Jump to content
Festivalanlæg dk

Er der en flaskehals i dette setup?

stellemus
 Share

Recommended Posts

Hej

Til Roskilde i år havde vi dette setup:

2 x 90ah forbrugsbatterier

2x 100WRMS højtalere v. 8ohm (10 tommer bas og diskant i hver)

1x 500W forstærker (er ikke sikker på RMS)

1x Billigt headunit fra Harald Nyborg

Anlægget spillede virkelig godt og højt. Vi ladede det ene batteri en enkelt gang, og spillede mange timer på anlægget hver eneste dag (inkl. køen og alle opvarmningsdage). Alt i alt virkelig godt resultat.

I år vil vi gerne opgradere vores anlæg til følgende:

2 x https://www.amazon.co.uk/Lanzar-HTG258BT-Amplifier-Bluetooth-Interface/dp/B00LJX5IRM/ref=sr_1_1?s=electronics&ie=UTF8&qid=1499334265&sr=1-1&keywords=2-channel+amplifier

6 x https://www.danguitar.dk/thornton-se10-hojttaler

1 x https://www.danguitar.dk/thornton-se15-hojttaler

6 x 90ah forbrugsbatteri

Virker dette som et realistisk setup eller er der flaskehals et sted? Der er ca. 1600WRMS på forstærkerne og 900 på højtalerne, men højtalerne kører med høj modstand så tænker at det er fint at have lidt ekstra at give af. Er der nogen kyndige der vil give en vurdering og evt. lede videre?

Dit setup ser... lad mig sige det pænt, lidt rodet ud.
Lad os starte på Forstærker siden. Hvad et google søgning fortalte mig så er den forstærker du har linket til er super smart og vældig god i et miljø som biler og caraudio, for det er en A/B klasse forstærker som bruger ALT for meget strøm ift. effektivitet, tihi. Hvis du skal have noget som ikke sluger jeres 6 stks forbrugsbatterier op på 1 dag så skal i hen i hvad man kalder klasse D forstærkere (f.eks: Pioneer gm D8604 eller åbne board forstærkere som Sure Electronics) Note: Sure electronics kræver at du leger med 12-24v converters, hvilket ikke er svært. Det får også jeres 6 stks batterier til at slappe lidt mere af.

På lydsiden synes jeg personligt i har ALT for meget lyd og for lidt bass, 8 topper er meget uden noget bass... hvis du forstår.
Jeg kan godt se at i beskrivelsen at de højtalere "går dybt" men på en festival kræver det noget mere end bare 8 toppe, som det i realiteten er. Der sidder en 10" enhed og et Piezo horn som tilsammen giver omkring 92db 1w/1m som de vidst nok også skriver. Det er ikke super højt medmindre i kun er 3 i campen og skal spille Kim Larsen natten lang, så er det okay ;) Kan godt se de er billige og nemme at bruge, men er ikke en festival af jeres vision værdig.(gætter på i vil have et ok stort anlæg)

Det er nemt at blive overrasket over hvor meget watt RMS de forskellige ting smider ud, men man skal også huske strømforbruget og effektiviteten af strømmen. Har oplevet mange steder at man tager strøm forgivet, så det kan også være i skal investere i noget solcelle

Jeg ville foreslå at du/i kigger forummet i gennem og ser hvad folk har lavet, så inspirationen måske rammer jer. Evt Se Victor Skovs video for inspiration eller læs Vesthardts ,omskrevet guide til anlæg, i gennem.(ses på forsiden)

5 hours ago, stellemus said:

Hej

Til Roskilde i år havde vi dette setup:

2 x 90ah forbrugsbatterier

2x 100WRMS højtalere v. 8ohm (10 tommer bas og diskant i hver)

1x 500W forstærker (er ikke sikker på RMS)

1x Billigt headunit fra Harald Nyborg

Anlægget spillede virkelig godt og højt. Vi ladede det ene batteri en enkelt gang, og spillede mange timer på anlægget hver eneste dag (inkl. køen og alle opvarmningsdage). Alt i alt virkelig godt resultat.

