Jump to content
Festivalanlæg dk

Nyt setup - hjælp til at matche forstærker-radio-højtaler-sub

Ulrik Nielsen
 Share

Recommended Posts

Hej med jer! 

Ville være super taknemmelig for lidt hjælp i forhold til at matche et nyt setup.

Vognen ser på nuværende tidspunktet således ud.
https://www.dropbox.com/s/vqzex6h004qvhrp/Peder mark.jpg?dl=0
Der er 2 lastbilbatterier i til at holde strøm, de kører på 12 Volt.
De 2 gulvhøjtalere og 2 små diskanter er alle 4 ohm, og de er tilsluttet en https://www.bergs.dk/4-kanals-217/jbl-gto1004-4-kanals-forstaerker-4x150wrms-p10247
De 2 subwoofere og basenheden er alle på 4 ohm, og de er tilsluttet en https://www.sonicelectronix.com/item_38091_Earthquake-Sound-T2000W-4.html 

Der skal i vognen indsættes et subwoofer kabinet med 2 x Boxter 10 dB 1200 W RMS, det skal være i stedet for Rainbow og Boxter. Basenheden skal tages ud af den nuværende boxter subwoofer, og skal sættes op under radioen i stedet for den anden. Boxter enheden har en RMS på ca 400 W.

Hvordan skal dette lige ordnes? Jeg havde tænkt at bytte en af forstærkerne ud med en monoblock, eller skal der investeres i en 3. forstærker for at trække alt bassen?
Jeg er også i tvivl om, hvorvidt radioen har noget at sige, i forhold til lyden der bliver afspillet?'

Tusind tak for hjælpen på forhånd! :-)

Læs lidt under nyttige tråde, der en god basis for hvordan man kan starte ud :)

Det er alt for sent at gøre det hele om, men kan fortælle at vedrørende udendørs festival anlæg, så kan du næsten ikke være mere galt på den.

Men jeg vil anbefale at finde en class D forstærker til at trække dit anlæg, den giver mest lyd for hvad den bruger af strøm :)

Pioneer GM-D serien er rigtig god pris kontra effekt.

Er helt ny til alt det her ja, så har ingen forstand på en dyt. Jeg vil lige tjekke trådene!

Vi vil helt klart opgradere til klasse d forstærkere i fremtiden! 

Men hvis jeg lynhurtig kunne blive fortalt, om det her er et fint match? Og om det passer nogenlunde til udendørs festival. Eller om jeg skal ud og kigge efter noget helt andet. Budgettet er omkring de 1500-2000. 

https://www.crutchfield.com/S-GL8yhIbiN5F/p_10952402BR/JBL-GT5-2402BR.html
https://www.amazon.co.uk/Bass-Face-DB1-1-Monoblock-Subwoofer/dp/B008K23TS0

On 6/6/2017 at 17:42, Ulrik Nielsen said:

Er helt ny til alt det her ja, så har ingen forstand på en dyt. Jeg vil lige tjekke trådene!

Vi vil helt klart opgradere til klasse d forstærkere i fremtiden! 

Men hvis jeg lynhurtig kunne blive fortalt, om det her er et fint match? Og om det passer nogenlunde til udendørs festival. Eller om jeg skal ud og kigge efter noget helt andet. Budgettet er omkring de 1500-2000. 

https://www.crutchfield.com/S-GL8yhIbiN5F/p_10952402BR/JBL-GT5-2402BR.html
https://www.amazon.co.uk/Bass-Face-DB1-1-Monoblock-Subwoofer/dp/B008K23TS0

Den forstærker er IKKE en klasse D forstærker, så den skal du bestemt ikke købe! 

Få hellere fat i den næsten identiske bassface 1.2. Der er smæk på og kan trække alt jeres bas super fint, hele vejen ned til 1 ohm. Det bliver dog dyrt i strøm!

Pioneer GM-D 9601 er også en mulighed. Bassface 1.2 er dog lidt stærkere :)

29 minutes ago, Marcipanz said:

Den forstærker er IKKE en klasse D forstærker, så den skal du bestemt ikke købe! 

Få hellere fat i den næsten identiske bassface 1.2. Der er smæk på og kan trække alt jeres bas super fint, hele vejen ned til 1 ohm. Det bliver dog dyrt i strøm!

Pioneer GM-D 9601 er også en mulighed. Bassface 1.2 er dog lidt stærkere :)

Alt det setup skrevet deroppe dropper vi, kan godt se det er uklogt i forhold til at spare strøm osv. 

