Jump to content
Festivalanlæg dk

Camp cAMP's anlæg

Alex
 Share

Recommended Posts

Så er det endelig blevet vores tur til at løfte sløret, for det (næsten) færdige anlæg. 

Vi har i år valgt at bruge 2x semipro halfinators som toppe og 2x Cubo15 som bunde. Yderligere smider vi 5 meter LED bånd på og så skal højttalerne have en omgang bejdse af en art i de hvide nuancer, som planen er lige nu. Vi bruger en bassface DB 4.2 til toppene, så vi har altså brokoplet den. Det er deres første model, så den har et fast filter på 80 Hz, så der bliver toppene altså delt ved. Jeg havde gerne set, at det var lidt højere, men det er fint til i år. 

Vores bunde bliver drevet af bassface db1.2. Vi havde lidt problemer med at vores cuboer lød mudret, og jeg tror, at det har noget at gøre med, at filteret i forstærkeren kun er et 12 db/oktav. Efter at have skruet ned fra at blive delt ved omkring 90 Hz til cirka 75-80 stykker lød det meget bedre, men en miniDSP er klart et must til næste år, så vi både kan få et ordenligt filter sat på samt EQ'et dem og evt. også toppene.. Subsonic filteret kunne vi ikke høre forskel på. Om det var sat til 20 eller 40 Hz gav ingen hørbar forskel, så det bliver sat ved de 40 Hz. 

Toppene bliver løftet op, ved at vi smider dem på nogle pæle, som måske bliver skruet på vores cuboer. 

Jeg lader billederne fortælle resten af historien :) 

IMG_20170428_111115.jpg

IMG_20170429_152433.jpg

IMG_20170429_160017.jpg

3 hours ago, tc87 said:

Ser rigtig lækkert ud! Kan jeres halfinators godt følge med bundene? :)

De kunne faktisk følge med ganske fint. Når de så lige kommer op i hovedhøjde, så tror jeg, at det bliver perfekt. Havde vi haft flere bunde, så skulle vi have haft flere toppe dog :)

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Det ser squ godt ud! Bliver jeres halfinators hævet?

Jeps, vi har købt nogle pæle, så de kommer op i hovedhøjde :)

45 minutes ago, madssdam said:

Filteret i halfinatoren; er det noget som du kunne tegne/beskrive yderligere? Har selv ledt efter et passivt filter til semipro halfinator uden held

Her er filteret :)

HP10W_PHT407N_filter.jpg.3131039ba2e611acd78d066999b6f6f0.jpg

8 minutes ago, Alex said:

Cirka 2000 pr. cubo og de er med Kappa 15LFA ?

Fuark, så 1000 for krydsfinér, en smule kabel og bøsning? :o 

Jeg har aldrig prøvet at bygge sådan noget før, men jeg tror, jeg begiver mig ud i det til næste år. Synes helt det lyder så absurd, at træet og det kan koste så meget.

Just now, BrændtForstærker said:

Fuark, så 1000 for krydsfinér, en smule kabel og bøsning? :o 

Jeg har aldrig prøvet at bygge sådan noget før, men jeg tror, jeg begiver mig ud i det til næste år. Synes helt det lyder så absurd, at træet og det kan koste så meget.

Ikke helt. Cirka 1100 for højttaler, så ryger der penge til PU lim, cirka 100 skruer pr. cubo, en dish samt kabel og bøsninger. Vi har købt vores træ i Tyskland, noget god kvalitets birkefiner, som koster cirka 600 pr. plade og lidt ekstra for udskæring, men vi blev gode venner med fyren som stod for det, så vores pris var ok god. Hvis man køber træet i Danmark, så varierer prisen mellem 600-1000, alt efter hvor man køber det ?

1 minute ago, Alex said:

Ikke helt. Cirka 1100 for højttaler, så ryger der penge til PU lim, cirka 100 skruer pr. cubo, en dish samt kabel og bøsninger. Vi har købt vores træ i Tyskland, noget god kvalitets birkefiner, som koster cirka 600 pr. plade og lidt ekstra for udskæring, men vi blev gode venner med fyren som stod for det, så vores pris var ok god. Hvis man køber træet i Danmark, så varierer prisen mellem 600-1000, alt efter hvor man køber det ?

Cool!

Forresten, hvorfor ikke vælge en enhed med 4 ohm? Hvad er for og imod? :)

2 minutes ago, BrændtForstærker said:

Cool!