I år vil vi gerne opgradere vores anlæg til følgende:

2 x https://www.amazon.co.uk/Lanzar-HTG258BT-Amplifier-Bluetooth-Interface/dp/B00LJX5IRM/ref=sr_1_1?s=electronics&ie=UTF8&qid=1499334265&sr=1-1&keywords=2-channel+amplifier

6 x https://www.danguitar.dk/thornton-se10-hojttaler

1 x https://www.danguitar.dk/thornton-se15-hojttaler

6 x 90ah forbrugsbatteri

Virker dette som et realistisk setup eller er der flaskehals et sted? Der er ca. 1600WRMS på forstærkerne og 900 på højtalerne, men højtalerne kører med høj modstand så tænker at det er fint at have lidt ekstra at give af. Er der nogen kyndige der vil give en vurdering og evt. lede videre?

Lad os lige slå nogle ting fast. Watt opgivelse på højttalere er (for langt det meste) fuldstændig ligegyldigt, det fortæller dig intet brugbart. 

Hold dig væk fra alle disse klasse A/B bilforstærkere, de sluger strøm og skal ikke med på en festival (eller anden form for mobil anlæg, som bruger batterier). 

Om jeres anlæg spillede godt er selvfølgelig en smagssans, men de højttalere du linker til, ligner virkelig noget bras. De er super billige og kommer fra en no-name/ discount producent. Hvis du ikke har mod på at bygge selv, så køb i det mindste nogle Behringer 212XL, noget CV eller EV. De behringer spiller super godt i forhold til prisen, og du kan sagtens nøjes med 2, for de spiller psyko højt. 

Du har ikke brug for noget headunit, det bruger også bare unødvendig strøm. 

Du skal have noget bas. Der er masser af folk her på siden, som sælger både Cubo eller titan kabinetter, og de slår alt hvad du kan købe færdigt for de samme penge. 

Søg lidt rundt på siden her, så finder du hurtigt en masse gode forslag :)

• 4 weeks later...

Er kommet lidt videre:

Efter at have diskuteret i campen om hvorvidt vi vil til at bygge noget selv, har vi i denne omgang valgt, at vente til 19.

Hvis vi går med de to toppe som er nævnt i OP, vil 2 x Behringer VP1800S så være et godt valg at supplere op med? Bliver der så for meget bas eller skal vi have noget 'imellem' også?

Mht. forstærker, skal subwooferne køres over en subforstærker, mens resten køres af fx Pioneer gm D8604 som nævnes længere oppe? Jeg kigger mig stadig lidt blind i RMS, og synes umiddelbart ikke det lyder til at den Pioneer er i nærheden af at kunne trække de 4+ højtalere... 

Håber i kan hjælpe mig en lille smule videre!

Den forstærker kan mere end man lige tror :) og som Alex skriver længere oppe så har watt ikke ret meget at sige, og så alligevel. Rms er blot den kontinuerlige effekt en enhed kan levere. Og pioneeren kan håndtere ret meget, jo flere enheder du har sat til jo mere strømforbrug har du også. Angående de behringer basser, jeg må sige jeg er fan. Hvad jeg oplevede, var det nogle helt fine kasser og er også en bas der anbefales hvis man ikke er til selvbyg.

Den forstærker kan mere end man lige tror :) og som Alex skriver længere oppe så har watt ikke ret meget at sige, og så alligevel. Rms er blot den kontinuerlige effekt en enhed kan levere. Og pioneeren kan håndtere ret meget, jo flere enheder du har sat til jo mere strømforbrug har du også. Angående de behringer basser, jeg må sige jeg er fan. Hvad jeg oplevede, var det nogle helt fine kasser og er også en bas der anbefales hvis man ikke er til selvbyg.

Tak for det hurtige svar Kevin k!

