Jump to content
Festivalanlæg dk

Midlertidig anlæg til friday night skate.. Hvorfor bruger det ikke flere AMP??

Lindgren
 Share

Recommended Posts

Håber der et par kloge hoveder der kan hjælpe her.. 

Jeg ved godt det ikke er det optimale at bruge den slags til udendørs og på batteri, men det nu engang sådan det bliver nu her, indtil vi måske gider bygge noget, da jeg har det her stående og samle støv. 

Det skal kun kunne holde strøm 2 timers tid. ;);)

Setup er: 

1 stk. Behringer VP1520 http://www.gear4music.dk/…/Behringer-Eurolive-VP1520-15…/L9F

1 stk. 1000w Inverter http://www.harald-nyborg.dk/p3442/inverter-omformer-1000w-12-220

1 stk. lydkort Audiobox 22 VSL http://www.presonus.com/products/audiobox-22VSL og så over til min telefon som jeg spiller fra via minijack

1 stk 63Ah Batteri alm start batteri, ikke forbrugs batteri. Men ville købe et 100ah forbrugs batteri hvis der var behov. 

Diverse LED lys ca 30W ialt. 

Jeg ved der er en masse tab af strøm på den måde, og der hvor jeg måler er på ledningen fra batteriet til inverteren som MAX viser 3 amp på fuld blæs. højttaleren er 250W RMS

Hvis jeg sætter min blender til så siger den 20amp og støvsugeren 30amp inden den slår fra. 

Den bruger kun tændt uden LED lys 1 amp 

Hvis jeg tilslutter den her Behringer B1800D Sub til også http://www.gear4music.dk/da/PA-DJ-and-belysning/Behringer-B1800D-Eurolive-Pro-drevet-Subwoofer/GUX#full-des

Så siger den 2.5 amp når det er tændt uden at spille og kan faktisk spille ret højt før den går over de 2.5 med begge højttalere. 

Jeg har ikke testet det udenfor endnu med begge dele, det dog heller ikke muligt for mig at have bundkassen i en vogn på rulleskøjter, men kan bare ikke forstår den ikke bruger mere. 

Så hvis den viser rigtige amp, så kan jeg jo sagtens spille de 2 timer og mere på fuld blæs med det 63ah batteri.. Det giver bare ikke mening for mig??

Jeg måler med den her FLUKE T5-1000  http://www.fluke.com/fluke/ieen/electrical-testers/Electrical-Testers/Fluke-T5-1000.htm?PID=55986

Jeg vil teste toppen på fuld kaffe på søndag et sted i naturen og se hvor længe den kan spille på det batteri, men er der en forklaring på det her?

Er det fordi det er klasse D forstærker der sidder i, eller hvad er grunden til de ikke bruger mere strøm?

Hvordan kan jeg se hvad de mister af strøm ved inverteren? OG sidst men ikke mindst hvor køber jeg sådan en lille digital amp måler man kan klipse på ledningen henne? 

På forhånd tak. :D 

@neiv
Det vel noget du godt kan give et klogt svar på :)

Ellers svare jeg så godt jeg kan lige nu.
Hvis det ikke er på fulde tæsk, så kommer det til at stige noget når du tester det helt af.
Samt afhænger det også meget af hvad nummer der spilles.
Samt at en forstærker som spiller musik ikke har et konstant forbrug, men stiger og daler konstant, og der kan et mulitmeter nogle gange ikke følge med.
Men forvent et gennemsnits forbrug som du måler.

Det ikke de korrekte link til toppen. https://www.sweetwater.com/store/detail/VP1520

Ganon.. Tak for svaret, det jeg næsten klar over, jeg vil bare mene at levere det 250W max så skal jeg vel dividere det med 12V og dermed få AMP?? 

Men det må have noget med at de forstærkere som sidder i ikke bruger særlig meget strøm som jeg ser det. 

Og har jeg et forbrug på MAX 5 amp så jeg en glad mand, så der alligevel saft til nogle timer, også selvom der strøm tab og det ikke er et forbrugsbatteri som kan aflades mere end et starts batteri..  

Du er inde på lidt af hvert:

• Det strømforbrug du måler, er højst sandsynlig rigtigt. Du måler det ihvertfald det rigtige sted med det rigtige udstyr. So far so good
  • Som Ganon siger, så er der en verden til forskel på at spille bare lige til lytte niveau også på fulde gardiner. Spil igennem og mål på det. Vend så tilbage
  • At højtaleren er 250w RMS betyder ikke at den bruger 250w / 12V = ~21A. Det er et kompliceret regnestykke end som så, men mit estimat ville også være i nærheden af det du måler, altså en 2-5 stykker

Hej Alfred. 

Tak for svaret, Ja det jo kun positivt hvis ikke det trækker mere end tidligere nævnt..?

Musikken der bliver spillet vil være med ret vedvarende bass og dermed også belastes Max stort set hele tiden. 

Men kan godt se mit regnestykke som du siger er en del kompliceret nu jeg ikke måler mere. Jeg bruger næsten 1amp på en par led lampe på 16w 

Så det lige før lyset bruger mere..

Men som jeg kan læse mig frem til bruger mange klasse D forstærker 12-16w kun ved at at være tændt. Så det har nok en del at sige åbenbart. 

Så det mere om min inverter på de 1000w vil blive for belastet hvis jeg skulle vælge at bruge både top og bund evt 2 toppe og bunde en dag. 

