Jump to content
Festivalanlæg dk

Boominator clean red

Skoven
 Share

Recommended Posts

Boominator "standard".

Jeg er gået efter et så "rent" look som muligt - hvilket bla. er derfor at alle forbindelserne til/fra min Boominator sidder gemt i håndtagene.

Pga. håndtagene, er der derfor også kommet et par basrefleksrør i boksen.

Den er blevet spraymalet rød, og har derefter fået 4 lag mat skibslak - så den holder forhåbenligt til lidt. Den skal med på Roskilde i år, så der finder jeg nok ud af det :)

Komponenter:

• P-Audio HP 10W
  • Standard piezo tweeters
  • Forstærker: maxamp20 (modded til at cutte highpass ved 40Hz: festivalanlaeg.dk)
  • Solcelle: 13w amorft solpanel med tilhørende laderegulator (maplin.co.uk)
  • USB-lader og voltmeter (ebay.co.uk)
  • "Zero-center" amperemeter: så der kan ses hvor meget strøm der løber til/fra batteriet (ebay.co.uk)
  • 1 eller 2 stk. 7,2Ah batterier (er lavet så de kan stables, og står fast vha. velcro
  • GPS tracker
  • Diverse små-komponenter: 12v led switches, cigaret plug, 10kohm potmeter til volume osv...

Den færdige Boominator

IMG_0088.thumb.JPG.7d3b8ddf3374a30a1791ca75411fc5ed.JPG

Sol på altanen

IMG_0109.thumb.JPG.0dce8c11cf76b51c54d5862fa63844ec.JPG

Ladede på dette tidspunkt med ca. 0,7 ampere på batteriet.

IMG_0110.thumb.JPG.9dd59a6f1e049a9bf1f8f6f9423fd697.JPG

Minijack-stik, volume oven over. Tænd/sluk til henholdvis forstærker og USB/Voltmeter.

IMG_0113.thumb.JPG.0632bd3a691d8eb1bb7fa857819675ff.JPG

Kablerne trækkes igennem det rør som går fra håndtagene til midterrummet (aka. elektronikrummet)

IMG_0081.thumb.JPG.ea5674f30fe05a7a81ea4da0ae849255.JPG

Sidste lag lak er givet

IMG_0073.thumb.JPG.112f27743007ef29543ddb10ce8e5772.JPG

Der blev lavet en pre-roskilde test her i weekenden - det funker :) 

IMG_0117.thumb.JPG.eb15b130ffecd2d8d3a69b82be1be27b.JPG

21 hours ago, BrændtForstærker said:

Jeg glæder mig allerede til at se den ;)

Jeg skal nok ligge nogle billeder op, når jeg får den lavet :)  Den kommer nok til at få samme finish som boominatoren.
Er der nogen af jer som ved hvad det vil koste at lave sådan en, så den spiller med boominatoren som top?

Træ: en hel plade 18mm støbekrydsfiner med udskæringer: ca. 800,-

Bass-enhed: Kappa-15LFA til ca. 1000,-

Forstærker?

Delefilter aka. minidsp? Er der billigere alternativer til minidsp?

*Hvis vi ser bort fra batterier, da jeg nok kan få dem gratis hos min onkel (automekaniker).

Just now, Skoven said:

Jeg skal nok ligge nogle billeder op, når jeg får den lavet :)  Den kommer nok til at få samme finish som boominatoren.
Er der nogen af jer som ved hvad det vil koste at lave sådan en, så den spiller med boominatoren som top?

Træ: en hel plade 18mm støbekrydsfiner med udskæringer: ca. 800,-

Bass-enhed: Kappa-15LFA til ca. 1000,-

Forstærker?

Delefilter aka. minidsp? Er der billigere alternativer til minidsp?

*Hvis vi ser bort fra batterier, da jeg nok kan få dem gratis hos min onkel (automekaniker).

Cool!
Du kan jo bare nøjes med helt traditionelle delfiltre, der opererer med spoler og kondensatorer. De er ikke så dyre.

2 minutes ago, BrændtForstærker said:

Cool!
Du kan jo bare nøjes med helt traditionelle delfiltre, der opererer med spoler og kondensatorer. De er ikke så dyre.

Det er selvfølgelig rigtigt... så skal jeg bare til at pille elektronikken fra hinanden i boominatoren, hvis den skal med på tur uden Cubo'en - men det er selvfølgelig et mindre luksusproblem :) 

22 minutes ago, Skoven said:

Det er selvfølgelig rigtigt... så skal jeg bare til at pille elektronikken fra hinanden i boominatoren, hvis den skal med på tur uden Cubo'en - men det er selvfølgelig et mindre luksusproblem :) 

Nej, det skal du ikke. Der kommer til at blive afsat alt for meget strøm i de filtre + at lave et HPF ved 40Hz kræver nok omkring 3-4 kg. i metal, fordi de spoler skal være så store. 

