Jump to content
Festivalanlæg dk

Opgradering

Drmh
 Share

Recommended Posts

Hey. vores setup i år har lydt:

4x https://www.thomann.de/gb/the_box_pa502_fullrangesystem.htm

2x Pioneer GM-D8604

1400 AH forskellige Marine/Forbugs/Lastbil batterier.

Vi skal til at planlægge opgraderinger til næste år, og er ikke helt sikker på hvad jeg skal gå efter.

Vi havde helt klart mangel på bass, da vi ikke havde nogen bunde. Samtidig føler jeg også vi kunne spille højere.

Jeg forestillede mig noget ala:

4x Titan48

2x Cubo12 til at supplere toppene

Hvordan lydet det setup, og hvad havde i valgt med et budget på omkring de 20k :)

42 minutes ago, Drmh said:

Hmm, ville jeg kunne klare 4x titan48 og 2x omnitop 212 til under 20k? og kan jeg genbruge mine GM-D8604 til at drive det hele?

Ellers bare byg halvdelen. 2x titan og 2 normale omnitops (med CD helst) ?

3 hours ago, Drmh said:

Hmm, vi vil også gerne have et bæst af et anlæg.

Er mine PA højtalere helt ude af billedet?

Altså nej de er ikke ude af billedet men det giver bare ikke mening at bygge fire Titans til de fire Thomann-toppe - to ville derimod give meget bedre mening. 

Hvis du absolut vil have fire titans med, skal du have nye toppe. Du nævner selv at du overvejer at bygge to OT's så kan du sgu ligeså godt sælge de Thomann der og bygge fire. 

Uanset hvad er 20k ikke nok med de planer - selv hvis du kun bygger dine fire titans bliver det presset. Ville seriøst gå med halvdelen, to titans og to OT's og så købe noget fedt lys, en DJ pult osv. Så spiller det hele vejen rundt og du har et anlæg der lyder skide godt. 

Jeg ville køre følgende setup:

2x ot212

6x cubo 15

1x gm-d8604

2x bassface db1.2

Det er ikke nødvendigvis et mål i sig selv, men for at sætte det i perspektiv vil i med dette setup med ret stor garanti være blandt det 5 største på Roskilde. Det er et seriøst anlæg som sagtens kan lave fest for 200+ mennesker.

Har selv rigtig gode erfaringer med dette setup (og dens storebror som faktisk bare er en dobbelt op :p).

I kan enten bygge det selv eller spare en helveds masse tid ved at købe 2x ot212 og 4x cubo af mig, hvilket i kan få for 12600kr, hvilket ikke er en krone over hvad det koster at bygge selv. I kan så selv bygge de to cuboer, hvilket kan gøres for 15-1700 kr stk. 

I skal tilmed købe de to bassface forstærkere, som i perioder kan fås for under 1000kr. Det vil (uden udgifter til selve konstruktionen, kabler osv.) løbe op i ca 20k. Derudover vil i med jeres nuværende batteribank få brug for en røvfuld solceller, hvilket i kan finansiere ved at sælge jeres nuværende højtalere. 

Cuboerne performer efter min mening meget lig titans, men er blot en del billigere og mindre :-) 

6 cuboer vil i hvertfald unden tvivl følge med 4 titans. 

Drop idéen om 4 titans, byg max 2 titans og sørg for rigeligt lys. 

Der skal meget mere end masser af lyd til at skabe en god fest - folk skal have lyst til at være hos jer, de skal føle sig velkomne og inkluderet i Jeres fest (Det kan anbefales at I også er synlige til festen, ellers er alle jo bare anonyme og man ved i realiteten ikke hvem man fester med).

På trods af at jeg selv har 4 titans har jeg endnu ikke brugt alle 4 på én gang, vi har altid kun brugt 2 og det har været mere end rigeligt. Der har været tider hvor der bogstavelig talt ikke har været plads til flere mennesker til vores fester.

3 hours ago, quno said:

Der skal meget mere end masser af lyd til at skabe en god fest - folk skal have lyst til at være hos jer, de skal føle sig velkomne og inkluderet i Jeres fest (Det kan anbefales at I også er synlige til festen, ellers er alle jo bare anonyme og man ved i realiteten ikke hvem man fester med).

