Jump to content
Festivalanlæg dk
Worm

SpeakON og PowerCON tykkelse

Recommended Posts

Hej! Har prøvet at kigge diverse tråde igennem for at finde svar men kunne ikke støde på noget konkret. 

Iforhold til at bruge speakON og powerCON hvilke tykkelser ville i så anbefale? 

Lige nu har jeg 2*1,5mm^2 til en Cubo og en Jack 12, men har fået indtrykket at det ihvertfald til cuboen er lidt for lidt? Skal jeg op i 2*4mm^, vil det gøre en foreskel? ? 

Til strøm forsyning brugte vi sidste år 6mm^2 fra en Bassface db4.2 direkte til batteri. Ifølge bassface skal 4.2'eren dog bruge 8 AWG altså 8mm^2 (ret mig hvis det ikke er korrekt) Jeg vil gerne i år bruge powerCON, men kan dog ikke se at powercon kan fås i den størrelse? Prøvede så at presse et 4mm^2 kabel ned i en bøsning og i stikket og det var den ikke meget for...:(Hvad kunne en løsning på dette være? :D

Tykkelsen på dit speakon afhænge af hvor lange dine kabler er samt impedens :) 

tykkelsen på dine strømkabler afhænger af spænding, længde på kabler og acceptabelt tab :) 

11 hours ago, tc87 said:

Tykkelsen på dit speakon afhænge af hvor lange dine kabler er samt impedens :) 

tykkelsen på dine strømkabler afhænger af spænding, længde på kabler og acceptabelt tab :) 

Både batteri kasse og forstærker kasse står ligesom ved siden af højtalerne så mine speakon er vel max en meters penge lange, og skal hhv. til en cubo i 8 ohm og jacken er også 8 ohm så vidt jeg husker  :) Batterierne er 12 volt i spænding og også max en meter, og selvfølgelig så lidt tab som muligt ;)

Så bare behold det speakon du har, det er helt fint :) 
6mm2 er også helt fint når det ikke er længere. Ingen grund til bekymringer her ;) 
Når du skriver  "Til strøm forsyning brugte vi sidste år 6mm^2 fra en Bassface db4.2 direkte til batteri.", så er der forhåbentlig også en sikring i mellem her? ellers skal du se at få fat på en ;) 

4 hours ago, tc87 said:

Så bare behold det speakon du har, det er helt fint :) 
6mm2 er også helt fint når det ikke er længere. Ingen grund til bekymringer her ;) 
Når du skriver  "Til strøm forsyning brugte vi sidste år 6mm^2 fra en Bassface db4.2 direkte til batteri.", så er der forhåbentlig også en sikring i mellem her? ellers skal du se at få fat på en ;) 

Cool tak så sparer jeg også de penge :D! Bare af ren nysgerrighed, hvornår ville jeg så skulle op i et tykkere kabel ved 2m eller mere endnu? Og ville der slet ikke være nogle hørbar foreskel ved et tykkere kabel til cuboen?

Ville 4mm2 også fungere uden det helt store tab, fordi et 6mm2 kommer aldrig ind i et PowerCon stik :D Og jojo, har en 60a sikring mellem batteri og forstærker, kan godt se det lød lidt mærkeligt dog :P

6 minutes ago, Worm said:

Cool tak så sparer jeg også de penge :D! Bare af ren nysgerrighed, hvornår ville jeg så skulle op i et tykkere kabel ved 2m eller mere endnu? Og ville der slet ikke være nogle hørbar foreskel ved et tykkere kabel til cuboen?

Ville 4mm2 også fungere uden det helt store tab, fordi et 6mm2 kommer aldrig ind i et PowerCon stik :D Og jojo, har en 60a sikring mellem batteri og forstærker, kan godt se det lød lidt mærkeligt dog :P

Gå amok ;)

http://www.calculator.net/voltage-drop-calculator.html?material=copper&wiresize=13.17&voltage=12&phase=dc&noofconductor=1&distance=2&distanceunit=meters&amperes=5&x=80&y=17

On 5/18/2017 at 23:08, Worm said:

hvornår ville jeg så skulle op i et tykkere kabel ved 2m eller mere endnu? Og ville der slet ikke være nogle hørbar foreskel ved et tykkere kabel til cuboen?

Jeg ville overveje at gå til 2,5mm^2 til dine højttalere ved længere træk end 5-10m men ved så få watt vi smidder ud i vores højttalere så er det ikke noget du skal gøre dig tanker om :)

I forhold til powercon så husk lige at de ofte er rated 10A da det ikke er et stik til fastinstallation og desuden til 230V. 
Jeg bruger det selv, men ikke til større strømstyrker end 8ish ampere. Jeg har dog aldrig oplevet nogen der har haft problemer ved større træk, men det ville være ærgerligt at smelte en pol i stikket :)

On 22/5/2017 at 11:24, William said:

Jeg ville overveje at gå til 2,5mm^2 til dine højttalere ved længere træk end 5-10m men ved så få watt vi smidder ud i vores højttalere så er det ikke noget du skal gøre dig tanker om :)

I forhold til powercon så husk lige at de ofte er rated 10A da det ikke er et stik til fastinstallation og desuden til 230V. 
Jeg bruger det selv, men ikke til større strømstyrker end 8ish ampere. Jeg har dog aldrig oplevet nogen der har haft problemer ved større træk, men det ville være ærgerligt at smelte en pol i stikket :)

Fair nok, så vil jeg ihvertfald ikke spilde mine penge på at opgradere på det punkt :)

Er de ikke rated 20A? De hedder "PowerCON 20A" på deres hjemmeside http://www.neutrik.com/en/audio/powercon/powercon-20-a/nac3fca og der står 20a rms under specs. Men ja det ville være super ærgerligt, så skal nok lige holde øje med det, tak :D