Jump to content
Festivalanlæg dk

Parallelkobling af 2 højtalere til 2 kanaler?

Kevin K
 Share

Recommended Posts

Sad lige og tænkte over om det overhovedet er muligt at parallelkoble 2 af mine 215xl gennem speakon og så efterfølgende dele dem op på 2 kanaler. Ja jeg ved det modsiger det at parallelkoble, men samtidigt ville jeg gerne beholde dem på 4 ohm på min pioneer gm 8604. Men for den sags skyld, giver det overhovedet nogen effekt foreskel hvis det er, at det er muligt? og hvordan skal det se ud fra speakon-terminalerne(+1-1 +2-2)?

3 hours ago, Kevin K said:

Sad lige og tænkte over om det overhovedet er muligt at parallelkoble 2 af mine 215xl gennem speakon og så efterfølgende dele dem op på 2 kanaler. Ja jeg ved det modsiger det at parallelkoble, men samtidigt ville jeg gerne beholde dem på 4 ohm på min pioneer gm 8604. Men for den sags skyld, giver det overhovedet nogen effekt foreskel hvis det er, at det er muligt? og hvordan skal det se ud fra speakon-terminalerne(+1-1 +2-2)?

Jeg har selv tænkt på det samme før, men det lyder for dumt. :D Men jeg hører gerne, hvad mere erfarne individer har at sige. 

@BrændtForstærker: Brokobling er, kort fortalt, at man kombinerer (bridger) to kanaler på ens forstærker, for at få et højere overall output. Altså kan du på en Pioneer d8604 fx brokoble to kanaler, så du i stedet for at have 2 kanaler à 200W hver, får én kanal på 600W. Dermed kan du sænke antallet af kanaler, men øge effekten på din forstærker.

Ikke alle forstærkere kan brokobles! Det er altså pisse vigtigt det her. Lad være med bare at smide ledninger rundt mellem forskellige poler på forstærkeren, det giver nul mening. Det er kun hvis der specifikt står i manualen at forstærkeren kan brokobles, at du kan gøre det.

Til @Kevin K, så forstår jeg dit spørgsmål sådan her: Om du kan parallelkoble dine 215xl således at modstanden falder til 4 ohm, men stadig få den ene højttaler til at spille det højre signal, og den andeb til at spille det venstre signal?

Hvis jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, så er svaret nej - ved at parallelkoble dine højttalere får de også det samme signal leveret. Men i festivalsammenhænge er det næsten ligemeget hvorvidt du hører venstre og højre kanal, eller blot hører mono. Så parallelforbind du bare dine 215xl'ere og smid dem på en brokoblet terminal, hvis du gerne vil have mere fest i campen!

1 hour ago, KHesse said:

@BrændtForstærker: Brokobling er, kort fortalt, at man kombinerer (bridger) to kanaler på ens forstærker, for at få et højere overall output. Altså kan du på en Pioneer d8604 fx brokoble to kanaler, så du i stedet for at have 2 kanaler à 200W hver, får én kanal på 600W. Dermed kan du sænke antallet af kanaler, men øge effekten på din forstærker.

Ikke alle forstærkere kan brokobles! Det er altså pisse vigtigt det her. Lad være med bare at smide ledninger rundt mellem forskellige poler på forstærkeren, det giver nul mening. Det er kun hvis der specifikt står i manualen at forstærkeren kan brokobles, at du kan gøre det.

Mange tak for det :)
Har du nogen erfaringer med brokobling på en TPA3116?

1 hour ago, BrændtForstærker said:

Mange tak for det :)
Har du nogen erfaringer med brokobling på en TPA3116?

TPA3116 (og TPA3118 for den sags skyld) kan ikke brokobles. Lidt kort sagt er de allerede brokoblet internt.

@KHesse Ja jeg tror du har som sådan forstået det korrekt, men for at jeg selv helt forstår forklaringen vil jeg lige uddybe. Er det korrekt at jeg IKKE kan tag en "plus" fra kanal A og en "minus" fra kanal B og sætte det direkte på +1 og -1 på speak-on terminalen eller er det netop dette du mener med at brokoble på "en" kanal? får jeg nok watt ud i den sammenhæng?
ELLER skal jeg tage begge "plus" fra kanal A og B på speak-on terminalens +1 og ligeledes føre "minus" fra kanal A og B

2 hours ago, Kevin K said:

Jeg har gjort mig selv forvirret :) jeg tror bare jeg monobrokobler skidtet og har 600watt ved 2 kanaler men har højtalerne ved 8 ohm... det må være rigeligt :)

Har du en Pioneer til at drive 2 toppe og 2 bunde? eller 2 pioneer? :) 

11 hours ago, Kevin K said:

@KHesse Ja jeg tror du har som sådan forstået det korrekt, men for at jeg selv helt forstår forklaringen vil jeg lige uddybe. Er det korrekt at jeg IKKE kan tag en "plus" fra kanal A og en "minus" fra kanal B og sætte det direkte på +1 og -1 på speak-on terminalen eller er det netop dette du mener med at brokoble på "en" kanal? får jeg nok watt ud i den sammenhæng?
ELLER skal jeg tage begge "plus" fra kanal A og B på speak-on terminalens +1 og ligeledes føre "minus" fra kanal A og B

Der står i manualen hvordan du brokobler din d8604, så kig du bare efter der ;) Kan ikke huske det helt udenad.

17 hours ago, kreativ said:

Har du en Pioneer til at drive 2 toppe og 2 bunde? eller 2 pioneer? :) 

Pioneer til 2 toppe og en bassface til 2 bunde :) Men jeg tror jeg har fundet ud af det, tog et kig på manualen igen igen.. og ja jeg forvirrede mig selv mere end noget andet. Jeg kan se at jeg har mere end rigeligt med saft og kraft ved at brokoble dem mono men tak fordi i gjorde mig lidt klogere på det hele hehe 

26 minutes ago, Kevin K said:

Pioneer til 2 toppe og en bassface til 2 bunde :) Men jeg tror jeg har fundet ud af det, tog et kig på manualen igen igen.. og ja jeg forvirrede mig selv mere end noget andet. Jeg kan se at jeg har mere end rigeligt med saft og kraft ved at brokoble dem mono men tak fordi i gjorde mig lidt klogere på det hele hehe 

Hej skal lige høre hvordan du ente med at sætte dine toppe på pioneeren da jeg står i sammen situation og skal sætte toppe på?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.