Så jeg vil uden problemer kunne trække de 2 toppe og 2 subwoofere med den ene forstærker?

Jeg er stadig i tvivl om jeg mangler en noget på lydsiden for at få den bedste lyd, eller er de 4 enheder tilstrækkeligt?

Måske jeg har hængt mig lidt for meget i det watt, men som nybegynder er det svært at gå ud fra andet end der lige står på siden :)

Du får ikke det meste ud af dine enheder, men du får pioneeren på arbejde det er sikkert (den kan klare det) :) Det er altid at foretrække med ekstern forstærker til dine subs (mono forstærker, klasse d) men det betyder også din forbrug stiger. Jeg skal lige være sikker, hvilke toppe valgte i?

Mener at Pioneer har et max forbrug på 4,4 aH (er ikke sikker) Bass er #1 på strømsluger listen. Det du kunne gøre var at koble det op til 3 channel løsning, Så tager du speaker channel A til dine to toppe som er 200w/2 hvilket vil passe perfekt til dine 100w toppe. Og så tage på Channel B og brokoble det i mono så får du 600w hvis jeg ikke tager fejl. Så tager du bare et speakon kabel fra den ene bass til den anden og sidste udgang til den channel B (brokoblet). Når du gør dette sætter du basserne i serie og halvere du modstanden fra 8 ohm til det 4ohm. 

Det vil sige at den ene kanal, A, er blot til toppene.

I den anden kanal, B, er der 4 terminaler, men jeg kan ikke helt følge dig hvad det er du foreslår mig. Skal jeg sætte den ene subwoofer til og så den anden i forlængelse (altså der er jo output bag på subwooferen hvor jeg kan sætte den i)? 

Jeg har fundet dette billede ved en søgning, er det dette du beskriver, hvor så jeg sætter subwoofer 2 i forlængelse med subwoofer 1?

9Mda58p.thumb.jpg.634d03b324abbb556f8f616b5815593d.jpg

Tak, jeg prøver!

EDIT:

Er det en parallel du i virkeligheden mener, og ikke en serieforbindelse? Jeg sidder og læser på nettet og det virker ikke til at serieforbindelse vil halvere modstanden... Derudover, når de to toppe har 1 kanal for sig selv, vil overskydende ''kraft'' så godt kunne blive brugt i den anden kanal (tænker subwooferne trækker en del mere energi)?

Skærmbillede 2017-08-04 kl. 00.13.59.png

• 9 months later...

Hej

Tillader mig, at genoplive denne tråd, da vi nu er tæt på Ros, og vi har købt ind.

Vi har købt:

Behringer VP1800S

Pioneer GM-D8604

https://www.aliexpress.com/item/LEORY-Professional-4-Channel-Audio-DJ-Mixer-Mini-Sound-Mixing-Console-Metal-Silver-DJ-Mezclador-For/32842671132.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.760e4c4dSVkkBv

1 mic med tænd-/slukknap i et af jackstikkene + telefoner i de andre.

+ de to toppe fra sidste år.

Er der noget vi skal være opmærksomme på?

Hvordan kan vi lettest lade vores tlf?

Vi har batterier nok

• 2 weeks later...
On 3/8/2017 at 23:52, stellemus said:

Det vil sige at den ene kanal, A, er blot til toppene.

I den anden kanal, B, er der 4 terminaler, men jeg kan ikke helt følge dig hvad det er du foreslår mig. Skal jeg sætte den ene subwoofer til og så den anden i forlængelse (altså der er jo output bag på subwooferen hvor jeg kan sætte den i)? 

Jeg har fundet dette billede ved en søgning, er det dette du beskriver, hvor så jeg sætter subwoofer 2 i forlængelse med subwoofer 1?

9Mda58p.thumb.jpg.634d03b324abbb556f8f616b5815593d.jpg

Vi har kun købt 1 subwoofer pga. budgettet, hvordan skal jeg forbinde de to toppe og subwooferen for, at alt spiller ''mono''

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.