Jump to content
Festivalanlæg dk

Status efter Roskilde 2012

magnusgottlieb
 Share

Recommended Posts

Med årets Roskilde veloverstået er det på tide at gøre status og lære af sine fejltagelser. I vores lejr havde vi indtil flere tekniske problemer, som dog alle blev MacGyvet til UG+. Her et udpluk: - Vores 150 watt skodomformer overheatede, da vi trak strøm til Laptop, mixer, lyspult og LED-spots fra den - hvad den for øvrigt burde kunne klare -. Bypassede den og trak strøm fra vores anden (gode) omformer. - XLR-kablet, vi bruger til at forbinde solcellerne til den ene batteribank blev stjålet, så vi måtte bruge et DMX-kabel til vores lysstyring som vi koblede igennem den ene bas-udgang (noget med hun- og han-stik), der så blev sat direkte på batterierne. - Kablerne til den ene batteribank kortsluttede (ups...) og smeltede. Havde selv 40 meter solidt kabel med, men det blev også stjålet dagen før. Så vi måtte låne af nabolejren. - Vores dyre Phocos-laderegulator til 350 kr smeltede (!). Skiftede ud med en billig fra ebay til 10 kr. inkl. fragt, der virkede fint. - Under en fest spillede den ene top ikke. Viser sig at forstærkeren ikke spiller på den ene kanal. Koblede den til forstærkerens anden kanal - mens musikken spillede og folk gik amok - i lyset fra en lighter nede i vores anlægskasse med min swizz army knife... Dertil kommer selvfølgelig alle småreparationerne og lappeløsningerne med gaffatape o.a. Vores anlæg virker stadig men kunne godt bruge en overhaling. Lektien, Oh danske anlægsbyggere, må være: - Afsæt nu god, god tid til at lave gode, solide løsninger inden i tager til Roskilde (en ting, vi manglede). Det gør det hele så meget nemmere. - Hold det simpelt! Mange af vores fejl opstod, fordi vi kørte med komplekse løsninger. - Vær flere om anlægget. Vi havde det problem, at jeg i praksis var den eneste, der vidste, hvordan ledningerne var forbundet. Det betød til min store fortrydelse, at jeg var nødt til at holde mig relativt ædru, når vi holdt fest:-( - Forvent ALT! og hav mange reservedele, sikringer, kabler, ekstra laderegulatorer, forstærkere, værktøj osv. med. Og gaffatape. Masser af gaffatape! Tag det, fra een, der ved det.

• 2 weeks later...

Re: Status efter Roskilde 2012 Vi oplevede også nogle ups & downs på anlægs-delen, men kom nogenlunde udover det på den sidste halvdel af festivalen. Nåede kun at teste vores setup i 10 minutter inden Roskilde. Og det er jo ikke helt den samme situation at spille 10 min som 10 dage :P Selvom vi ikke vandt havde det alligevel sjovt. Tror årsagen til vi ikke vandt var at der gik lidt for meget fest og druk i den - ikke at det er et problem :P

• 2 weeks later...

Re: Status efter Roskilde 2012 Uden tvivl.. Men jeg havde nu regnet med at en laderegulator til 300 dask havde en indbygget beskyttelse, der enten koblede den fra eller i det mindste begrænsede for høje strømstyrker. Vores setup bestod af 300 watt solceller, hvorpå vi havde koblet en 5- og en 30 amp. laderegulator parallelt. Det fungerede også fint de første tre dage..

Re: Status efter Roskilde 2012

Uden tvivl.. Men jeg havde nu regnet med at en laderegulator til 300 dask havde en indbygget beskyttelse' date=' der enten koblede den fra eller i det mindste begrænsede for høje strømstyrker. Vores setup bestod af 300 watt solceller, hvorpå vi havde koblet en 5- og en 30 amp. laderegulator parallelt. Det fungerede også fint de første tre dage..[/quote'] Det er sgu' rent held. Man kan ikke parallelkoble laderegulatorer på den måde. Og hvis man skal skal de være ens. Og begge kunne håndtere strømmen (25A).

