Jump to content
Festivalanlæg dk

Små hak i lyden når volumen går op.

McPoppes
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 4x100 w. sure electronics forstærker med en TDA7498 chip (ved godt det ikke er markedets bedste men til prisen synes jeg den er udmærket) Mit problem er at den laver små hak i lyden når der bliver skruet op. Jeg ved at jeg har nok volt tilsluttet til at den kan yde sit maksimale, men det som om at den lige præcis ikke kan når det før den begynder på sine små afbrud i lyden, jeg har selv lavet lidt trouble shooting, om at de ledninger der sidder mellem batterierne og til forstærkeren måske ikke kan levere amp nok, da jeg i grunden bare har forbundet dem med højtaler ledninger. men kan der være andre faktorer som kan spille ind i mit lille problem? på forhånd tak for de evt. besvarelser. ;)

Re: Små hak i lyden når volumen går op. det er også min første tanke omkring det, men tænkte også på at polerne eller, kan ikke huske hvad de hedder de der metal dimser der sidder på batterierne, er lidt beskidte eller slidte, kan det have en effekt, eller er det meget minimalt?

Re: Små hak i lyden når volumen går op.

det er også min første tanke omkring det' date=' men tænkte også på at polerne eller, kan ikke huske hvad de hedder de der metal dimser der sidder på batterierne, er lidt beskidte eller slidte, kan det have en effekt, eller er det meget minimalt?[/quote'] Altid en god ide at der er god forbindelse, men tror ikke det er problemet her hvis det kun er en smule :)

Re: Små hak i lyden når volumen går op. kom til at tænke på nu når jeg ledte efter ledninger som jeg ikke brugte, at der jo rent faktisk ikke er den store forskel på mine højtalerledninger og f.eks. en normal strømledning, faktisk virker det som om at højtalerledningen er en anelse tykkere, og i min logik er ledningengs kapacitet bedre des flere og tykkere koppertråde den indeholder?

Re: Små hak i lyden når volumen går op. Ja. Så er det langt fra tykke nok kabler du bruger. Jævnstrøm er helt anderledes end vekselstrøm. Og både højtalerkabler og almindelige strømkabler er hovedsagligt beregnet til vekselstrøm. Husk at dine kabler skal kunne klare minimum 576W peak ved 24V og 4 ohms højtalere, altså 24A. Det er altså nogle ordentlige kabler vi snakker om der er nødvendige. Hvis dine kabler fra batteri til forstærker er 1m så skal du bruge 6mm2 kabler for at få 1% tab i ledningerne. Afvigelser er liniære med jævnstrøm. Altså hvis kablet er 2m er tabet 2%, eller du kan bruge 9mm2 (kvadratrod 2 forøgelse) for at bibeholde 1% tab. Hvis dine ledninger er 50cm er tabet 0.5% eller du kan bruge 4mm2 (kvadratrod 2 formindskelse) for at bibeholde 1% tab.

Re: Små hak i lyden når volumen går op. Den nemmeste måde at teste om det er kablerne der er noget galt (som lyder sandsynligt) er bare at lave et nyt kabel der er så kort som overhovedet muligt. Gerne 25cm eller mindre. Og på om du har samme problem.

Re: Små hak i lyden når volumen går op. har dog købt nogle kabler på en eller anden solcelle hjemmeside, de kostede 19,- pr meter og bestilte bare 4x1m. så jeg også sikker på at de kan hvad der står, mener bare i forhold til Thansen, no offence. :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.