Jump to content
Festivalanlæg dk

Camp 105 Damer og Én Haj

BrændtForstærker
 Share

Recommended Posts

Hej alle, :)

For et par måneder siden havde jeg fået som opgave at lave en højttaler til vores camp på ca. 20 mennesker.
Jeg var rimelig blank, men efter en del guidance og gode råd herindefra, har jeg fået en meget bredere forståelse af denne verden.

Jeg købte et færdigt build af en gut for 1000kr., hvor jeg fik lidt af hvert. En vogn, der kan klare 250kg, 3 stk. 12v 70Ah batterier, en A/B JBL forstærker, en batterilader og 2 stk. stuehøjttalere (Radionette 53CH).

Jeg fandt hurtigt ud af, at der skulle noget mere til, så jeg spurgte lidt herinde, og jeg begyndte at søge rundt på DBA. Jeg fandt så 2 stk. Behringer B1520 for 1000kr. Dernæst købte jeg en Maxamp 20 + lir, og jeg prøvede lige at høre det ad, når nu det var forbundet.

14934748685731211707215.thumb.jpg.5654ca6af59c301942e9fc28731533b6.jpg'

Lyden var god, og den kunne sagtens spille vores camp op, men jeg var dog så heldige at få en gratis 2x50watt forstærker med 24v, som jeg så i stedet snart forbinder til. Samtidigt fik jeg et gratis forbrugsbatteri på 12v 155Ah, som jo er for nice, selvom det vejer 57kg :D Jeg får desuden nok et ekstra et, som jeg så i stedet serieforbinder i stedet for de andre batterier. 

Om et par uger kommer 10m LED strips hjem, som jeg også lige skal have sat på vognen. Dog skal vognen jo lige bygges først, hvilket jeg regner med at gøre på fredag.

Her er der en skitse. Forholdene er ikke helt i orden, men det er et okay udgangspunkt. Ved det færdige build, kommer kassen oven på vognen til at stikke lidt ud over siderne. Da de 2 stk. stuehøjttalere teoretisk set ingen ændring har på lydniveauet, når de kører med de 2 stk. Behringers, har jeg valgt at rette dem bagud, så der stadig er lidt lyd, når er bag højttaleren. Under normale omstændigheder ville jeg ikke gøre dette, men da jeg har en ekstra forstærker, kan jeg lige så godt. Det skal lige siges, der ingen music controller er på de LED-strips. De styres gennem en fjernbetjening.

Camp "105 Damer og Én Haj" Højttaler

Indmaden for vognen er:

- 2xBehringer B1520 koblet til en TPA3116 2x50watt forstærker
- 2xRadionette 53CH koblet til en Maxamp 20 forstærker
- 10m LED-strips der kører på et separat batteri

Solceller kan overvejes, men som jeg lige ser det nu, så er der ikke nødvendigvis behov for det.

I leddet mellem batteriet og Maxampen er der en 10A sikring og fra de andre batterier til TPA-forstærkeren er der vidst nok en sikring på 30A, så vidt jeg husker.

Jeg regner med, vi kan holde en fest for os 20 personer i campen. Jeg har kun hørt de 2 stk. Behringers med Maxampen, men jeg regner med, de godt kan spille op til en fest på ca. 30-40 personer, når de bliver forbundet til den nye forstærker. Selvfølgelig er det ikke på niveau med en rock koncert ;)

Jeg har i øjeblikket brugt 2500kr., men kommer nok op på ca. 3000, når træet skal købes.

Næste år regner jeg med nok at opgradere til den velkendte Pioneer-forstærker og evt. få en Cubo 15 med på vognen på en eller anden interessant måde.

Hvad har I af tanker til dette, og har I nogen gode idéer eller fif? :)

Jeg synes det ser fornuftigt ud, mange vil nok foreslå at du får løftet højtalerne op i luften, så de første 5 personer ikke blokere lyden, men til 20 mennesker skal det nok kunne fungere. Personligt ville jeg nok skrotte de 2 højtalere i bagenden, da de umiddelbart ikke giver noget, men hvis i synes det gør det nice, så behold dem. De sidder i det mindste på en effektiv forstærker. Jeg ved ikke så meget om det men jeg tror selv bare jeg selv havde smidt begge forstærkere på samme batteripakke, da jeres forstærkere ikke er de største og derfra kan i skifte til ny batteripakke, når det andet er løbet tør. På den måde har man altid en opladet batteripakke.

