Jump to content
Festivalanlæg dk
magnus h

Ultra letvægts Cubo15?

Recommended Posts

Målet er at lave en transportable letvægts sub som kan spille sammen med et mindre anlæg som fx en boominator mini.

Tænker at bruge en KAPPALITE 3015 da enheden kun vejer 3.6 kg.

Hvis max power holdes omkring 50 watt, vil det så give mening at lave en cubo15 af tyndere krydsfiner end de 18 mm som er standart? og hvor meget tyndere?

Hold dig opdateret på nyheder fra Canopy Sound - smid et like!

45 minutes ago, magnus h said:

@Alex tak for svar :)
Tham10 ser ret sød ud! Har fundet en på speakerplans som er ved at bygge en i en 12 mm version. Spændende :D

Jeg har også selv overvejet at bygge den :D

@magnus h hvad skal det koste dig at få den bygget? 

Leder selv efter en Cubo 12 og en til at lave en til mig, og det handler også meget omkring vægten da den skal være på en cykeltrailer..

Hvorfor er de enheder de bruger til dem så små og "tynde" at se på i forhold til de enheder der bruges i bilstereo? 

3.6kg for den du linker til, er satme ikke meget. 

53 minutes ago, Lindgren said:

@magnus h hvad skal det koste dig at få den bygget? 

Leder selv efter en Cubo 12 og en til at lave en til mig, og det handler også meget omkring vægten da den skal være på en cykeltrailer..

Hvorfor er de enheder de bruger til dem så små og "tynde" at se på i forhold til de enheder der bruges i bilstereo? 

3.6kg for den du linker til, er satme ikke meget. 

Pas på at snak for højt om bilstereo herinde ;) Generelt er det set en del ned på, da netop den branche er fyldt med bullshit både i markedsføring og produkter. Det folk bruger herinde er PA-udstyr henvendt til professionelle. Kappaliten som Magnus linker til, er så "tynd" fordi den skal være let. Har du et system på 36 dobbeltladede bundkasser, er det lige 520 kg lettere, hvis du bruger Kappalites overfor den tunge udgave, Kappa Pro 15LF. Samtidig er Kappaliten også kraftigere, da magnettypen, neodymium, både er lettere og kraftigere end klassiske ferrit magneter. Du får så også lov at betale en højere pris for alt dette :) 

Ja så taler du om ting jeg intet aner om @Alfred:)

Og fordi man nævner bilstereo bliver man vel ikke lynchet, fordi man er uvidende og netop fordi jeg har en del af det liggende fra gamle dage og kan jeg bruge noget uden at købe andet så det jo at foretrække.. :) 

Men bruger en 12" subwoofer i en lukket lille kasse lige nu som ikke giver noget særlig lyd og bund udendørs, og søger derfor efter noget andet og kan godt se det med vægten da den vejer 11kg i sig selv den enhed. Hmm.. 

Hvis jeg vil erstatte min behringer Eurolive vp1520d aktive PA højtalere med en cubo og et horn en driver dertil, hvad ville så være godt at vælge? samt en forstæker som kan spille noget bedre og højere udendørs end det aktive der er i den højtalerTænker der skal vel være noget mellemtone et sted hvis jeg kun har sub og tweeter?? @magnus h håber det ok jeg lige spørger til råds her i din tråd. :D 

Jeg vil erstatte den med to passive toppe og en eller to bunde, du skal jo både have bas, mellemtone og diskant. :)
Fx. to behringer b121xl, og to cubo 15/Tham 15 eller 12 udgave. :)

Nu skal de bruges på en cykeltrailer som kun må laste 45kg og lige nu laster 63kh men det fubngere nu ok.. 

Dog er der ikke så meget plads omkring 45cm i bredden præcis som en Cubo 12 er. .

Og havde så kigget på sådan et horn her og ja som du siger lave det hele passivt og kører det over 12V og ikke blandet som nu. 

Her er link til hvordan setup lige var inden der kom den 12" sub i kasse på også som kører på 12V 

Skærmbillede 2017-05-22 kl. 23.43.54.png

@Lindgren det er fint :)

En af grundene til at bilhøjtalere er dårlige i mobile batteri-drevne anlæg er at de ofte har en lav følsomhed. Hvilke kan betyde at de fx skal bruge 4X mere strøm for bare at kunne spille lige så højt som en tilsvarende PA-højtaler.