Vi regner i stedet med at anskaffe:
én Cubo 15 med Kappa 15LFA der ligger bunden
2 højtalere fra Behringer (Ikke bestemt endnu, da vi ikke helt kender budget) der ligger toppen. Højst sandsynligt omkring 95-96 DB kørt af omkring 200-250W RMS.

Hvordan ville i foreslå at styre dette setup i forhold til forstærker? :-) 
Gerne 2 eller flere muligheder, mulighed(er) hvor vi ikke regner med at bygge mere på vores setup i et par år. Mulighed(er) hvor der er fokus på opgraderinger til om et års tid!

Det ville vi være super taknemmelige for! :-)

Pioneer GM-D8604 og en monoblock (hvis i har råd) med massere af power er et rigtig godt setup. Bassface 1.2 er et godt bud. 

Hvis i kører med 1 bundkasse, så tjek om den er ved 8 eller 4 ohm. Næsten alle monoblocks viser specs ved 4 ohm. Så hvis bundkassen er 8 ohm, så er det omtrent det halve af hvad der står ved 4 ohm. Derfor kræver det en kraftig monoblock der kan presse meget watt, selv gennem 8 ohm. Bundkassen brokoblet til GM-D 8604, giver 250-300 W ved 4 ohm. Så find en monoblock som kan gøre det samme eller bedre. Bassface 1.2 kan brokobles ned til 4 ohm, hvis i kun har en 8 ohm bundkasse, og har stadig et subsonic filter. Derfor er den er rigtig god subwoofer forstærker :)

Så vil jeg foreslå bundkassen brokoblet ind i GM-D 8604, eller GM-D 9401 på normalvis (mono), eller Bassface 1.2 brokoblet :) sidstnævnte er hvad vi nok kører med i år, i et setup næsten som jeres. Skaf jer også en pre-amp, som fungerer som en signal booster fra jeres tlf. Den fungerer også godt som en volume controller. Det giver meget bedre lyd og holdbarhed end at smække mobilen på fuld smadder på en forstærker med høj gain indstilling.

Behringer HA 400 er en fin amp at bruge. Billig, og kan samtidig styre hver forstærker, da den har op til 4 outputs :)

1 hour ago, Ulrik Nielsen said:

Alt det setup skrevet deroppe dropper vi, kan godt se det er uklogt i forhold til at spare strøm osv. 

Vi regner i stedet med at anskaffe:
én Cubo 15 med Kappa 15LFA der ligger bunden
2 højtalere fra Behringer (Ikke bestemt endnu, da vi ikke helt kender budget) der ligger toppen. Højst sandsynligt omkring 95-96 DB kørt af omkring 200-250W RMS.

Hvordan ville i foreslå at styre dette setup i forhold til forstærker? :-) 
Gerne 2 eller flere muligheder, mulighed(er) hvor vi ikke regner med at bygge mere på vores setup i et par år. Mulighed(er) hvor der er fokus på opgraderinger til om et års tid!

Det ville vi være super taknemmelige for! :-)

Meget bedre valg ;)

- Vi har det hele sat til en JVC radio med både USB, BT og AUX, så er det ikke udmærket? (http://www.thansen.dk/product.asp?n=1200266494&pn=-242613905)

Har en Earthquake 2000W / 4 til at ligge som er A/B - Hvis mængden af strøm ikke er et problem... Så kan jeg vel bare parallelforbinde PA til 4 Ohm, og så kan jeg brokoble dem, så forstærkeren kan give 300 konstant watt til til begge PA højtalere uden problemer, selvom de har mulighed for 200-250 hver især, eller ville det være en dum ide? 

Hvis vi siger jeg vælger en GM-D 8604 til bundkassen, hvordan skal jeg så få den i 4 Ohm?

Jeg aner intet om bil radio desværre :P men igen, AB forstærker dræner HURTIGT dit batteri. Man sparer mere ved at købe en klasse D end at købe flere batterier. 

Du kan sagtens parallelkoble dine toppe og få ekstra smæk på :) og din bundkasse brokobler du på GM-D8604 ved at følge manualen eller kigger ved terminalerne. Der står der hvordan :) Men igen, en monoblock af samme effekt eller mere, vil fungere bedre og give dig mere punch :) og Eminence er enheder der skal have en god sjat strøm før de bliver helt tilfredse :) i følge min erfaring

10 minutes ago, BrændtForstærker said:

Meget bedre valg ;)

Ja helt klart, hvis man lige læser op på sagerne, inden man tror, at man er verdensmand... Så skal resten nok komme af sig selv! ;-)

1 minute ago, Marcipanz said:

Jeg aner intet om bil radio desværre :P men igen, AB forstærker dræner HURTIGT dit batteri. Man sparer mere ved at købe en klasse D end at købe flere batterier. 