Enten skal du bare en forstærkers indbyggede filter (hvis din forstærker har det) og ellers skal du bruge miniDSP, som er sygt nice, ikke kun til at lave filtre med :) 

12 minutes ago, Alex said:

Nej, det skal du ikke. Der kommer til at blive afsat alt for meget strøm i de filtre + at lave et HPF ved 40Hz kræver nok omkring 3-4 kg. i metal, fordi de spoler skal være så store. 

Enten skal du bare en forstærkers indbyggede filter (hvis din forstærker har det) og ellers skal du bruge miniDSP, som er sygt nice, ikke kun til at lave filtre med :) 

Ja ok. Det går ikke så...

Jeg har pt. kun maxamp'en i boominatoren, som jeg har moddet til at skære alt fra under 40Hz (har også en amp6, men det hjælper næppe noget :))

Kan du anbefale noget med og uden minidsp?

De er lidt dyre kan jeg se (https://www.oaudio.de/en/MiniDSP/). Er ikke helt sikkert på hvad den egenligt gør, ud over at fungere som et delefilter til forstærkerne :) Men det kommer selvfølgelig an på hvad altertivet er: forstærker som kan også kan dele det rigtige sted...

33 minutes ago, Alex said:

Never mind :) Jeg tror jeg fandt svaret her: 

Kan se jeg kan få bass face DB4.2 til 412kr på amazon.  Så kan jeg vel altid smække en minidsp på den senere, hvis jeg ikke kan lide delingen ved 80Hz?

17 minutes ago, Skoven said:

Ja ok. Det går ikke så...

Jeg har pt. kun maxamp'en i boominatoren, som jeg har moddet til at skære alt fra under 40Hz (har også en amp6, men det hjælper næppe noget :))

Kan du anbefale noget med og uden minidsp?

De er lidt dyre kan jeg se (https://www.oaudio.de/en/MiniDSP/). Er ikke helt sikkert på hvad den egenligt gør, ud over at fungere som et delefilter til forstærkerne :) Men det kommer selvfølgelig an på hvad altertivet er: forstærker som kan også kan dele det rigtige sted...

Never mind :) Jeg tror jeg fandt svaret her: 

Kan se jeg kan få bass face DB4.2 til 412kr på amazon.  Så kan jeg vel altid smække en minidsp på den senere, hvis jeg ikke kan lide delingen ved 80Hz?

Jeg ville købe en Bassface DB1.2 til Cubo15. Den har både subsonic filter + LPF filter. Vi bruger den selv, og hvis du så engang vil smide en miniDSP på for at lege lidt, så gør du bare det :)

Træ hos Ferrywood, så skal du bare selv skære, men spare du lige godt 400 der.

Enheden er dog 1300 kroner, men så kan du tager fane 15-400 og spare 600 der.

Hvis du bare skal have til lidt fjol, så kan maxamp med et lowpass filter være en mulighed, bassamp hedder den. mener den deler ved 120 hz.

Eller søg lidt rundt, der mange sjove varitioner af de forskellige forstærkere, om der ikke er lavet en tda eller anden chip som bass amp.

Mener der er en 2.1 forstærker, der er det jo bare en bestemt type amp som er bygget med filter.

19 hours ago, Ganon said:

Træ hos Ferrywood, så skal du bare selv skære, men spare du lige godt 400 der.

Enheden er dog 1300 kroner, men så kan du tager fane 15-400 og spare 600 der.

Hvis du bare skal have til lidt fjol, så kan maxamp med et lowpass filter være en mulighed, bassamp hedder den. mener den deler ved 120 hz.

Eller søg lidt rundt, der mange sjove varitioner af de forskellige forstærkere, om der ikke er lavet en tda eller anden chip som bass amp.

Mener der er en 2.1 forstærker, der er det jo bare en bestemt type amp som er bygget med filter.

Ferrywood: jeg blor i Aarhus, så det er desværre ikke en mulighed. Men tak for forslaget :) 

Mht. enheden: Kappa-15LFA står til 300 kr. mere end fane 15-400. Vil det være det værd at tage Kappa'en?

Det med bassamp kunne jeg nok godt finde ud af - er da nogenlunde habil med en loddekolbe. Men det betyder vel også at jeg skal have lavet mig en form for delefilter så (minidsp)? Så boominatoren ikke spiller de lavere toner - eller skal man bare ignorere dette, og lade den spille de lavere toner sammen med Cubo'en?

6 minutes ago, Skoven said:

Ferrywood: jeg blor i Aarhus, så det er desværre ikke en mulighed. Men tak for forslaget :) 

Mht. enheden: Kappa-15LFA står til 300 kr. mere end fane 15-400. Vil det være det værd at tage Kappa'en?

Det med bassamp kunne jeg nok godt finde ud af - er da nogenlunde habil med en loddekolbe. Men det betyder vel også at jeg skal have lavet mig en form for delefilter så (minidsp)? Så boominatoren ikke spiller de lavere toner - eller skal man bare ignorere dette, og lade den spille de lavere toner sammen med Cubo'en?

Hvis du propper delefilter på boominatoren, så vil den jo koncentrere sig mere om at spille de toner, CUBO ikke gør. Deraf mere lyd. Jeg tror godt, du kan klare den uden, men delefilter er helt klart mest optimalt.