34 minutes ago, magnus h said:

@Lindgren det er fint :)

En af grundene til at bilhøjtalere er dårlige i mobile batteri-drevne anlæg er at de ofte har en lav følsomhed. Hvilke kan betyde at de fx skal bruge 4X mere strøm for bare at kunne spille lige så højt som en tilsvarende PA-højtaler.

Ja det giver selvfølgelig mening, hvad er den optimale følsomhed at bruge? 

Ville de enheder her kunne bruges til 12V anlæg

Sub DC15600c 

http://www.dba.dk/bundkasser-4-bunde-bestyk/id-1033766374/

Toppe. Beyma CP 650 Ti 

http://www.usspeaker.com/beyma TD-400-1.htm

Hvis ja hvad forstærker og delefilter ville i så anbefale?? 

SKAL KUN TRÆKKE 1 BUND og 1 TOP

Skærmbillede 2017-05-23 kl. 23.36.41.png

Skærmbillede 2017-05-23 kl. 23.11.11.png

Skærmbillede 2017-05-23 kl. 23.40.00.png

2 hours ago, Thom said:

You need a Thom12. ;)
My design of TH 102db/w useable range 50 - 200 Hz
:D

IMG_0038.JPG

IMG_0037.jpg

Thom 375.png

They look pretty nice. Can you elaborate on your design? :)

The dimensions, what kind of speakers are used and such :)

7 hours ago, Thom said:

You need a Thom12. ;)
My design of TH 102db/w useable range 50 - 200 Hz
:D

IMG_0038.JPG

IMG_0037.jpg

Thom 375.png

There you go, welcome :)  I didn't knew you'd gone with a trapez-style cabinet? Was that also what your initial Thom design was based on?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Hvem er online?   0 Members, 0 Anonymous, 4 Guests (See full list)

There are no registered users currently online

• Similar Content

• By Skoven
      [UPDATE #1]: Ekstra Cubo og tilhørende Bass Face SQ1.1 tilføjet til setuppet. Tråden er opdateret med den nye udvidelse. Jeg har ladet alt i tråden stå, så folk kan se hvordan jeg er gået fra det tidligere setup (1 Cubo + Boominator på GM-D8604) til nuværende løsning.

Så blev det vist på tide at vise min Cubo 15 extended (x2) og Boominator combo frem.

Systemet spiller med Boominatoren som top og Cubo’erne som bund. Boominatoren kan selvfølgelig også bruges for sig selv: mere om det senere. For dem som vil se Boominatoren alene, har jeg en tråd her:
      Systemet drives at den velkendte Pioneer GM-D8604.
      [UPDATE #1]: Cubo'erne drives nu af en Bass Face SQ1.1 og Boominatoren drives af Pioneer GM-D8604 (brokoblet).
      Cubo'erne er bygget i 18mm støbekrydsfiner.
      De har fået rød og matsort maling og derefter flere lag mat skibslak.
      Bass-enhed: Eminence Kappa-15LFA
      Billeder:
      Cubo byggeprocess: https://www.dropbox.com/sh/2tpwbrhtvtm9oz4/AADyt2cx1lqrKG8gq3-PZLlla?dl=0
      Boominator byggeprocess: https://www.dropbox.com/sh/qqp2lr724uskaag/AAAFGItX_yOQKcRv1K4Y0tT8a?dl=0
      Cubo + Boominator: https://www.dropbox.com/sh/gvg6a8zsyf5amfm/AAAMOxYEU7PSQGl0VejAj5gWa?dl=0
      Transport:
      Jeg bruger en ældre trækvogn til at trille rundt med anlægget. Det passer lige med at forstærkerkassen og batteriet kan stå bag Cubo’en.

[UPDATE #1]: Det nye setup med 2 x Cubo'er bliver transporteret på en større trækvogn. Selvom det ikke lige vises på billedet, så er det meningen af den ene Cubo skal vende den anden vej, for at skabe 360 graders lyd. Vender man begge Cubo'er den samme vej, bliver bassen alligevel for voldsom, så det giver ingen mening at gøre dette (med en Boominator som top). Jeg synes derud over også at det er væsenligt federe med den 360 graders lyd.

Alternativt kan Cubo'erne stables, hvis man ønsker at få Boominatoren op over hovedhøjde (her er det stadig meningen at den ene Cubo skal vende den anden vej): de plastichjørner som sidder på Cubo'erne, "låser" de to Cubo'er til hinanden, så de ikke rykker sig. Smart.

