Jump to content
Festivalanlæg dk

nyt batteri, silver calcium teknologi?

Marius
 Share

Recommended Posts

Hej, vi skal til at bestille et batteri hjem til vores anlæg, da de andre vi havde var helt færdige.

Vi har kigget lidt på dette batteri:
http://www.akkumulator.dk/sznajder-silver-premium-12v-100ah-900a-en.html

Så vidt jeg kan se er det ikke et agm, men kan ikke umiddelbart se hvad det så skulle være?
Det står under en kategorien forbrugsbatterier, så jeg tænker det har en udmærket afladningsprocent?

Har før foretaget mig nogle lidt dumme køb, og tænkte jeg lige ville tjekke med jer kloge hoveder :)

Hvis det er et meget dårligt valg af batteri tager jeg gerne i mod anbefalinger, vores budget er omkring de 1000 kr +-

Jeg ville nok (bare for forsigtighedens skyld) tage beskrivelser og teori med et gran salt. Umiddelbart burde det jo være en 80%, men vær altid beredt på det værste. Ud fra min erfaring, så er det allerbedste man kan skaffe sig, det er nogle solide lastbil batterier. 

Dem vi bruger fortæller heller ikke noget om afladnings procent, selvom de fortæller, at de er effektive i online spec-sheet. Vi smækkede en til og den spillede i ca 12 - 15 tider ved normal og meget høj styrke. Der skete næsten ingen forandring i afladningen. Fra 12,58 V til 12,36 V sådan circa.

Dertil har vi også et gammelt Ford bilbatteri på ca 60 aH. Det spillede ca 6 timer på normal styrker da vi afprøvede det. På de 6 timer gik den fra 12,50 V til 12,28 V.

Summassummarum, så kan du sagtens købe nogle gode solide batterier, helst fra lastbiler, uden de store bekymringer om afladning. I min optik, så bliver batterier sku lidt undervurderet :) 

P.S Skaf dig et billigt multimeter fra Thansen og find nogle gode batterier på DBA. Der for du langt mere for pengene og kan prutte om prisen ;) Bare sørg for at ved test, så måler de ca 12,30 V eller opad. Hvis tallene begynder at flippe helt ud og batteriet er slidt, så overvej noget andet

At du kan måle 12,30 V på et batteri siger bare intet om kapaciteten, principielt kan man ende ud i at der kan trækkes 10A ud af det, og så er det dødt. Jeg har selv lavet samme fejl, med at måle med et multimeter. De var fuldstændigt færdige, selvom jeg kunne måle +12,5 V på dem, da jeg købte dem.

1 hour ago, Marcipanz said:

P.S Skaf dig et billigt multimeter fra Thansen og find nogle gode batterier på DBA. Der for du langt mere for pengene og kan prutte om prisen ;) Bare sørg for at ved test, så måler de ca 12,30 V eller opad. Hvis tallene begynder at flippe helt ud og batteriet er slidt, så overvej noget andet

Jeg har f.eks. brugte bilbatteri til billige penge. :)

51 minutes ago, jenskann said:

At du kan måle 12,30 V på et batteri siger bare intet om kapaciteten, principielt kan man ende ud i at der kan trækkes 10A ud af det, og så er det dødt. Jeg har selv lavet samme fejl, med at måle med et multimeter. De var fuldstændigt færdige, selvom jeg kunne måle +12,5 V på dem, da jeg købte dem.

Det kan selvfølgelig ske. Men tænker, at det er en fin standard at måle efter. Som sagt, hvis tallet er stabilt og batteriet umiddelbart ser fint ud, så kan man vove sig ud i at købe det IMO :) 

15 minutes ago, Marcipanz said:

Det kan selvfølgelig ske. Men tænker, at det er en fin standard at måle efter. Som sagt, hvis tallet er stabilt og batteriet umiddelbart ser fint ud, så kan man vove sig ud i at købe det IMO :) 

Well.. Det siger bare ikke noget om hvilken stand de er i, så nej. Lastbilbatterier eller noget i samme stil er ikke gode på en festival, de kan både lække syre + er ikke designet til dyb afladning, så kig hellere efter nogle forbrugsbatterier. 

1 hour ago, Alex said:

Well.. Det siger bare ikke noget om hvilken stand de er i, så nej. Lastbilbatterier eller noget i samme stil er ikke gode på en festival, de kan både lække syre + er ikke designet til dyb afladning, så kig hellere efter nogle forbrugsbatterier. 

For lige at give et praktisk eksempel: hvis folk har problemer med deres SOUNDBOKS batteri kan de sende det ind, også laver vi en test af det. Her tester vi max. output strøm og kapacitet. Som de andre siger, så er stikprøven med at se spændingen utrolig misvisende. En af de allermest afgørende faktorer (med udgangspunkt i at alle celler er i live) er den indre modstand i batteriet. Det betyder altså, hvor meget af batteriets kapacitet der går tabt i bare at varme batteriet op. Vi laver en test, hvor vi cykler batteriet igennem, dvs. oplader/aflader det et antal gange, også fortæller vores udstyr kapaciteten, indre modstand, afladningskurve osv. Der kan det sagtens overrraske, ved at på overfladen have en fin spænding, men vise sig at være helt vissent indvendigt

I har alle ret. Måske skal jeg omformulere mig. 

Man kan altid lave diverse tests og prøver for at få et mere præcist svar på en genstands helbred. Det er klart også det bedste at gøre, hvis man vil sikre sig mod noget hovedpine hen ad vejen.

Bagsiden af medaljonen (i følge min mening) er, at man ender med at bruge for lang tid på at spekulere og nitpicke, hvilket hurtigt kan lede til, at man kaster penge efter nye og dyre batterier. Ikke at der er noget galt i det. Men hvis man tager sige en normal måling af det brugte batteri og det umiddelbart lader til at være FINT, så kan man måske spare helt op til 65%. Det er i hvertfald sådan det skete for os. 

Egentlig synes jeg bare, at man skal bruge sin fornuft, samt en god gang viden, og egentlig følge sin "gut instinkt". Det er sjovere at lege med anlægget og pimpe det op, i stedet for at løbe land og rige rundt, og smide ekstra penge efter noget der MÅSKE er unødvendigt :)

God Roskilde til jer alle!

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.