Jump to content
Festivalanlæg dk

Bassface effektivitetsudregninger

Nicolai Grymer
 Share

Recommended Posts

Effektiviteten ved konstantbelastning. Jeg synes det er meget spændende, og det kan blive rimelig nyttig information når Bass Face sender mig dataer om standby strømforbrug (Det konstante forbrug over alle lydniveauer). Så kan vi konkluderer hvad der er værd at købe hos dem af deres sortiment (DB1.2, BLACK DB1.1 og DB1.3) ved større byggerier.

Udklip.thumb.PNG.54ac6afe35c785dc496911f293eaa268.PNG

1 minute ago, tc87 said:

Heldigvis ligger strømforbruget ved konstantbelastning et godt stykke fra strømforbruget ved musik! :D 

Det er ikke forbruget men effektiviteten der er spændende. Rimelig væsentligt at forstærkeren kommer helt ned under 70% ved basslaget :)

BTW kan Bass Face 1.2 fås meget billigt på Amazon

https://www.amazon.co.uk/d/Hi-Fi-Amplifiers/Bass-Face-DB1-2-Class-D-Monoblock-Subwoofer-Amplifier/B00B49L1MM/ref=sr_1_1?s=electronics&ie=UTF8&qid=1493729089&sr=1-1&keywords=Bass+Face+1.2

3 minutes ago, Nicolai Grymer said:

Det er ikke forbruget men effektiviteten der er spændende. Rimelig væsentligt at forstærkeren kommer helt ned under 70% ved basslaget :)

Ja det er lidt vildt. Kunne være spændene med samme data for lignende klasse d monoblocks :)

Så længe det er klasse-D/switch-mode forstærkere, er det min mening at det er det mest væsentlige hvad standby/idle forbruget er. Det skyldes at musik er så meget mere dynamisk end de testsignaler der bruges til at måle forstærker effektivitet. Man bruger ofte sinus toner, der har en peak-to-rms ratio på 3 dB. Det betyder at peak power er det dobblete af rms power. Hvis din forstærker kan levere 1000W peak, så er det halvt så meget rms med sinus, altså 500W. Det er der de måler den gode effektivitet, typisk i 8 ohm, for at få lave ledetab. Det er også derfor du kan se at effektiviteten falder når load modstanden mindskes.

Når du bruger et musik nummer er det anderledes. Lad os sige Daft Punk "Get Lucky", som et eksempel på et klassisk pop nummer. Det har en peak-to-rms ratio på cirka 10 dB. Hvilket betyder at peak power er 10 gange højere end rms power. 1000W peak bliver til 100W rms, og det er ved max power. Typisk vil man godt have lidt margin til max power, da den ofte er målt med 10% THD. Så reelt, med et typisk pop nummer, vil du sjældent trække mere end 50-80 Wrms ved max power, og så kan man helt sikkert regne med at effektiviteten er faldet i forhold til hvad producenten har specificeret. Og det er så vel at mærke i en effektmodstand, der ikke har en frekvens afhængig impedans som en rigtig højtaler. I en rigtig subwoofer kan man roligt regne med at effektrækket falder yderligere. Det kan være helt op til 50% afhængig af højtalerimpedansen og de delefiltre du bruger. I det tænkte eksempel nærmer rms effektforbruget sig altså snart 25-40 watt med reelt musik og rigtige højtalere, altså et effektforbrug der er meget lavere end der hvor producenten specificere effektiviteten, som nemt kan være halveret til 40-50% eller mindre afhængig af standby forbruget.

Nogle af de mest effektive forstærkere, med meget lavt standby forbrug som jeg er stødt på er de chipssets du kan få hos Merus Audio (dansk firma). Desværre har de nok ikke helt effekt nok til jer der bygger de store anlæg. Mener de maks kan levere 50-80Wrms (igen med sinus ud i en effektmodstand). 

1 hour ago, Eis said:

Og hvordan er det så med Pioneer? Bruger db1.2 f.eks. mere eller mindre strøm end Pioneeren?

Db. 1.2 skulle bruge omkring 7-8 ampere på fuld smæk mod cirka 5 for Pioneer gmd8604. Ved ikke noget om 9601 dog ?

22 minutes ago, Alex said:

Db. 1.2 skulle bruge omkring 7-8 ampere på fuld smæk mod cirka 5 for Pioneer gmd8604. Ved ikke noget om 9601 dog ?

Aha. Jeg troede det var omvendt. Men tak :) 

4 hours ago, neiv said:

Så længe det er klasse-D/switch-mode forstærkere, er det min mening at det er det mest væsentlige hvad standby/idle forbruget er. Det skyldes at musik er så meget mere dynamisk end de testsignaler der bruges til at måle forstærker effektivitet. Man bruger ofte sinus toner, der har en peak-to-rms ratio på 3 dB. Det betyder at peak power er det dobblete af rms power. Hvis din forstærker kan levere 1000W peak, så er det halvt så meget rms med sinus, altså 500W. Det er der de måler den gode effektivitet, typisk i 8 ohm, for at få lave ledetab. Det er også derfor du kan se at effektiviteten falder når load modstanden mindskes.

Når du bruger et musik nummer er det anderledes. Lad os sige Daft Punk "Get Lucky", som et eksempel på et klassisk pop nummer. Det har en peak-to-rms ratio på cirka 10 dB. Hvilket betyder at peak power er 10 gange højere end rms power. 1000W peak bliver til 100W rms, og det er ved max power. Typisk vil man godt have lidt margin til max power, da den ofte er målt med 10% THD. Så reelt, med et typisk pop nummer, vil du sjældent trække mere end 50-80 Wrms ved max power, og så kan man helt sikkert regne med at effektiviteten er faldet i forhold til hvad producenten har specificeret. Og det er så vel at mærke i en effektmodstand, der ikke har en frekvens afhængig impedans som en rigtig højtaler. I en rigtig subwoofer kan man roligt regne med at effektrækket falder yderligere. Det kan være helt op til 50% afhængig af højtalerimpedansen og de delefiltre du bruger. I det tænkte eksempel nærmer rms effektforbruget sig altså snart 25-40 watt med reelt musik og rigtige højtalere, altså et effektforbrug der er meget lavere end der hvor producenten specificere effektiviteten, som nemt kan være halveret til 40-50% eller mindre afhængig af standby forbruget.

Nogle af de mest effektive forstærkere, med meget lavt standby forbrug som jeg er stødt på er de chipssets du kan få hos Merus Audio (dansk firma). Desværre har de nok ikke helt effekt nok til jer der bygger de store anlæg. Mener de maks kan levere 50-80Wrms (igen med sinus ud i en effektmodstand). 

Fine pointer. Nu er det klart en af vores største hurdles i SOUNDBOKS, netop strømforbruget. De store firmaer smider let om sig med tale som "gennemsnitlig spilletid", "ved normalt brug", osv. men det er virkelig en svær størrelse. Lige hvilke sang man spiller, hvordan den er mixet, YouTube/Spotify/Tidal/CD påvirker alt sammen utrolig meget. Spiller man kun klassisk musik, som er endnu lavere end normal popmusik, vil man se en kraftigt fald i strømforbrug.

Hvad vi endte med at gøre til sommerens vurderinger, var simpelthen at smide den i et lydtæt kammer, mikrofon på, også sætte den til at repeate Spotify Top100 indtil den gik ud. Hvis man ikke lige har mulighed for dette, kan det også klart betale sig at bruge et måleinstrument der kan måle Watt-timer. På LiFePO4 batterier kan man også trække denne data direkte ud af batteriets BMS, og på den måde måle sit strømforbrug (og tilbageværende kapacitet) meget præcist.

En af vores ingeniører havde faktisk lavet noget script agtigt, hvor man kunne uploade en sang, også fortalte den, hvor lang tid den givne sang kunne spille på en SOUNDBOKS.

Det må være Ruben eller hvad? Arbejdede/diskuterede en del audio med ham da han stadig var på DTU. Jeg er selv Phd dér og samarbejder i hvert fald stadig med ham (og derved egenligt vel også resten af SB) på nogle mindre projekter. Blandt andet det der script, som vi har udvidet til at inkluderer basrefleks kabinetter. Skulle mene jeg har sendt en kopi af vores resultater til ham. 

1 hour ago, neiv said:

Det må være Ruben eller hvad? Arbejdede/diskuterede en del audio med ham da han stadig var på DTU. Jeg er selv Phd dér og samarbejder i hvert fald stadig med ham (og derved egenligt vel også resten af SB) på nogle mindre projekter. Blandt andet det der script, som vi har udvidet til at inkluderer basrefleks kabinetter. Skulle mene jeg har sendt en kopi af vores resultater til ham. 

Jeg huskede det egentlig som om det var Martin, vores batteriekspert, men jeg er ikke helt sikker. Men fedt at høre, jeg må vel kende dit private navn i så fald ;) Er du involveret i Merus på nogle måder?

12 hours ago, Alex said:

12 hours ago, Eis said:

Aha. Jeg troede det var omvendt. Men tak :) 

Hvis Pioneeren (1200w) der har halvt så meget kraft som DB1.2 (2000w), så er det jo DB'en der er billigst. Men er begge forstærkere målt med subwoofere?

14 hours ago, neiv said:

Så længe det er klasse-D/switch-mode forstærkere, er det min mening....

Jeg er meget enig. Jeg har også skrevet i opslaget her at jeg venter på svar fra bass face, der har lovet mig (efter jeg fortalte dem om dette forum og hvad vi laver) at de vil lave nogle forskellige målinger, heriblandt standby-forbrug, og sende dem mod os. Tror du at der er overensstemmelse mellem lavere ohm og effektivitet eller højere effekt og lavere effektivitet? Jeg tror det er effekt og effektivitet.

Han viste mig endda deres upcoming hjemmeside. Jeg tror de ville værdsætte hvis vi kunne give noget feedback på deres upcoming side: http://bassface.loginto.me/

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.