På trods af at jeg selv har 4 titans har jeg endnu ikke brugt alle 4 på én gang, vi har altid kun brugt 2 og det har været mere end rigeligt. Der har været tider hvor der bogstavelig talt ikke har været plads til flere mennesker til vores fester.

Word. Hvis du kigger rundt i L, er der så mange kæmpe, kæmpe anlæg, men kun en håndfuld mennesker ved dem, fordi de enten spiller noget musik ingen gider at høre, ikke nok lys eller simpelt fordi campen mangler lidt karisma :) Alle kan bruge en masse penge og bygge en masse højtalere på en trækvogn, men for at få en fed fest kræver det så meget andet. 

For at give et eksempel, har konceptet bag vores lydsystem altid været, at anlægget skulle være et stort dansepodie, hvor reglen "Er du på anlægget, så danser du" altid var i brug. I år opgraderede vi f.eks. med at have LED oplyst dansegulv (altså toppen af anlægget) og to PAR lamper i en 5 meter høj flagstang. På den måde, kunne folk altid finde os om natten. Alt dette gjorde det muligt at holde nogle fede fester der fyldte mere end hvad der var plads til med kun to Cubos og to 10" PA toppe.

3 hours ago, quno said:

27 minutes ago, Alfred said:

Word. Hvis du kigger rundt i L, er der så mange kæmpe, kæmpe anlæg, men kun en håndfuld mennesker ved dem, fordi de enten spiller noget musik ingen gider at høre, ikke nok lys eller simpelt fordi campen mangler lidt karisma :) Alle kan bruge en masse penge og bygge en masse højtalere på en trækvogn, men for at få en fed fest kræver det så meget andet. 

For at give et eksempel, har konceptet bag vores lydsystem altid været, at anlægget skulle være et stort dansepodie, hvor reglen "Er du på anlægget, så danser du" altid var i brug. I år opgraderede vi f.eks. med at have LED oplyst dansegulv (altså toppen af anlægget) og to PAR lamper i en 5 meter høj flagstang. På den måde, kunne folk altid finde os om natten. Alt dette gjorde det muligt at holde nogle fede fester der fyldte mere end hvad der var plads til med kun to Cubos og to 10" PA toppe.

Virkelig meget det her. Følelse med jeres crowd, please/tease dem og masser af lys for at hive folk til! 
Vi boede i E og havde front lige ud mod broen, så vi fiskede en masse mennesker til med vores lys, men da jeg normalt ikke rigtig dj'er for andre end mig selv, tog det lige et par dage at få styr på at "føle den". De første dage spillede vi masser af undergrunds house som ikke lige er hvad der kværner i radioen, hvilket resulterede i at folk kun lige kom ned for at vende og efter et nummer eller 2 gå videre til nærmeste camp der spillede noget top40.
Efter jeg overgav mig og spillede mere mainstream, lavede vi meget stører fester :) 

Hvis i har 4 af de toppe ville jer bruge dem i stereo to og to, de kræver self, noget mere forstærker kraft, men nu når i har dem.
Så ville jeg nok hoppe ud i 4 cubo og en kick, eller to titans og se hvordan man lige føler med at bygge dem og pris.
I kan altid udvide top året efter :)

Så stort plus til karisma, lys og musik :D

Og endnu mere placering :)

Vi havde rigeligt med lys, karisma, placering osv i år. Vil vove at påstå vi var oppe over en 100-150 mennesker foran anlægget nogle gange. Vi vil blot forstærke de steder vi følgte vi var svage, hvilket primært var lydstyrke og bass. Selvfølgelig skal vi også have opgraderet lys til næste år, men en ting af gangen?

Men mange tak for jeres råd! Jeg vil tage det hele i betragtning :)

+1 på massere af lys, god karisma og musik folk kender. Med 2 dr250 og 2 titan 39(spiller lidt ligesom 2 cubo) var der altid dobbelt eller tripple så mange ved vores anlæg, ift til andre der nærmest kørte dobbelt set up af os.

Vi havde fokuseret på en masse lys, kendt musik og god belligenhed. 

Næsten hver aften rundede vi 100 +- og var også opppe omkring 150 en aften :-)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.