Jump to content
Festivalanlæg dk

Lemus XPA12 2.0 (vs Soundboks mk2)

Christian M
 Share

Recommended Posts

Hej, 

Jeg står overfor at skulle købe et færdigbygget festival anlæg, og har selvfølgelig kig på den meget populære Soundboks, som jeg dog synes er for dyr. 
Så er jeg faldet over denne her Lemus XPA 12, 2.0: https://lemus.dk/collections/store-hojtalere/products/lemus-xpa15?variant=3611085573 

Umiddelbart har den modtaget rigtig fine anmeldelser, på deres egen side (hvorfor jeg bliver lidt mere kritisk), men har også fået et par pæne ord med andre steder.
Bassen bliver især fremhævet kan jeg læse mig frem til. 

Er der nogen af jer der har erfaringer med den, eller evt. med både Soundboks og Lemus?

Med venlig hilsen 
Christian 

Uden at have prøvet nogle af dem, så er mit umiddelbare bud at Soundboks er langt bedre på lydkvalitet og lydniveau. Tror slet ikke de kan sammenlignes. Lemus ser ud til at gøre en del mere ud af funktioner, hvilket vel kan være meget smart, hvis man skal bruge den til et arrangement hvor der skal holdes taler eller lign og derfor kan bruge mikrofonen, men leder du efter en transportabel til roskilde, så vælg soundboksen, den er udviklet af folk, der brænder for festival og ved hvad det handler om. Den er tunet til perfektion og derfor er der ikke brug for utallige funktioner. Lemus har fået gode anmeldelser på deres hjemmeside, men som erfaren køber på diverse kinesiske sider, kan jeg fortælle dig at falske anmeldelser nemt kan købes. Derudover har jeg også kun hørt positive ting, om deres kundeservice, hvilket er en af de ting jeg personligt værdsætter når jeg køber lyd.

Anmeldelserne giver jeg nu heller ikke meget for.. 
Problemet med soundboksen er bare, at den er næsten dobbelt så dyr, og det er for meget, så derfor vil jeg gerne undersøge andre muligheder, i stedet for at dømme alle andre muligheder ude på forhånd. 

Med hensyn til at "Lemus ser ud til at gøre en del mere ud af funktioner", så kan det en masse ting, vi slet ikke har behov for på Roskilde, men det er nu meget rart med mikrofonerne til ølbowling. 

Ja jeg er enig i at mikrofon til ølbowling er nice, men altså du får nok hvad du betaler for. Derudover er der også problematikken i at oplade lemus'en? Soundboks køre på batteri også vidt jeg ved er der vidst en ordning omkring flade batterier eller hvad @Alfred
Derudover er Soundboks'en også kompakt og skulle gerne holde til festivalen, hvor lemus'en ser ud til at være mere modtagelig overfor for stød og væsker. Det er selvfølgelig også noget man skal have med i sin overvejelser.

Som jeg ser det er lemus'en mere lavet til gademusikere der nemt vil kunne tilkoble en guitar eller lign.

De siger, at batteriet holder super godt, men for fanden, det kører på en A/B forstærker. Det kan da aldrig være helt godt til sådan en transportabel bandit. 
Derudover tror jeg ikke på, Lemus selv har stået bag udviklingen af den. Tror bare de har fundet en model fra, der så interessant ud, og så har de måske pillet lidt ekstra ved den. Jeg mindes at se mange højttalere, der har præcis samme muligheder og features. Jeg kritiserer ikke Lemus, fordi det spiller garanteret helt udmærket, men det er bestemt ikke bygget til en festival. Der ville jeg helt klart selv finde på noget andet.

1 hour ago, Christian M said:

Anmeldelserne giver jeg nu heller ikke meget for.. 
Problemet med soundboksen er bare, at den er næsten dobbelt så dyr, og det er for meget, så derfor vil jeg gerne undersøge andre muligheder, i stedet for at dømme alle andre muligheder ude på forhånd. 

Med hensyn til at "Lemus ser ud til at gøre en del mere ud af funktioner", så kan det en masse ting, vi slet ikke har behov for på Roskilde, men det er nu meget rart med mikrofonerne til ølbowling. 

Korrekt, Soundboks koster en del mere, men det er sku heller ikke fedt at tage på festival med en højttaler som kan spille 5 timer og bagefter dør. Det er heller ikke fedt at have en højttaler, som hverken spiller specielt højt eller dybt. Buy once cry once ;)

Nu skal det selvfølgelig siges, at jeg ikke har hørt Lemus højttaleren, men det ligner et komplet ripoff af en højttaler fra kina, bare med et andet mærke. Yderligere er det tydeligt at se, hvordan den overhovedet ikke er gennemtænkt. Det er en klasse A/B forstærker, der bliver foreslået blybatteri og af en eller anden grund har den flere knapper på bagsiden end en rumfærge, haha.. :D

Derimod kan jeg fortælle, at det er legenden Saturnus (aka. Johnny Engberg ) som står bag lyden af soundboks. Derfor ved man, at den er fintunet ned til mindste detalje, og han har sku styr på sit shit! Den er virkelig gennemtænkt ned til mindste punkt, så det er en højttaler, som man bliver glad for, især i det lange løb. 