Forresten, hvorfor ikke vælge en enhed med 4 ohm? Hvad er for og imod? :)

Jeg mindes ikke, at kappa 15LFA kommer i en 4 ohm version, men mest fordi at man ellers ikke har samme mulighed for at parallelkoble. Jeg vil hellere have et mere strømbesparende setup + en modstand som ikke belaster forstærkeren i samme grad ?

5 minutes ago, Alex said:

Jeg mindes ikke, at kappa 15LFA kommer i en 4 ohm version, men mest fordi at man ellers ikke har samme mulighed for at parallelkoble. Jeg vil hellere have et mere strømbesparende setup + en modstand som ikke belaster forstærkeren i samme grad ?

Hvad har det med strømmen at gøre, haha? :D 

Men hvis du parallelkobler dem, så får du vel stadig 4 ohm?

5 minutes ago, BrændtForstærker said:

Hvad har det med strømmen at gøre, haha? :D 

Men hvis du parallelkobler dem, så får du vel stadig 4 ohm?

To 8 ohms drivere i parallel, er for forstærkeren en samlet modstand på 4 ohm.

To 4 ohms drivere i parallel, er for forstærkeren en samlet modstand på 2 ohm.

Det kan godt blive kritisk for nogle amps. Så er der en lidt større frihed i 8 ohms drivere

1 minute ago, Alfred said:

To 8 ohms drivere i parallel, er for forstærkeren en samlet modstand på 4 ohm.

To 4 ohms drivere i parallel, er for forstærkeren en samlet modstand på 2 ohm.

Det kan godt blive kritisk for nogle amps. Så er der en lidt større frihed i 8 ohms drivere

Men det var nemlig derfor, jeg tænkte at man lige så godt kunne have proppet 4 ohm drivers i :)

Overvejer, som sagt, selv at lave 1 næste år. Så ville bare lige høre, hvorfor det netop var 8 ohm drivers. Kunne være der var en god grund. Anbefaler du/I at parallelkoble den og så have en 8 ohm driver i eller at have en 4 ohm driver i og så bare koble den til normalt?

1 minute ago, Alfred said:

Eh, netop ikke, da de færreste amps er stabile (specielt for bundkasser, der dykker noget under deres angivne modstand) ved 2 ohm. Se fx modstand/frekvens kurven på 15LFA'en http://www.eminence.com/pdf/Kappa_15LFA.pdf

Nænæ, men nu tænkte jeg bare at koble dem til normalt, hvis de var 4 ohm hver.

5 minutes ago, BrændtForstærker said:

Nænæ, men nu tænkte jeg bare at koble dem til normalt, hvis de var 4 ohm hver.

Subwoofer forstærkere er mono forstærkere, så hvis du vil køre to 4 ohm højttalere, så kommer vi ned på 2 og sikkert lidt mindre ohm. Bygger du kun 1 cubo, så er det fint, men hvis du vil udvide, så er det lettere med 8 ohm. 

Forstærkeren bruger også halvt (cirka) så meget strøm ved 8 ohm i forhold til 4 ved fuld smæk. 

12 minutes ago, Alex said:

Subwoofer forstærkere er mono forstærkere, så hvis du vil køre to 4 ohm højttalere, så kommer vi ned på 2 og sikkert lidt mindre ohm. Bygger du kun 1 cubo, så er det fint, men hvis du vil udvide, så er det lettere med 8 ohm. 

Forstærkeren bruger også halvt (cirka) så meget strøm ved 8 ohm i forhold til 4 ved fuld smæk. 

Okay, tak for svar :)

Hvordan kan man forresten se, om en given PA højttaler eller driver på 8 ohm kan klare at køre på 4ohm? Jeg tænker ikke, at enhver højttaler kan det?

6 minutes ago, BrændtForstærker said:

Okay, tak for svar :)

Hvordan kan man forresten se, om en given PA højttaler eller driver på 8 ohm kan klare at køre på 4ohm? Jeg tænker ikke, at enhver højttaler kan det?

Fuldstændigt ligegyldigt, det er forstærkeren, som bliver belastet ?

31 minutes ago, Alex said:

Fuldstændigt ligegyldigt, det er forstærkeren, som bliver belastet ?

Cool nok :)

Så enhver forstærker, der kan køre 4 ohm, kan køre med 2xparallelkoblede 8ohm højttalere, ikke sandt? Vil bare være sikker på, jeg ikke pludseligt begiver mig ud i noget, der ender galt ?

