Jump to content
Festivalanlæg dk

Sammenkobling af Behringer B212xl og Pioneer GM-D8604

Jonatansoerum
 Share

Recommended Posts

Hej, 

VI har lige anskaffet os en Pioneer GM-D8604 og 2x Behringer B212XL og har lidt problemer med at koble det ordenligt sammen. Jeg læste mig frem til at der skulle bruges Speakon kabler fra højtaleren som så smides direkte i forstærkeren. Jeg har højtalerkabler liggende så har bare købt 4 speakon "ender", hvor der er smidt en ledning i +1 og -1. Så står jeg tilbage med to ender fra hver udgang på højtaleren som jeg ikke helt ved hvordan skal samles i forstærkeren? Håber i kan hjælpe.

/Jonatan

53 minutes ago, Jonatansoerum said:

Hej, 

VI har lige anskaffet os en Pioneer GM-D8604 og 2x Behringer B212XL og har lidt problemer med at koble det ordenligt sammen. Jeg læste mig frem til at der skulle bruges Speakon kabler fra højtaleren som så smides direkte i forstærkeren. Jeg har højtalerkabler liggende så har bare købt 4 speakon "ender", hvor der er smidt en ledning i +1 og -1. Så står jeg tilbage med to ender fra hver udgang på højtaleren som jeg ikke helt ved hvordan skal samles i forstærkeren? Håber i kan hjælpe.

/Jonatan

Behringerne er smartest at parallelforbinde for derefter at gå til forstærkeren. Men hvordan man gør med speakon kabler er jeg ikke 100% sikker på, da jeg ikke har erfaret det (endnu)! :-)

2 minutes ago, Ulrik Nielsen said:

Behringerne er smartest at parallelforbinde for derefter at gå til forstærkeren. Men hvordan man gør med speakon kabler er jeg ikke 100% sikker på, da jeg ikke har erfaret det (endnu)! :-)

Nej, ikke med den forstærker, kun hvis det var en mono forstærker. 

Lige pt er problemet bare at få det til sidde samen med forstærkeren.. Står med løse ender fra mine Speakon kabler, som jeg ikk helt ved hvordan skal sættes sammen... Men harr du så styr på hvordan man smider det i højtaleren Alex? jeg prøvede en løsning hvor jeg fik det til at spille, men det var vanvittigt lavt, og når jeg skruede op stoppede forstærkeren.. Har muligvis også en mistanke til at det er min 12V strømkilde som har et problem..

Vi har B215XL og DC15 og samme forstærker. 
Vi bruger speakon kabel til at koble det samme, og har ikke oplevet noget problem med det. Vi købte et 10 meter langt kabel og skar det op i midten, så vi havde kabel til begge.

Du skal stereobrokoble dem, når du kun har to banditter. Kig i manualen efter det, så kan du se, hvordan det gøres. :)

Normalt kan man købe speakonkablerne med stikkene allerede på for enderne. Du kan så nøjes med at købe et og så klippe det over på midten. Speakonstikket ryger i hver sin højttaler, og den anden ende bliver forbundet til forstærkeren, som allerede er nævnt. 

54 minutes ago, Jonatansoerum said:

Lige pt er problemet bare at få det til sidde samen med forstærkeren.. Står med løse ender fra mine Speakon kabler, som jeg ikk helt ved hvordan skal sættes sammen... Men harr du så styr på hvordan man smider det i højtaleren Alex? jeg prøvede en løsning hvor jeg fik det til at spille, men det var vanvittigt lavt, og når jeg skruede op stoppede forstærkeren.. Har muligvis også en mistanke til at det er min 12V strømkilde som har et problem..

Tænker du sådan der? 

fasfsafasffafasf.png

1 hour ago, Jonatansoerum said:

Tror det bliver 2 brokoblede subwoofers og så holder jeg bare de to behringer som de er ?

Brokobling af højtalerene giver mere power ja, men til gengæld tager du også muligheden for stereo... Så det er jo alt efter, hvad man er til.. Mere lydstyrke eller bedre lyd :) 

10 minutes ago, Ulrik Nielsen said:

Brokobling af højtalerene giver mere power ja, men til gengæld tager du også muligheden for stereo... Så det er jo alt efter, hvad man er til.. Mere lydstyrke eller bedre lyd :) 

Kig i manualen for din gm-d8604 og find "stereo bridged"

Just now, Ulrik Nielsen said:

+1 - Hvad ville så tale for ikke at brokoble højtalerne overhovedet? :)

det er mere strømbesparende at lade være, og man vil kunne køre flere højttalere på én forstærker :) 

Udendørs er stereo dog heller ikke altid en fordel, da du jo kun får en reel stereo effekt når du står lige i centrum mellem højttalerne. 
Er der for eksempel 6 meter i mellem, og du står foran venstre højttaler, så vil du opleve at du ikke rigtig hører den lyd som kun ville komme ud af højre højttaler.

Just now, tc87 said:

det er mere strømbesparende at lade være, og man vil kunne køre flere højttalere på én forstærker :) 

Udendørs er stereo dog heller ikke altid en fordel, da du jo kun får en reel stereo effekt når du står lige i centrum mellem højttalerne. 
Er der for eksempel 6 meter i mellem, og du står foran venstre højttaler, så vil du opleve at du ikke rigtig hører den lyd som kun ville komme ud af højre højttaler.

Ja okay! Havde du så ikke valgt at brokoble medmindre du havde flere højtalere at sætte i? :-)

2 minutes ago, Ulrik Nielsen said:

Ja okay! Havde du så ikke valgt at brokoble medmindre du havde flere højtalere at sætte i? :-)

Det afhænger jo af setuppet om der skal brokobles eller ej.
Havde jeg for eksempel én sub og to toppe, ville jeg først prøve at køre subben brokoblet og toppene normalt. hvis så toppene ikke kunne følge med subben kunne man jo brokoble for mere effekt til toppene. 

7 minutes ago, Ulrik Nielsen said:

Lyder meget fornuftigt
- Hvis vi siger 8604'eren havde max ampere på 4-4,5
Hvor mange ampere ville en brokobling af behringerne så ligge oveni ca.? 
- Og ville det være worth it, i forhold til de 2-3 DB det giver ekstra i lydstyrke? :) 

Har aldrig målt strømforbrug, så der må jeg melde pas :P 
Men det ville vel være worth it, hvis det var det der gjorde at toppene kunne følge med bundene ;) 

Hvis du kun har behringer, så ville jeg bare gøre det og ikke tænke over den smule ekstra strøm det ville bruge.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.