Just now, Frederik-Hagelund said:

Jeg synes det ser fornuftigt ud, mange vil nok foreslå at du får løftet højtalerne op i luften, så de første 5 personer ikke blokere lyden, men til 20 mennesker skal det nok kunne fungere. Personligt ville jeg nok skrotte de 2 højtalere i bagenden, da de umiddelbart ikke giver noget, men hvis i synes det gør det nice, så behold dem. De sidder i det mindste på en effektiv forstærker. Jeg ved ikke så meget om det men jeg tror selv bare jeg selv havde smidt begge forstærkere på samme batteripakke, da jeres forstærkere ikke er de største og derfra kan i skifte til ny batteripakke, når det andet er løbet tør. På den måde har man altid en opladet batteripakke.

Ja, vi tænkte på at løfte dem op, men vi vil gerne have, den forbliver bare lidt kompakt :)

Vi tænkte, som sagt, at pege dem bagud, så de gav lyd, når folk var bag vognen. Tænker det er bedre end ingenting.

Den ene forstærker vil køre 24v på serieforbundet batterier og den anden på et 12v batteri, så jeg ved ikke, om det kan lade sige gøre. Ved du det?

Just now, BrændtForstærker said:

Ja, vi tænkte på at løfte dem op, men vi vil gerne have, den forbliver bare lidt kompakt :)

Vi tænkte, som sagt, at pege dem bagud, så de gav lyd, når folk var bag vognen. Tænker det er bedre end ingenting.

Den ene forstærker vil køre 24v på serieforbundet batterier og den anden på et 12v batteri, så jeg ved ikke, om det kan lade sige gøre. Ved du det?

arhh havde ikke læst det var en serieforbindelse. Alternativt skal i parrellelkoble batterierne også købe en 12v->24v step up converter så kan i smide begge to på samme. det gør det også lidt mere sikkert, har jeg hørt herinde.

1 minute ago, Frederik-Hagelund said:

arhh havde ikke læst det var en serieforbindelse. Alternativt skal i parrellelkoble batterierne også købe en 12v->24v step up converter så kan i smide begge to på samme. det gør det også lidt mere sikkert, har jeg hørt herinde.

Ja, det kunne man nemlig godt. Det har jeg tænkt på, men jeg har læst op på det, og jeg tror, det er en misforståelse. Jeg tror nemlig, det oftest kun kan være et problem med parallelforbindelse.

2 hours ago, BrændtForstærker said:

Det er cool nok ikke at løfte højttalerne i år, men det gør virkelig meget, så overvej det kraftigt til næste år. Står der 5 foran jeres anlæg, så er der lukket af for størstedelen af diskanten til alle de andre når I holder fest. Vores første anlæg var næsten ligesom jeres, så jeg ved, hvad jeg snakker om ;) I øvrigt bliver kvaliteten af lyden en del bedre, når man lytter on axis :)

8 hours ago, Alex said:

Det er cool nok ikke at løfte højttalerne i år, men det gør virkelig meget, så overvej det kraftigt til næste år. Står der 5 foran jeres anlæg, så er der lukket af for størstedelen af diskanten til alle de andre når I holder fest. Vores første anlæg var næsten ligesom jeres, så jeg ved, hvad jeg snakker om ;) I øvrigt bliver kvaliteten af lyden en del bedre, når man lytter on axis :)

Jeg vil overveje det kraftigt til næste år. Jeg kan godt se, hvad I siger, men så må jeg lige få lavet et smart system, så jeg kan hæve og sænke dem :)

1 minute ago, Meistro said:

@BrændtForstærker

Hvis det har interesse, kan det være jeg ligger inde med en ekstra soundcontroller til dine LED Strips, men det afhænger af hvornår den nye jeg har bestilt kommer hjem. :) 

Det er altid det spændende ved at bestille hos kineserne på ebay. ;)

Det kunne da være fedt. Hvad skal du have for sådan en svend? :)

Ja, haha. Venter også i øjeblikket på de 10m LED.

1 minute ago, BrændtForstærker said:

Det kunne da være fedt. Hvad skal du have for sådan en svend? :)

Ja, haha. Venter også i øjeblikket på de 10m LED.

Jeg synes i hvert fald det tilføjer lidt til lyset, tænker at du kan få den for 150, så kan du også få lidt ledning osv med til at forbinde det. 

Men det kræver som sagt bare at jeg får den anden hjem først, og den ikke er noget knald. ;)

3 minutes ago, Meistro said:

Jeg synes i hvert fald det tilføjer lidt til lyset, tænker at du kan få den for 150, så kan du også få lidt ledning osv med til at forbinde det. 

Men det kræver som sagt bare at jeg får den anden hjem først, og den ikke er noget knald. ;)

Okay, cool. Det ser vi på. Du giver bare kald, hvis du gerne vil af med den :)

Jeg fik squ ikke taget et billede, efter vi havde sat tag på, men basically kommer den til at se således ud + en masse lir.
Hvis vi havde kørt med krydsfinér, ville vi ende på 1500kr., så vi kørte med spånplader til 300kr. i stedet. Vi har så købt en rulle gennemsigtig plastik til 200kr., vi bruger til at lægge et tyndt lag plastik rundt om anlægget, så det kan tolerere lidt vand.

