Jump to content
Festivalanlæg dk

Sound Boks Enheder

Anton (Camp Kaktus)
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Jeg har gået og tænkt over om det er muligt at købe bas enheder der har lignenede egnskaber, som dem der sidder i en soundboks. Jeg er godt klar over at det ikke er muligt at bygge en sound boks, der kan måle sig med den ægte være (pga. at den bruger fancy software trylleri, og en dsp), men det kan ikke stoppe mig fra at prøve ;) Jeg er også klar over at de enheder der sidder i en sound boks er designet af sound boks teamet, men hvis nogen kender thiele small parametrene, så ville det være en god hjælp.

12 hours ago, Anton (Camp Kaktus) said:

Hej alle sammen.

Jeg har gået og tænkt over om det er muligt at købe bas enheder der har lignenede egnskaber, som dem der sidder i en soundboks. Jeg er godt klar over at det ikke er muligt at bygge en sound boks, der kan måle sig med den ægte være (pga. at den bruger fancy software trylleri, og en dsp), men det kan ikke stoppe mig fra at prøve ;) Jeg er også klar over at de enheder der sidder i en sound boks er designet af sound boks teamet, men hvis nogen kender thiele small parametrene, så ville det være en god hjælp.

Vi deler desværre ikke T/S og andre specs på vores drivere, eneste jeg kan sige er, at de er produceret af Eminence. Dog er jeg sikker på, at du nok skal kunne få bygget noget der spiller godt alligevel, uden at bruge de præcis samme drivere :) 

3 minutes ago, Alfred said:

Vi deler desværre ikke T/S og andre specs på vores drivere, eneste jeg kan sige er, at de er produceret af Eminence. Dog er jeg sikker på, at du nok skal kunne få bygget noget der spiller godt alligevel, uden at bruge de præcis samme drivere :) 

Hej Alfred. Det er forståligt at i ikke deler T/S ud.

Mit størsteproblem lige nu, er at finde nogle enheder til en rimelig pris (I prisklasse med HP10W) men med en følsomhed på ca 100db (1W/1m) Nogen der har forslag til noget i den stil?

5 minutes ago, Anton (Camp Kaktus) said:

Hej Alfred. Det er forståligt at i ikke deler T/S ud.

Mit størsteproblem lige nu, er at finde nogle enheder til en rimelig pris (I prisklasse med HP10W) men med en følsomhed på ca 100db (1W/1m) Nogen der har forslag til noget i den stil?

På ca. 100 dB bliver det virkelig svært, hvis du ikke vil betale mere for dem. Da @Saturnus i sin tid skulle finde enheder til Boominatoren var HP10'eren den bedste balance mellem følsomhed, T/S specs og pris. Så du får nok svært ved at finde en bedre balance medmindre du er klar til at gå på kompromis på pris. Boominatoren har mere end 10 år på bagen og det er stadig HP10'erne der er de foretrukne enheder :) 

4 minutes ago, Anton (Camp Kaktus) said:

Jeg har kigget lidt på sadan en her(se link i bunden) men er ikke i stand til at finde dokomentation på den. Den påstår 101db følsomhed, men ved ikke om det skal tages med et grand salt?

Conrad elektronik: Eminence Legend

Det ligner da en fin enhed, hvis den får en korrekt dimensioneret kasse. Bemærk dog at du ikke kan smide mere end 50w ind i den.. og så skal du have noget til at tage over omkring de 5000hz.
Kunne være fin i et low power build.

1 minute ago, tc87 said:

Det ligner da en fin enhed, hvis den får en korrekt dimensioneret kasse. Bemærk dog at du ikke kan smide mere end 50w ind i den.. og så skal du have noget til at tage over omkring de 5000hz.
Kunne være fin i et low power build.

Diskant er ikke min største bekymring, da de fleste er ret følsomme.

I teorien kan denne enhed komme op på 116db ish på 50 watt, hvilket er ganske ude mærket. Det der bekymre mig er om den kan levere bund i lyden?

