Jump to content
Festivalanlæg dk

cubo 15 opsætning

Jakob Petersen
 Share

Recommended Posts

Hej FA, jeg står i den situation at jeg gerne ville bygge to cubo 15. Mit spørgsmål er så bare om jeg kan kombinere dem med to stk. af disse højtalere (https://www.thomann.de/dk/the_box_pa_252_eco_mkii.htm) og en pioneer GM-d8604. Det jeg tænker på er med frekvensen om der skal en miniDSP eller andet til for at styre det. Og hvordan jeg gør med modstanden fra højtalerne (4 ohm) og enhederne til bassen (8ohm)
Derudover så er jeg lidt usikker på om kappa pro eller "bare" LFA modellen af enheder er bedst.

Håber at nogle af jer kan kaste lidt lys over det!

Hvis du ikke allerede har købt de 2 top højtalere hos thormann, kan du finde noget der er bedre til prisen , da de kun har en følsomhed på 95.

Derudover skal du ikke bruge en mini dsp, da da der sidder et filter i forstærkeren som giver LPF til cubo'erne og HPF til toppene.

Læs lidt rundt herinde, det hele vil hurtigt give mere mening så :)

Som brorsono skriver så kan man sætte enten et hpf eller lpf på hver kanal. Dvs du har ikke mulighed for et bpf som man måske gerne ville have på sine cuboer. For at kunne det har man brug for at lave et passivt filter eller bruge dsp

Mange tak for hjælpen!

Jeg har desværre allerede købt højtalerne, så dem bruger jeg bare går jeg udfra. Angående hpf lpf, så går jeg udfra at jeg sætter mine højtalere på den ene kanal også på HPF og cuboerne på LPF på den anden kanal? Men hvad gør jeg så med de to forskellige modstande? Er det lige meget eller hvordan?

Inkedgmd8604_LI.jpg.dd80d8e55781e6287f9a7d5458f9df2b.jpg

Jeg har et lignende setup (Cubo15 + stereo top (boominator), og jeg vil tro at du skal sætte det sammen sådan her:

Capture1.thumb.PNG.2b5577d48ba49cf00e80d9c2c15c14c8.PNG

Hvor du parrallel-kobler dine Cubo'er på B-outputtet (og derved for en modstand på 4 ohm - ikke at det betyder noget tror jeg: min højre og venstre kanal er på 4 ohm og cuboen er på 8 ohm. Det spiller som det skal med overstående konfiguration).

Men jeg er ikke sikker :) Så der kommer nok en kommentar som bekræfter/afkræfter om lidt...Nu har i tegningen ihvertfald :) 

Men rigtigt mht. LPF og HPF.

48 minutes ago, Skoven said:

Jeg har et lignende setup (Cubo15 + stereo top (boominator), og jeg vil tro at du skal sætte det sammen sådan her:

Capture1.thumb.PNG.2b5577d48ba49cf00e80d9c2c15c14c8.PNG

Hvor du parrallel-kobler dine Cubo'er på B-outputtet (og derved for en modstand på 4 ohm - ikke at det betyder noget tror jeg: min højre og venstre kanal er på 4 ohm og cuboen er på 8 ohm. Det spiller som det skal med overstående konfiguration).

Men jeg er ikke sikker :) Så der kommer nok en kommentar som bekræfter/afkræfter om lidt...Nu har i tegningen ihvertfald :) 

Men rigtigt mht. LPF og HPF.

Yeah, det er rigtigt, det er den bedste måde at tilslutte det til forstærkeren på. Angående modstande, så er det fuldstændig ligemeget, at modstanden mellem de 2 kanaler er forskellig, så længde den ikke bliver for lav :)

Yderligere spørgsmål her, hvis jeg skulle udvide med en bassface. Hvilken model ville så passe bedst hvis jeg skulle have cuboerne på en forstærker for sig, med mulighed for at kører 4 på den samme. Her tænker jeg så ville købe to mere af de før nævnte højtalere og kører dem alle 4 på pioneer forstærkeren.

Og hvordan forbinder man så de to forstærkere på den nemmeste måde? jeg vil helst ikke ud i noget med minidsp (lidt for teknisk til mig) :D

11 minutes ago, Jakob Petersen said:

Yderligere spørgsmål her, hvis jeg skulle udvide med en bassface. Hvilken model ville så passe bedst hvis jeg skulle have cuboerne på en forstærker for sig, med mulighed for at kører 4 på den samme. Her tænker jeg så ville købe to mere af de før nævnte højtalere og kører dem alle 4 på pioneer forstærkeren.

Og hvordan forbinder man så de to forstærkere på den nemmeste måde? jeg vil helst ikke ud i noget med minidsp (lidt for teknisk til mig) :D

En bassface db 1.2 gør det rigtig godt :) Dog trækker sådan et setup omkring 12 AH, så du skal ud i en del strøm og et par solceller for at kunne trække det en hel uge på festivallen. Hvis du har flere spørgsmål kan du sende en privat besked, jeg vil med glæde hjælpe :)

6 hours ago, Jakob Petersen said:

Jeg vil dog lige slå et slag for miniDSP. Det er slet ikke teknisk, det er nærmest lige så let son at skrue på et filter, fordi deres software er så simpel og let at bruge. Det giver dig også mulighed for senere at lege med noget EQ og sådan. Jeg brugte ikke mere end 15 minutter på at finde ud af, hvordan den virker ?

8 hours ago, Jakob Petersen said:

En mulighed er at bruge den udgang på GM-D8604, som du kan se på det billede du lagde op tidligere (output):

11 hours ago, Jakob Petersen said:

Inkedgmd8604_LI.jpg.dd80d8e55781e6287f9a7d5458f9df2b.jpg

Så du kører lyd ind i GM-D8604 "CH-A input" og derefter kører kabler ud fra "output" over i din bassface. Så vidt jeg ved, er det bare en simpel splitter som sidder i GM-D8604...

3 hours ago, Alex said:

Jeg vil dog lige slå et slag for miniDSP. Det er slet ikke teknisk, det er nærmest lige så let son at skrue på et filter, fordi deres software er så simpel og let at bruge. Det giver dig også mulighed for senere at lege med noget EQ og sådan. Jeg brugte ikke mere end 15 minutter på at finde ud af, hvordan den virker ?

Af ren nysgerrighed, hvad ville du gøre på mini dsp'en udover x-overs? :) Synes man bliver begrænset hvis man ikke har en måle mikrofon :)

4 hours ago, brorsono said:

Af ren nysgerrighed, hvad ville du gøre på mini dsp'en udover x-overs? :) Synes man bliver begrænset hvis man ikke har en måle mikrofon :)

Yeah, målemikrofon er et must, hvis det skal gøres ordenligt. 

Ellers kan man altid prøve sig lidt frem og bare lytte med øret, indtil man rammer en rigtig setting ?

This thread is quite old. Please consider starting a new thread rather than reviving this one.