Elektronikkasse:
      Elektronikkasse som indeholder alle eldelene: i skal ikke tage jer af hvordan det lige ser ud inde i boksen nu, da jeg mangler at putte cut-off modul i og forbinde en masse kabler. I kan se en skitse af el-delen nedenfor.

[UPDATE #1]: tilføjelse af Bass Face SQ1.1 betød også udvidelse af elektronik-kassen:

Den sorte lille boks som lyser over til venstre, bruges til at indstille volumen på Bass Facen, hvilket er ret handy hvis man lige vil have lidt mere eller mindre bass.

El:
      Jeg har vedhæftet en skitse som viser el-delen her:

[UPDATE #1]: tilføjelse af Bass Face SQ1.1

Jeg har tilføjet en rød kontakt (over til venstre) og fjernet voltmeteret, da kondensatoren her dette indbygget. Kontakten fungere ved at strømmen fra den kontakt som tænder forstærkerne løber igennem kontakten normalt. Når knappen trykkes ned, lukkes denne forbindelse og der skabes en forbindelse mellem mellem + fra batteri og remote på kondensatoren. Det gør at jeg kan tjekke spædingen på batteriet, uden at forstærkerne er tændt. Derudover kan jeg også tjekke spændingen på batteriet, selv hvis Cut-off modulet er aktiveret pga. for lav spænding på batteriet.
      Cut-off modul (blåt på skitsen):
      Cut-off modulet sørger for at tage strømmen når batteriet rammer en hvis spænding, så batteriet ikke bliver overafladet.
      Kondensator:
      Jeg bruger en kondensator for at minimere det spændingsfald der ville komme fra/på batteriet når der bliver hamret til den med tung bass. Det opnår to ting: forstærkeren ser altid den højeste spænding, og kan derved performe optimalt hele tiden. Den anden grund er for et minimere spædningsfaldet på batteriet. Den sidste del er vigtigt fordi jeg har et cut-off modul på, som cutter strømmen til batteriet når spændingen falder til et hvis punkt. Det kan gå hen og blive pisse træls, hvis batteriet lige dykker kort under cut-off spændingen og derfor slår det hele fra.
      Automatsikring (200A):
      Jeg har helt bevist valgt en automatsikring, da jeg nemt kan koble strømmen fra på den. Grunden til dette er, så jeg kan cutte strømmen til kondensatoren (så den ikke bliver afladt af cut-off modulet som altid vil tappe noget strøm: 10mA) når batteriet/strømforsyningen er taget af.
      De komponenter som sidder ved siden af automatsikringen er en 1watt 51ohm modstand, en 1A sikring og en 1A diode (type 4007) som sørger for at strømmen kun kan løbe en vej. Dette gør at jeg kan oplade kondensatoren, ved helt simpelt at ”slukke” automatsikringen, og derefter sætte strøm på systemet. Så bliver kondensatoren ladet stille og roligt op, hvilket MAN SKAL når den er helt afladet. Det gør også at når jeg bruger min 12v server strømforsyning, at jeg er sikker på at kondensatoren ikke trækker sindsyge mængder strøm når jeg sætter strømforsyningen til (strømforsyningen må nemlig ikke overbelastes over den ratede effekt). Dioden sidder på systemet for at undgå afladning af kondensatoren (cut-off modulet: 10mA), når batteriet er taget fra i længere tid og automatsikringen er ”slukket”.
      [UPDATE #1]: dioden er blevet fjernet, så jeg kan aflade kondensatoren ved at slukke den store sikring, og derefter sætte batteri-næbene sammen. For at undgå afladning fra Cut-off modulet, har jeg sat en ekstra 10A automatsikring ind: så kan jeg slukke for det hele.
      Strømforsyning:
      Jeg bruger en server strømforsyning til at drive systemet når jeg har adgang til elnettet.
      [UPDATE #1]: Jeg har testet det store setup med 2 Cubo'er med min 80A strømforsyning, hvilket den klarede uden problemer! Win 👍 (kondensatoren har helt klart hjulpet med at holde strømspikes fra strømforsyningen nede her!)

