Jump to content
Festivalanlæg dk

12V parlamper til 12V batteri

Hauge
 Share

Recommended Posts

Hej FA
Vi er så småt ved at sætte lys på vores anlæg. Her til har vi købt 4 stk 12v parlamper fra Ebay, som kan sættes til en almindelig stikkontakt 240v. Vi ønsker dog at fjerne inverteren, så vi kan køre lampen på 12V, ved at klippe ledningen efter inverteren. Så tænkte vi det ville være smart at lodde et almindelig han stik på i stedet, og sætte lamperne i en stikdåse, der derefter går ned til et batteri. 
Spørgsmålet er så, om dette kan lade sig gøre og hvordan? 
Hvordan forholder det sig med jævnstrøm og vekselstrøm? 

Og hvordan ville ledningsdiagrammet se ud? 

Om I kan bruge normale stikdåser - ja. Er det en god idé? Nej, det synes jeg ikke!

I skal huske på at normale stikdåser har vekselstrøm i sig, og at det der er (mere eller mindre) ligegyldigt om du forbinder Line til Neutral eller omvendt. Men hvis du kommer til at forbinde den negative pol på dine batterier med den positive på dine lamper, kan du i værste fald ødelægge dem med det samme.

Så hvis I gerne vil gøre det her, hvilket skam er smart nok, skal I finde en form for stik hvor I er sikre på at det kun kan sættes I på en måde, således at polariteten altid er korrekt. Det kan I fx gøre ved at få nogle normale 230V-stik hvor der også er jordstik, så man er sikker på at den bliver sat i den rigtige vej. Alternativt kan I bruge Powercon eller Anderson-connectors.

1 hour ago, KHesse said:

Om I kan bruge normale stikdåser - ja. Er det en god idé? Nej, det synes jeg ikke!

I skal huske på at normale stikdåser har vekselstrøm i sig, og at det der er (mere eller mindre) ligegyldigt om du forbinder Line til Neutral eller omvendt. Men hvis du kommer til at forbinde den negative pol på dine batterier med den positive på dine lamper, kan du i værste fald ødelægge dem med det samme.

Så hvis I gerne vil gøre det her, hvilket skam er smart nok, skal I finde en form for stik hvor I er sikre på at det kun kan sættes I på en måde, således at polariteten altid er korrekt. Det kan I fx gøre ved at få nogle normale 230V-stik hvor der også er jordstik, så man er sikker på at den bliver sat i den rigtige vej. Alternativt kan I bruge Powercon eller Anderson-connectors.

Det lyder til at jeg skal i Jem og Fix og købe et sæt af 230V stik med jordstik. For jeg kan ikke nå at bestille Anderson eller Powercon-stick hjem inden torsdag, hvor anlægget skal stå klar til Skive Festival. 
En sidste mulighed ville vel bare være at lodde 12V stikket der går ind i lampen på en lang ledning, som går ned til batteriet? 

Jeg har lavet følgende tegning af, hvordan jeg vil sætte det op. Vil det fungere? Ledningsdiagrammer er ikke min stærkeste side. 

18763446_10213685336075602_1459568002_n.jpg

Hvad er den kasse som du har tegnet efter din sikring (formoder jeg, selvom du har lavet et ohm-tegn ved siden af)?

Men ja, hvis du efter batteriet smider dine 12V ind i en stikdåse, og sikrer dig at polariteten i stikdåsen matcher med dine jordstik, så burde det fungere! Og ellers kan du som sagt bare tage en lang ledning fra hver lampe og direkte ned til batteriet, men så bliver det selvfølgelig mindre lettilgængeligt lige at sætte tingene til og slå dem fra.

20 hours ago, KHesse said:

Hvad er den kasse som du har tegnet efter din sikring (formoder jeg, selvom du har lavet et ohm-tegn ved siden af)?

Men ja, hvis du efter batteriet smider dine 12V ind i en stikdåse, og sikrer dig at polariteten i stikdåsen matcher med dine jordstik, så burde det fungere! Og ellers kan du som sagt bare tage en lang ledning fra hver lampe og direkte ned til batteriet, men så bliver det selvfølgelig mindre lettilgængeligt lige at sætte tingene til og slå dem fra.

Tak for svaret KHesse.
Efter nærmere omtanke har jeg også droppet ideen med stikdåse. 
Nu smider jeg bare ledningerne ind i en klemrække og derefter ned til batteriet :-) 

1 hour ago, KHesse said:

Det er også en helt fin idé (og markant billigere) :P

Da du spurgte om hvilken kasse med ohm-tegnet, mener jeg sikringen. Det skal der vel være? 
Jeg har nu lavet det sådan, at fra batteriet går de to kabler op til en klemmerække, hvorfra de går en ledning ud til vores lysmixer, en ledning ud til LED strip controlleren og endeligt en ledning med hunstik 230V-stik m/jord. Vores parlamper i toppen af taget er nu samlet i klemrække der sidder under taget, og fra klemrækken går der et 230V-han stik m/jord, der skal sættes i hunstikket. Så kan vi nemt taget taget af under transport :-) 

Ææh, faktisk nej. En sikring har så lav modstand som muligt. Dens funktion er at, hvis strømstyrken gennem den bliver for høj, så skal den brænde over. Det har ikke umiddelbart nogen relation til dens modstand.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.