8 hours ago, BrændtForstærker said:

Cool nok :)

Så enhver forstærker, der kan køre 4 ohm, kan køre med 2xparallelkoblede 8ohm højttalere, ikke sandt? Vil bare være sikker på, jeg ikke pludseligt begiver mig ud i noget, der ender galt ?

9 ud af 10 gange hvis ikke oftere så er det tilfældet. Men hvis du kigger på kurven for kappa 15lfa så er der et stykke omkring 125-300hz hvor at modstanden godt kan ryge under de angivede 8ohm. Modstanden på de 8 ohm er den nominelle modstand så den kan godt være højre, men også lavere end de 8 ohm. Derfor skal man nogen gange passe lidt på da det ikke er usandsynligt at når du presser to kappa 15lfa i parrallet at de godt kan ryge ned på måske 2,5ohm. Derfor skal man passe på med at kører fx 2 subs som er 2x 4ohms højtalere på fx. en pioneer gm-d8604 selvom den er opgivet til at klare en belastning på 2ohm da det er meget let at komme under de 2 ohm.

Håber det gav en lidt bedre forståelse

Vi kører stort set samme setup i år. I stedet for Halfinators har vi dog selv designet nogle kabinetter, så de fire hp10w-enheder peger i samme retning. Derudover kører vi med en Pioneer gm-d8604 i stedet for to bassface. I den forbindelse ville jeg høre, hvor stor forskellen på lyd-outputtet er alt efter om man kører med Pioneer eller to bassface. 

Og jeres højtalere ser forresten mega sprøde ud! God idé med bedse i de hvide nuancer, det ser man ikke så ofte på festivalsanlæg føler jeg. Det kunne også være fedt, hvis i kunne bevare nogle af birkens fine årer. Vi gav vores en gang træbeskyttelse i teak, som virkelig frembragte årerne i vores træ, til trods for at træet var af ret dårlig kvalitet. 

4 hours ago, Balstrup said:

Vi kører stort set samme setup i år. I stedet for Halfinators har vi dog selv designet nogle kabinetter, så de fire hp10w-enheder peger i samme retning. Derudover kører vi med en Pioneer gm-d8604 i stedet for to bassface. I den forbindelse ville jeg høre, hvor stor forskellen på lyd-outputtet er alt efter om man kører med Pioneer eller to bassface. 

Og jeres højtalere ser forresten mega sprøde ud! God idé med bedse i de hvide nuancer, det ser man ikke så ofte på festivalsanlæg føler jeg. Det kunne også være fedt, hvis i kunne bevare nogle af birkens fine årer. Vi gav vores en gang træbeskyttelse i teak, som virkelig frembragte årerne i vores træ, til trods for at træet var af ret dårlig kvalitet. 

Bassface db1.2 ser jeg som bedre end pioneer gmd9604 da den har subsonic filter og vidst også lidt mere power. 

Pioneer gmd8604 har lidt mere power end bassface db4.2, men det er ikke en kæmpe forskel. Vi er i hvert fald tilfreds ? 

Tusind tak, vi glæder os også til at få det hele overfladebehandlet, eller jeg gør, mine venner synes det er noget pjat. Tænker også at give den en lys bejdse, som fremhæver træets årer. Måske giver vi den også en omgang lak ?

Helt konge, mektigt imponert! :D Vet du noe om hvor dypt cuboene spiller? Og SPL  i db med dette forsterkeroppsett? Og hva er forskjellen ved å montere wooferen med magneten inn i kabinetten, og ikke utover?

fikk lyst å bygge likt oppsett til sommerfest i skogen!

4 hours ago, REIER said:

Helt konge, mektigt imponert! :D Vet du noe om hvor dypt cuboene spiller? Og SPL  i db med dette forsterkeroppsett? Og hva er forskjellen ved å montere wooferen med magneten inn i kabinetten, og ikke utover?

fikk lyst å bygge likt oppsett til sommerfest i skogen!

Haha, tak! 

Når man spiller udenfor, så mister man alt under cirka 40 Hz, så vi skærer alt under det væk via filtre. De går ifølge planen ned til 40 Hz, men jeg tror, at 30 Hz også er en del til stede. 

Puha.. Max SPL er vel omkring de 130, måske lidt mindre. Nok til at vi skulle løbe 30 meter ud på en mark før vi kunne snakke nogenlunde normalt til hinanden i hvert fald. 

Magnet i kabinet har en højere følsomhed men går ikke helt så dybt, og omvendt hvis magneten er uden for kabinettet. 

Der er virkelig smæk på dem, så jeg er klart tilfreds, selvom jeg nok vil have nogle kick cabs til næste år også ??

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.