Hvis du vil spare nogle penge, så kig her på siden eller på DBA efter en halfinator eller en boominator. Den er meget lig soundboks i og med at det er samme mand, som har designet den, og kan også spille vanvittigt højt og ikke mindst godt! :) 

Jeg er ikke biased. Jeg er imod alt som ikke er DIY, og jeg vil til enhver tid forsvare min boominator MINI, selv hvis det gælder mod 21" bunde og kæmpe horn, såfremt de er købt fra en producent ;)

16 hours ago, Frederik-Hagelund said:

Ja jeg er enig i at mikrofon til ølbowling er nice, men altså du får nok hvad du betaler for. Derudover er der også problematikken i at oplade lemus'en? Soundboks køre på batteri også vidt jeg ved er der vidst en ordning omkring flade batterier eller hvad @Alfred
Derudover er Soundboks'en også kompakt og skulle gerne holde til festivalen, hvor lemus'en ser ud til at være mere modtagelig overfor for stød og væsker. Det er selvfølgelig også noget man skal have med i sin overvejelser.

Som jeg ser det er lemus'en mere lavet til gademusikere der nemt vil kunne tilkoble en guitar eller lign.

Igen i år tilbyder vi udskiftning af batterier. Tror der er en engangsbetaling på 100 kr eller noget i den stil, og derefter kan du komme op og skifte dit batteri en gang om dagen. Derudover tilbyder vi selvfølgelig service skulle der ske noget :) 

Jeg var også kritisk da jeg så den første annonce fra Lemus og skrev i kommentarene og spurgte.
Min holdning er at de fyre pis af, bruger klasse A/B for at bruge mere power på bassen, siger de.
Det er DSP ikke forstærkeren der gør det.
De har smidt en stærkere enhed i den, og lidt småting, men det er en Kina kasse, ligesom dem du kan finde på Ebay osv.
De bruger blybatteri for at spare og spare og spare, der ikke brugt lidt ekstra på detalje eller kval.
Prisen afspejler kvaliteten. Så jeg synes det er ok til prisen.

Men jeg er også mere den der gerne giver mere for ordenlig lyd, derfor jeg køber Minirig istedet for de andre.

Hvis du ikke gider at spendere på en Soundboks så køb hellere en enkelt PA-højtaler og en Klasse D forstærker. 

Det kan laves billigere end den der Lemus , bruger ikke nær så meget strøm og lyder mindst ligeså godt som det der kinaknald, hvis ikke bedre.

For mig at se ligner det der slet ikke noget der kan overleve Roskilde med alle de knapper og indgange andet lir. Minder lidt om den der iOn Block Rocker som alle pigecamps har og smider ud efter et par dage fordi den er gået i stykker eller fordi de er trætte af at stå i opladerkø :) 

Noget helt andet er at den Lemus ligner den her til forveksling: http://www.electromarket.co.uk/live-sound-pa/speakers/portable-pa-systems/skytec-spj-pa915-15-active-mobile-pa-speaker-system-wireless-mics-700w 

Jeg skal ikke kunne sige hvad de har lavet af biks og baks, andet end at klistre et andet logo på og lidt med terminalerne, men Skytec er virkelig kinaknald for fuld skrue. 

23 minutes ago, Nicolajs said:

Noget helt andet er at den Lemus ligner den her til forveksling: http://www.electromarket.co.uk/live-sound-pa/speakers/portable-pa-systems/skytec-spj-pa915-15-active-mobile-pa-speaker-system-wireless-mics-700w 

Jeg skal ikke kunne sige hvad de har lavet af biks og baks, andet end at klistre et andet logo på og lidt med terminalerne, men Skytec er virkelig kinaknald for fuld skrue. 

Kan købe den her fra Alibaba https://www.alibaba.com/product-detail/Cheap-Wireless-Portable-Pa-System-15_60435000209.html?spm=a2700.7724838.0.0.s0abg6

Du kan endda få lov at sætte dit eget logo på i bunden :) 

Sidder lidt med samme problem. Nogle af mine veninder ligger i en Camp på 10, og vil max smide 5000 i alt.

Nogle der kan foreslå noget der ? Soundboks er for dyr, og der er ingen den sælger dem brugt 

og det skal være færdig lavet,altså Ingen hjemme byggeri.

42 minutes ago, Ganon said:

Der er en anden enhed i end den som fra alibaba og en anden amp, har spurgt dem om det nemlig, men ikke at jeg syntes at det gør den bedre.

5000? Er det så ikke smide de 500 mere og få en soundboks?

Sælg et styk make up hver så den i hus.

Haha det må jeg foreslå. Troede faktisk det kostede omkring 6500 :)

14 hours ago, BrændtForstærker said:

Fedt der nogen som har lavet en måling, men målingen er udført forkert.
Den spiller lavere end det som er vist i videoen.