Du kan sagtens parallelkoble dine toppe og få ekstra smæk på :) og din bundkasse brokobler du på GM-D8604 ved at følge manualen eller kigger ved terminalerne. Der står der hvordan :) Men igen, en monoblock af samme effekt eller mere, vil fungere bedre og give dig mere punch :) og Eminence er enheder der skal have en god sjat strøm før de bliver helt tilfredse :) i følge min erfaring

Helt sikkert de tager langt mere, men vi har lånt batterier, hvor der er nok at hente af... så for at spare lidt i år, er vi fint tilfredse med den forstærker LIGE PT!

Men at brokoble giver vel ikke enheden 4 Ohm i stedet for 8? :-)

- En monoblock såsom 9601'eren? :-)

Ja 9601 er monoblock :) nej, men ved brokobling ændre du impedansen til 4 ohm. Du tager begge kanalers output og smækker dem til en 1 mono kanal. 

Hvis i har nok batterier, så be My guest. Men i skal godt nok slæbe mange kilo batterier med så ;) jeg vil skyde på ca 10-15 batterier, måske mere, hvis i har 2 forstærkere til hele ugen

3 minutes ago, Marcipanz said:

Ja 9601 er monoblock :) nej, men ved brokobling ændre du impedansen til 4 ohm. Du tager begge kanalers output og smækker dem til en 1 mono kanal. 

Hvis i har nok batterier, så be My guest. Men i skal godt nok slæbe mange kilo batterier med så ;) jeg vil skyde på ca 10-15 batterier, måske mere, hvis i har 2 forstærkere til hele ugen

Okay, ja så er 9601'eren vel et godt bud, så kan den også bruges til om 2 år, hvis vi vil opgradere til 2 Cubo'er.
- Vi har 2 lastbilbatterier i vognen, og der er 2 klar, det gik udmærket til Skive Festival, hvor vi kun brugte de 2. Men det er pt. også kun til Skive Festival, der varer fra torsdag til natten til mandag :-) Roskilde er først om et par år endnu!

Tusind tak for hjælpen!
Jeg havde helt glemt alt om, at brokobling halvere Ohm, kunne heller ikke lige få det til at gå op i mit hoved :D 

Men er der nogen der har styr på det her med at styre volume gennem en radio som denne (http://www.thansen.dk/product.asp?n=1200266494&pn=-242613905)?
Vi har tilsluttet de 2 forstærkere med 2 phono stik der går ind i radioens 2 linjeudgange. Vil dette formindske noget, eller vil det være det samme, som alt muligt andet? :-)

1 hour ago, Ulrik Nielsen said:

Tusind tak for hjælpen!
Jeg havde helt glemt alt om, at brokobling halvere Ohm, kunne heller ikke lige få det til at gå op i mit hoved :D 

Men er der nogen der har styr på det her med at styre volume gennem en radio som denne (http://www.thansen.dk/product.asp?n=1200266494&pn=-242613905)?
Vi har tilsluttet de 2 forstærkere med 2 phono stik der går ind i radioens 2 linjeudgange. Vil dette formindske noget, eller vil det være det samme, som alt muligt andet? :-)

Tag din bilradio og smid den af helvedes til ;) Jeg vil sige det samme, hvis du har planer/ bruger andet end klasse D forstærkere. 

Jokes aside, der er ingen grund til at have en bilradio. Den dræner en MASSE unødig strøm, og I har alle de samme muligheder på en pioneer gmd8604 :)

57 minutes ago, Ulrik Nielsen said:

Så det tager ingen power, men kun unødig strøm eller hvordan? Fordi så beholder vi gerne radioen til næste festival igen, da budgettet ikke er verdensklasse til at anskaffe mere grej :D

Med jeres budget i tankerne, ville jeg købe en pioneer gmd8604 og brokople en kanal og smide jeres cubo15 på den. Denne kanal skal så have et LPF på cirka 100 Hz, måske lidt lavere alt efter, hvad der lyder godt. De 2 resterende kanaler smider du så et top på hver, der står i manualen for forstærkeren, hvordan det hele skal kobles sammen. 

Det er det eneste I skal bruge, ingen bilradio eller andet, det er bare spild af strøm. Forstærkeren kan det hele :)  

6 minutes ago, Alex said:

Med jeres budget i tankerne, ville jeg købe en pioneer gmd8604 og brokople en kanal og smide jeres cubo15 på den. Denne kanal skal så have et LPF på cirka 100 Hz, måske lidt lavere alt efter, hvad der lyder godt. De 2 resterende kanaler smider du så et top på hver, der står i manualen for forstærkeren, hvordan det hele skal kobles sammen. 

