Jump to content
Festivalanlæg dk

Forslag til passive PA højttalere - budget omkring 2000 for 2 og 1500 til forstærker

Gustav2131
 Share

Recommended Posts

Min camp/jeg har i år tænkt os at investere i et par passive PA højttalere som vi så forbinder til forstærker osv. som vi har nede i vores "kasse".

Jeg har kigget lidt rundt på nettet og har fundet nogen forskellige kandidater. Det eneste krav der er stillet er at højttalerne skal kunne spille højere og helts også bedre end soundboks(117db)... 

Jeg har også omkring 1500,- til en 12v forstærker som vælges efter hvilke højttalere jeg finder frem til.

Strøm er selvfølgelig også en stor del og vi har følgende bilbatterier med måske med mulighed for at få et 100ah mere
 - 2x 70 ah 12 v
- 1x 100 ah 12v
- 1x 64 ah 12v

Jeg har kigget lidt på

https://www.thomann.de/dk/samson_rs12hd.htm - mest pga. de 121db max (har dog ikke helt styr på db max og spl 1w/1m så det er ikke sikkert at disse er vildt gode
https://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_vs_1520.htm kan dog ikke helt finde frem til spl max
https://www.thomann.de/dk/behringer_vp1520.htm - lidt for dyre måske
https://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_b212xl.htm
https://www.thomann.de/dk/behringer_eurolive_b215xl.htm - nok også lidt for dyre

Som forstærker tænker jeg noget i retningen af Pioneer GM-A5702 - 2 Kanal Forstærker

Håber i kan hjælpe mig

Altså den klassiske 2x behringer b212/5 og pioneer gmd8604 går aldrig galt.
Vi havde sådan setup, og nabo campen havde soundboks. Vi endte altid med at holde fest i vores, da det er sgu hyggeligere med en vogn og så lidt led bånd.

Just now, CasperHansen said:

Altså den klassiske 2x behringer b212/5 og pioneer gmd8604 går aldrig galt. (koster nogenlunde det du efterspørger.. 1100pr stk behringer og 1500-1700 for forstærker.
Vi havde sådan setup, og nabo campen havde soundboks. Vi endte altid med at holde fest i vores, da det er sgu hyggeligere med en vogn og så lidt led bånd.

Ja, det er også en af grundene til at jeg mere er til et hjemmebygget anlæg end en soundboks. Hvordan ser to b215 og en pioneer gmd8604 ud ifht. strømforbrug. 

Hvordan er kvaliteten af lyden? Og det vigtigeste af alt. Kan det spille højere end en soundboks?

Just now, Gustav2131 said:

Ja, det er også en af grundene til at jeg mere er til et hjemmebygget anlæg end en soundboks. Hvordan ser to b215 og en pioneer gmd8604 ud ifht. strømforbrug. 

Hvordan er kvaliteten af lyden? Og det vigtigeste af alt. Kan det spille højere end en soundboks?

Lyden er helt ufattelig god iforhold til pengene, af hvad jeg synes.
Hvis du får højttalerne op i hovedhøjde, så kan du let spille en crowd op på 50 mennesker. Så ja den er højere, da der ikke skal mange mennesker foran soundboks for at blokere lyden :)

Der er nogle ting, du har misforstået.

Du skal ikke kigge på SPL max. Det er hvad, de højst kan klare at spille. Du skal have fat i antal dB 1 watt / 1 m. Det skal gerne være på 95 eller over.

Desuden skal du være sikker på, at højttalerne er passive.

og så spiller SOUNDBOKS ikke 117dB men derimod 119dB. Husk at disse værdier er teoretiske og vil variere.

Hvis I køber 2x Behringer B212XL, og i så brokobler dem til en Pioneer GM-D8604 (køb evt. fra Amazon eller brugt. Du sparer en del.), så I får 150 watt til hver højttaler, så får I en teoretisk SPL på 120dB, hvilket så er en anelse over, hvad SOUNDBOKS kan præstere. Samtidigt vil I få bedre lyd ved høj volumen og mere dybde. Men den forstærker kan I også sagtens tilføje bunde/subwoofers næste år.

I stedet for Behringer B212XL kan I vælge B215XL eller B1520. 

Jeg har selv 2x "gamle" B1520 koblet til Pioneer GM-D8604. Denne version af højttalerne er meget tæt på den nuværende, men den eneste forskel er, at SPL 1 watt/ 1m er på 95 fremfor de nye, der er på 96. 

Husk en 80a sikring og husk et par stakke batterier. I skal gerne op på ca. 300aH, og så kan I tilføje en solcelle.

2 minutes ago, Gustav2131 said:

Perfekt. Tror måske vi det bliver to b215 og en pioneer gmd8604. Der sidder højttalerstativer i vores vogn, så de kommer i hovedehøjde :)

Kan du sige noget om strømforbruget for sådan en omgang?

Forstærkeren bruger 48 watt. Så på ca. et 100 ah batteri med 60% afladning vil i kun spille 15 timer :)
Så måske sådan 2 og en solcelle med? 

5 minutes ago, BrændtForstærker said:

Der er nogle ting, du har misforstået.

Du skal ikke kigge på SPL max. Det er hvad, de højst kan klare at spille. Du skal have fat i antal dB 1 watt / 1 m. Det skal gerne være på 95 eller over.

Desuden skal du være sikker på, at højttalerne er passive.

og så spiller SOUNDBOKS ikke 117dB men derimod 119dB. Husk at disse værdier er teoretiske og vil variere.