18342640_1461828887181943_59686041563504

Mht. til valg af træ og plastik osv. er det sgu lidt ligemeget når det ikke er kabinetter. 

Hvis i har givet 300 for det kan i bare smide det ud hvis det bliver vådt. Vi kører som sammenligning på 3. år med 6mm MDF og det står overraskende pænt stadigt :)

Jeg er sgu mere til at bruge billige materialer til beklædning osv. så det kan tåle at gå i stykker, så behøver man heler ikke at være så følsom. 

25 minutes ago, Nicolajs said:

Mht. til valg af træ og plastik osv. er det sgu lidt ligemeget når det ikke er kabinetter. 

Hvis i har givet 300 for det kan i bare smide det ud hvis det bliver vådt. Vi kører som sammenligning på 3. år med 6mm MDF og det står overraskende pænt stadigt :)

Jeg er sgu mere til at bruge billige materialer til beklædning osv. så det kan tåle at gå i stykker, så behøver man heler ikke at være så følsom. 

Okay, cool nok. Det har du squ nok ret i. Vi blev kraftigt anbefalet ikke at bruge MDF, da det suger som ind i helvede, tilsyneladende. Men jeg tror alligevel, vi propper det plastik på. Det er bare lidt ekstra sikkerhed. Samtidig går det nok, hvis der spilles en kande øl ud over lortet ;)

Endnu en opdatering :)

Jeg fik desværre ikke taget et billede, efter anden hylde blev sat i. 

Til sidst bliver der lagt trækbeskyttelse på, og derefter maler vi den. Ellers går vi ikke super meget op i udseendet. 

Fronten får en plade på, der dækker kanterne og toppen, men den får hul til højttalerne, selvfølgelig. Bagi kommer der to træplader påsat på nogle hængsler, så vi får et slags skab, som vi kan låse. 

Vi får desuden er ekstra af det gule batteri, så vi kan bruge batteriets maksimale kapacitet :) Det normale bilbatteri bliver så dedikeret til vores LED-lys.

De klodser, der sidder på siden og toppen af højttalerne, giver faktisk utrolig meget stabilitet. Før vaklede vognen lidt, men efter de kom på, sat den fuldkommen stabilt. Efterfølgende er der så også kommet hylder og ekstra pæl på, der også giver støtte. 

Hvad har I aften tanker, og har I nogen gode idéer? :)

IMG_20170518_170516.jpg

3 minutes ago, CasperHansen said:

Den ser lidt ustabil ud, eller er det mig?

Synes det ser pisse fedt ud med det blå!

En ide for at stabilisere det kunne være at sætte 4 stabiliserings stykke eller 4 af de her https://www.thansen.dk/camping-marine-fritid/camping/undervogn-chassis/faelg/stottebukke-camp-nature-stabilize-jack/n-289584595/pn-289547955/ i hver hjørne, når det er blevet sat ind, så er det lidt nemmere at bruge som bord eller andet :-)

2 hours ago, BrændtForstærker said:

Jo tak, @Ganon :)

Haha, jo, selvfølgelig ;) Der var også et beskyttende lag af et eller andet halløj bagpå gitteret, som vi også lige måtte tage af, så vi ikke fik lukket for lufthullerne.

Screen Shot 2017-05-22 at 3.43.35 PM.png

41 minutes ago, CasperHansen said:

Den ser lidt ustabil ud, eller er det mig?

Vognen er sat til at kunne klare 250kg, og på dette billede nærmer vi os nok de 160kg. Vi kommer op et sted mellem 200-240kg. Den kører ganske udmærket uden problemer, men ja, man kan jo godt mærke, det ikke er den største vogn :P

33 minutes ago, brorsono said:

Synes det ser pisse fedt ud med det blå!

En ide for at stabilisere det kunne være at sætte 4 stabiliserings stykke eller 4 af de her https://www.thansen.dk/camping-marine-fritid/camping/undervogn-chassis/faelg/stottebukke-camp-nature-stabilize-jack/n-289584595/pn-289547955/ i hver hjørne, når det er blevet sat ind, så er det lidt nemmere at bruge som bord eller andet :-)

Screen Shot 2017-05-22 at 3.43.35 PM.png

Mange tak. :) og tak for idéen. Det vil jeg straks undersøge! :)

Mit bedste tip ville være at købe en ekstra vogn eller en anden mere solid vogn :P Det kan godt være at den er opgivet til at kunne klare 250kg, men husk at den er fra Harald Nyborg. Hvert ENESTE år ser jeg en million totalt ødelagte vogne, som alle er af præcis den model i har. Som regel er det akslerne der ikke kan klare presset og bukker under. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.