20 hours ago, Alex said:

Jeg ville købe en Bassface DB1.2 til Cubo15. Den har både subsonic filter + LPF filter. Vi bruger den selv, og hvis du så engang vil smide en miniDSP på for at lege lidt, så gør du bare det :)

Den er også over 3 gange dyrere :(:) 
Jeg kan dog få pioneer gm-D8604 til ca. 1200 med fragt. Vil den være et bedre valg? Jeg har set den nævnt mange gange herinde mht. Cubo'er...

Just now, Skoven said:

Jeg kan dog få pioneer gm-D8604 til ca. 1200 med fragt. Vil den være et bedre valg? Jeg har set den nævnt mange gange herinde mht. Cubo'er...

Du vil fandme få meget lyd, hvis du proppede den på. Der kan du også sætte low pass og high pass filter, så jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være en mulighed.
Hvad tænker du, @Alex? :)

19 hours ago, brorsono said:

Hvor køber man det der røde skibslak du har brugt, det ser fandme godt ud !

Er det lidt ligesom dette?http://www.baadservice.dk/maling-klargoring/coelan-lak/coelan-primer-rod-250-ml.html @Skoven

Og hvor meget brugte du til hele boominatoren

Hey.

Jeg har brugt følgende:

Primer: http://www.harald-nyborg.dk/p10420/motip-spraymaling-primer-graa

Rød spraymaling x 2: http://www.harald-nyborg.dk/p10428/motip-spraymaling-roed

Gennemsigtig skibslak: http://www.harald-nyborg.dk/p11828/skibslak-0-75l-mat

Jeg brugte nok 1/3 af lakken - måske halvdelen: det rakte til 4 lag.

Hvis du gør noget ligende, kan jeg kun anbefale at du tester inden du påfører på det endelige produkt. Altså primer, maling og derefter lakken (hvor du lader det hele tørre ind imellem). Jeg kunne forestille mig at nogle kombier af disse, ikke spiller godt sammen afhængig af hvad man lige får købt! :) 

34 minutes ago, Skoven said:

Hvis du vil bruge pioneer til at drive både boominator og Cubo, så er det i hvert fald en mulighed. Du kan dog ikke sætte noget HPF på din Cubo i så fald, men andre har gjort det før uden problemer, så det burde gå. 

Hvis du vil bruge pioneer til kun at drive 1 cubo, så giver det langt bedre mening at købe en mono forstærker :)

34 minutes ago, BrændtForstærker said:

Du vil fandme få meget lyd, hvis du proppede den på. Der kan du også sætte low pass og high pass filter, så jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle være en mulighed.
Hvad tænker du, @Alex? :)

Det er rigtigt, men man kan IKKE have både HPF og LPF på samme tid, det skal man bare lige være opmærksom på :) 

54 minutes ago, Skoven said:

Hey.

Jeg har brugt følgende:

Primer: http://www.harald-nyborg.dk/p10420/motip-spraymaling-primer-graa

Rød spraymaling x 2: http://www.harald-nyborg.dk/p10428/motip-spraymaling-roed

Gennemsigtig skibslak: http://www.harald-nyborg.dk/p11828/skibslak-0-75l-mat

Jeg brugte nok 1/3 af lakken - måske halvdelen: det rakte til 4 lag.

Hvis du gør noget ligende, kan jeg kun anbefale at du tester inden du påfører på det endelige produkt. Altså primer, maling og derefter lakken (hvor du lader det hele tørre ind imellem). Jeg kunne forestille mig at nogle kombier af disse, ikke spiller godt sammen afhængig af hvad man lige får købt! :) 

Tusind tak, overvejer at male mine dr250 i en fed farve, synes det giver et fedt finish!

Ok.
Jeg har et spørgmål i helt sikkert kan svare på :)

Taget prisen i betragtning, overvejer jeg en bass face db4.2.
Jeg kunne på en tidligere tråd læse mig til, at den delte ved 80Hz og at den ikke kunne indstilles til andet... men er det ikke det man kan indstille på bagsiden af den?

billede fra amazon:

51HrV6J2r8L._SL1000_.thumb.jpg.9fcd56e598bd21086bd4f14c58e4284c.jpg

Nu ved jeg heller ikke lige hvordan sådan en forstærker virker. Men nu kommer mit gæt :)

CH1+CH2 er der jeg skyder lyd ind fra eks. en iPhone.

Hvis jeg sætter MODE til 2CH, vil den kun bruge CH1+ CH2 input til noget stereo-signal (jeg går ud fra at den så sender dette signal til kanal 1+2+3+4...

Vil jeg kunne sætte "1+2" (venstre side/bunden) til LPF og indtille den til ca. 100Hz - og smide Cubo'en på der?

Og så evt. smide Boominatoren på "3+4 (venstre side/toppen) til HPF og indstille den til 100Hz?

Eller det er måske ikke sådan den virker? :D 

Billede af den anden side:

51NvZRa3GQL._SL1200_.thumb.jpg.b58fc18d090e9a51d81f918283003ab7.jpg

Beklager mit sikkert dumme spørgsmål på forhånd :) 

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.