Takker mange gange for svarene. 

Er der en som vil udpensle nærmere vil jeg selvfølgelig gerne have forklaringen ?

Det er lidt svært at læse præcis hvad du oplever, men det lyder som om at du trækker 2.5A når du har sat højtalere til uden at spille musik endnu.  Ellers er det 1 A når højtaleren er sat til uden musik, og uden LED.

Lige meget hvad, så har du, som du selv er inde på nogle markante tab, nok pga inverteren, men det kan også være din forstærker ikke er klasse D. 12W - 30W standby forbrug er ret højt (batteri spænding X Ampere). Sammenlignet med det, vil den effekt du faktisk bruger på, at spille musik være meget mindre, selv hvis du spiller ret højt. Din højtaler ligner noget PA agtigt noget, så den har nok en følsomhed omkring 90-95dB/W, så bare med 1W output i højtaleren, dvs omkring 100mA ekstra træk på batteriet, vil det opleves ret højt, især hvis du er inden døre. Går du udenfor vil du givetvis trække noget mere afhængig af hvor stort område du vil spille op, men begrænsningen på din spilletid tror jeg vil blive sat af dit standby forbrug som lader til at være ret højt. Tror ikke du skal være så nervøs for din inverter. Hvis du brugt den til at drive din blender og støvsuger, så burde den have mere end rigeligt power til dit brug.

Du kan læse mere om effektivitet og effekttræk med rigtig musik og højtalere i mit første svar i denne tråd: 

Takker for svaret neiv.. De 2.5amp standby er nu kun hvis jeg har mit lydkort og budkasse på også.. Setup med en top som jeg skal bruge og lydkort er det omkring 1amp standby strøm.. 

Spiller jeg max uden at det lyder skidt og PA toppen "clipper" så bruger den lige under 3amp.. Kan se følsomheden er 128db ved 1W på budkassen. Men lige her står min udregnings hjerne helt sikkert af, men det rart at vide at jeg ikke bruger mere strøm og dermed uden problemer kan spille 2 tiimer i streg på max.. 

Testede det kort idag og spiller sgu fint må jeg sige.. Mere bund ville være super da de ikke lyder godt når der bliver fyret for meget op.. 

Her kører jeg et stykke væk med vognen.. På den ene video.. 

ROLLER LYD.jpg

ROLLER LYD2.jpg

video-1494184233.mp4

video-1494184237.mp4

1 hour ago, Lindgren said:

Kan se følsomheden er 128db ved 1W på budkassen.

Er du nu heeelt sikker på det, og at det ikke er potentielt 128db ved max effekt? For hvis den kan give 128db ved 1W, så vil jeg gerne have fingrene i nogle af dem ;)

Jeg tror jeg har fundet problemet: Det du har der er specsheet til en Behringer B1800D subwoofer, altså noget helt andet end din højttaler. http://www.gear4music.dk/da/PA-DJ-and-belysning/Behringer-B1800D-Eurolive-Pro-drevet-Subwoofer/GUX

Så måske er du kommet til at tage et screenshot af den forkerte hjemmeside? :)

Og med det sagt, så synes jeg sgu stadig at 126dB ved 1W lyder absurd højt, selv for en fantastisk subwoofer, men det må man hellere spørge Behringer om :P

Nej for hvis du læste hele tråden.. Så taler jeg også om selve den bundkasse som jeg har 2 af.. :) 

Den ene satte jeg til sammen med en af toppende og dermed fik jeg en standby strøm på 2.5 amp. uden bunden 1 amp. 

Men selve mit setup i vognen som vises er kun med en af toppende det er korrrekt. :D 

9 hours ago, KHesse said:

Jeg tror jeg har fundet problemet: Det du har der er specsheet til en Behringer B1800D subwoofer, altså noget helt andet end din højttaler. http://www.gear4music.dk/da/PA-DJ-and-belysning/Behringer-B1800D-Eurolive-Pro-drevet-Subwoofer/GUX

Så måske er du kommet til at tage et screenshot af den forkerte hjemmeside? :)

Og med det sagt, så synes jeg sgu stadig at 126dB ved 1W lyder absurd højt, selv for en fantastisk subwoofer, men det må man hellere spørge Behringer om :P

En følsomhed på 126 dB er stadigt umuligt, især for en bund! ?

@KHesse;););)

@Eis lydkortet er nu mest fordi det nemmere for mig at skrue op og ned, da jeg ikke kan komme til bagved højtaleren, og at jeg syntes lydstyrken på telefon og ipad også er svær at styre i styrke og så skal jeg ramme en lille knap mens jeg kører på rulleskøjter.. 

Om det giver noget på lyden ved jeg ikke, men burde det vel og tænker også at jeg begrænser brugen af min table/telefons lydstyrke og faktisk på hele linien. 

Kan se der flere der bruger det her USB lydkort i nogle setup https://modernsounds.com/products/dragonfly-red

Hvor meget det giver aner jeg ikke, men syns ikke PA lyden er super ren og lækker i forvejen, så skal jeg nok have fat i noget funktion-one eller andet at spille med. 

Men da det er noget jeg alt sammen have i min kælder, så går det nok til 2 timers musik hver 14dg over sommeren. :D 

@Alex ved du sikkert bedre end jeg, syns også det lyder af meget. Men har ikke forstand på det. Dog syns jeg de levere meget god seriøs bund, har aldrig målt det. 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.