Hvis I køber 2x Behringer B212XL, og i så brokobler dem til en Pioneer GM-D8604 (køb evt. fra Amazon eller brugt. Du sparer en del.), så I får 150 watt til hver højttaler, så får I en teoretisk SPL på 120dB, hvilket så er en anelse over, hvad SOUNDBOKS kan præstere. Samtidigt vil I få bedre lyd ved høj volumen og mere dybde. Men den forstærker kan I også sagtens tilføje bunde/subwoofers næste år.

I stedet for Behringer B212XL kan I vælge B215XL eller B1520. 

Jeg har selv 2x "gamle" B1520 koblet til Pioneer GM-D8604. Denne version af højttalerne er meget tæt på den nuværende, men den eneste forskel er, at SPL 1 watt/ 1m er på 95 fremfor de nye, der er på 96. 

Har læst lidt mere på det nu, og ja det må man nok sige. 

Vil se om jeg kan finde den brugt Pioneer GM-D8604. Kan højttalerne ikke brokobles til noget tættere på 250 watt? Lyder som en bedre og bedre ide at bygge selv. Fedt, det er meget rart at have muligheden for at kunne tilføje et par subwoofere.

Har også kigget på b1520, men de er lidt for dyre fra nye, og de eneste brugte jeg har kunne finde er på fyn, så det bliver en brugt B125XL og en ny en.

CasperHansen
Det er perfekt, havde troet det var markant mere. Så vi burde have massere af strøm. Hvis jeg finder en brugt Pioneer GM-D8604, så kunne der nok godt findes penge til en solcelle. Har du noget du i tankerne du kan anbefale? Der vil måske være 1000,- til rådighed

3 minutes ago, Gustav2131 said:

Har læst lidt mere på det nu, og ja det må man nok sige. 

Vil se om jeg kan finde den brugt Pioneer GM-D8604. Kan højttalerne ikke brokobles til noget tættere på 250 watt? Lyder som en bedre og bedre ide at bygge selv. Fedt, det er meget rart at have muligheden for at kunne tilføje et par subwoofere.

Har også kigget på b1520, men de er lidt for dyre fra nye, og de eneste brugte jeg har kunne finde er på fyn, så det bliver en brugt B125XL og en ny en.

CasperHansen
Det er perfekt, havde troet det var markant mere. Så vi burde have massere af strøm. Hvis jeg finder en brugt Pioneer GM-D8604, så kunne der nok godt findes penge til en solcelle. Har du noget du i tankerne du kan anbefale? Der vil måske være 1000,- til rådighed

Du får 150 watt, da det er 8 ohm. Du vil få 300, hvis det er 4 ohm, men nej, du kan ikke bare sådan få 250 watt. Du vil alligevel ikke høre meget forskel på 150 watt og 250 watt. Det er for hver dobling af watt, du får en 3dB stigning.

Mener du B215XL? :D

3 minutes ago, BrændtForstærker said:

Du får 150 watt, da det er 8 ohm. Du vil få 300, hvis det er 4 ohm, men nej, du kan ikke bare sådan få 250 watt. Du vil alligevel ikke høre meget forskel på 150 watt og 250 watt. Det er for hver dobling af watt, du får en 3dB stigning.

Mener du B215XL? :D

Haha, ja kan nok godt blive lidt svært at finde en to B125XL... Ja okay, hvis det ikke gør den store forskel så er det ligemeget.

Føler du er manden der kan svare på alt, så du får altså lige et ekstra par spørgsmål med på vejen. Er det egentlig bedst at tilslutte højttalerne til forstærkeren via. Speaker twist eller jack? iforhold til selve koblingen, er der speciel måde der giver mere pote end andre? altså om det er ultra smart at sætte dem i serie med hinanden. Kvittere med en mental highfive og stor taknemmelighed :)

8 minutes ago, Gustav2131 said:

Haha, ja kan nok godt blive lidt svært at finde en to B125XL... Ja okay, hvis det ikke gør den store forskel så er det ligemeget.

Føler du er manden der kan svare på alt, så du får altså lige et ekstra par spørgsmål med på vejen. Er det egentlig bedst at tilslutte højttalerne til forstærkeren via. Speaker twist eller jack? iforhold til selve koblingen, er der speciel måde der giver mere pote end andre? altså om det er ultra smart at sætte dem i serie med hinanden. Kvittere med en mental highfive og stor taknemmelighed :)

Jeg begyndte selv at lære omkring alt dette tilbage i vinter. Jeg har lært det hele herinde, så hvis du kigger rundt på diverse tråde, og/eller laver et par stykker, hvis du har spørgsmål, så kan du lære en del ;)

Du skal købe et speakon kabel med et speakonstik på hver side. Du skærer så kablet på midten, og du har så nu to kabler med ét speakonstik på hver. Begge speakonstik putter du i in-bøsningerne på højttalerne. I den anden ende at stikkene har du to ledninger. Én rød og én sort eller en anden farve. Rød er altid +. Du skal så koble disse stik til forstærkeren. Kan du kun har 2 stk. højttaleren, skal du bare brokoble i stereo (ikke alle forstærkere kan brokoble, så dette er ift. Pioneer GM-D8604), hvilket du kan gøre på følgende måde:

c894de6334b624216aaca64846b46810.png

Ved at brokoble tager du brug af mængden af watt fra to kanaler og "kobler dem sammen", så du får dobbelt så meget lyd ud.

Man kunne også brokoble dem på 2 kanaler i stedet for 4, og så bare parallelforbinde dem, så I får de på 4 ohm i stedet for 8 ohm, men det behøver I slet ikke, når I kun har to højttalere.

Speakonkabel jeg købte: https://www.danguitar.dk/hiend-skc870-awg16-speakon-til-speakon-kabel?c=1438

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.