Det er det eneste I skal bruge, ingen bilradio eller andet, det er bare spild af strøm. Forstærkeren kan det hele :)  

@AlexSidder jeg ligepræcis også at overvejer, Men er det så ligemeget, at Cuboen "mister" dobbelt så meget lydstyrke, ved at forstærkeren ikke kan give den de 600W RMS den fortjener? Eller er det fint? 

44f42e7984bcaecec4816d3c4b990249.png

Eller læser jeg det forkert? :o 

2 minutes ago, Ulrik Nielsen said:

Sidder jeg ligepræcis også at overvejer, Men er det så ligemeget, at Cuboen "mister" dobbelt så meget lydstyrke, ved at forstærkeren ikke kan give den de 600W RMS den fortjener? Eller er det fint? 

Hvad højttaleren kan tåle af watt (det producenten angiver som 600 watt) er fuldstændig ligegyldigt, det skal du slet ikke kigge på. Og så halverer du heller ikke lydstyrken. Hver gang du fordobler den effekt du smider i en højttaler, så får du en forøgelse på 3 dB, der skal 10 dB til en fordobling af lydstyrke. Det samme gør sig gældende, når du halverer effekten. 

Cuboen kan spille rigelig højt ved at få de 100 watt, eller hvad det nu lige er, hvad den får. Så kan I altid opgradere næste år, men det her setup får jer virkelig langt for pengene! Smid nogle Behringer 212XL på, og så har I et anlæg, som giver de fleste mindre/mellem anlæg tæsk :)

2 minutes ago, Alex said:

Hvad højttaleren kan tåle af watt (det producenten angiver som 600 watt) er fuldstændig ligegyldigt, det skal du slet ikke kigge på. Og så halverer du heller ikke lydstyrken. Hver gang du fordobler den effekt du smider i en højttaler, så får du en forøgelse på 3 dB, der skal 10 dB til en fordobling af lydstyrke. Det samme gør sig gældende, når du halverer effekten. 

Cuboen kan spille rigelig højt ved at få de 100 watt, eller hvad det nu lige er, hvad den får. Så kan I altid opgradere næste år, men det her setup får jer virkelig langt for pengene! Smid nogle Behringer 212XL på, og så har I et anlæg, som giver de fleste mindre/mellem anlæg tæsk :)

Haha, det satme også svært så .. Har læst mig frem til en fordobling af watt giver 3 decibel hvilket svarer til fordobling af lydtrykket. Så ved da ikke, hvad jeg skal tro nu. 

Cubo'en får 300W i denne opsætning så vidt jeg kan forstå, og ja vi har tænkt os et par Behringer af en slags fungerende som toppe! :-)

6 minutes ago, Ulrik Nielsen said:

Haha, det satme også svært så .. Har læst mig frem til en fordobling af watt giver 3 decibel hvilket svarer til fordobling af lydtrykket. Så ved da ikke, hvad jeg skal tro nu. 

Cubo'en får 300W i denne opsætning så vidt jeg kan forstå, og ja vi har tænkt os et par Behringer af en slags fungerende som toppe! :-)

Det som vi sanser som en fordobling af lydstyrke kræver en forøgning på 10 dB (det er en logaritmisk skala). 

Forstærkeren yder 300 watt ved 4 ohm, så ved 8 ohm (som Cuboen er) så bliver det cirka halvdelen. Så nok nærmere omkring de 150 watt, men det er også mere end nok til de fleste :)

Men ved brokobling af enheden bliver det vel til 4 Ohm, og på den måde 300W hvis ikke jeg har brugt 4 timer at mit liv på at lære ingenting? :D 

3 minutes ago, Alex said:

Det som vi sanser som en fordobling af lydstyrke kræver en forøgning på 10 dB (det er en logaritmisk skala). 

Forstærkeren yder 300 watt ved 4 ohm, så ved 8 ohm (som Cuboen er) så bliver det cirka halvdelen. Så nok nærmere omkring de 150 watt, men det er også mere end nok til de fleste :)

Men ved brokobling af enheden bliver det vel til 4 Ohm, og på den måde 300W hvis ikke jeg har brugt 4 timer at mit liv på at lære ingenting? :D 

2 minutes ago, Ulrik Nielsen said:

Du brokopler forstærkeren, ikke enheden :) 

De opgiver antallet af watt ved brokopling af en enhed på 4 ohm. Du brokopler en enhed på 8 ohm, derfor skal du halvere den værdi, som de angiver. 

Det er dog rigtigt, at når du brokopler, så ser forstærkeren den halve modstand, derfor skal man også lige være sikker på, at man ikke brokopler en højttaler på 2 ohm, det kan langt de fleste forstærkere ikke lide ;)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.