Det er sgu' rent held. Man kan ikke parallelkoble laderegulatorer på den måde. Og hvis man skal skal de være ens. Og begge kunne håndtere strømmen (25A).
Nå for søren.. Så var det da heldigt, vores grej ikke tog mere skade. Jeg havde ellers en formodning om, at en laderegulator automatisk enten frakobler eller justerer strømmen, så den ikke tager imod flere ampere, end den er normeret til. Men det er måske ikke tilfældet? Næste år må vi under alle omstændigheder nok oppe ladeelektronikken og strømstyringen lidt...

Nå for søren.. Så var det da heldigt, vores grej ikke tog mere skade. Jeg havde ellers en formodning om, at en laderegulator automatisk enten frakobler eller justerer strømmen, så den ikke tager imod flere ampere, end den er normeret til. Men det er måske ikke tilfældet?
Det er helt forkert antaget. For det første er det langt fra sikkert at laderen har overbelastningssikring. Medmindre det er angivet at den har, så regn med at den ikke har. For det andet er strøm ikke udstyret med intelligens. Den kan jo ikke vide at en lader kun kan holde til så og så meget og så dirigere sig selv mod den anden lader når man nærmer sig grænsen. Strømmen vil selvfølgelig splittes lige meget over alle ladere der er koblet til. Så hvis man har en 25A kilde kan man i princippet koble 3 stk. 10A ladere til. Problemmet er blot at hvis en slår fra eller brænder sammen, så sker der jo en kædereaktion så alle 3 kobler fra eller brænder da 2 eller 1 alene ikke kan klare strømmen. Derfor skal man helst altid kun have én lader på ad gangen, og denne lader skal kunne klare hele strømmen selv.

Re: Status efter Roskilde 2012 Jeg havde lidt problemer med strøm, jeg synes ikke helt det ku passe med 4 watt ved fuld volumen, ellers må det være mig der regnede forkert. Næste år vil jeg have en forbrugsmåler på, så jeg kan se hvad forstærkeren reelt bruger.

Jeg havde lidt problemer med strøm' date=' jeg synes ikke helt det ku passe med 4 watt ved fuld volumen, ellers må det være mig der regnede forkert. Næste år vil jeg have en forbrugsmåler på, så jeg kan se hvad forstærkeren reelt bruger.[/quote'] Hvilken forstærker, hvilke batterier og hvilke højtalere havde du?

Det var nogle bitte små loewe stuehøjttalere med 20-30 år på bagen
JA, det siger mig ikke noget. Det var impedansen på dem jeg skal bruge. Men jeg ser i en anden tråd at de 2 batterier varede 4 dage. Hvad er der galt med det?

Re: Status efter Roskilde 2012 Sorry det var 8 ohms. Jeg mente bare at have læst, at forstærkeren groft sagt spillede fuld volume i 6 timer pr ah @ 8 ohm , hvilket må give 84 timer på de ~14 ah. Det var nogle venners lejr, og jeg er ret sikker på, at de ikke har spillet fuld volume i 21 timer om dagen. Som jeg ser det, kan der være sket én af følgende ting Dårlige battier De har rent faktisk spillet 21 timer om dagen Strømtyv i kredsløbet (?) 2024 board bruger mere end 0,33 amp

Re: Status efter Roskilde 2012 Knap. I 8 ohm bruger den ca. 210mAh, det er ca. 2.5W. Så med 2x 7.2Ah batterier bliver det ca. 67 timer eller 17 timer per dag. Hvis det er gamle højtalere med forholdvis lav følsomhed og i 8 ohm skruer man jo desværre mere op fordi ellers er lyden for lav, og derved er chancen for at man max'er hele tiden langt større. Så det er ikke umuligt at de har haft den på max. ca. 12 timer i døgnet og lidt lavere/glemt at slukke resten af tiden. Med en Boominator eller anden højtaler med høj følsomhed er lyden sindsygt højt når man spiller max, og derfor har man tendens til ikke at bruge så meget strøm som hvis man har en højtaler med lavere følsomhed.

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.