Just now, Anton (Camp Kaktus) said:

Diskant er ikke min største bekymring, da de fleste er ret følsomme.

I teorien kan denne enhed komme op på 116db ish på 50 watt, hvilket er ganske ude mærket. Det der bekymre mig er om den kan levere bund i lyden?

https://www.eminence.com/pdf/Legend_GB128.pdf

Det afhænger jo meget af hvilken kasse du får bygget til den. 
Hvis du kigger på frekvens kurven i linket, kan du se at du nok ikke skal forvente alverdens lyd under 80-90hz

Just now, tc87 said:

https://www.eminence.com/pdf/Legend_GB128.pdf

Det afhænger jo meget af hvilken kasse du får bygget til den. 
Hvis du kigger på frekvens kurven i linket, kan du se at du nok ikke skal forvente alverdens lyd under 80-90hz

Tak. det var sådan et dokument jeg ledte efter. kan godt se at det ikke er meget umpf der er i den. min jagt fortsætter ;)

3 hours ago, CasperHansen said:

Jeg fik gratis en gammel soundboks model, den uden bluetooth osv, hvor der kun er volume knap og jackstik udgang.

Dog intet batteri, er det værd at åbne op for den og se hvordan den har det? og de kan vel kører på sådan 7.2 ah batteri tænker jeg?

Snildt :) Den kører på Maxamp, hvis det er en original og ikke Premium, også er den med mpt-001 tweetere og nogle Faital Pro drivere :) 

Ift. den Eminence enhed du havde fundet, ville jeg holde mig langt væk fra den. Den er til guitar amps og ikke PA. Skal du have noget følsomt i samme størrelse kunne Deltalite II 2512 være et godt bud. Den skal du så også smide lidt knaster efter https://www.thomann.de/dk/eminence_deltalite_ii_2512.htm

Jeg er igang med noget lignene og jeg har brugt den her : https://www.thomann.de/dk/eminence_beta12lt.htm

De har en følsomhed omkring 98, og lyder generelt super godt.

13 hours ago, Alfred said:

Ift. den Eminence enhed du havde fundet, ville jeg holde mig langt væk fra den. Den er til guitar amps og ikke PA. Skal du have noget følsomt i samme størrelse kunne Deltalite II 2512 være et godt bud. Den skal du så også smide lidt knaster efter https://www.thomann.de/dk/eminence_deltalite_ii_2512.htm

Derudover kunne deltalite som @Alfred skriver, være en rigtig god idé hvis man vil op i noget lidt mere premium, og højere følsomhed :)

Tak for jeres hjælp alle sammen.

I sidste ende bruger jeg nok den gode gamle HP10W, i en "Soundboks-agtig" konfiguration. bruger en sure electronics amp (TDA7492), på 24 volt, så masser juice til mig haha.

Jeg laver nok en build-log, så det kan i se frem til ;)

CFA

On 7/4/2017 at 20:32, Eiser said:

Værsgo' :)!

HP-10W - Data.pdf

On 7/4/2017 at 21:04, CasperHansen said:

Jeg fik gratis en gammel soundboks model, den uden bluetooth osv, hvor der kun er volume knap og jackstik udgang.

Dog intet batteri, er det værd at åbne op for den og se hvordan den har det? og de kan vel kører på sådan 7.2 ah batteri tænker jeg?

On 7/5/2017 at 00:15, Alfred said:

Snildt :) Den kører på Maxamp, hvis det er en original og ikke Premium, også er den med mpt-001 tweetere og nogle Faital Pro drivere :) 

On 7/5/2017 at 13:56, brorsono said:

Jeg er igang med noget lignene og jeg har brugt den her : https://www.thomann.de/dk/eminence_beta12lt.htm

De har en følsomhed omkring 98, og lyder generelt super godt.

Derudover kunne deltalite som @Alfred skriver, være en rigtig god idé hvis man vil op i noget lidt mere premium, og højere følsomhed :)

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.