tand højere og dybere

1 minute ago, Alfred said:

Du er velkommen til at lytte på min SOUNDBOKS ;)

Jeg kan sige så meget, at SOUNDBOKS er designet efter mere eller mindre de helt samme principper som boominator (pånær lige det bipolære), da det er samme mand som er bag. I lyd er de derfor tunet efter samme lydbillede, men SOUNDBOKS er det bare en del mere raffineret, da der er en DSP til rådighed, samt custom drivers. 

@adrianhinge og jeg lavede en test mellem boominator og SOUNDBOKS, hvor jeg må sige at piezoerne i boominatoren har en noget kradset lyd når der bliver skruet helt op. Ellers minder de ret meget om hinanden, hvor SOUNDBOKS dog spiller en tand højere og dybere

Hvor stor en fest kan en boominator spille op? vi er ca 12 i vores camp. og jeg er blevet ud råbt til lydmand.. De helder mest til at jeg bygger en boominator, men kan den spiller op til os 12 +gæster eller skal vi over i en soundboks eller noget noget helt tredje?

En Boominator kan snildt spille op til 12 mennesker, og også sagtens spille op til 20, hvis du får den hævet over jordniveau. I min camp havde vi sidste år en Boominator + en SB mk I, og vi kunne sagtens spille op til 30-40 mennesker uden at toppe nogle af dem ud.

Et par ekstra sammenligningspunkter I bør overveje.

Vægt: En Boominator har 4 enheder, SB har 2. Enhederne har tunge magneter, og ergo vejer Boominatoren mere. Ifølge deres hjemmeside vejer Soundboks 14,5kg, og de gange jeg har løftet på en, må jeg også indrømme, at den var markant lettere og nemmere at håndtere end min Boominator. Til sammenligning vejer min Boominator ca. 24 kg uden batterier, og er samtidig mere besværlig at flytte på, da den er længere.

Pris. Den billigste SB-pakke koster ca. 5500 kr og hvis du får den med 2 batterier, koster den ca. 6100. Til sammenligning kan du bygge en hel Boominator for ca. 5000 kr, eller mindre hvis du allerede har værktøj, skruer, lim osv.

Som konklusion: Jeg er enig med Nicolai. Køb dig en Soundboks hvis du vil gøre det nemt og godt - den kan spille højt, lyder godt, og du får god support på festivalen. Men hvis du gerne vil nørde med detaljerne bag byggeriet, selv samle højttaleren og virkelig sætte dit personlige præg på den så byg dig en Boominator. Jeg fortryder på ingen måde at have lagt så meget tid og penge i min Boominator!

Tusind tak for hjælpen drenge :)

Tror jeg går med boominatoren så har fundet de dele jeg skal bruge på accusafe.nl til omkring 2500(jeg har det meste i forvejen)
hvilket bringer mig til et nyt spørgsmål. Er de til at stole på og hvor lang leveringstid er der, hvis i altså kender til dem?

Igen tak for al den super rådgivning som i giver :))  

4 minutes ago, eis.eis.baby said:

Tusind tak for hjælpen drenge :)

Tror jeg går med boominatoren så har fundet de dele jeg skal bruge på accusafe.nl til omkring 2500(jeg har det meste i forvejen)
hvilket bringer mig til et nyt spørgsmål. Er de til at stole på og hvor lang leveringstid er der, hvis i altså kender til dem?

Igen tak for al den super rådgivning som i giver :))  

Accusafe er en super side og de er rigtigt gode til at hjælpe med noget! Leveringstiden mener jeg er omkring en uge, men det kommer meget an på, hvad man bestiller :)

Jeg har bestilt fra dem mange gange :)

15 hours ago, Alfred said:

Brugte i Pioneer til at spille boominatoren op? Det var jo meningen at CAmp skulle bruges i boominator og løfte den det sidste.
Er ked af jeg ikke kunne være der.

11 hours ago, brorsono said:

Af ren nysgerrighed. Var det ikke dig der købte en cubo af mig? Hvad skulle i så bruge den til ? ;-)

Der en bruger som bare hedder Eis, kan det være ham?

39 minutes ago, Ganon said:

Brugte i Pioneer til at spille boominatoren op? Det var jo meningen at CAmp skulle bruges i boominator og løfte den det sidste.

Ja det var min fejl :-)

6 hours ago, Ganon said:

Nope brugte maxamp, så teoretisk set er der et to dB forskel, bare pga. forstærkerpower. Men den mest mærkbare forskel var dog i diskanten. Der står det noget hårdt til piezoen overfor SB'en, som er en rigtig horn PA tweeter

43 minutes ago, Alfred said:

Nope brugte maxamp, så teoretisk set er der et to dB forskel, bare pga. forstærkerpower. Men den mest mærkbare forskel var dog i diskanten. Der står det noget hårdt til piezoen overfor SB'en, som er en rigtig horn PA tweeter

Hvis jeg skulle gøre noget ved det problem du taler om med piezoerne, er der så en PA tweeter du kan anbefale?

35 minutes ago, eis.eis.baby said:

Hvis jeg skulle gøre noget ved det problem du taler om med piezoerne, er der så en PA tweeter du kan anbefale?

Så skal du smide en pht407n på i stedet, hvis du bygger en boominator, men du skal have et passivt filter så (eller aktivt i form af miniDSP) ?

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Hvorfor er det, man skal have et passivt filter på? Er det noget med at dele frekvenserne? og hvorfor har man ikke filtere på, når man bruger piezo?

Man bruger i normal højtalerbrug altid filtre, til at sørge for, at hver driver spiller en bestemt række frekvenser, for at skabe det optimale lydbillede. Piezoere er lidt anderledes, da de har en meget, meget høj impedans ved lave frekvenser, der går mod 0 ved højere frekvenser. Derfor får den et naturligt roll-off. Dog er det altid anbefalet at sætte en modstand i serie med piezoen, for at gøre den mere stabil for forstærkeren (der ellers bare ser det som en kondensator).

Boominatoren er unik på det punkt, da den er helt specifikt designet og valgt efter, at den lyder rimelig okay med minimalt bruge af filtre. Det gør den klart nemmere at bygge, men det har også sine bekostninger

On 2/5/2017 at 18:20, Alfred said:

Ja, man kan sige at der ville bare være mere diskant med flere watt.
Så hvis man bare kunne dæmpe diskanten lidt mere, så ville det give mere bas.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.