Se min tråd her mht. hvordan du selv kan lave sådan noget:
      Stik:
      Jeg bruger 12v cigaret stik til at koble solceller på og hive strøm til diverse eksterne komponenter. Jeg har et ekstra stik gemt væk inde i forstrærkerkassen, som kan bruges til at oplade batteriet med hvis spændingen er faldet ned til et punkt hvor cut-off modulet er aktiveret.
      Solceller:
      Kan kobles på et af cigaret-stikkene. Jeg holder altid min laderegulator som en del af solcellen: så kan jeg bruge samme solcelle til at lade forskellige ting og direkte på et cigaret-stik som jeg så f.eks. kan bruge til lys om aftenen.
      Strømkabler:
      Alt fra batteriet og indtil forstærkeren er 2 x 10mm2. Resten er 10AWG eller mindre. For enden af kablerne til batteriet sidder der pol-sko og alm. "ørnenæb" eller hvad de nu hedder.
      [UPDATE #1]: De store kabler fra batteri til kondensator (og videre over i Bass Face SQ1.1) er nu 50mm2 (~0AWG). Kabel fra kondensator til GM-D8604 er nu 21mm2 (~4AWG).
      Kontakt:
      Led-kontakt til tilkobling af forstærker, bluetooth og voltmeteret på kondensatoren.
      Bluetooth:
      Bluetooth modul fra Sure gemt af vejen inden i elboksen. Det er den ENESTE måde folk forbinder til anlægget på. At forbinde direkte på jack-stik er en sprængt højtaler som venter på at ske. Man kan forklare folk 100 gange at de skal slukke anlægget når der skiftes telefon, men efter 1000 bajere er der ingen som husker det.
      Man kan også navngive modulet fra Sure, hvilket er lidt ekstra lir.
      Tilkobling og afkobling af Boominator:
      Jeg bruger speak-on kabler til at forbinde GM-D8604 med Cubo’en og Boominatoren.
      Boominatoren står på to træ/filt-klodser for at speak-on kablet kan komme i fra bunden: så bliver den også løftet lidt, hvilket er fint mht. spredning af lyden.
      Jeg har sådan en smart speak-on bøsning siddende i Boominatoren, som fysisk kobler højtalerne fra min maxamp20 forstærker som sidder i Boominatoren. Dette sker når kablet bliver sat i bøsningen. Dvs. intet kabel i = alm. Boominator drevet af dens egen interne forstærker. Kabel i = drevet at GM-D8604. Lavet så idiotsikkert som muligt

En lille ekstra detalje: når speak-on stikket er sat i Boominatoren, låses lågen så der ikke kan åbnes ind til Boominatorens elektronik-rum (skruen/palen kan ikke presses tilbage, når speak-on stikket er sat i, da det sidder i vejen).

Her ses den specielle speak-on bøsning, som sidder i bunden af Boominatoren.
      Jeg bruger forresten også alle fire ledninger i speak-on kablet til Cubo’erne fordi, hvorfor ikke Så de to pluspoler er koblet sammen og det samme er minuspolerne. Så er der lidt flere mm2 til de strøm-tunge Cubo'er.

Forstærker konfiguration:
      Kører min Boominator på CH-A i stereo (med HPF på så den ikke spiller de lave toner).
      Cubo'en er monokoblet på CH-B som vist nedenfor (med LPF på så den ikke spiller de høje toner).
      Delingen er sat til ca. 110Hz.
      2CH input med et alm. mini-jack til phono-stik.
      Gain er skuet en smule ned, da jeg bruger Bluetooth modulet fra Sure, som har meget høj gain.

[UPDATE #1]: tilføjelse at den ekstra Cubo og Bass Face SQ1.1, gør at konfigurationen nu ser sådan ud:
      GM-D8604: Boominator (høje/venstre brokoblet på hver kanal) - HPF: 110Hz (12db/octave).

Bass face SQ1.1: Cubo'erne - HPF: 40Hz (24db/octave), LPF: 110Hz (24db/octave).

Lys:
      der er kommet lidt lys på også. Tager lige lidt bedre billeder af det på et tidpunkt, men stængerne er lavet så de kan stå i nogle huller i de to firkantede klodser som Boominatoren står på. Så de står egenligt som vist på billedet (lidt skrå til hver side), lige bagved Boominatoren.

Her til sidst et enkelt billede hvor Cubo'en har frontstof på: til eks. Roskilde festival hvor folk mener at Cubo'en skal bruges til opbevaring af gummistøvler, sprutflasker osv. .

