Jump to content
Festivalanlæg dk

Hvilken forstærker lyder bedst?

simondog
 Share

Recommended Posts

Re: Hvilken forstærker lyder bedst?

...hvis man nu sku lave noget hjem til?
Det er naturligvis lidt en religion, men for mig at se er det udelukkende et spørgsmål om features. Som udgangspunkt lyder alle forstærkere ens (medmindre de bliver kørt for hårdt, har fejl etc.).

Det er naturligvis lidt en religion, men for mig at se er det udelukkende et spørgsmål om features. Som udgangspunkt lyder alle forstærkere ens (medmindre de bliver kørt for hårdt, har fejl etc.).
Det er sgu' forkert. Hvis du vil have noget der lyder super godt til en rimelig penge og har nogle effektive højtalere hjemme så er en amp6 virkelig fantastisk. Jeg solgte mine Denon monoblokke til 7000 stykket dagen efter jeg havde samlet min første amp6. Den var simpelt bedre på alle punkter. Amp7 eller Truepath fra 41hz er nok at regne i kategorien ultra-hi-end. De bliver normalt sammenlignet med Mark Levison og Krell forstærkere til på den anden side af 50.000-80.00.

Det er sgu' forkert. Hvis du vil have noget der lyder super godt til en rimelig penge og har nogle effektive højtalere hjemme så er en amp6 virkelig fantastisk. Jeg solgte mine Denon monoblokke til 7000 stykket dagen efter jeg havde samlet min første amp6. Den var simpelt bedre på alle punkter. Amp7 eller Truepath fra 41hz er nok at regne i kategorien ultra-hi-end. De bliver normalt sammenlignet med Mark Levison og Krell forstærkere til på den anden side af 50.000-80.00.
Og her kommer religionen... Kan ikke overskue en længere debat - men da du har mærket det jeg siger som "forkert", udelukkende udfra en anekdote bliver jeg nødt til, at forsvare mit standpunkt. Eksempel: "A report was made by Ian Masters in the January 1987 issue of Stereo Review titled “Do All Amplifiers Sound the Same” It describes extensive listening tests made by David L. Clark demonstrating that there is no audible difference between good amplifiers. “Nevertheless, a majority of listeners, including some of the Believers, approved of the test methods both going in and going out, the amplifiers chosen varied widely in design and price, and the sample of listeners was diverse and large, as these things go. And the results indicated no audible differences. But for now, the evidence would seem to suggest that distinctive amplifier sounds, if they exist at all, are so minute that they form a poor basis for choosing one amplifier over another. Certainly there are still differences between amps, but we are unlikely to hear them.” Differences are understandable. An amplifier having 0.1% distortion and one having 0.001% distortion are clearly not the same but the are way below audibility. An amplifier having a damping factor of 10 and one having a damping factor of 1000 are also not the same but once again the difference is not audible. I have personally completed several blind A-B listening tests over the years between good amplifiers, tube or transistor. Although I thought I could hear a difference each time, my choice was only correct about 50% of the time. I have also conducted blind listening tests for other people. I have learned how important it is to set the amplifier gains to be exactly equal and that the amplifiers should not be seen or identified for the listener. The slightly louder amplifier often is preferred. Comparison must be instantaneous or the listener forgets. If the identity of the amplifiers is known, the listener often gets preoccupied with identifying which amplifier is playing instead of the sound quality. The questions asked of the listener about the sound quality are also very important. I even hide the speakers as well as the amplifiers behind an acoustically transparent curtain." - Roger Russel, http://www.roger-russell.com/ (kilde: http://www.roger-russell.com/truth/truth.htm) Eksempel: http://matrixhifi.com/ENG_marco.htm (Semi dårligt engelsk - italienere...) ABX-testing af 700$ setup vs. 12.000$. Højtaleren forblev det samme ellers er forskellen alt udstyret dertil. Det er naturligvis ikke sort-hvidt, men kan du finde gode studier eller ABX-tests der underbygger din pointe, er jeg da lutter øren - jeg har ikke umiddelbart kunne finde nogen i al fald... "Det er sgu' forkert." er for let...

Re: Hvilken forstærker lyder bedst? ja alle forstærkere lyder vel ens hvis man bare smider sange fra youtube på og ikke spiller for højt.. -så er man sikker på den ringe kvalitet og vil derfor ikk kunne høre forskel..

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.