Det er målt indendørs og det målt i et hjørne, der mange faktore der manipuler målingen.

5 hours ago, Ganon said:

Fedt der nogen som har lavet en måling, men målingen er udført forkert.
Den spiller lavere end det som er vist i videoen.

Det er målt indendørs og det målt i et hjørne, der mange faktore der manipuler målingen.

Jep, det er korrekt. Og det var også lige knap og nap, at den nåede de 111dB, selvom alle de faktorer spiller ind ?

Jeg faldt også over følgende, hvor de sammenlignede deres højttaler med SOUNDBOKS. De er ikke rigtig kloge. 

Screenshot_20170523-143504.thumb.png.1e68072d9be3958d77db666ddfb6a329.pngScreenshot_20170523-143510.thumb.png.ffa8cf7f6260b96853f272b5f06dd063.png

Forresten, så er der nok en grund til denne manipulation, da det er BeKent, der har lavet videoen, og de sælger højttaleren fra Lemus. 

On 22/5/2017 at 22:15, BrændtForstærker said:

Man kan jo konkludere, at den ikke kan hamle op med SOUNDBOKS

Du har nok ret, men man kan ikke konkluderer det på baggrund af den måling. Selvom der står 119dB på SOUNDBOKS hjemmesiden er det nok ikke testet med dire straits, så det kan ikke umiddelbart sammenlignes, ligesom vi heller ikke kender til SOUNDBOKS's måle setup. @Alfred det ved du måske? Dire Straits nummeret er "Money for nothing" og det er sådan set et ret dynamisk nummer. En hurtig analyse af den samme musik bid der bruges i videoen afsløre en crest factor på ca. 20 dB, så højtaleren vil givetvis spille noget højere med normal pop musik der typisk har crest factors nærmere de 10 dB. Det mest fair vil være en sammenligning i samme stil som denne, (hvor SOUNDBOKS vinder over BumpBoxx). Læg mærke til at i den linkede sammenligning ligger SOUNDBOKS SPL ved 3 meter omkring 110 dB med rigtig musik, så måleopstilling og testsignal betyder meget for hvilket tal du får ud. 

NÅR ALT DET ER SAGT, så tror jeg KLART at SOUNDBOKS er mere gennemtænkt, spiller højere og i hvert fald med meget højere effektivitet eftersom forstærkeren er switch-mode og ikke lineær, men det kunne være interessant med en direkte sammenligning. 

16 minutes ago, neiv said:

Du har nok ret, men man kan ikke konkluderer det på baggrund af den måling. Selvom der står 119dB på SOUNDBOKS hjemmesiden er det nok ikke testet med dire straits, så det kan ikke umiddelbart sammenlignes, ligesom vi heller ikke kender til SOUNDBOKS's måle setup. @Alfred det ved du måske? Dire Straits nummeret er "Money for nothing" og det er sådan set et ret dynamisk nummer. En hurtig analyse af den samme musik bid der bruges i videoen afsløre en crest factor på ca. 20 dB, så højtaleren vil givetvis spille noget højere med normal pop musik der typisk har crest factors nærmere de 10 dB. Det mest fair vil være en sammenligning i samme stil som denne, (hvor SOUNDBOKS vinder over BumpBoxx). Læg mærke til at i den linkede sammenligning ligger SOUNDBOKS SPL ved 3 meter omkring 110 dB med rigtig musik, så måleopstilling og testsignal betyder meget for hvilket tal du får ud. 

NÅR ALT DET ER SAGT, så tror jeg KLART at SOUNDBOKS er mere gennemtænkt, spiller højere og i hvert fald med meget højere effektivitet eftersom forstærkeren er switch-mode og ikke lineær, men det kunne være interessant med en direkte sammenligning. 

Jeg prøvede for sjov lige at regne på den teoretiske SPL på SOUNDBOKS, hvor jeg bare konsekvent rundede tweetersne ned til 96dB 1w/1m, da det er der, basehederne ligger. Givet at forstærkeren leverer 4x42watt fik jeg det til at give en teoretisk SPL på ca. 118,5dB. Husk at dette er ved 1m. Ved 2m dropper den med 3dB og ved 3m dropper den med 1,5 yderligere. 

59 minutes ago, BrændtForstærker said:

Jeg prøvede for sjov lige at regne på den teoretiske SPL på SOUNDBOKS, hvor jeg bare konsekvent rundede tweetersne ned til 96dB 1w/1m, da det er der, basehederne ligger. Givet at forstærkeren leverer 4x42watt fik jeg det til at give en teoretisk SPL på ca. 118,5dB. Husk at dette er ved 1m. Ved 2m dropper den med 3dB og ved 3m dropper den med 1,5 yderligere. 

Lydtrykket dropper 6 dB pr. fordobling af afstand til højttaleren. Dette er godt nok i et 4 pi miljø, men det er nok også der, at højttaleren mest bliver brugt ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.