Gallery-album:

Links til det meste:
      Speak-on kabler: https://www.thomann.de/dk/cae_147133_lautsprecherkabel.htm
      Speak-on bøsning til Boominator: https://www.thomann.de/dk/neutrik_nl4_md_v_s.htm
      Speak-on bøsningener alm.: https://www.thomann.de/dk/neutrik_nl4mp_dtyp.htm
      Højtalerkabel: https://www.thomann.de/dk/cordial_cls_240_frnc.htm
      Cubo håndtag: https://www.thomann.de/dk/adam_hall_3402.htm
      Hjørner Cubo: https://www.thomann.de/dk/adam_hall_4013_ecke.htm
      Kondensator: https://www.importas.dk/boss_cpbk_3_5_kondensator_3_5_farad-p-1385.html
      Bluetooth: http://store3.sure-electronics.com/bluetooth-v4-0-audio-receiver-board-w-apt-x-brb3
      Diode: https://www.ebay.co.uk/itm/100pcs-1A-1000V-Diode-1N4007-IN4007-DO-41-Rectifie-Diodes/191853516849?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
      Automatsikring (80a): https://www.ebay.co.uk/itm/40-50-60-80-100A-DC-12V-24V-Car-Auto-Circuit-Breaker-Fuse-Reset-Inverter-High-Q/291822511870?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=590830133341&_trksid=p2060353.m2749.l2649
      Automatsikring (200a): https://www.ebay.co.uk/itm/Car-Auto-Truck-Boat-Security-Fuse-Automatic-Switch-Fuse-Car-Accessories-200A/232545783452?hash=item3624cf0e9c:g:ez0AAOSws0lZ-WgK
      Cut-off modul: https://www.ebay.co.uk/itm/12V-Battery-Low-Voltage-Cut-off-Switch-Controler-Excessive-Protection-Module-ams/282805091867?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649
      Bass-enhed Cubo: https://www.thomann.de/gb/eminence_kappa_15lf.htm
    • By Speakerman
      Hey derude jeg sælger 2 stk splinter nye Emerience Kappa Pro LFA 15" enheder, som bruges til Cubo 15.. Sælges da vi fandt en anden bas løsning
      sælges 1300,- pr. stk
      I kan henvende jer i tråden her eller smide en besked på nummeret 22620232
    • By Hauge
      Hej FA

Vi er så småt i Camp Gitte, ved at finde ud af hvad dette års udvidelse skal bestå af. 
      I øjeblikket består vores anlæg af to cubo 15 til to hjemmebyggede toppe, som består af delene fra en gammel Boominator til en Pioneer Gmd 8064- forstærker. Det spillede perfekt, og vi havde gang i nogle fester på C. 
      Vi vil dog gerne udvide endnu mere, først tænkte vi med nogle Titans, men det bliver for dyrt, idet vi alle er studerende, og det kræver at vi bygger et helt andet design op på vores vogn.

En cubo kick, kan der derimod godt være plads til mellem vores to Cuboer, og jeg tænkte, om det ikke ville kunne passe godt med vores nuværende setup? Samtidig ville de mindske belastningen på vores toppe.

Hvad koster det at bygge en cubo kick, og hvilken forstærker skal vi udvide med? 

Mvh. Hauge! 
    • By tc87
      alt er solgt
    • By Sebastian Sidelmann
      Hej alle

Vi har en ide om at købe to EV SX200 (eller SX300 hvis vi kan finde dem) og trække dem igennem en pioneer gm-d8604. Til bund ville vi selv bygge to Cubo15 med Kappa 15 lfa enheder i hver, udover prisen for enhederne, hvad regner i med det ville koster mht. materiale, at bygge to Cubo15? Vi ville forresten tilslutte de to cubo15 til en Bassface DB1.2. Det hele skal trækkes af to 180AH batterier. Mit spørgsmål lyder på hvad det koster at bygge de to cubo15'er og om i muligvis har nogle kommentarer på vores setup? 

Tak på forhånd

Important Information

Festivalanlaeg.dk bruger egne cookies samt cookies fra tredjepart til statistik, indholdsoptimering, præferencer og målrettet indhold fra Festivalanlaeg.dk. Tredjepart kan anvende cookies til målrettet markedsføring. Ved at klikke "I Accept" giver du dit samtykke. Læs mere om Festivalanlaeg.dk's We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue..